Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:59

Nog over besparen, hier waren meer mensen met verwarming ventilatoren toch? Zoals die van Speedcomfort?

Merkten jullie daar nou ook meteen wat van, ik heb ze vanmiddag geïnstalleerd en ik heb het zo lekker warm, en ik vraag mij af of het echt zo is of dat ik gewoon gevoelig ben voor placebo effecten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:07

Die nieuwe klant bonus hangt vaak samen met het verbruik wat je opgeeft. Althans een paar jaar terug wel. Heb toen als arme student een veel hoger verbruik opgegeven en veel minder verbruikt. Kreeg de bonus gewoon :o . Weet niet of dat nog zo is, zit nu dynamisch en daar heb je die bonussen niet zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:40

8nnemiek schreef:
Hoe bevalt de Sessy?
Ik denk dat wij over een tijdje een Victron systeem willen. Het handelen met dynamische tarieven lijkt me ideaal.

Het is even geleden... Maar gezien mijn recente ervaring met Sessy wil ik die toch nog even delen.

De batterijen doen op zich hun werk maar het bedrijf, nee.

Updates van de batterijen gaan niet automatisch, en je krijgt ook geen bericht dat er een update is.

Er is ook nog steeds (we hebben ze nu een jaar) geen fatsoenlijke mogelijkheid om te zien wat ze kosten en opbrengen. Tenzij je een nerd bent en zelf een app schrijft of heel handig met Excel en een CSV bestand kunt ontcijferen en daar waarschijnlijk handmatig per uur de energieprijzen bij zoeken. Ik vraag hier al een jaar om maar ondanks dat ze de kennis hebben om batterijen te maken, is een manier om te zien wat die dingen doen schijnbaar heel erg moeilijk.

Dus aan eenieder die dit leest, nee ik raad ze niet aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:58

Ik wel. Je krijgt wel degelijk een melding op je persoonlijke site als er een update is.
Ook geeft het een prima overzicht van de opslag e.d.
We hebben recent de overstap gemaakt naar ern dynamisch contract van Frank energie om ook te gaan handelen op de onbalans markt. En zij geven in hun app exact aan wat dit je oplevert....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:28

Prairy, wat jammer dat de Sessy (of iig de software) niet zo goed bevalt bij jullie.
Hopelijk komt er nog eens een goede update die het uitlezen makkelijker maakt.

Achterom, fijn te lezen dat het voor jullie wel goed werkt.
Ik ben heel benieuwd hoe het handelen op de onbalansmarkt voor jullie gaat zijn, en of het veel loont tov dynamisch.

Hier hebben we inmiddels de zelfgebouwde lfp bootaccu klaar en gemonteerd, en dat werkt perfect! Het bouwen en aansluiten stelt eigenlijk niks voor als je je goed inleest, dus de volgende stap is een accu voor thuis.

De bootaccu is ongeveer 8 kWh.
De thuisaccu wordt dan sowieso 16kWh, of wellicht 32kWh. De cellen zijn zo goedkoop dat dat goed te doen is.

Afbeelding

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:29

Mag ik vragen wat je voor een DIY systeem ongeveer kwijt bent in vergelijking tot eentje van een commerciële aanbieder? En gaat dat goed met je verzekering? Ik heb laatst even m'n opstal/inboedelverzekering gebeld om na te vragen hoe het zit en die vindt alles prima (zonnepanelen, thuisbatterij, laadpaal), als het maar van een gerenommeerd merk is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:35

Achterom schreef:
Ik wel. Je krijgt wel degelijk een melding op je persoonlijke site als er een update is.
Ook geeft het een prima overzicht van de opslag e.d.
We hebben recent de overstap gemaakt naar ern dynamisch contract van Frank energie om ook te gaan handelen op de onbalans markt. En zij geven in hun app exact aan wat dit je oplevert....

Ik kijk niet iedere dag op die site, ik ga ervanuit dat hij goed zn werk doet (wat ook regelmatig niet zo is).

Heb jij dan een goed overzicht wat hij per dag/maand/jaar doet? Want dat irriteert me mateloos, dat ik dat niet kan zien.

Ik ben niet naar Frank gegaan door de vele slechte reviews en omdat ik over Tibber op zich tevreden ben.

Maar fijn dat jij er wel blij mee bent :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:55

Yessy schreef:
Mag ik vragen wat je voor een DIY systeem ongeveer kwijt bent in vergelijking tot eentje van een commerciële aanbieder? En gaat dat goed met je verzekering? Ik heb laatst even m'n opstal/inboedelverzekering gebeld om na te vragen hoe het zit en die vindt alles prima (zonnepanelen, thuisbatterij, laadpaal), als het maar van een gerenommeerd merk is.

De cellen, A- grade, kostte me 75 euro per stuk, dus 1200 euro voor 16kWh. De BMS kost zo’n 100 euro.
Dan heb je voor een 3-fase aansluiting 3x een Victron multiplus nodig á 550 euro. (Dat is het lichtste model)
Display, cerbo controller, dat is zo’n 400 euro.
Dan zit je iets boven de 3000 euro, en daar komen dan nog wat zaken als zekeringen, kabels enz bij.
Voor minder dan 4000 euro heb je dan een werkende thuisaccu op 3-fase die volledig offgrid kan werken en kan ‘handelen’ op de dynamische markt.
En een extra accu, voor 32kWh in totaal, zal zo’n 1300 euro extra kosten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:23

Wow, wat een verschil met een kant en klare variant!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:50

Jeetje dat is echt een enorm verschil in prijs zeg. Wij hebben voor 10kwh (incl installatie) volgens mij 6500/7000 betaalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:09

De installatie is vaak sowieso een groot deel van de kosten.
Dat zie je met zonnepanelen ook.. We hebben afgelopen zomer een los paneel gekocht; 400Wp, voor 50 euro. Ze kosten geen drol. Totdat je ze moet laten installeren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:53

Ik heb vandaag toch mijn hoofd nog maar eens gebroken om een soort leesbaar overzicht te maken van alleen afgelopen november voor de Sessy's. 4 uur mee bezig geweest.

Een stunning €15 incl btw winst :+

'Gelukkig' hebben we ze zakelijk met nog een aantal voordelen maar dit is echt een hele slechte investering geweest :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:17

Daar word je niet rijk mee, nee :+
Je zou zeggen, met die belachelijk hoge prijzen die af en toe voorbij kwamen vorige maand, had het wel iets hoger kunnen zijn.. Maar dat ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe slim en snel zo'n Sessy is enzo.
Ik denk dat je er vooral veel profijt van gaat hebben zodra de salderingsregeling eraf gaat, en je na zonsondergang je eigen zonnestroom kan gebruiken.
En nu in de winter is het natuurlijk ook ideaal om 's nachts goedkoop te laden om op de dure momenten je goedkope stroom te kunnen gebruiken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:09

Prairy…dank voor het delen, dat is wel een (gelukkig vou relatieve) tegenvaller kan ik me voorstellen. Maar je hébt ze en ze komen - weliswaar tergend langzaam }:0 - naar je toe.
Ikzelf denk er nog maar even 2x over na voor ik mijn spaargeld erin stop. Hoop dat die dingen wat goedkoper gaan worden. Zou fijn zijn als die bijzondere overheid van ons dáár subsidie op zou gaan geven nu ze in hun wijsheid de poten onder de regelingen mbt zonne-energie afzagen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:28

Ik weet niet of mijn berekening 100% klopt hoor, want zoals ik zei is er geen betrouwbare methode beschikbaar. Ik heb het dus met een csv bestand moeten doen en ik ben echt geen Excel wizard, verre van zelfs...

Kan zijn dat de opbrengst het dubbele is (meer echt niet) maar dan nog.

Op de site van jeroen.nl kun je zelf een berekening doen voor de terugverdientijd.

Voor ons, zakelijk gezien ivm een aantal aftrek mogelijkheden en subsidie, zou de terugverdientijd neerkomen op 21 jaar, voor de 2 batterijen. Voor particulieren die die mogelijkheden niet hebben, 56 jaar :=

En die gast heeft 4 Sessy's hangen en is volgens mij een beetje een nerd die weet wat hij berekent. Hij kwam op ongeveer hetzelfde uit als ik met mijn berekening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:14

Maar ja, aan de andere kant, wat is de terugverdientijd van je keuken en je auto?
Sommige dingen koop je gewoon omdat je het interessant of leuk vindt, of omdat het goed voelt.. Ik wil onze accu voornamelijk om onze eigen zonne-energie te kunnen gebruiken, omdat ik graag zelfvoorzienend en duurzaam bezig wil zijn, en of het ding zich uiteindelijk wel of niet terug betaalt, dat vind ik niet het belangrijkste.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:47

Klopt. Zo lang we een salderingsregeling hebben is het bijna onmogelijk om een thuisbatterij terug te verdienen :n en heel eerlijk gezegd wisten we dat vooraf ook. Mijn man is gewoon heel fanatiek met dit soort dingen en zowel zakelijk als privé heel geïnteresseerd en vindt het ook goed om een beginnend bedrijfje zoals Sessy te steunen.
Zelfs als de salderingsregeling er af gaat, en de prijzen blijven zoals ze zijn (dus geen subsidie of prijsverlagingen) dan zie ik het nog somber in. Want de meeste mensen zin niet intrinsiek gemotiveerd, maar vinden het vooral financieel interessant.
Daarover gesproken: het handelen via de Sessy is sinds een paar dagen echt geactiveerd en de opbrengst staat nu op 1,40 euro in 3 dagen, geeft de app van Frank energie aan.
Maar eens kijken waar we aan het eind van de maand staan, ik vind het interessant om te volgen :j
De genoemde negatieve reviews over Frank waren er voor zover ik kon vinden maar een paar, die bij nalezen in mijn ogen nergens over gingen. Dus ik durfde dat wel aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:52

Vandaag zal wel een mooie dag zijn voor mensen met thuisaccu :D Afgelopen nacht volladen voor 16 cent, en vanavond verkopen voor 33 cent.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:38

Ik volg het even niet meer. Wij zijn overgestapt naar dynamisch, maar zij geven aan dat het salderen anders werkt dan bij een vast of variabel contract.
Bijna al ons verbruik halen wij uit de zonnepanelen, maar zij geven aan dat ze niet 1 op 1 wegstrepen na 1 jaar, maar het vergelijken met de dagprijzen.
Klopt dit?

Om even aan te vullen: ik had sinds oktober twee losse gas/stroomcontracten, om deze samen te kunnen voegen moesten beide contracten opgezegd worden. Dit is zonder overleg opgezegd.
In de afgelopen 2 maanden heb ik niet opgewekt wat ik heb verbruikt en daar krijg ik nu een eindafrekening voor van 125 euro.
Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord, want ik heb niet opgezegd en wil geen kosten betalen als ik die er over een jaar uithaal.
Zij willen ter compensatie 25 euro korting geven, maar klopt dit wat zij zeggen? Wordt bij dynamisch salderen op jaarbasis niet verbruik tegen opwekking afgestreept?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:48

Bij dynamisch krijg je min of meer de uurprijs incl belastingen uitbetaald voor je teruglevering. Dus als je 's winters teruglevert, stel je levert vandaag van 13:00u - 14:00u 2kWh terug, en de prijs is 35ct/kWh, dan krijg je daar 70ct voor. 's Zomers krijg je dus vaak wat minder per kWh omdat de prijzen dan gemiddeld lager zijn.

Zonne-energie van eerdere contracten neem je niet mee over naar een nieuw contract. Het teveel wat je in de zomer hebt opgewerkt zal door jouw vorige leverancier gewoon worden uitbetaald (mits je een terugleververgoeding daarvoor kreeg).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:05

Maar salderen is toch gewoon jaarlijks? Dus als ik van okt tot okt klant ben, dan wordt mijn verbruik toch gewoon weggestreept zoals bij vast/variabel?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:38

Slmt9 schreef:
Maar salderen is toch gewoon jaarlijks? Dus als ik van okt tot okt klant ben, dan wordt mijn verbruik toch gewoon weggestreept zoals bij vast/variabel?

Helpt deze uitleg?
Citaat:
Met dynamische energie betaal jij de inkoopprijs per uur voor jouw stroom. Voor gas heb je een dagprijs. Dit principe rondom de energieprijzen werkt totaal anders dan een traditioneel vast contract.
[..]
Bij Zonneplan Energie werkt de afrekening van verbruikskosten op basis van een vast of een dynamisch voorschot. We baseren dit voorschot op je verwachte verbruik voor de komende maand. Aan het einde van elke maand wordt je werkelijke verbruik vastgesteld en verrekenen we wat je al hebt betaald met wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.
[..]
Je energiekosten worden per maand afgerekend, maar toch krijg je ook een jaarafrekening. Aan het begin van het jaar is een inschatting gemaakt van jouw verwachte verbruik en teruglevering. Aan de hand van deze verwachting is een inschatting gemaakt van de vaste kosten en heffingen die jij moet gaan betalen. Met de jaarafrekening wordt gekeken hoe je daadwerkelijke verbruik is uitgevallen ten opzichte van de verwachting en wat dit dan betekent voor bijvoorbeeld jouw energiebelasting. Heb je meer verbruikt dan verwacht? Dan moet je over dat stukje nog de heffingen betalen. Heb je juist minder verbruikt of meer teruggeleverd? Dan krijg je geld terug.

https://www.zonneplan.nl/energie/jouw-e ... iecontract

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:04

Slmt9 schreef:

Bij dynamisch dus niet, in ieder geval niet bij Tibber.

Daar reken ik elke maand af wat ik daadwerkelijk verbruikt en teruggeleverd heb. Je betaalt per uur en krijgt terug per uur.

Ik vind dat ook een eerlijkere methode eigenlijk.

Vwb het samenvoegen van 2 losse contracten, snap ik niet wat je bedoelt. Als je zowel met gas als elektra overgestapt bent naar 1 leverancier lijkt het me logisch dat ze het samenvoegen? Maar waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:10

Er wordt wel jaarlijks gesaldeerd als in; je krijgt de prijs inclusief belastingen terug míts je over het hele jaar gezien niet meer teruglevert dan dat je verbruikt. De saldering geldt eigenlijk over de belastingen. De belastingen van je ingekochte stroom worden 'weggestreept' tegen de belastingen van je teruggeleverde stroom, op jaarbasis dus.
Maar de prijs van de stroom zelf, de kilowatturen, daar gelden de uurprijzen voor. Zowel voor inkoop als verkoop/teruglevering.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:37

@prairy: dat samenvoegen had idd in 1x moeten gebeuren, dat is dus fout gegaan, ik wist dus niet dat beide dan opgezegd moeten worden. Gedoe, anders had ik dat niet gedaan.

@annemiek: ik wist niet dat salderen alleen over de belasting geldt. Is dat dan alleen bij dynamisch geldend? Bij mn vaste of variabele contracten zie ik bij de eindafrekening dat er enkel naar kwh’s wordt gekeken en dan met de volledige prijs (als ik het goed zeg) wordt verrekend.

Geen idee overigens wat in mn voordeel is, ik ging uit van hoe vast/variabel dat doet, maar dat zie ik dan misschien verkeerd.

Afbeelding

Deze uitleg kan ik aardig volgen. Ik ben me er dan nooit bewust van geweest dat het salderen enkel geldt over de belasting. Ik blijf het maar half snappen :+