Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:27

Thnx.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:51

Ik moet per 1 feb aan een nieuw energiecontract. Heeft iemand tips welke leverancier nu het meest voordelig is voor een eenpersoons huishouden met zonnepanelen? Verwarmen doe ik nog op gas

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:02

stitchlover schreef:
Ik moet per 1 feb aan een nieuw energiecontract. Heeft iemand tips welke leverancier nu het meest voordelig is voor een eenpersoons huishouden met zonnepanelen? Verwarmen doe ik nog op gas

Als je een vast contract wilt kun je het beste je gegevens invullen op een vergelijkingssite.
Wij hebben zojuist een nieuw modelcontract van Vattenfall. In 2023 voorschot nul euro en 160 euro terug na 1 jaar dus geld toe. Vrijstaande woning 160 m2. Beneden verdieping, ook nacht, 22 graden, boven 19 graden, badkamer heet. Ons voorschot bedrag is gegaan van nul euro in 2024 naar 29 euro per maand nu. De vergoeding voor teruglevering electra na saldering is 3 cent per KWh. Nooit teruglever kosten ivm. verbod bij model contract, dit is voor 6 maanden. Wij leveren na saldering 1200 KWh terug. Gasverbruik 200 m3 per jaar. Totaal verbruik elektra is 5800 KWh en tot 20% meer of minder verbruik heeft ivm. saldering weinig betekenis. Dus weinig gasverbruik, douche 2 personen. Voor een bestaande woning van 25 jaar oud hou ik als een gemiddelde besparing op gas aan: lucht/ lucht warmtepomp de gas besparing in m3 vermenigvuldigd met minmaal 1,5 is verhoging van KWh. met nadeel bagger comfortabel. Bij lucht/ water hou ik aan de verhoging in KWh vermenigvuldigd met 3. Puur elektrisch verwarmen hou ik aan de besparing op gas vermenigvuldigd met 8 is KWh.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:27

Het ligt helemaal aan hoeveel je verbruikt en hoeveel je terug levert. Als je mooi op 0 uitkomt aan het einde van het jaar dan klinkt zo'n modelcontract wel mooi.
Lever je veel minder terug dan dat je uit het net haalt, dan kan dynamisch of bijvoorbeeld een vast contract via vereniging eigen huis gunstiger zijn.

Wij hebben vorig jaar 7000 kWh uit het net gehaald, en nog geen 3000 kWh teruggeleverd. En in zo'n geval is het veel voordeliger om gewoon de laagste prijs per kWh te zoeken. Voor ons is dat dynamisch.

Je kan natuurlijk ook tijdelijk een variabel of dynamisch contract nemen, en in het voorjaar als de stroom/gasprijs lager is overstappen naar een vast contract.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:21

Thanks voor jullie ervaringen!

Ik verbruik minder stroom dan dat ik terug lever (1250 t.o.v. 1900kwh per jaar)
Omdat ik nu nog niet met de terugleveringskosten te maken heb vanwege vast contract en straks dus wel was ik benieuwd naar ervaringen van anderen.

Gas is denk ik een kwestie van laagste m3 prijs uitzoeken?
Vaste kosten (leveringskosten en netbeheerskosten) zitten daar nog grote verschillen in?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:01

Netbeheerkosten niet, maar de maandelijkse vergoeding aan je energieleverancier zeker wel.

Handigste is om even een Excel te maken.

Per leverancier wat de kosten per kWh/m3, leveringskosten en terugleververgoeding is.

Dan een optelling maken voor een jaar van je kosten voor verbruik (dus die 1250 bijv), wat je voor het terugleveren krijgt (dus die 1900) plus belastingen, en de vergoeding aan je leverancier. Evt nog de netbeheerkosten.

En of ze nog een bonus geven bijvoorbeeld. Zo kun je ook vergelijken of een langer contract interessanter is.

Dan kun je het makkelijkste zien wie het goedkoopste is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:37

Als je meer teruglevert dan dat je verbruikt dan zou ik sowieso even uitzoeken welke leverancier na het salderen een zo hoog mogelijke terugleververgoeding geeft (min de terugleverboete indien van toepassing).
Bij dynamisch is dat lastiger uit te zoeken.. Als ik naar ons eigen contract kijk; we hebben over 2024 2854kWh teruggeleverd naar het net en daar kregen we €566 voor. Dat is dus gemiddeld 19,8 cent per kWh. Trek daar de belastingen vanaf, en dan zou je na saldering voor je overproductie nog zo'n 4 cent per kWh krijgen. Ik heb geen idee hoe die prijzen momenteel bij vaste/variabele contracten liggen.
Wellicht ook optie; ga (deels) verwarmen met een airco. Dat is goedkoper dan gas, én je maakt zo je overproductie op.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:46

Ik moet ook over en denk erover om na 10 jaar bij Essent weg te gaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:13

Nou ben weer rustig aan het rondkijken huidige contract is tot 1 mei.

Voor nu lijkt United Consumers beste keuze voor mij. Zit alleen nog met de onzekerheid wanneer gas eraf gaat. Hoop zo snel mogelijk, want heb nu dus al een jaar gas betaalt zonder dat ik gebruik.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:04

Ik snap niet helemaal hoe het werkt.
Hebben sinds kort zonnepanelen, vast contract bij vattenfal voor een jaar.
Maakt het dan uit of je bijv.je was draait op het moment dat je opwekt, of dat je dat doet wanneer je niet opwekt?
Of wordt verbruik en opbrengst gewoon hoe dan ook met elkaar verrekend?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:05

veneri schreef:
Ik snap niet helemaal hoe het werkt.
Hebben sinds kort zonnepanelen, vast contract bij vattenfal voor een jaar.
Maakt het dan uit of je bijv.je was draait op het moment dat je opwekt, of dat je dat doet wanneer je niet opwekt?
Of wordt verbruik en opbrengst gewoon hoe dan ook met elkaar verrekend?

Dat ligt ook aan je contract.

Maar in de regel kan je het beste electronisch apparaten aanzetten als er veel zon is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:52

Waarschijnlijk betaal je een terugleverboete over je teruggeleverde stroom. Daardoor wordt de stroom zelfs met salderen niet 1 op 1 weggestreept tegen elkaar.
Het is dus het meest gunstig om inderdaad direct je stroom uit de zonnepanelen zelf op te gebruiken.
Bij een dynamisch contract geldt dat niet, daar zijn geen terugleverboetes, en is het juist gunstiger om op de goedkoopste momenten stroom te gebruiken ongeacht of er veel zonne-energie is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:22

Ik snap er sowieso geen drol meer van. Je moet terug lever kosten betalen. Maar op m'n jaarrekening staat dat ik, na saldering, een overschot had van 210 kwh. Ik had dus verwacht dat ik daar a) een terugleververgoedinf voor kreeg en b) terugleverkosten voor moet betalen.

Maar nu moet ik over 700 kwh kosten betalen terwijl ik die helemaal niet 'over' had?? En probeer maar eens die vraag te stellen bij zo'n bedrijf, niet te doen := Alles gaat tegenwoordig met van die chatbots die niet functioneren....

Van de week mog eens een poging wagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:37

Ik denk dat dat de terugleverboete is. Die betaal je meestal over alle stroom die je teruglevert, ook als die later gesaldeerd wordt. En voor het overschot krijg je meestal belachelijk weinig bij vaste/variabele contracten. Daarom zijn wij vorig jaar overgestapt op dynamisch. Dat is veel eerlijker.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:28

8nnemiek schreef:
Waarschijnlijk betaal je een terugleverboete over je teruggeleverde stroom. Daardoor wordt de stroom zelfs met salderen niet 1 op 1 weggestreept tegen elkaar.
Het is dus het meest gunstig om inderdaad direct je stroom uit de zonnepanelen zelf op te gebruiken.
Bij een dynamisch contract geldt dat niet, daar zijn geen terugleverboetes, en is het juist gunstiger om op de goedkoopste momenten stroom te gebruiken ongeacht of er veel zonne-energie is.

En als je nou over het jaar genomen (ik zeg maat wat) 1000 kwh opwekt, en over het jaar genomen 1500kwh verbruikt, dus meer verbruikt dan opgewekt, heb je dan geen terugleverkosten/boete?
Dat valt dan onder saldering?

Wat je op een moment opwekt als de zon schijnt, gaat toch niet rechtstreeks naar je draaiende wasmachine?
Je hebt toch altijd te maken met opwek en verbruik apart?
Hoe kan het dan uitmaken wanneer je die was draait?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:32

Ook als je meer opwekt heb je een terugleverboete.

Stel je wekt 1000kWh op. 400 gebruik je direct, en 600 lever je terug om later te salderen.
Je verbruikt in totaal 1500kWh, waarvan 400 direct van de zonnepanelen, 600 kun je salderen, en 500 koop je bij. Dan betaal je over die 600kWh die je teruglevert, toch nog een terugleverboete, ook al saldeer je het.
Die boete is lager dan wat je normaal aan ingekochte stroom betaalt, dus het heeft nog steeds zin om stroom terug te leveren en te salderen, maar helemaal eerlijk vind ik het zeker niet. Het is gewoon een legale manier voor de energiemaatschappeijen om de salderingsregeling te omzeilen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:09

Even een vraag, ik heb nu een variabel contract en wil graag weer een vast contract. Wat is wijsheid, 1 of 3 jaar vast? Verwachten jullie dat de energieprijzen gaan stijgen de komende jaren? (gezien de onrust in de wereld).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:23

Wij zetten voor 3 jaar vast. Ook ivm de onrust en omdat we nog behoorlijk leunen op Amerikaans gas. Het is een gok, maar wij verwachten dat de energieprijzen wel gaan stijgen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:58

Ja, dat is mijn gevoel ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:10

Ik denk dat vooral de belasting erop gaat stijgen :=

Ik blijf gewoon dynamisch. Dan heb ik altijd de eerlijke dagprijs, die overigens nog nooit zo hoog is geweest als wat ik op het laatst bij mijn vaste contract moest betalen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:54

Ik zit met gas op een jaarcontract, vorig jaar augustus overgestapt en dat bleek een goede keuze.

Elektra zijn en blijven we zeer waarschijnlijk dynamisch.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:26

Ik ga juist van dynamisch af.
Dagprijzen bij gas is gewoon super onaantrekkelijk want juist op die momenten waarop je wilt verbruiken (winter) is de prijs altijd het hoogst.
Bij elektra werkt dat ook zo. Piekprijzen op momenten waarop je nodig hebt en op momenten waarop de zonnepanelen terug willen leveren, krijg je er praktisch nul voor. Voorheen was dat af en toe eens een dagje, nu is dat zo goed als iedere dag.
Zelf energie verbruiken van zonnepanelen doen wij al maximaal, maar ook binnen een vast contract is dat meest optimaal.

Ik heb geen zin meer in dat gedoe. Het was absoluut goedkoper maar dat is niet meer zo. Ik ben nu met dynamisch duurder uit dan via een vast contract. Dus waarom zou ik nog verder prijsrisico willen lopen?

Ik ga oversluiten zodra de gasprijs daalt. Doorgaans is dat in april / mei.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:37

Ik heb bericht gehad van Vattenfall dat per 1 april de prijzen omhoog gaan bij een variabel contract?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:47

Ik twijfel ook wat te doen, ik heb geen zonnepanelen wat vergelijken makkelijker maakt. Maar dan de gok van beter nu vastzetten of nog 1 of 2 maanden wachten en hopen dat prijzen weer gaan dalen (ipv stijgen). En dan ook nog dillemma van vastzetten voro 1 jaar of toch gelijk voor hogere bedragen vastzetten voor 2 of 3 jaar. Waar doe je goed aan qua keuzes zonder zonnepanelen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:17

Wij blijven (met zonnepanelen) wel bij dynamisch :j Het bevalt hier uitstekend, heel veel goedkoper dan vast en we krijgen veel meer terug voor teruggeleverde zonne-energie.
Nu verbruiken wij wel best veel meer dan dat de zonnepanelen opleveren. Als je aan het eind van het jaar op 0 uitkomt dan maakt het minder verschil.

Over 2024 zitten we op een gemiddelde prijs van 15,8ct/kWh en over 2025 tot nu toe op 22,8ct/kWh wat nog verder zal zakken, dus dat zijn mooie prijzen.

We willen er wel nog steeds graag een thuisaccu bij.

Gas maakt hier weinig uit, dat gebruiken we minimaal.