[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:35

Zeker lastig! Wij hebben alle roodstanden en dingen afgelost voor we opzoek gingen naar een huis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:43

Als je gewoon alles compleet aanlevert is 6 weken heel erg prima te doen over het algemeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:08

En wat is alles wat je aan moet leveren?
Werkgeversverklaring, loonstrookje, kopie van ID (geen rijbewijs), begroting voor verbouwing/ taxatie rapport, koopovereenkomst, wat nog meer?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:12

Pensioenoverzichten (UPO's)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:24

Gefeliciteerd FatCat, wat fijn! :)

Wat kredieten betreft werkt dat hier iets anders, er wordt gekeken naar je credit score en dat is een combinatie van "goed" krediet en eventuele gemiste betalingen etc die dan uiteraard een negatieve invloed hebben (afhankelijk van hoeveel, hoe vaak en hoe lang geleden). Als je helemaal geen krediet hebt, is de redenering dat ze ook niet kunnen zien of je wel op tijd terugbetaalt en ben je dus een risico :+ Dat was bij onze eerste (en huidige) hypotheek aan de orde, omdat we weinig geschiedenis hadden konden we een maximale hypotheek van 85% krijgen. Dit keer heb ik dus juist de kredietlimiet van beide creditcards verhoogd etc want zolang je dat krediet gewoon op tijd aflost is het goed voor je score om meer krediet tot je beschikking te hebben :+ Bizar.

Succes Shanna, komt vast goed!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:32

Heel bijzonder idd. Maar ergens klinkt het best logisch.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:12

Wat duurt dat allemaal lang bij jullie! Wij zijn gewoon naar onze vaste bankier gegaan, hebben hem de situatie uitgelegd, en met een uurtje hadden we een afbetaling en rente gevonden waar beide partijen zich goed bij voelden. Misschien scheelt het ook wel dat wij een lening aangaan bij onze vaste bank waar wij zelf en onze ouders al heel ons leven bij zitten?

Bij ons zijn het net de verkopers die voor vertraging zorgen... Eerst ging de basisakte op 15 januari klaar zijn en zouden we dan meteen een compromis kunnen tekenen, toen was het plots dat de notaris pas op 15/1 eraan ging beginnen en we pas half februari het compromis kunnen tekenen. Intussen zijn we van einde februari overdracht weeral opgeschoven naar half maart. Ik baal er wel van, maar er valt helaas niet zoveel aan te doen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:57

Shanna schreef:
We hebben alle papieren al bij de hypotheekadviseur liggen, voorlopig koopcontract is ook al getekend door ons, hebben we nog niet terug gekregen dus zodra dat zo is zal die ook door gaan naar de hypotheekadviseur (heeft hij ook nodig toch?). Daarna nog taxatie regelen, en dan hopen dat het snel definitief/ duidelijk zal worden!

Jullie hebben ook een korte termijn dan, zitten jullie niet in de angst/ stress dat het allemaal niet door zal gaan? :+

Jawel :+ maar niet zo zeer om de korte tijd maar gewoon of we de financiering rond krijgen en het huis hoog genoeg getaxeerd wordt voor een kleine verbouwing :P Alles ligt nu bij de bank voor het renteaanbod. Als de taxatie deze week gebeurt moet het deze week wel rond kunnen zijn maja ALS de taxatie op tijd gedaan wordt :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:38

Hoorde trouwens op de radio dat de krapte op de huizenmarkt alleen maar toe gaat nemen komend jaar :( dat geeft me weinig vertrouwen...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:00

Shanna schreef:
En wat is alles wat je aan moet leveren?
Werkgeversverklaring, loonstrookje, kopie van ID (geen rijbewijs), begroting voor verbouwing/ taxatie rapport, koopovereenkomst, wat nog meer?

Dat hangt volgens mij af van de bank. Maar dat was het bij mij zo wat. Ik ben belg dus had ook een bewijs nodig dat ik was uitgeschreven.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:23

De inkomstenopgave van de belastingdienst moesten wij ook hebben. Een actueel rekening overzicht van de rekening(en)waarop het salaris binnen komt. Overzicht van jullie spaargeld als je een overbrugging hebt.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Heeft er een bokker ervaring met dit kantoor op het gebied van hypotheken. Het gaat om buro philip van den hurk en zit in Eindhoven. Ik lees veel goede ervaringen maar ook een paar slechte. Dus ik ben een beetje terughoudend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:19

Geen ervaring mee, helemaal mijn richting niet.

Vanmiddag huis kijken, ex huur met die slechte vloer en de groepsbezichtiging (andere was maar een dame hihi) Contact met adviseur is weer op de rit. Krapte op de markt zou dan gunstig zijn voor verkoop van huis waar ik nu zit. Die zijn al zeldzaam in de regio en wie weet dan een klushuis dan niet zo erg is.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:22

Spannend Karuna! Hopelijk is het wat!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:27

Ben benieuwd. Prijs lijkt haalbaar ik zou dan onder de 90 % hypotheek komen met het geld dat ik heb ook. Maar ja als andere dame hoger bod doet blijf ik zitten waar ik zit denk ik. Huizenprijzen stijgen duidelijk en aanbod in mijn budget wordt steeds lager. Op dez etwee ex huurhuizen na geen enkel partikulier huis erbij in 2 maanden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:29

het heeft zelfs hier in de randstad ook 3 weken echt stil gelegen hoor... Maar 2 in 2 maanden is niet veel nee. Nou ja, als het zo moet zijn, dan krijg jij dat huis :j Ik duim voor je!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:43

Spannend Karuna, hopelijk wordt het wat!

Als ik donderdag de makelaar bel om te vragen of de verkopers al een beslissing hebben genomen over ons bod, zal ik dan aangeven dat wij zaterdag ook bij een ander huis gaan kijken?
Of juist niet :+

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:44

Heb je geen deadline aan je bod gegeven?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:46

Nee de makelaar belde afgelopen donderdag.. Wij hadden in november een bod gedaan op een huis, was toen niet geaccepteerd want vonden ze te laag.
Nu belde hij dus met de mededeling dat het huis al een jaar te koop stond, en hij afgelopen vrijdag een gesprek zou hebben met de verkopers en of hij nog een keer ons bod mocht voorstellen als wij nog interesse hadden.
Ik snap wel dat die mensen dat misschien niet meteen vrijdag hebben beslist, en er even over moeten slapen want er zit een aardig verschil in.
Maar ik wil donderdag zelf bellen als ik nog niks heb gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:46

Ik zou nu bellen, 2 werkdagen is best gangbaar qua termijn :j

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:51

Ja, dan zou ik ook bellen en je kan sowieso zeggen dat er nog andere huizen op je lijstje staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:15

Ik zou inderdaad ook bellen. Hij belde toch? Moet hij ook maar snel iets laten weten. Zeker ook aangeven dat je naar andere huizen aan het kijken bent.

Wij zijn gisteren nog naar een ander huis wezen kijken, was niks, te veel ruimtes, te verwarrend en teveel werk ook goed te krijgen.

Dinsdag nog naar een ander huis kijken, 2e keuze van mijn man. Heel gaaf huis, maar naar mijn zin te dicht bij buren.

Hopelijk kunnen we het betalen, anders het weer helemaal terug naar af en zoeken naar andere huizen die goedkoper zijn.

Wat ik wel heel apart vond, is dat ik het huis waar we gisteren geweest waren, alleen gevonden heb door op Funda op kaart in te zoomen. Kan me echt niet herinneren dat hij in een lijst naar voren gekomen was met zoeken op kms rondom verschillende plaatsen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:35

Heb het idee als ik er nu al zelf achteraan ga bellen ze denken dat wij nog happig zijn, maar wil eigenlijk ook wel wat weten..

Prairy: Ik dacht dat jullie alleen grond wilden kopen en zelf een huis bouwen? Of is bestaande bouw toch een optie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:47

Even een andere vraag: Ik weet niet precies meer hoe het bij ons in elkaar zat, maar hoe liep het bij jullie met de overlijdensrisicoverzekering?
Mijn man heeft epilepsie waarbij zijn hart stopt (gelukkig al jaren geen aanval meer gehad...) en we hadden dus sterk het vermoeden dat ze daar moeilijk over konden gaan doen. Ik ben verder redelijk gezond, maar kamp al enige tijd met een ernstige slaapstoornis waardoor je logischerwijs niet lekker in je vel zit (zwak uitgedrukt :+ ).
Er kwam inderdaad reactie terug dat ze niet direct akkoord konden gaan, maar tot onze stomme verbazing was mijn aanvraag het probleem, want ze vonden dat het risico tot suicide groter is met mijn klachten.
En dat terwijl ik nooit ook maar aan zelfmoord gedacht heb :? Ik vond het zo bizar! Maar er tegen in verzet gaan had geen enkele kans van slagen volgens onze adviseur.
Dus nu betalen we wel een hogere premie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:48

Booooo schreef:
Heb het idee als ik er nu al zelf achteraan ga bellen ze denken dat wij nog happig zijn, maar wil eigenlijk ook wel wat weten..

Prairy: Ik dacht dat jullie alleen grond wilden kopen en zelf een huis bouwen? Of is bestaande bouw toch een optie?

Je hebt niet voor niets een bod gedaan, toch? Lijkt me dat je gewoon wil weten wat het geworden is, of je nu happig bent of niet. Er zat toch ook nog een weekend tussen? Lijkt me genoeg tijd om na te denken.

Ja, we willen het liefst grond kopen en zelf bouwen, maar dat moet financieel wel haalbaar zijn. En dat is nu even de vraag. Heb een tekening gestuurd naar een bouwer en daar vandaag een prijs van gekregen. Nu is het huis an sich geen probleem, maar er moet uiteraard ook nog van alles in (leidingwerk, elektra, dakbedekking, sanitair, ...), en het is de vraag of we dat helemaal voor elkaar gaan krijgen in de hypotheek of niet. Daar hangt het nu een beetje om.

Gisteren een bestaand huis kijken was voor mij ook meer een try out, het huis van dinsdag is gewoon erg gaaf en willen we allebei graag zien.

Uiteindelijk draait het allemaal om compromissen draaien ben ik bang.