Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:47

Eens wbt het wit, ik ben echt fan van puur normaal wit. Maar dan wel in combinatie met kleur op bv de kozijnen. Het probleem is namelijk dat je die nooit in precies dezelfde kleur krijgt als de muren ivm andere materialen. Dus dan kan de kleur maar beter duidelijk anders zijn vind ik

oji

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:55

Ik heb ook echt wit op de kozijnen, maar dan wel in hoogglans. In zijdeglans is echt wit tegen echt witte muren inderdaad niet mooi.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:23

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:25

Pinda_Dipje schreef:
Wel grappig, hier veel mensen die de vloer ook lelijk vinden, terwijl bijna iedereen in mijn directe omgeving mij al maanden voor gek verklaren dat ik 'm eruit wil hebben. :')

Ik vind de vloer echt prachtig. De shaker kastfronts ook. Maar de combinatie van alles is gewoon niet geslaagd. Persoonlijk stoor ik me meer aan het aanrechtblad en de 2 kleuren muren. De witte tegels met het verf.
Ik zou dan zeggen, doe alles wit of alles een mooie aarde tint. Terracota ofzo.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:30

MyWishMax schreef:
oji schreef:
Ik ben zelf geen fan van Ral 9010, zeker niet in een ruimte met weinig daglicht. Alle witten waar iets cremigs aan is toegevoegd in een ruimte met weinig daglicht vergeelt heel snel en dat maakt de ruimte minder fris, vind ik.

Dat valt mij dus ook op. Ik heb alles in 9010 qua kozijnen, deuren en eigenlijk al het houtwerk. Maar dat is echt gelig geworden, veel geler als in het begin. Ik ga dus over op echt wit voor alles of juist een kleur aan sommige delen.

Pinda_Dipje: ik ben het met je eens, vloer vind ik ook niks, in ieder geval niet icm alles wat zij er hadden staan en de keuken.

Het grote verschil in het “heel” ogen zit hem vaak in waterbasis of terpentinebasis. Terpentine verkleurt heel erg geel. Bij verf op waterbasis is dat bijna niet:een stuk minder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:58

Mijn hele huis is pas geschilderd door een schilder.
Op zijn advies 9010 :D , behalve de plafonds, die zijn heel wit.
Ik vind het erg mooi.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:22

Chips ik heb al 10 liter RAL9010 lak in de schuur staan :+
Ik moet zeggen dat wij in het huidige huis ook wel 9010 hebben maar dan op waterbasis, dat is nu ongeveer 3 jaar kleurvast maar ik hoop in het nieuwe huis toch wat langer helemaal onderhoudsvrij te zijn, want aan vergeling heb ik echt een hekel. Wit vind ik zelf icm een landelijk interieur te kil. In een modern interieur overigens wel wit gehad, stond ook prachtig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:23

Heb het gevoel dat op mijn raamkozijnen 9010 zit en dat is gewoon gelig, vind het zo lelijk :')

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:14

Onze woonkamer plekje, tevreden over!
Afbeelding
Afbeelding

Maar nu, dit is onze eetkamer. We zitten nooit aan de eettafel tenzij er bezoek is, mijn konijnen lopen er vaker dan ik (vandaar dat lelijke groene hekje). Ik wil het graag wat gezelliger/warmer maken o.a. met een tapijt en opberg/boekenkast. Voor een kast willen we iets van een (licht)bruine tint wat ook match met de woonkamer (en de toekomstige piano :')). En uiteraard willen we nog kunstigs aan de muur hanger als er eenmaal een kast is.

Het tapijt komt dan uitsluitend onder de tafel, de vloer is dus grijs. Ook de rechtermuur is grijs, verder witte muren en plafond. De tafel is bruin met grijskleurige stoelen. Ik twijfel of ik dus met kleur moet gaan spelen (groen of blauw vind ik wel mooi, niet té opvallend) of juist neutraal moet blijven
Afbeelding
Afbeelding

Hoe ziet jullie eetkamer/eettafel eruit? Hebben jullie een tapijt onder de eettafel en zo ja wat voor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:01

Geen eettafel, dus al helemaal geen eetkamer :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:20

Geen kleed hier, lijkt me ook niet erg praktisch met kruimels en omgestoten bekers. Kan je het niet aankleden met een kleurtje/schilderij/canvas op de wand. Of wat opvrolijken met (hang)planten? Of een ander kleur eettafel, mooie schaal met deco op tafel of een eettafellamp die wat aanweziger is?

Ik ben overigens dol op 9010. De muurverf hier verkleurd in ieder geval de afgelopen jaren niet (kan het zo bijwerken als er een vlek/stoot op zit, zonder kleurverschil te zien). Bij 9010 passen alleen geen geel/oranje kleuren, dat haalt idd het creme meer naar boven. Hier gematcht met groen/blauw kleuren, wat imo goed geslaagd is. 9001 kan ook heel mooi zijn, maar past imo niet bij koude kleuren, dan oogt het al snel heel hard.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:03

Esirene, ik vind het huis erg vol staan. Bij de eettafel zou ik wat moois aan de muur hangen en het daar bij laten. De toegevoegde waarde van een tapijt onder tafel heb ik nooit begrepen. Onhygiënisch en onpraktisch met stoelen schuiven. Die piano is wel tof!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 06:33

Een kleed onder de tafel kan prima. Beetje afhankelijk van je huisgenoten natuurlijk. Bij ons gaat echt nooit iets om en bij mijn zus altijd. Een kleed geschikt voor binnen en buiten is wel handig. Daar kan je de hoge druk of tuinslang op zetten. Ik weet niet of je alle eetkamer stoelen nodig hebt. Vier lijkt me voldoende in deze ruimte. Persoonlijk zou ik er iets luchtere stoelen bij zoeken. Rotan bijvoorbeeld met een gekleurd kussen erin. En dan wat goeie accessoires op tafel met ook iets meer kleur. Maar goed dat is mijn idee hè.

Afbeelding

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:19

Ooohhh....dat laatste tapijt! Die zou een van mijn dochters graag willen <3

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:34

Wij hebben hetzelfde met onze eettafel, dat deze enkel gebruikt wordt als er bezoek is. Als we alleen zijn eten we altijd in de keuken aan het eiland. Net omdat we de eettafel zo weinig gebruiken, wilde ik er ook geen volledige ruimte mee vullen. Wij hebben gekozen om met een bank tegen de muur te werken, zodat de tafel kort tegen de muur kan staan en zo zo weinig mogelijk plaats inneemt. Zo krijg je veel meer ruimte om met andere 'sfeerelementen' (boekenkast, oversized planten,...) te gaan spelen.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:16

Bekend vloerkleed (de bovenste) die ligt hier al een half jaar :)

@vloerkleed en niet schuiven van stoelen... vroeger had men vaker vloerbedekking en toen schoven de stoelen ook normaal ;)
Bij veel morsen zou ik idd ook een 'buiten'kleed nemen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:28

Ik mis wat sfeer aan de kant van de eettafel. Is het geen idee om bijv te beginnen met een mooie vaas met bloemen op tafel. Misschien een leuk kleurtje op de muur achter de eettafel. En een mooi schilderij? Ik zou dan kiezen voor tinten uit de woonkamer dus donkerblauw en crème tinten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:33

Ik heb zelf echt een grafhekel aan kleden onder de eettafel, zou er dus ook nooit voor kiezen. Ik ga mee met wat Lau zegt, maak de tafel zelf en de muren eromheen gezellig.

Ik heb bijvoorbeeld een tafelkleed en een gigantische plant op de tafel staan, aan de muur erachter hangt een tekening en boven de tafel een houten lampenkap met een grotr dimbare ledlamp erin.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:57

Ik zou misschien 2 stoelen weghalen? Dan oogt je ruimte meteen veel groter. En inderdaad een leuke poster (ixxi ?) aan de muur.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:07

Ik zou zelf ook geen kleed onder tafel nemen. Ook omdat je dan toch wel eens blijft hangen met je stoelpoten (of je moet andere poten/stoelen nemen). En de konijnen en vloerkleden is ook niet ideaal denk ik. Ik zou inderdaad een bedenken of je deze stoelen heel graag wil houden.
Iets aan de muur en iets leuks op tafel scheelt al wel een stuk denk ik. Een mooie kast aan de linkerkant is ook wel mooi.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:52

Toch maar begonnen aan onze eigen tafel opknappen. Na het verloren project en de prijzen van nieuwe tafels te hebben gezien, daar maar mee begonnen. Twee dagen geschuurd, 5 verflagen verder zijn we weer aangekomen bij de basis.

En nu..? Wil de houtkleur wel behouden, maar twijfel of ik hem donkerder wil.. twijfels. Zou eigenlijk graag richting de kleur vd vloer gaan, maar dat kom ik niet echt tegen op de site van bouwmarkten. Lastuuug. :=

Afbeelding

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:02

Ik zou gewoon even met de foto van je vloer + tafel naar de bouwmarkt gaan (zo ver dat nog kan) en daar even vragen. Vaak weten zij wel hoe een bepaalde lak uitpakt qua kleur :-), op scherm vertekend imo toch altijd iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:04

Wat een werk! Ziet er netjes uit :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:37

@miramii: wil je hem in de beits of in de olie zetten ?

Ik zou hem in een hele lichte greywash zetten (dunne laag er op en na 5 minuten afvegen) en dan afwerken met blanke beits of olie. Dat zal net een lichte gelige teint meegeven.
Om de juiste kleur beter te kunnen inschatten leg je de tafel op zijn kop en maak je probeerseltjes op de onderkant.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:37

Beits lijkt me het beste. Op de onderkant zat ik ook aan te denken ja. Enige nadeel, in beits heb je niet echt proefmonsters, dus ben je wel gelijk 20€ kwijt als het niets is :')

De vloer heeft overigens zowel beige/als grijze tinten.