Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
idinn schreef:Wat voor boom is het? Misschien valt ie iets te temmen nog met wat snoeiwerk dit najaar? Juist een mooie plek, dat breekt de boel een beetje. Evt in een cirkel rond de boom het gras eruit en iets laags bloeiend erin?
Moestuin deel vervangen voor verhoogde bakken met kruiden etc (als je verder niet van het moestuinieren bent, evt vaste planten erin). Ik zou me in die tuin echt helemaal kunnen uitleven
Solleke_Noah schreef:Janine1990 schreef:Wat zijn leuke 1jarigen die geen of zeer weinig vlinders aantrekken? (ivm fobie)
Ik heb een border waar ik wat in wil hebben. Meter diep, kleine 12 meter lang?
1jarig omdat ik volgend jaar de tuin echt wil aanpakken. Ligt voornamelijk in de schaduw...
Planten die het goed doen in de schaduw en geen vlinders aantrekken: varens. Die zijn wel niet eenjarig, maar je kan ze misschien uitgraven en herplanten als je iets anders met je tuin wilt doen?
idin: leuk al die verschillende sedum
Malenka schreef:Ik vind dat juist ook heel mooi. Maar hij staat er nu wat verloren bij. Een mooie border in een natuurlijke vorm er omheen zou geweldig staan. Misschien zelfs wel vanaf een zijkant doortrekken. Hij breekt je tuin mooi op en creëert diepte. Dat missen al die standaard tuintjes met een grasveldje, pad er langs en mini bieders langs de rand. Een tuin kan zo veel spannender.
eekhoornerik schreef:Je kan ook nog een beetje afwasmiddel vermengen met water en dat op de bladeren spuiten. Dat doe ik met de rozen als ze worden overmeesterd door luizen.
Sanniejtjuh schreef:https://www.roodmetzwartestippen.nl/larven-van-lieveheersbeestje-tegen-bladluis.html
Ik had vorig jaar heel veel bladluis in al mijn rozenstruiken. De lieveheersbeestjes hebben dat super opgelost.
@noviceh ik denk dat dit geen bladluis is, maar misschien wolluis, ik kan op de foto de beestjes niet zo goed zien. Ik zou eerst met harde straal water het eraf spoelen. Even goed uitzoeken wat het is voor de juiste aanpak maar door af te spoelen voorkom je wellicht nog iets van schade.
enny schreef:eekhoornerik schreef:Je kan ook nog een beetje afwasmiddel vermengen met water en dat op de bladeren spuiten. Dat doe ik met de rozen als ze worden overmeesterd door luizen.
Dat werkt dus goed? Mijn dahlia’s werden vorig jaar namelijk overmeesterd door bladluis en ik zat er aan te denken om dit jaar maar een lading lieveheersbeestjes te bestellen. Maar misschien toch dit ook maar als optie houden.