Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Hoe bevalt de Sessy?
Ik denk dat wij over een tijdje een Victron systeem willen. Het handelen met dynamische tarieven lijkt me ideaal.
Achterom schreef:Ik wel. Je krijgt wel degelijk een melding op je persoonlijke site als er een update is.
Ook geeft het een prima overzicht van de opslag e.d.
We hebben recent de overstap gemaakt naar ern dynamisch contract van Frank energie om ook te gaan handelen op de onbalans markt. En zij geven in hun app exact aan wat dit je oplevert....
Yessy schreef:Mag ik vragen wat je voor een DIY systeem ongeveer kwijt bent in vergelijking tot eentje van een commerciële aanbieder? En gaat dat goed met je verzekering? Ik heb laatst even m'n opstal/inboedelverzekering gebeld om na te vragen hoe het zit en die vindt alles prima (zonnepanelen, thuisbatterij, laadpaal), als het maar van een gerenommeerd merk is.
Slmt9 schreef:Maar salderen is toch gewoon jaarlijks? Dus als ik van okt tot okt klant ben, dan wordt mijn verbruik toch gewoon weggestreept zoals bij vast/variabel?
Citaat:Met dynamische energie betaal jij de inkoopprijs per uur voor jouw stroom. Voor gas heb je een dagprijs. Dit principe rondom de energieprijzen werkt totaal anders dan een traditioneel vast contract.
[..]
Bij Zonneplan Energie werkt de afrekening van verbruikskosten op basis van een vast of een dynamisch voorschot. We baseren dit voorschot op je verwachte verbruik voor de komende maand. Aan het einde van elke maand wordt je werkelijke verbruik vastgesteld en verrekenen we wat je al hebt betaald met wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.
[..]
Je energiekosten worden per maand afgerekend, maar toch krijg je ook een jaarafrekening. Aan het begin van het jaar is een inschatting gemaakt van jouw verwachte verbruik en teruglevering. Aan de hand van deze verwachting is een inschatting gemaakt van de vaste kosten en heffingen die jij moet gaan betalen. Met de jaarafrekening wordt gekeken hoe je daadwerkelijke verbruik is uitgevallen ten opzichte van de verwachting en wat dit dan betekent voor bijvoorbeeld jouw energiebelasting. Heb je meer verbruikt dan verwacht? Dan moet je over dat stukje nog de heffingen betalen. Heb je juist minder verbruikt of meer teruggeleverd? Dan krijg je geld terug.
https://www.zonneplan.nl/energie/jouw-e ... iecontract
Slmt9 schreef:Maar salderen is toch gewoon jaarlijks? Dus als ik van okt tot okt klant ben, dan wordt mijn verbruik toch gewoon weggestreept zoals bij vast/variabel?