Wendybrian, ik denk dat je je vraag iets duidelijker moet formuleren. Ik begrijp dat als je over 10 jaar elders wilt wonen wat duurder is dat je een nieuwe hypotheek erbij moet nemen? Is dat je vraag? Want dan sluit je inderdaad een hypotheek af op het deel wat je nog moet 'bijbetalen' aan het nieuwe huis.
Het huis wat wij gekocht hebben was deze week op televisie! Super grappig om te zien. Was in een interview met de eigenaars (niet huis-gerelateerd).
We zijn er vanochtend nog op de koffie geweest, toch wel heel leuk om te zitten in het huis wat over 2 maanden ECHT van ons is. Gelukkig kunnen we het ook goed vinden met de verkopers en valt er veel te regelen met hun rondom praktische zaken.
Sorry was idd niet helemaal duidelijk. Ik bedoel, wij gaan een hypotheeck voor 10 jaar afsluiten, als wij dan besluiten over te stappen naar hypotheeck verstrekker. Neem je dan een hypotheeck op de koopsom van je huis, od een hypotheeck op het bedrag wat je nog af moet betalen.
Je sluit de rente af voor tien jaar denk ik? De hypotheek voor dertig. Als je dan na tien jaar besluit om over te sluiten, na neem je het hypotheek wat je nog open hebt staan mee naar de nieuwe verstrekker. Of dat dan kan is wel weer helemaal afhankelijk van de regels en richtlijnen dan, en ook van de waarde van je woning.
Wendybrian
Geplaatst: 26-10-14 21:27
Dat bedoelde kk ja Berdien. Gelukkig heb ik geen droom om financieel expert te worden
moonsparkle
Geplaatst: 27-10-14 20:02
Zaterdag gaan we bij 3 huizen kijken. Ik ben benieuwd
Xivura
Geplaatst: 27-10-14 20:27
Wij hebben gisteren de offerte getekend voor de hypotheek. Nog even een formulier voor de notaris in vullen en dan wachten tot december.
Onze hypotheek was met 3 weken rond, in de voorwaarden hadden we 8 weken genoemd. Op internet vaak gevonden dat 6 weken vrij standaard was, maar regelmatig niet gehaald werd.
Maat bij ons was alles dus zeer voorspoedig!
Xivura
Geplaatst: 27-10-14 23:11
Seni schreef:
Waarom wachten tot December?
Zouden wij het nog redden alles rond te krijgen voor het nieuwe jaar? Vandaag offerte naar de bank gestuurd vanuit onze hypotheek adviseur.
Misschien dat iemand hier mij aan een antwoord kan helpen..
Rond juli/augustus een woning gekocht. Op 1 december zouden wij verhuizen en dit is uiteraard afgesproken met de verkoper en dit staat ook in het koopcontract.
Nu horen we vandaag via de makelaar dat ze de hypotheek misschien niet op tijd rond krijgen en dat ze de datum twee weken willen verschuiven. Wij willen dit niet.. Hebben alles geregeld, vrij gevraagd die week, ouders hebben vrij gevraagd om te helpen, housewarming geplant enzovoorts.
Kunnen wij gewoon nee zeggen en heeft hij dan geen poot om op te staan? Ik vind het opzich niet ons probleem dat hij de boel niet op orde heeft.. M'n vriend is hierin wat milder.
Sammie
Geplaatst: 28-10-14 14:07
Wanneer is/wordt er getekend bij de notaris?
Je kan het ook evt. doen tegen huurprijs, hé Dat ze gewoon een bedrag moeten betalen om nog die 2 weken in huis te blijven. Dat hóeft niet gratis. (eea afhankelijk van factoren)
Housewarming party lijkt mij nou niet echt een huge iets om stug nee te zeggen Hypotheek niet rond krijgen hoeft niet perse die man z'n schuld te zijn. Dat kan ook aan de verstrekker oid liggen.
Shiloh
Geplaatst: 28-10-14 15:08
Ja, maar als iedereen vrij gevraagd heeft om ervoor te zorgen dat ze die week tijd hebben, dan is het wel een iets ingewikkelder verhaal dan enkel een housewarming feestje.
Ik begrijp dus dat de verkoper de hypotheek van zijn volgende huis niet op orde krijgt? Tja, lijkt me zijn probleem. Hij kan toch best zo'n boedeltje 2 weken ergens op slaan/laten slaan en zelf 2 weken ergens bivakeren? Lijkt mij dat de hypotheek van zijn volgende huis niets te maken heeft met de overdracht van het huis dat jullie gekocht hebben.
Van alle punten die opgenoemd worden vind ik housewarming er maar een beetje bij bungelen
Het is ook zijn probleem, maar goed beetje menselijkheid kan geen kwaad. Lijkt mij. Zou je omgekeerd wel graag op straat staan? Even je spullen twee weken opslaan en even twee weken ergens bivakkeren is in sommige regio's echt niet zomaar even gefixed.
Dus… je kan kijken of het vrij vragen nog verzet kan krijgen (is bij sommige bedrijven niet erg makkelijk helaas). Of je zegt idd gewoon nee helaas pindakaas. Maarr.. Als er bij de notaris nog niet is getekend zijn er voor de verkoper nog wel andere mogelijkheden om het uit te stellen..
Je kan proberen om 1 en ander uit te stellen, maar dan wel tegen een vergoeding en als er al teveel geregeld / afgesproken is waardoor het voor jullie echt heel erg lastig wordt, hebben ze gewoon pech hoor wat mij betreft.
Als jullie probleem net zo groot wordt als hun probleem hierdoor....zou ik het lekker hun probleem laten zijn
Jildau
Geplaatst: 28-10-14 17:35
Nee okee housewarming had ik er niet bij moeten zetten.. Is niet zo belangrijk maar meer om aan te geven dat wij wel al helemaal ingesteld zijn op die datum en alles geregeld hebben.
Een beetje menselijkheid kan zeker geen kwaad maar we wachten al vanaf juli. Dan denk ik ook van je hebt nu 5 maanden de tijd gehad om dingen te regelen. Er kan uiteraard altijd iets tussen komen maar vind het echt rot om dit 1 maand van tevoren te horen. We dachten dat eindelijk alles goed ging komen.
Wij zitten met een huurhuis waarvan we de huur deze week op moeten zeggen. Dus dan moet hij onze extra huur maar betalen. Anders zijn wij degene die onderdak moeten regelen voor twee weken omdat hij de boel niet in orde heeft.. Vrij vragen gaat trouwens niet meer lukken. Mijn vriend werkt bij de politie en mag sowieso geen vrij meer vragen in december.
We hebben nog niet getekend bij de notaris. Wel de afspraak staan op 28 november.
pmarena
Geplaatst: 28-10-14 17:41
Dan zou ik gewoon zeggen dat het voor jullie erg lastig is om de datum te verzetten en dat dit eigenlijk gewoon niet mogelijk is. Dan hoor je vanzelf wel weer de reactie van de andere partij.
Het niet kunnen verzetten van je vrije dagen zou voor mij dan doorslaggevend zijn, je wil toch wat kunnen doen in je huis als je de sleutels krijgt
Voor zover ik weet zitten er nog wel wat juridische haken en ogen aan... Ook verzekerings technisch als zij er nog wonen terwijl tekenen bij de notaris eerder was.
Ik ben dan denk ik wel hard, als je geen emotionele band hebt met de verkopers dan zou ik bij je datum blijven. Wij moeten ook 2,5maand bivakkeren maar dat is ons probleem en niet die van hun...
Achterom
Geplaatst: 28-10-14 19:32
Wij hebben de mensen die ons huis gekocht hebben ook gevraagd om een week uitstel. En niet gekregen, want ook zij hadden al van alles geregeld. Tja, het was hun goed recht om 'nee' te zeggen, maar we hebben het toch gevraagd omdat het voor ons veel simpeler zou zijn als ze wel hadden gewild. Immers, wij hoefden dan maar een keer te verhuizen, geen opslag te regelen voor onze spullen en ook geen tijdelijke woonplek te zoeken. Je hoeft geen ja te zeggen op een dergelijke vraag, maar de verkoper is ook gek als hij het niet vraagt toch?
Vragen is ook geen probleem maar het werd eigenlijk even meegedeeld tussen neus en lippen door dat het wel even twee weken later werd. Dus wij vroegen ons af of dat wel zomaar kan zonder dat wij het daarmee eens zijn. Maar niet dus, gelukkig..
Hebben nu een mailtje gestuurd naar de makelaar dat het voor ons niet mogelijk is wegens het opzeggen van de huur en het vrijvragen. Nu afwachten.