Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:43

Afrikaantjes werkten hier vorig jaar erg goed tegen de mieren in de moestuin.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:52

Ik heb al van alles geprobeerd tegen luizen en wat ik dit jaar nog ga proberen is een geel wegwerpbekertje insmeren met vaseline en die naast de roos zetten. (Knoflook , bananenschillen, lavendel :n ) en verder alle lieveheersbeestje migreer ik naar de roos, want het is een luilekkerland voor ze. Luizen schijnen op het geel af te komen en door de vaseline plakken ze vast.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:40

Cabelona prachtig hè die bloesems. Zo'n mooie tijd van het jaar nu, als er tuin ontwaakt.

Zeepsop werkte prima hier tegen de luis op de rozen. Maar wel oppassen met zon daarna er op. Want een deel is me daardoor verbrand helaas.
Wel afgeknipt en goed gekomen, maar toch zonde.

Hier de voordeur voorzien van een nieuwe groenstrook.
Wij wonen aan de Hellendoornse berg en hebben daardoor een aflopend perceel. De oprit ligt lager als het huis. Hadden er een buxus haag in staat als tijdelijk oplossing maar die waren we erg zat haha.

Deze vond ik in de tuin (geen nest in de buurt)
Afbeelding

Deze kon ik nog mooi kwijt op een leeg plekje in de tuin (ben gek op hortensia's
Afbeelding

Dit is de bak bij de voordeur geworden
Before (heg was er al uit)
Afbeelding
After
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:44

ontherun schreef:
Hier helpt lavendel heel goed om de rozen heen tegen luis. Afrikaantjes ga ik ook planten bij de andere rozen, hoop dat dat ook goed werkt

Lavendel heb ik vorig jaar ook in de tuin gezet, hopelijk zijn ze dit jaar groot genoeg om de luizen tegen te houden :Y) En afrikaantjes is dan misschien ook geen gek idee. Zal het afwasmiddel als laatste optie bewaren (en niet over de lieveheersbeestjes sprayen :') )

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:13

@Ceetje_bokt, bananenschil deed inderdaad niets }:0 maar bijna geen luizen meer dus de lieveheersbeestjes (of kapoentjes, wat een leuk woord eigenlijk!) hebben goed doorgegeten.

Mooie bloembak MarliesV! Ik kan niet wachten om ook te gaan planten, maar wij moeten eerst nog ophogen, dus kan volgend seizoen pas denk ik. Blijf ik lekker inspiratie opdoen hier!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:16

MarliesV schreef:
Cabelona prachtig hè die bloesems. Zo'n mooie tijd van het jaar nu, als er tuin ontwaakt.

Zeepsop werkte prima hier tegen de luis op de rozen. Maar wel oppassen met zon daarna er op. Want een deel is me daardoor verbrand helaas.
Wel afgeknipt en goed gekomen, maar toch zonde.

Hier de voordeur voorzien van een nieuwe groenstrook.
Wij wonen aan de Hellendoornse berg en hebben daardoor een aflopend perceel. De oprit ligt lager als het huis. Hadden er een buxus haag in staat als tijdelijk oplossing maar die waren we erg zat haha.

Deze vond ik in de tuin (geen nest in de buurt)
[ [url=m/0lU732.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eitje van een lijster :) zal misschien legnood geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:16

Beetje off topic maar ben met deze (knaag)sporen heel erg blij. Vond ze op mijn wandelingen in de achtertuin(uiterwaarden van de Lek).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:16

Bevers! Awesome

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:56

Gaaf en ook nog verse sporen. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:49

Yes incluis poep.
Ben zo blij als een klein kind.
Bevers uitgezet in de Biesbosh en zitten nu aardig in de provincie Utrecht, de Lekdijk heeft ergens een bordje staan, nl provinciegrens.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:17

Wat leuk Morgan! Ben benieuwd wanneer de dam over de Lek klaar is :D

Ik geniet veel van het wild (zwijnen en herten) op de Veluwe, meestal ben ik alleen in het bos. Maar deze periode waarin iedereen even eruit wil is het steeds drukker in de bossen. Is ook logisch, maar daardoor laat het wild zich niet meer zo snel zien. Van de week nog wel babyzwijntjes gespot te paard <3 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:23

Leuk bevers! Hier in Wageningen zitten ze ook.. helaas nog niet zelf gespot.

Zo even ri tuincentrum, zit om de hoek, als druk lijkt wandel ik door. En anders even wat kruidenplantjes halen en een sproeier voor de moestuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:46

eekhoornerik schreef:
Wat leuk Morgan! Ben benieuwd wanneer de dam over de Lek klaar is :D

Ik geniet veel van het wild (zwijnen en herten) op de Veluwe, meestal ben ik alleen in het bos. Maar deze periode waarin iedereen even eruit wil is het steeds drukker in de bossen. Is ook logisch, maar daardoor laat het wild zich niet meer zo snel zien. Van de week nog wel babyzwijntjes gespot te paard <3 .

Van mij mogen ze maar de lek is nog wel eens wispelturig.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:06

Zo grappig om hier te zien die foto van het hoge water. Ik woon in Schoonhoven dus herken het direct.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:20

Hier zaterdag een nieuwe schutting plaatsen, met enkele groendelen mn betongaas. Daarna kan de tuin herinrichten echt beginnen .

Zouden jullie aanplanten in mei of wachten tot de herfst? Ik wil veel met siergrassen gaan werken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:34

Mei is normaliter prima, alleen als het heel droog blijft zul je wel moeten sproeien.

Ik ga morgen afscheid nemen van de buxussen in mijn voortuin. Ben er klaar mee, weer kaal van de buxusmot en ik wil geen gif gebruiken. Komen denk ik Hortensia's voor terug.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:44

Het najaar is een stuk beter geschikt voor het aanplanten. Maar ik kan me voorstellen dat je zo lang niet wil wachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:45

Wij hebben in mei/juni volgens mij geplant. Herfst is betere tijd, maar een zandbak de hele zomer is ook zoiets. :))
Zolang je goed sproeit kan dat wel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:08

Wij zijn vorig jaar heel bewust niet op vakantie gegaan omdat we in het voorjaar heel veel aangeplant hadden. Zou een beetje jammer zijn geweest als het jonge grut allemaal het lootje zou leggen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:59

Ik heb me vanmiddag uitgeleefd op een stuk schutting :+Afbeelding
Mogen Julie raden welke plank nieuw is :+
De rest was zoals nog links in foto te zien is.

Enkel bezig geweest met harde borstel (en afwasborstel voor de lastige hoekjes :D ) en water (of wat daar voor door moest gaan na paar keer borstel uitspoelen :wow:

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:06

Ik kom graag meelezen, of als iemand tips heeft, graag!

Onze voortuin is ongeveer 9x10 meter en de achtertuin 12x16. Daartussen zit nog een stuk van ongeveer 3x8 wat langs het huis loopt. Momenteel is alles gras. Behalve een paar fruitboompjes en 2 kleine net geplante struikjes. We hebben al een terras, die op termijn nog groter kan en willen een tuinhuisje.

Heel veel voorbeelden en YouTube filmpjes gaan over tuinen die veel kleiner zijn. Als je zo’n border uitbreidt naar bijvoorbeeld de 10 meter langs de oprit, heb je een klein deel en al meteen super duur. ;(

Nou, en daar blijft het dus hangen :+ verder dan dit komen we niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:43

Veel planten hoeft helemaal niet duur te zijn is mijn ervaring. Je moet alleen goed opletten wat je kiest en waar je het vandaan haalt.

Koop vaste planten in kleine potmaat of scheur grotere in delen.

Gebruik zaad om zelf planten op te kweken.

Vraag om stekjes of zaad van andere tuineigenaren.

Koop ook planten die op het moment zelf niet in bloei staan.

Kijk bij de afprijshoek van tuincentra.

Koop rechtstreeks bij kwekers.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:36

Als je nu veel gras hebt, kan je er ook voor kiezen om bv elk jaar een border aan te leggen. Dan spreid je de kosten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:13

Een vraagje, ik heb een flink grote tuin (70 x10 meter) waarvan de achterste helft gras is. Dat was handig toen onze zoon nog klein was. Nu wil ik er graag wat bloeiende dingen in zetten. Kan ik dat gewoon in het gras zetten of moet dat perse in een aparte border? Bijv wat vlinderstruiken.

Alvast bedankt!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:47

Vjestagirl schreef:
Mee eens. Ik ga t gewoon allemaal eens zien. Eerst binnenkort maar eens al het blad weghalen (want ik vind best een hoop rommeltjes in de tuin) en de klimop flink terug snoeien.

De rommeltjes nog even laten liggen voor de insecten :j

Práchtige tuin!!!