Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:02

Hi dames en eventuele heren ;) met groene vingers.
Ik duik af en toe als stille meelezer weer in dit topic, maar heb nu zelf toch een vraag. Vooropgesteld is het feit dat ik weinig van planten weet. Wij zijn onze tuin aan het renoveren en er komen twee bakken om planten in te zetten. We gaan deze met stapelblokken maken met een afmeting van ongeveer 130 x 130 bij 45 cm hoog.

Ik zie op internet van die borderpakketen te koop en die verwilderde series vind ik geweldig. Is dit iets of kun je dit met wat info van het tuincentrum ook goed zelf samenstellen? Of hebben jullie nog leuke tips?
Het wordt 1 bak op een plek met bijna volop zon en 1 bak halfschaduw.

betadine

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:33

Die paketten zou ik zelf niet aanraden. Een border kun je ook inrichten op een manier dat je er het hele jaar plezier aan hebt. Groenblijvende struikjes afwisselen met vaste planten, siergrassen etc
Kijk eens op Google onder mixed border. Krijg je mooie voorbeelden van. Vaste planten vragen over het algemeen weinig onderhoud. Een border is echt mooi als er wat reliëf inzit. Van die pakketten heb je vaak een mix van lente en zomerbloeiers die pas vanaf mei en juli echt mooi worden en van november tot april volledig dood ogen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:15

Ik ben vorig jaar voor het beplanten van mijn voortuin echt top geadviseerd door plantentuin esveld. Je krijgt een beplantingsplan, kost 50 euro en je krijgt een tegoed bon voor planten van 50 euro.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:48

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:59

Geen ervaring, maar als je het gaat gebruiken: ik wil graag weten of het werkt. Mijn geraniums groeien goed, maar dat zevenblad nóg beter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:29

Lange adem hebben. Na 13 jaar zevenblad trekken wordt het eindelijk minder in mijn tuin..

Nu de pispotten (haagwinde heet het geloof ik ook) nog :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:41

Geen ervaring mee, zevenblad is echt rotzooi!

Zo'n pakket zou ik niet snel doen, moet maar net mooi uitkomen. Maar ik ben ook wel een zeur met wat ik wel en niet mooi vind.

De hovenier hier heeft ook een klein tuincentrum deel. Daar krijg je gratis advies als je even van te voren aangeeft wanneer je komt. Werkt hier super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:13

Zevenblad :x wat een rotspul

Hier mijn hoop rommel verplaatst en alles in hapklare stukken gebroken (vooral veel rot hout dat zo doormidden is , kan het achterin mijn auto) , morgen even de rest opruimen en onkruid er weg . Rondkijken voor wat (goedkoop a gratis ) tuinmeubelen en kan er eventueel buiten gezeten worden .
Afbeelding

Kwam deze gave paardenbloem nog tegen

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:24

Matheno schreef:
Vjestagirl schreef:
Mee eens. Ik ga t gewoon allemaal eens zien. Eerst binnenkort maar eens al het blad weghalen (want ik vind best een hoop rommeltjes in de tuin) en de klimop flink terug snoeien.

De rommeltjes nog even laten liggen voor de insecten :j

Práchtige tuin!!!

De rommeltjes die ik tegenkom zijn plastic poppetjes van supermarkt acties, kaartjes van planten, een lege voetbal, een volgemodderd vogelbadje en meer zulks spul :D.
Ik heb het blad nu een heel eind weggehaald, en een bladzuiger gekocht die het ook direct hakselt zodat het straks de compostton in kan.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:31

Afbeelding

Dames, jullie enig idee wat voor een plantje dit is? Heb hem meegenomen van tuincentrum,want vond hem er leuk uit zien. Maar zat geen kaartje bij dus ik heb geen idee wat het is. En personeel was allemaal druk :+ dus die heb ik maar met rust gelaten.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:48

Is het dit?

Campanula pyramidalis Alba?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:01

Rintah schreef:
[ [url=m/9jHBNZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dames, jullie enig idee wat voor een plantje dit is? Heb hem meegenomen van tuincentrum,want vond hem er leuk uit zien. Maar zat geen kaartje bij dus ik heb geen idee wat het is. En personeel was allemaal druk :+ dus die heb ik maar met rust gelaten.

Ruikt ie?
Want dan lijkt t mij Jasmijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:48

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:05

Hij is wel mooi Rintah!

Wel handig voor de plaats om te weten welke het is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:15

Misschien interessant voor de Belgen onder ons: https://mijntuinlab.be/ een nieuw initiatief waarin je de score kan laten berekenen van hoe natuurvriendelijk je tuin is, en waar je tips kan krijgen om hem nog verder in te richten :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:25

Ceetje_bokt schreef:
Geen ervaring, maar als je het gaat gebruiken: ik wil graag weten of het werkt. Mijn geraniums groeien goed, maar dat zevenblad nóg beter.

Het is vandaag binnen gekomen, dus morgen ga ik het strooien. I'll keep you posted. ;-)
Hier groeit het welig tussen mijn maagdenpalm, en kan het niet goed weghalen zonder de maagdenpalm te verwoesten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:15

Hebben jullie misschien nog een idee...

Mijn voortuin is grotendeels bestraat met klinkers. Niet supermooi, maar gezien het gebrek aan parkeerplaatsen in de straat hou ik het lekker zo.
Helaas groeit er onkruid tussen de tegels. En niet echt het gebruikelijke onkruid...
Prikkende distels, zonnebloemen, een soort vet raar vetplantje??? En het mos wat er hier en daar een beetje tussen staat begint te bloeien...

Twee jaar geleden heb ik alles er uit gehaald... Vorig jaar heb ik het getracht dood te branden...
En het lijkt elk jaar diverser terug te komen... Alles er uit en opnieuw straten is nu eerst even geen optie... Maar wellicht hebben jullie briljante oma weet raadjes... Want op dit moment sta ik op het punt om schoonmaakazijn te gaan strooien in de hoop dat er alleen nog maar gras terug komt... Want dat is goed er uit te krijgen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:20

Geen azijn gebruiken in ieder geval! Dat is echt heel slecht voor het bodemleven en zelfs verboden. (Niet dat ze er op handhaven... Maar toch). Het makkelijkste is denk ik toch gewoon een schraper aan een steel en die er zo nu en dan doorheen halen en vegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:22

Malenka schreef:
Geen azijn gebruiken in ieder geval! Dat is echt heel slecht voor het bodemleven en zelfs verboden. (Niet dat ze er op handhaven... Maar toch). Het makkelijkste is denk ik toch gewoon een schraper aan een steel en die er zo nu en dan doorheen halen en vegen.

Het rare is dus dat het elk jaar diverser terug komt... Schraper, borstel, noem het maar op... Ik heb het idee dat ik het er alleen maar mee verspreid...

Dus ik heb sterk de behoefte om het bodemleven zo armoedig te maken dat het alleen nog maar gras kan laten groeien :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:43

Er is een speciaal soort zand wat je ertussen kunt vegen.
Bewust de bodem verzieken zou k niet doen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:41

Een dak over je tuin, zodat het geen onderdeel meer is van het buitenleven.. :+
Branden van onkruid kun je blijven herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:22

Gewoon stug met een brander er overheen gaan. Beter dat herhalen dan het bodemleven om zeep helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:29

Gewoon simpel wieden met de hand dus consequent uittrekken.
Zaken als branden oid gaat m niet worden, zeker paardenbloem lacht zich rot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 17:33

Tja niet zo hip maar ik ben expert precisie killen met roundup geworden. Spuitfles met heel dun straaltje gebruiken. Spaart de omgeving en bodemleven en werkt verreweg het beste.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:26

Zoo hele tijd niks gepost wel alles meegelezen en gevolgd!

Vandaag een loze zandbak hoek veranderd tot mijn hond/katproof moestuin hoek! Weer happy mee.
Afbeelding