Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:56

Daan13 schreef:
We hebben een houtkachel en een beste voorraad hout. Toch een geluk.

Vorig jaar is onze vaatwasser stuk gegaan en ik mag op m'n blote knieën daarvoor wel danken....want ik heb er 1 gekocht bij MediaMarkt en als je dan een 3 jarig contract afsloot bij budget energie kreeg je een kortingsbon van 150,- en dat heb ik gedaan.

Zit nu tot 09-2024 vast en dat terwijl ik ieder jaar altijd wissel van maatschappij :oo

Dat is een mooie kortingsbon! Ik hoop nog zelf een paar bomen te kunnen zagen voor de kachel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:58

tita schreef:
Ik had niet over per jaar :+ per maand maar goed iedereen heeft er last van…. Is gewoon een hele rare tijd
Warmtepomp schaf je ook niet ff aan die kosten toch ook godsvermogen?

Hybride is nog wel te doen, rond de 5 a 6000 heb je wel een degelijke voor.
Volledig elektrisch zijn ze tussen de 10 en 22.000 dus dat vind ik wel even een flinke investering... Moeten ook aardig wat zonnepanelen komen.

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:10

Wij zouden graag voor een elektrische CV gaan, dus geen warmtepomp. Die heb je voor zo'n €1500, en zou voor ons huis ruim voldoende zijn.
Helaas zitten we gehuurd, en zullen we hier ook niet meer heel lang wonen, anders waren we jaren geleden al over gestapt op volledig elektrisch.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:20

Ik wil ook naar een elektrische cv, mits we zonnepanelen op de schuur kunnen plaatsen. Op het woonhuis is het niet mogelijk omdat we rondom platanen hebben staan en er dus maar weinig rechtstreeks zonlicht op het huis komt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 22:05

Ik kan helaas vrijwel niets, ja een nieuwe cv ketel, maar voor de rest is het een appartement en zit ik met een VVE... die erg sloom is en geen besluiten neemt mbt energiezuinige maatregelen. Zit genoeg in kas maar ja... kom maar eens tot actie :roll:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:15

Gelukkig kunnen wij de toekomstige uit de kluiten gewassen energierekening nog wel financieren. Maar word er ook wel simpel van. Zou graag zonnepanelen willen en van gas overschakelen naar electrisch, maar zonnepanelen zijn geen optie hier. Die leveren te weinig op, staan bomen in de weg (voor het huis gemeentebomen, naast het huis is een bos perceel, is wel tuin maar die bomen moeten ook blijven staan).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 05:22

VanHuisUit schreef:
Ik kan helaas vrijwel niets, ja een nieuwe cv ketel, maar voor de rest is het een appartement en zit ik met een VVE... die erg sloom is en geen besluiten neemt mbt energiezuinige maatregelen. Zit genoeg in kas maar ja... kom maar eens tot actie :roll:

Mijn ervaring is dat VVE graag oppotten maar sommige kosten kunnen wel snel oplopen en je hebt al snel een te kort
Zo ging ik tekenen voor huis nou ja flat en op dat moment vertelde de makelaar dat ik 10000€ in de VVE moest storten er was betonrot en te weinig in de kast…ik had niet eens balkon ( daar zat betonrot in) en dak was kapot := heb bedankt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:54

Dik voordeel, wij hebben straks geen gas. Ja, alleen een losse fles voor de kookplaat.
De CV gaat momenteel op hout, willen wij wel overzetten op pellets vanwege iets meer gemak. Boiler voor warm water gaat elektrisch. In de toekomst willen we zonnepanelen want de oriëntatie en ligging van het huis is echt perfect. Oh en in de woonkamer nog een inzethaard op hout :)
De isolatie laat nog enorm te wensen over (oa. enkel glas in rotte kozijnen) maar goed dat is deze winter maar even behelpen. Geeft wel een leuke vergelijking voor volgend jaar winter, als het hopelijk grotendeels aangepakt is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:10

Hier ook geen gas.
Ik verwarm op pellets (maar die prijzen zijn momenteel 500+ voor een pallet! ) en heb een elektrische CV ketel voor mijn warm water.
Als ik de badkamer herdoe neem ik een stukje vloerverwarming (elektrisch) voor daar met een elektrisch vuurtje erbij. Met tijd komen er dan zonnepanelen (als we hier niet verhuizen).

Ik ben benieuwd wat mijn elektriciteitsrekening zal doen. Via ecopower zou ik een 200 euro per jaar duurder moeten uitzijn, maar benieuwd of dit effectief zo zal zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:19

Elektrische vloerverwarming zitten wij ook aan te denken ja. In de badkamer wil ik sowieso ook nog een elektrisch handdoekenrek. Vooral omdat ik het in de winter echt suuuuuuper fijn vindt om je af te drogen met een warme handdoek, en daarna voorverwarmde kleding aan te doen :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:30

Las van de week een item dat de elektrische kachels nu al niet aan te slepen zijn. Zou er op tijd om gaan als je er graag een hebt van de winter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:12

Als het mogelijk was in onze huidige woning had ik allang een houtkachel of open haard laten plaatsen. Heb op eigen weiland een best aantal bomen staan en zou er gerust een stukje bos voor bij kopen. Bij mijn moeder zit nog een fikse watertank boven de open haard. Dat kan gebruikt worden voor de cv maar ook om te douchen bijvoorbeeld. In deze tijden zou een mens er spontaan weer een vuurtje voor gaan stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:06

Ik ging ook kijken voor een elektrische cv ketel, maar dan moet je zo'n 50 zonnepanelen hebben om het rendabel te maken las ik. Dat kan ik hier sowieso nooit kwijt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:15

JudithO schreef:
Dik voordeel, wij hebben straks geen gas. Ja, alleen een losse fles voor de kookplaat.
De CV gaat momenteel op hout, willen wij wel overzetten op pellets vanwege iets meer gemak. Boiler voor warm water gaat elektrisch. In de toekomst willen we zonnepanelen want de oriëntatie en ligging van het huis is echt perfect. Oh en in de woonkamer nog een inzethaard op hout :)
De isolatie laat nog enorm te wensen over (oa. enkel glas in rotte kozijnen) maar goed dat is deze winter maar even behelpen. Geeft wel een leuke vergelijking voor volgend jaar winter, als het hopelijk grotendeels aangepakt is.

Volgens een aantal zit er flink ellende aan te komen qua beschikbaarheid grondstoffen, etc. als je naar andere cv wil kies dan iets wat je in elk geval ook op lokaal hout kan stoken en geen stroom nodig heeft. En als er een pan op kan helemaal goed. Zeker ook in een buitengebied in Frankrijk, er kan gewoon wat stuk met bovengrondse stroom, etc. Hoe minder er aan je basisvoorzieningen als koken en verwarmen stuk kan hoe beter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:01

Zonnebloem92 schreef:
Ik ging ook kijken voor een elektrische cv ketel, maar dan moet je zo'n 50 zonnepanelen hebben om het rendabel te maken las ik. Dat kan ik hier sowieso nooit kwijt.

50? Dat is echt heel veel! Weegt dan zo'n investering wel op tegen het gasverbruik wat je minder hebt per maand?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:09

tamary schreef:
JudithO schreef:

Volgens een aantal zit er flink ellende aan te komen qua beschikbaarheid grondstoffen, etc. als je naar andere cv wil kies dan iets wat je in elk geval ook op lokaal hout kan stoken en geen stroom nodig heeft. En als er een pan op kan helemaal goed. Zeker ook in een buitengebied in Frankrijk, er kan gewoon wat stuk met bovengrondse stroom, etc. Hoe minder er aan je basisvoorzieningen als koken en verwarmen stuk kan hoe beter.

De hout/pellet cv is alleen voor de radiatoren. De elektrische boiler is voor warm water. In de woonkamer gewoon een houtkachel/inzethaard en dus een kookplaat op een gasfles. Ik ben best voorbereid ;) Als er wat is met de elektriciteit kan ik altijd nog water warm maken op het fornuis en desnoods de buitenkeuken (ook houtgestookt).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:38

JudithO schreef:
Elektrische vloerverwarming zitten wij ook aan te denken ja. In de badkamer wil ik sowieso ook nog een elektrisch handdoekenrek. Vooral omdat ik het in de winter echt suuuuuuper fijn vindt om je af te drogen met een warme handdoek, en daarna voorverwarmde kleding aan te doen :j

Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamer, echt heel fijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 19:43

Ligt er maar net aan wat voor zonnepanelen het zijn hoeveel je nodig hebt.

Citaat:
Mijn ervaring is dat VVE graag oppotten maar sommige kosten kunnen wel snel oplopen en je hebt al snel een te kort
Zo ging ik tekenen voor huis nou ja flat en op dat moment vertelde de makelaar dat ik 10000€ in de VVE moest storten er was betonrot en te weinig in de kast…ik had niet eens balkon ( daar zat betonrot in) en dak was kapot := heb bedankt

Klopt hoor het is altijd heel verstandig goed te informeren hoe de stand van de kas is bij de VVE. Eigenlijk was het zo, voor de energiecrisis, dat het allemaal gewoon OK was. Het dak moet worden vernieuwd maar dat is ook maar een gedachte want het is wel weer voor 5 jaar goedgekeurd vorig jaar. En met het dak vernieuwen wilden we ook zonnepanelen maar ja als dat dak vernieuwen nog niet nodig is is er weer een categorie die dat dan niet wil etc.
Verder is staat van onderhoud eigenlijk gewoon prima, nergens rot of ellende. En flink bedrag per appartement in kas.
Alleen jaren '30 appartementen en energie tja dat is en blijft gewoon een ding :$
Maar veel op locatie gaan werken van de winter :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:00

Ik heb toch nog iets bespaard (mag wel een keertje).
Ik zei hier laatst dat ik een gamekamer voor mijn zoon wilde maken, maar dan wel een tv, tv meubel en bankstel nodig had en dit weer een hoop zou kosten.
Toch op marktplaats gaan neuzen en we hebben een nette en betaalbare slaapbank gevonden, we krijgen binnenkort logés dus win-win.
Ik bedacht me dat we nog een tv op zolder hebben in een doos, had mijn oma ons gegeven toen ze haar vakantiehuis verkocht en die deed het gelukkig nog. Ook had mijn moeder nog een kastje over, die precies paste voor de tv.
Was nu al met al maar 50 euro kwijt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:08

Ik las hier over elektrisch CV dat iemand dat wilde
Dat is nou niet echt de oplossing moet je goed over nadenken

Kregen gister brief van energie :=
Durfde um eerste niet te openen
Krijgen we terug :roll: dus zei al vast fout zet maar apart tis ruim 900€

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:19

tita schreef:
Ik las hier over elektrisch CV dat iemand dat wilde
Dat is nou niet echt de oplossing moet je goed over nadenken

Kregen gister brief van energie :=
Durfde um eerste niet te openen
Krijgen we terug :roll: dus zei al vast fout zet maar apart tis ruim 900€

Ik zei daar wat van denk ik?
Las ook dat dat geen oplossing is vanmorgen. We gaan het deze winter gewoon eens proberen op de nieuwe houtkachel. Kijken wat dat voor warmte geeft.

De verbouwing van ons woonhuis is bijna klaar, sparen en dan eens de schuur verbouwen om daar zonnepanelen op te leggen.

Mooi geld, €900,- maar dat kun je dan toch wel zien op je app of dat klopt?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 16:55

Dan heb je elke maand behoorlijk wat teveel betaald, oftewel een onbewuste spaarpot :+ gefeliciteerd!

Ik heb de tussentijd tussen werken in loondienst en ZZP'er bijna overbrugd, volgende week krijg ik als het goed is de eerste facturen uitbetaald. Hoop dan wel dat men zich aan de betaaltermijn houdt vind dat nog een beetje eng eerlijk gezegd. Ben eerder ZZP'er geweest en sommige organisaties hielden zich er goed aan andere deden maar wat. En dan moet ik aan mijn spaargeld komen, dat wil ik niet.

Heb zo'n leuk pony'tje gezien :x zou totaal niet handig zijn er weer een aan te schaffen maar pffff het kriebelt dan wel hoor. Is familie van een pony'tje wat ik zelf eerder heb gehad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:33

Nee man en ik geloven het niet, ik denk toch echt een fout van energiebedrijf zelf.
App daar begin ik niet aan we hebben toon, en ons verbruik is alleen maar meer en toon is vervelend want er vervallen functies

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:37

tita schreef:
Nee man en ik geloven het niet, ik denk toch echt een fout van energiebedrijf zelf.
App daar begin ik niet aan we hebben toon, en ons verbruik is alleen maar meer en toon is vervelend want er vervallen functies

Ik gebruik de app ook niet, maar mijn vriend wel. Kunnen goed het verbruik in de gaten houden per maand etc. Dat geeft wel inzicht.

Ik gebruik wel de app van de ketel, ideaal om programma's in te stellen, als we weg zijn geweest en het is heel koud het huis verwarmen als we thuis komen etc. Heerlijk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 20:00

En dat is precies de bedoeling van die apps, dat je meer gebruikt ipv minder :+
Ik heb geen apps }:0
Zit bij EnergieDirect en heb een slimme meter. Dan kun je per dag uit laten lezen wat je verbruik is en dat met tot 2 jaar terug vergelijken. Vind het echt super handig.
Wat niet wegneemt dat ik hoop op een erg zachte winter...