Kamerplanten asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:29

_Karlijn schreef:
Ik heb net voor 55 euro bij plnts.com besteld :=

Een baby Alocia Zebrina, een baby Alocia Polly, een baby Philodendron Selloum Gold, een baby Alocasia Black Velvet, baby Alpinia Zerumbet Variegata, baby Nephrolepsis Blonde, baby Syngonium Mango Allusion, baby Philodendron Birkin, baby Silver Dragon := :=

Ik HOU echt van die site <3

Haha! Herkenbaar. Ik heb uiteindelijk maar voor 75 besteld zodat ik gratis verzenden had :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:21

Zo, die is een stuk opgeknapt in korte tijd, troi! Waar heb je de plant in staan qua bodemmengsel? Zijn dat van die steentjes?

Je hebt stekjes in bestelling toch? :P Die passen overal wel tussen en tegen de tijd dat ze groot genoeg zijn, zijn er vast wel een paar andere planten aan vervanging toe.
Dat hou ik mijn partner tenminste voor als ik weer een stekje heb gekregen. O:)

Mijn Hoya's van Plant & Interieur gaan over het algemeen wel goed! Ik had ze in het zakje met mos laten zitten en vervolgens in potgrond gezet maar dat bleek toch niet zo goed te werken. Rosita gaat het vermoedelijk niet halen maar die laat ik gewoon in het potje staan totdat de steeltjes echt dood zijn. Hopelijk gaat er nog een steeltje uitlopen. Rebecca gaat ook nog niet zo hard maar die had pech met zeiknatte potgrond. Bert, Nico, Lacunosa en Serpens gaan lekker!
En via Facebook heb ik nog twee stekken weten te bemachtigen: een H. sigillatis en een H. caudata 'Sumatra'. Maar deze moet ik nog overzetten in andere grond want ik ben niet meer tevreden over mijn supermarktpotgrond.

En ik heb nog twee onderweg uit Thailand (dacht ik): een H. callistophylla en een H. calycina. Die laatste vind ik echt waanzinnig. Ik had een stekje gekregen maar die heeft het niet gered. Hopelijk hou ik deze uit Thailand straks wel in leven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:32

@Puera ik maak een mengsel van potgrond/perliet / schors (orchideeengrond).
Stoer zeg importeren uit thailand! Heb je daar goede ervaringen mee? Ik zou wat bang zijn dat ik iets heel anders kreeg geloof ik .

Haha mijn huis staat vol met stekjes. Volgend jaar moet ik verhuizen naar de schuur geloof ik want dan zijn de planten gegroeid en pas ik er niet meer bij :P

Ik moet wel zeggen dat ik me nu al wat afvraag hoe ik het komende zomer ga doen qua plaatsing. De liefhebbers van licht maar geen direct zonlicht staan nu voor de ramen waar in de zomer flink wat pittige zon op staat. Dat gaat nu met het grijze weer perfect. Die moet ik dus straks vrijwel allemaal gaan verhuizen. Maar waarheen :') ??

Hoe doen jullie dat? Ik had al bedacht om een deel naar buiten te zetten onder mijn beukenboom. Maar krijg je dan geen ongedierte mee naar binnen als ze in de herfst weer naar binnen komen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:51

Het is een groepsbestelling via Facebook. Helemaal geen ervaring mee, het is een gokje maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
Ik volg de leverancier ook en die heeft voor zover ik het kan inschatten, een goede reputatie. Post ook regelmatig foto's en berichten over zendingen. En filmpjes. Alleen van het geluid al kan ik zo genieten. <3

Daar zit ik straks ook mee, qua plaatsing. Ik heb m'n Hoyastekken nu nog in mijn vensterbanken op het zuiden staan maar die branden daar in de zomer weg. Ik heb nog een sidetable op zo'n twee meter van die ramen staan, daar kunnen ze hopelijk wel heen. En anders schuiven ze op naar het westen, daar krijgen ze vanaf de namiddag een lekker zonnetje. Hopelijk kunnen de kleinsten tegen die tijd ook uit mijn kasje.

Buiten zetten heb ik nog nooit gedaan maar misschien dat ik 't deze zomer ga proberen met mijn Hoya carnosa. Geen idee hoe het zit qua ongedierte.

Ik heb net weer luis ontdekt op mijn Stingray. :\ Als die zo door blijft gaan, dan krijgt ie een enkeltje kliko maar hoop het niet want hij deed 't zo goed. Ik had ook luis in de Lauterbachiana, daar heb ik het betreffende blad uiteindelijk afgeknipt want die werd helemaal raar. Er komt nu alweer een nieuw blad naar boven.
Snap er niets van, ik had nooit last van beestjes. :\

troi

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:41

Wat gebruiken jullie trouwens tegen ongedierte? Ik hoop binnenkort ook naar het tuincentrum te kunnen en we wil alvast wat halen. Het liefste een zo breed mogelijke toepassing, mag gerust chemisch zijn :P .

Ik gebruik al mierenpoeder tegen rouwvliegjes, dat werkt goed.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:59

Ik heb ook anti-mier tegen rouwvliegjes. Poeder ga ik de volgende keer proberen. Ik heb nu vloeibaar in een plantenspuit maar dat morst behoorlijk en de bladeren worden er soms zo raar van.
Heb wel eens gelezen dat die uit goedkope potgrond komen. Een tip daartegen is om de potgrond voor gebruik 30 seconden o.i.d. in de magnetron op te warmen. Doodt alle ongewenste ongedierte. Zelf nog niet geprobeerd.

Verder heb ik nog een flacon Pokon tegen Hardnekkige Insecten Bio staan, die gebruik ik voor de planten met luizen nadat ik de bladeren heb afgespoeld.
Voor wolluis gebruik ik verdunde spiritus, maar die heb ik gelukkig al even niet nodig gehad.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:02

Ik gebruik diatomeeënaarde tegen rouwvliegjes in combinatie met plakstrips. Verder pure alcohol om wolluis weg te stippen en Promanal-R als ik te laat ben met het ontdekken van die krengen :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:29

Puera schreef:
Het is een groepsbestelling via Facebook. Helemaal geen ervaring mee, het is een gokje maar ik heb er wel een goed gevoel bij.
Ik volg de leverancier ook en die heeft voor zover ik het kan inschatten, een goede reputatie. Post ook regelmatig foto's en berichten over zendingen. En filmpjes. Alleen van het geluid al kan ik zo genieten. <3

Klinkt goed! Daar zijn dus speciale groepen voor?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:36

Die groepsbestelling ging via de Hoya Community NL/BE, dat is een groep op Facebook. Is een leuke groep. Er zitten een aantal mensen bij die echt heel veel verstand van Hoya's hebben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:12

Anti mier poeder tegen rouwvliegjes? Werkt dat ook ja? Mijn kaneel doet nog niet alles namelijk en wil er toch wel eens vanaf :') Wel heeeel stuk minder aanwezig, maar ze blijven er nog wel helaas.

Volgende week ga ik denk ik weer lekker even naar t tuincentrum bij ons in de buurt :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:40

Puera schreef:
_O-

_Karlijn schreef:
Ik heb net voor 55 euro bij plnts.com besteld :=

Een baby Alocia Zebrina, een baby Alocia Polly, een baby Philodendron Selloum Gold, een baby Alocasia Black Velvet, baby Alpinia Zerumbet Variegata, baby Nephrolepsis Blonde, baby Syngonium Mango Allusion, baby Philodendron Birkin, baby Silver Dragon := :=

Ik HOU echt van die site <3

Veel te leuk, die site. :):) Post je foto's als je je baby's binnen hebt?

Doe ik! :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:43

Puera schreef:
_O-
Veel te leuk, die site. :):) Post je foto's als je je baby's binnen hebt?

Doe ik! :)
Probleem is alleen dat ik over 1,5 maand verhuis naar een studio die een stuk kleiner is dan waar ik nu woon _O- en ik mag ook nog eens niet in de muren boren.. |o

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:47

Wel in het plafond? O:)

Kun je niet met hoogtes gaan werken? Er zijn genoeg leuke plantenstandaards te vinden maar misschien kun je zelf ook iets in elkaar (laten) zetten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:10

Puera schreef:
Wel in het plafond? O:)

Daar hebben ze niks over gezegd }>

Citaat:
Kun je niet met hoogtes gaan werken? Er zijn genoeg leuke plantenstandaards te vinden maar misschien kun je zelf ook iets in elkaar (laten) zetten.

Ja een leuke plantenstandaard heb ik al idd :) en de bovenkant van een kast staat vol, en (nu nog) een plank. Voorheen had ik 50+ planten, nu rond de 20.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:22

Jee, da's wel een heel verschil als je van meer dan 50 planten terug moet naar rond de 20. :=

Hoe maak je daar nou een keuze in? Wat lastig zeg!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:58

Puera schreef:
Jee, da's wel een heel verschil als je van meer dan 50 planten terug moet naar rond de 20. :=

Hoe maak je daar nou een keuze in? Wat lastig zeg!

Een deel is doodgegaan :') en een deel heb ik geruild via Facebook tegen verhuisdozen toen bekend werd dat ik moest gaan verhuizen :))

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:31

troi schreef:
Wat gebruiken jullie trouwens tegen ongedierte? Ik hoop binnenkort ook naar het tuincentrum te kunnen en we wil alvast wat halen. Het liefste een zo breed mogelijke toepassing, mag gerust chemisch zijn :P .

Ik gebruik al mierenpoeder tegen rouwvliegjes, dat werkt goed.

Preventief bladglans met neemolie erin. Alleen voor de planten met glad blad overigens. Goede potgrond van de kweker vind ik ook heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:23

Edialux.. wel even opletten dat het spul niet buiten terecht komt via bv de aarde. Normaal ben ik niet zo van de troep. Maar het werkt wel heel goed. Via België is er nog aan te komen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:52

Hoihoi, weet iemand Of het normaal is dat er zo'n lange vishengel uit mijn graslelie groeit? Hij lijkt steeds langer te worden, haha :') ik weet ook niet of ik 'm nu moet afknippen of niet
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:02

Of je hem afknipt moet je zelf weten, maar normaal is het wel :D

Sprietje aan het uiteinde kun je stekken :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:14

Er kunnen ook meerdere babys aankomen. Ik zou het lekker laten zitten, als t gaat hangen wordt t een leuk hang plantje met babys :D

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:43

Iemand die mij kan vertellen welke plant dit is?
En wat evt betekend als blad geel wordt?

Afbeelding

Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:43

J0anieke schreef:
Er kunnen ook meerdere babys aankomen. Ik zou het lekker laten zitten, als t gaat hangen wordt t een leuk hang plantje met babys :D

Oh dat is wel leuk :D misschien moet ie dan een keer een hangplekje krijgen, momenteel prikt ie steeds in het pannenkoekplantje naast hem :')

Ik laat het stekje wel lekker zitten, heb al genoeg stekjes :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:01

@Jenny21 Zo te zien is dat een Philodendron Xanadu. Die houden niet echt van direct zonlicht. Staat ie op het zuiden?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:22

Ik heb die bovenstaande ook, en hetzelfde probleem. Wil m nog overzetten in een terracotta pot. Hier staat die trouwens niet bij een raam, eerder te weinig licht dan teveel..