Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:24

Ik ga me ook maar weer melden, normaliter redde ik me prima hiermee, maar inmiddels weet ik het niet meer zeker. Ik heb nu een dynamisch contract -anwb- , dat kwam nog uit het '3.40 euro per m3 tijdperk', maar inmiddels lijkt een vast contract weer handig. Ik heb zonnepanelen, maar gebruik meer dan ik teruglever, dus ik kijk niet naar saldering e.d.
Ik betaal nu 110 per maand, volgens de berekening kan ik ook richting de 100 euro gaan voor een vast contract (met een korting).

Hoe maak je nu een gedegen vergelijking wat voordeliger is?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:49

Kijk naar de m3 prijzen. Ik ben voor gas weer van dynamisch naar een jaar contract gegaan.

Bij Nextenergy zag ik van de week prijzen van €1,33 per M3 bijvoorbeeld, voor die dag, wel incl belastingen maar zonder de vaste maandelijkse kosten.

Je kunt zo makkelijk vergelijken. Een maandbedrag zegt eigenlijk niks.

Zelfde geldt voor je elektra, je krijgt meestal een gemiddelde per maand kWh te zien en die kun je vergelijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:03

Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk een terugleverboete gaat betalen voor je zonnepanelen als je naar een vast/variabel contract gaat.

Of het uiteindelijk goedkoper is ligt aan heel veel zaken. Hoeveel je verbruikt, hoeveel je terug levert, en vooral op welke tijden en dagen je veel of weinig stroom verbruikt. Dus heel lastig al dan niet onmogelijk om via een vergelijkingssite uit te rekenen.. Maar ik denk dat het onder de streep niet enorm veel verschilt voor de gemiddelde Nederlander.
Ik zie de laatste tijd veel mensen via Vereniging eigen huis een erg gunstig contract afsluiten.
Maar ik ben ook weer een paar uitgebreide berekeningen van mensen tegen gekomen die toch dynamisch nog steeds een stuk goedkoper uit zijn met zonnepanelen.
Vooral als je je eigen verbruik wat kan sturen, bijvoorbeeld met een elektrische auto of thuisaccu of gewoon via grote verbruikers als je wasmachine/vaatwasser, icm zonnepanelen, dan blijft dynamisch ook meestal goedkoper.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:26

Vast contract kun je beter afsluiten in voorjaar. Dan lagere prijzen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:47

Slmt9 schreef:
@prairy: dat samenvoegen had idd in 1x moeten gebeuren, dat is dus fout gegaan, ik wist dus niet dat beide dan opgezegd moeten worden. Gedoe, anders had ik dat niet gedaan.

@annemiek: ik wist niet dat salderen alleen over de belasting geldt. Is dat dan alleen bij dynamisch geldend? Bij mn vaste of variabele contracten zie ik bij de eindafrekening dat er enkel naar kwh’s wordt gekeken en dan met de volledige prijs (als ik het goed zeg) wordt verrekend.

Geen idee overigens wat in mn voordeel is, ik ging uit van hoe vast/variabel dat doet, maar dat zie ik dan misschien verkeerd.

[ Afbeelding ]

Deze uitleg kan ik aardig volgen. Ik ben me er dan nooit bewust van geweest dat het salderen enkel geldt over de belasting. Ik blijf het maar half snappen :+

Het geldt niet alleen over de belastingen, dat schrijft Annemiek ook niet. Maar alleen mbt de belastingen kan je over een heel jaar ‘wegstrepen’ maar over het verbruik/terugleveringen betaal/krijg je de uurprijs van dat moment.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:38

Ik schrik echt van de dynamische tarieven, zeker vandaag en die van morgen. Morgen zit er een piek bij van 1.08 ... :brr:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:45

Mensen met een thuisaccu hebben morgen mazzel :))
Niet te druk maken om zo’n piek zo nu en dan. Niks aan de hand zo lang je niet je auto gaat volladen morgen :Y)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:54

EllyC schreef:
Ik schrik echt van de dynamische tarieven, zeker vandaag en die van morgen. Morgen zit er een piek bij van 1.08 ... :brr:

Ik ook! Ik denk een combi van koud weer en dan veel verwarming door warmtepompen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:05

Grauw/mistig weer=> geen opbrengst van de zonnepanelen
Geen/weinig wind=> geen opbrengst van de windmolens

Dus dan moeten de gasturbines aan :$

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:28

EllyC schreef:

1,215 bij mij op het hoogste punt.

Als mijn thuis batterij doet wat ie moet doen gaat het goed ja.

Vandaag zou ook een leuke dag geweest zijn als hij 100% ipv 60% vol had geladen ^)

Ik heb wel de elektrische vloerverwarming alvast even uitgezet want ondanks dat we niet thuis waren vandaag en de auto ook niet aan stond hadden we een verbruik van ruim 17kwh :o

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:05

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:45

Dees schreef:
Vast contract kun je beter afsluiten in voorjaar. Dan lagere prijzen.

heb je helemaal gelijk in, maar mijn tijdelijke vaste contract loopt volgende maand af, en gaat dan over in een variabel contract. ik kan nergens terugvinden of ik dan over zou kunnen stappen na een paar maanden om dan in het voorjaar een vast contract af te sluiten. iemand die hier meer over weet? (Vattenfall)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:45

Variabel is maandelijks opzegbaar, dus idd dan gewoon in voorjaar vast contract

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:34

Misschien een blonde vraag. Maar als mijn contract 20 februari eindigt moet ik dan een nieuw contract afsluiten vanaf 21 februari of beter 20 februari?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:37

Ik heb gewoon mn contract bij dezelfde leverancier verlengd... Heb daarbij niet hoeven nadenken over datum

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:26

purny schreef:
Misschien een blonde vraag. Maar als mijn contract 20 februari eindigt moet ik dan een nieuw contract afsluiten vanaf 21 februari of beter 20 februari?

Als je een nieuwe leverancier neemt, zegt die je contract bij de oude op, volgens mij. Dan gaat het automatisch, toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:41

mysa schreef:
purny schreef:

Als je een nieuwe leverancier neemt, zegt die je contract bij de oude op, volgens mij. Dan gaat het automatisch, toch?

Je moet toch een ingangsdatum aangeven, anders kunnen ze het niet regelen voor je

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:36

Ik geloof dat ze die info opvragen bij de oude leverancier. Volgens mij had ik ooit dezelfde vraag als jij en hebben ze het toen onderling geregeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:48

Roodvos schreef:
Grauw/mistig weer=> geen opbrengst van de zonnepanelen
Geen/weinig wind=> geen opbrengst van de windmolens

Dus dan moeten de gasturbines aan :$

Die gasturbines staan altijd aan, maak je geen zorgen. Ze hebben het alleen wat rustiger; simpel energie leveren is veel eenvoudiger regelen dan zorgen voor net- en frequentiestabiliteit zonder dat je noemenswaard vermogen levert omdat je dan het idiote gedrag van panelen en molens maar moet zien te volgen met je STEG met veel minder buffer.

Ik benijd de operators niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:39

purny schreef:

Heb je een datum tot of t/m.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:47

Ik heb 1 dag te laat ingevuld zag ik later. Maar geen problemen van ondervonden. Hier heel blij met wat isoleren mij heeft gebracht. Kunstofkozijnen/ deuren, zolder geïsoleerd en vloerverwarming. Ik verbruikte eerst ca 1800/1900 aan gas. Nu net de jaar afrekening gehad verbruik afgelopen jaar 1127! (Huis van 160m2)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:12

Marcella schreef:
purny schreef:

Heb je een datum tot of t/m.

Er staat einddatum

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:43

Tot of t/m

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:50

Nee dat staat er niet. Er staat alleen einddatum 20 februari

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:07

Dan is het zeer waarschijnlijk t/m dan kan nieuwe contract de 21ste beginnen.

Maar vaak wordt dit opgevraagd door nieuwe leverancier bij de oude.