Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:30

Idd breekt wat die boom ! Vind het altijd zonde dat altijd alles maar om moet of eruit getrokken worden (persoonlijke mening hoor :) )

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 11:58

idinn schreef:
Wat voor boom is het? Misschien valt ie iets te temmen nog met wat snoeiwerk dit najaar? Juist een mooie plek, dat breekt de boel een beetje. Evt in een cirkel rond de boom het gras eruit en iets laags bloeiend erin?

Moestuin deel vervangen voor verhoogde bakken met kruiden etc (als je verder niet van het moestuinieren bent, evt vaste planten erin). Ik zou me in die tuin echt helemaal kunnen uitleven :')

Ik zou niet weten wat voor boom het is, ik heb er echt totaal geen verstand van. :D Maar zal hem zeker wel wat gaan snoeien, nu is die zo breed. Iets eromheen is wel een goed idee ja, wat meer kleur erbij.

Heb zelf liever gewoon het allemaal open, aangezien de tuin meer de speeltuin voor de honden zal zijn :+

Op dat moestuin gedeelte wil ik uiteindelijk een terrasje maken, alleen op dat stuk komen tegels, verder blijft het allemaal gras en denk aan de zijkant planten en bloemen. Mijn nieuwe tuinmeubels komen hopelijk volgende week, dus dan kan ik al lekker er gaan zitten.

Moet ook nog tuingereedschap kopen haha, heb niks. En dan langzaam stukje voor stukje het fatsoenlijk maken en eens zien wat ik ervan kan maken.

Gaat erg interessant worden. :') Beginnen maar met grasmaaien volgende week.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:01

Oh en er moet ook nog een nieuw hek omheen.. Wilde het iets hoger, ook ivm de honden, maar doordat ik die takken nu niet kan snoeien is het een beetje lastig denk ik om dat al te plaatsen.

Pas stond er zelfs een paard van de buren tussen de bomen in mijn tuin, die was uitgebroken. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:07

Solleke_Noah schreef:
Janine1990 schreef:
Wat zijn leuke 1jarigen die geen of zeer weinig vlinders aantrekken? (ivm fobie)

Ik heb een border waar ik wat in wil hebben. Meter diep, kleine 12 meter lang?
1jarig omdat ik volgend jaar de tuin echt wil aanpakken. Ligt voornamelijk in de schaduw...

Planten die het goed doen in de schaduw en geen vlinders aantrekken: varens. Die zijn wel niet eenjarig, maar je kan ze misschien uitgraven en herplanten als je iets anders met je tuin wilt doen?

idin: leuk al die verschillende sedum <3

Even gegoogled, maar niet echt iets leuks... Sowieso niet om te herplanten. Denk voor de tuin tzt meer aan een boompje en een grote plantenbak en verder gras ofzo.

In de ochtend is er trouwens wel wat zon.
Afbeelding

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:10

Malenka schreef:
Ik vind dat juist ook heel mooi. Maar hij staat er nu wat verloren bij. Een mooie border in een natuurlijke vorm er omheen zou geweldig staan. Misschien zelfs wel vanaf een zijkant doortrekken. Hij breekt je tuin mooi op en creëert diepte. Dat missen al die standaard tuintjes met een grasveldje, pad er langs en mini bieders langs de rand. Een tuin kan zo veel spannender.

Van de zijkant doortrekken gaat het niet worden, mijn honden racen door de tuin. Dus alles wat erin staat moet hondproof zijn.

Dus denk dat ik aan de zijkanten vooral planten moet doen en dan bloemen in bakken ofzo, even zien wat mooi is.

Verder even nadenken wat handig is met honden in de tuin. Er komt sowieso geen pad in de tuin hoor, vind al dat gras prima.

Het moet in ieder geval makkelijk bij te houden zijn voor iemand die niets van tuinieren weet. :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:20

Ik vind de boom ook echt mooi en zou hem laten staan. :j Dan ivm de honden geen perkje er onder maar gewoon zo laten; dan hebben de honden meteen schaduw als het weer heet is. :)

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:26

Er is ook best veel schaduw aan de zijkant door de bomen daar, dus dat scheelt in ieder geval ook ja. Ik kan ook een schaduwdoek aan de bomen vastmaken voor ze, dat is dan weer handig!

Er ligt ook nog een stapel tuinafval achter die boom van de vorige bewoner, ook erg fijn.. dat moet ik dus ook nog laten weghalen. Daaronder zal het gras dus ook wel verdwenen zijn, ligt er volgens mij al erg lang.

Zal nog eens wat meer foto´s maken van de rest van de tuin en de zijkanten. Heb nog nooit een tuin gehad, honden dus ook niet, dus we zijn er wel erg blij mee;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:28

Voordeel van de boom in het midden is dat er altijd ergens schaduw is, ongeacht de stand van de zon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:33

Er ligt in mijn tuin nog heel veel oud afgevallen blad van de (grooooooooooooooooooote) boom, zou ik dat weg kunnen harken, of beter nog even wachten ivm mogelijk slapende egels?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:48

Ik ben er gewoon voor gegaan. Geen egels en een veel blijere Vjestagirl :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:04

Help! Mijn mooie olijfwilg heeft (denk ik...) luis! Wie kan mij advies geven? Bij voorkeur iets milieuvriendelijks :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:30

Kapoentjes op zetten. Die vinden de luizen erg lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 15:45

Morganlefay schreef:

_O-

Ik ken kapoentje dus alleen van het sinterklaasliedje, en de eerste hits op Google waren gecastreerde hanen of stripfiguren. Pas later kwam ik lieveheersbeestjes tegen, ik ga er vanuit dat je die bedoelt? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:23

Longkruid onder planten, daar hebben luizen een hekel aan

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:28

En die witte draden, hoort dat ook bij luis? Of is dit schimmel? Dank voor de reacties tot nu toe, ik heb een aantal kapoentjes (een van mn favo woorden :D ) in de tuin verhuisd!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:25

Je kan ook nog een beetje afwasmiddel vermengen met water en dat op de bladeren spuiten. Dat doe ik met de rozen als ze worden overmeesterd door luizen :D.

Die witte draden ken ik niet. Ziet er vreemd uit!

Gebruikt hier iemand oude paardenmest uit de mesthoop in de tuin? Las dat het heel goede mest is voor borders enzo. Nou aan paardenmest kan ik genoeg komen :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:41

Shanna schreef:
Morganlefay schreef:

_O-

Ik ken kapoentje dus alleen van het sinterklaasliedje, en de eerste hits op Google waren gecastreerde hanen of stripfiguren. Pas later kwam ik lieveheersbeestjes tegen, ik ga er vanuit dat je die bedoelt? :+

:+

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:49

eekhoornerik schreef:
Je kan ook nog een beetje afwasmiddel vermengen met water en dat op de bladeren spuiten. Dat doe ik met de rozen als ze worden overmeesterd door luizen :D.

Dat werkt dus goed? Mijn dahlia’s werden vorig jaar namelijk overmeesterd door bladluis en ik zat er aan te denken om dit jaar maar een lading lieveheersbeestjes te bestellen. Maar misschien toch dit ook maar als optie houden.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:21

https://www.roodmetzwartestippen.nl/larven-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis.html

Ik had vorig jaar heel veel bladluis in al mijn rozenstruiken. De lieveheersbeestjes hebben dat super opgelost.

@noviceh ik denk dat dit geen bladluis is, maar misschien wolluis, ik kan op de foto de beestjes niet zo goed zien. Ik zou eerst met harde straal water het eraf spoelen. Even goed uitzoeken wat het is voor de juiste aanpak maar door af te spoelen voorkom je wellicht nog iets van schade.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:45

Sanniejtjuh schreef:
https://www.roodmetzwartestippen.nl/larven-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis.html

Ik had vorig jaar heel veel bladluis in al mijn rozenstruiken. De lieveheersbeestjes hebben dat super opgelost.

@noviceh ik denk dat dit geen bladluis is, maar misschien wolluis, ik kan op de foto de beestjes niet zo goed zien. Ik zou eerst met harde straal water het eraf spoelen. Even goed uitzoeken wat het is voor de juiste aanpak maar door af te spoelen voorkom je wellicht nog iets van schade.

Ik heb hierop verder gezocht, maar denk dat het beukenbladluis is.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:13

De tuin begint echt te leven hier. In de voortuin hoor je de bijen zoemen om de perenbomen van de buurman.

Hier staan de peer en pruim ook vol in bloei.
Afbeelding

Ook de tulpen beginnen te bloeien <3

Afbeelding

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:00

Hier ook begonnen met de tuin.. eigenlijk wilden we heel wat anders, maar tijdens het opruimen/ uitspitten e.d toch beslotrn om het strakker en werkbaarder te gaan maken :)
Dus de borders en het gras voorzien van randjes.
Oude eigenaren hadden een varken dus gras omgespit, opgehoogd en opnieuw uitgevlakt.. nu graszaad er in.
Veel grote woekeraars er uit gehaald stokroos en plant met bessentrosjes die zeker 3 meter uit de border groeiden vorig jaar.. toen ontdekt
en we dat al die stenen toch een soort waterval mort zijn geweest, dus opnieuw opgebouwd en verbeteren
Afbeelding
Afbeelding

Verder rotsplantjes en groenblijvende plantes terug gepland op de plekken waar we dood weg hebben gehaald.

Afbeelding

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 01:35

Nog wat foto´s van de tuin
Spoiler:
Tuin gezien vanaf de boom aan de ene kant.. daar achteraan waar ik nu het net had gezet moet ook nog een hek komen, sowieso moet er een hele nieuwe omheining omheen.
Afbeelding

En de andere kant van de boom met met de zooi die nog weg moet
Afbeelding

De bush bush
Afbeelding

Afbeelding

DE boom van dichtbij;p
Afbeelding

Lekkere zooi.. achter het net hoort dat stukje er dus ook nog bij.. denk dat ik daar ook wat wil doen met planten, eerst alles eruit, en netjes maken.
Afbeelding

En wil bij dat stukje ook de omheining helemaal dichtmaken, zodat de buren niet steeds mij zien zitten op het terras als ze bezig zijn met de paarden;)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:43

enny schreef:
eekhoornerik schreef:

Dat werkt dus goed? Mijn dahlia’s werden vorig jaar namelijk overmeesterd door bladluis en ik zat er aan te denken om dit jaar maar een lading lieveheersbeestjes te bestellen. Maar misschien toch dit ook maar als optie houden.

Je zult wel moeten kiezen: of met afwasmiddel aan de slag (met of zonder drupje spiritus), of gaan voor de lieveheersbeestjes. Hier hetzelfde dilemma, de vlier is gekoloniseerd door zwarte bladluis...

Wat ik nog meer tegenkwam als tips: maak je tuin aantrekkelijk voor lieveheersbeestjes (brandnetel, afrikaantjes,...). Net als longkruid schijnt allium (sier-ui) ze ook af te weren. Of gebruik Oost Indische kers of een bananenschil om de bladluizen te lokken - volgende dag in de kliko gooien. Nog niet getest. En of het ook bij wolluis of beukenbladluis zou werken durf ik niet te zeggen, maar ook daar zijn vast milieuvriendelijkere opties voor dan afwasmiddel.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:15

Hier helpt lavendel heel goed om de rozen heen tegen luis. Afrikaantjes ga ik ook planten bij de andere rozen, hoop dat dat ook goed werkt