Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:32

Ik vind sparen op zich leuk, maar als je een nieuw specifiek doel voor ogen begint te krijgen, dan geeft dat wel een extra vibe!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 16:43

Lijkt me een helemaal geweldige ervaring!!! En super spaardoel!!!

Helaas is het bij mij ook zo...
Citaat:
Ja ik vond een uur afzien om een walvis te zien al welletjes :') :') :')
}:0
Bootje in Friesland gaat goed maar bijv het IJsselmeer moet je mij met windkracht 4 al niet op zetten want dan ben ik gewoon dagen draaierig en wiebelig %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:37

Varekaj, welke reis is dat? Ik kwam wel reizen tegen, maar niet specifiek benoemd dat je mee helpt met onderzoek (en dat lijkt me nu juist een goed doel).

Wij gaan komende maand even rustig aandoen. Hebben zo de trein terug naar huis, maar ik wil niet weten wat we in 10 dagen Engeland hebben uitgegeven. Een biertje (ok 440 ml blik) op het festival was £5,80 en we waren er 5 dagen :')

Ga ook maar vast sparen voor volgend jaar.. want dan wilde ik 3 weken kamperen in NL, maar eigenlijk ook weer naar dit festival :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:50

https://beyondborders.be/antarctica-groepsreis/

Gaat om deze reizen. Je zit daarbij in kleine groepen aan boord van een expeditieschip. De prijzen zijn normaal 3x zo hoog excl. vliegtickets én de groepen zijn groter.
Aangezien er lezingen en seminars zijn en minder mensen aan boord kan je er vanuit gaan dat men je onderweg ook wel dingen gaat vragen zoals eens samples van zeewater verzamelen etc. Althans, mijn vriend kwam ermee aanzetten en die is meer thuis in dit soort zaken, dus ik ga er wel vanuit dat het klopt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:54

Spannend hoor! En zij zijn echt goed in avontuurlijke reizen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:51

Gaaf hoor!
Mijn nichtje heeft een paar maanden op zo'n dergelijke reis op het schip gewerkt, als arts. Begrijp daarom ook beter waarom die reizen zo duur zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:28

Energiecontract loopt begin van het nieuwe jaar af, dacht kijk alvast even.
Had ik beter niet kunnen doen, viel nog net niet van mijn stoel |(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:30

Zonnebloem92 schreef:

Hier precies hetzelfde. Zou van de 90 naar 200 of meer gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:32

purny schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Hier precies hetzelfde. Zou van de 90 naar 200 of meer gaan

Ruilen? :')
Wij zijn vorig jaar van 200 naar 350 gegaan en komen nu op 800 pm uit.
Zou haast denken dat ik op een mega boerderij uit 1800 woon zonder isolatie.

Vind de prijzen echt belachelijk, ook echt alles is duurder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:02

800 pm??? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:12

Duhelo schreef:
800 pm??? :o

Ja... :(

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:27

Jeetje, hoeveel is dat in percentage gas en elektriciteit?
Wij moeten eind september ook weer wat afsluiten. Ik durf nog niet te kijken. Uitstelgedrag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:33

Pfff dat is toch niet meer op te hoesten zoveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:16

idinn schreef:
Pfff dat is toch niet meer op te hoesten zoveel?

Als de stijging blijft doorzetten is het inderdaad niet meer te betalen en zal mijn paard de verkoop in moeten ben ik bang.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:56

Jeetje Zonnebloem, wat een bedrag!

Hier heb ik o.a. door dezelfde reden 1 van mijn pony's te koop moeten zetten -O-

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:36

Zonnebloem dat is zuur zeg, dat kan toch niet en is als ik maar tijdelijke oplossing…. Bedoel je paard kost niet 800€ en als je noem eens wat 10000€ kan vangen dan kun je iets meer als jaar betalen.
En dan…….

Hier meevaller bedrijf heeft besloten dat iedereen 10% opslag krijgt
Helaas moesten mijn kids door dezelfde WG naar de crèche iets met stomme vakantieplanning waardoor ik 1200€ extra kosten heb

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:40

Mensen gaan toch helemaal kapot van zulke hoge energieprijzen.

Ik zit in het onderwijs en de werknemers konden ervoor kiezen om hun 13e maand in 2x te laten betalen. 1x in juli en een keer in december zodat ze de vaste lasten kunnen blijven betalen. Dat is toch echt heel erg dat je je extraatje moet gebruiken voor je vaste lasten...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 18:41

Gaat lekker dan Tita }:0

Ik kreeg ook een nieuw aanbod, van 125 per maand naar 350 per maand, als ik nu zou oversluiten naar het andere contract. Om voor te zijn dat ik straks (in november loopt het bij mij af) nóg meer zou gaan betalen.
Nou alles leuk lief en aardig maar dan zet ik alles wel op 0 graden en ga de hele dag in een ijsberenpak zitten of zoiets }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:41

tita schreef:
Zonnebloem dat is zuur zeg, dat kan toch niet en is als ik maar tijdelijke oplossing…. Bedoel je paard kost niet 800€ en als je noem eens wat 10000€ kan vangen dan kun je iets meer als jaar betalen.
En dan…….

Hier meevaller bedrijf heeft besloten dat iedereen 10% opslag krijgt
Helaas moesten mijn kids door dezelfde WG naar de crèche iets met stomme vakantieplanning waardoor ik 1200€ extra kosten heb

Het gaat me niet zo zeer om de opbrengst van het paard maar om de maandlasten die je bespaart. Hij kost me zo'n 500 pm, precies hetgeen wat we zouden bij moeten betalen straks.
Gaat me wel aan mijn hart dus we kijken eerst of we kunnen investeren in zonnepanelen en een warmtepomp (en hopen dat de prijzen gaan zakken!).

Fijn die meevaller! Jammer van de opvangkosten.
Bij ons krijgt iedereen in september eenmalig 500,- toch een lekker extraatje.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:44

PSvanLot schreef:

Ik zit in het onderwijs en de werknemers konden ervoor kiezen om hun 13e maand in 2x te laten betalen. 1x in juli en een keer in december zodat ze de vaste lasten kunnen blijven betalen. Dat is toch echt heel erg dat je je extraatje moet gebruiken voor je vaste lasten...

Niet alleen de mensen hoor ik mocht de gas rekening inzien van bedrijf die gaat van 90000€ naar ruim 2ton en reken maar dat die prijsverhoging wordt door gevoerd
(We hebben tankpark met opslag van verzuren,en velen anderen olieeën)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:48

Dat is zuur Zonnebloem, als je er andere dingen voor moet gaan laten om je vaste lasten te betalen.

Wij krijgen een houtkachel beneden, met keramisch beton aan de zijkanten. Deze stenen blijven nadat het vuur uit is, nog 6 uur warm. Dat scheelt straks echt veel gaskosten. Ik denk niet dat straks de vloerverwarming in huis nog veel aan gaat staan. Van de week een kuub gestapeld hout gekocht voor €80,- echt een kooptje. Ook kunnen we nog een kuub krijgen voor €40,- van de houtzagerij van het bedrijf tegenover. Dat is lekker geld.

Dit gaat hem worden, staat al weken klaar om op 14 september geïnstalleerd te worden!
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:50

tita schreef:
PSvanLot schreef:

Niet alleen de mensen hoor ik mocht de gas rekening inzien van bedrijf die gaat van 90000€ naar ruim 2ton en reken maar dat die prijsverhoging wordt door gevoerd
(We hebben tankpark met opslag van verzuren,en velen anderen olieeën)

Wij gaan met de scholen naar ruim 3,5 miljoen per jaar... Hier is het niet door te berekenen haha. Op mijn gebouw liggen honderden zonnepanelen en wij zijn bijna volledig van het gas af. Enkel het lokaal waar je kunt koken en een technieklokaal heeft nog gas, maar denk dat ik het lokaal sowieso om laat zetten naar inductie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:55

Ik had niet over per jaar :+ per maand maar goed iedereen heeft er last van…. Is gewoon een hele rare tijd
Warmtepomp schaf je ook niet ff aan die kosten toch ook godsvermogen?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:01

We hebben een houtkachel en een beste voorraad hout. Toch een geluk.

Vorig jaar is onze vaatwasser stuk gegaan en ik mag op m'n blote knieën daarvoor wel danken....want ik heb er 1 gekocht bij MediaMarkt en als je dan een 3 jarig contract afsloot bij budget energie kreeg je een kortingsbon van 150,- en dat heb ik gedaan.

Zit nu tot 09-2024 vast en dat terwijl ik ieder jaar altijd wissel van maatschappij :oo

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 19:56

tita schreef:
Ik had niet over per jaar :+ per maand maar goed iedereen heeft er last van…. Is gewoon een hele rare tijd
Warmtepomp schaf je ook niet ff aan die kosten toch ook godsvermogen?

Maar een bedrijf kan het doorberekenen. Een school kan dat niet. Zal er in september eens naar vragen waar het geld eigenlijk vandaan komt. Zou toch ernstig zijn als je dat laat komen uit de mogelijkheden voor de leerlingen.