Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:13

Wij hadden hem in het buitenland voor noodgevallen, stel dat je medisch iets krijgt en daar direct moet betalen. Genoeg meegemaakt dat je het eerst zelf kon ophoesten voor je zelfs maar behandeld werd, en voor dat soort situaties is een creditcard wel fijn. En in sommige landen heb je welgeteld 1 geldautomaat in het hele land waar je met je gewone bankpas geld kunt opnemen.
Verder wordt mijn Premium membership van Geocaching ermee betaald. :)
Brobizz is ook gekoppeld aan de creditcard, maar de laatste jaren niet meer in Scandinavië geweest.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:48

Oja heel wat abonnementen zijn gekoppeld aan mijn credit card. Mijn parkeer app, Netflix, alle iPhone abbos sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:38

Mijn vriend heeft een creditcard en ik heb paypal, die is gekoppeld aan mijn gewone rekening en die kan niet in rood. Heb ik het geld niet, dan kan ik dus niet kopen. Vind ik zelf superhandig. Soms wel balen omdat ik dan weleens een koopje mis maar tegelijkertijd wel goede bedenktijd. Als ik het nog steeds wil als het geld er wel is, is het een terechte aankoop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:36

poes schreef:
Oja heel wat abonnementen zijn gekoppeld aan mijn credit card. Mijn parkeer app, Netflix, alle iPhone abbos sowieso.

Waarom niet gewoon aan je betaalrekening?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:38

Toen ik ze destijds instelde kon dat alleszins niet. Dus alles hangt aan de credit cards. HelloFresh hangt aan paypal. Is in België denk ik anders?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 20:55

Citaat:
ik heb paypal, die is gekoppeld aan mijn gewone rekening en die kan niet in rood. Heb ik het geld niet, dan kan ik dus niet kopen. Vind ik zelf superhandig. Soms wel balen omdat ik dan weleens een koopje mis maar tegelijkertijd wel goede bedenktijd. Als ik het nog steeds wil als het geld er wel is, is het een terechte aankoop.

Zo zit ik er ook in hoor,dan maar niet.
booking kan volgens mij wel met Paypal of gewone bankkaart. Anders kun je ook altijd rechtstreeks boeken, scheelt vaak ook nog!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:58

poes schreef:

Wel handig met opzeggen. Gooi je gewoon je cc eruit :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:59

VanHuisUit schreef:
Citaat:
ik heb paypal, die is gekoppeld aan mijn gewone rekening en die kan niet in rood. Heb ik het geld niet, dan kan ik dus niet kopen. Vind ik zelf superhandig. Soms wel balen omdat ik dan weleens een koopje mis maar tegelijkertijd wel goede bedenktijd. Als ik het nog steeds wil als het geld er wel is, is het een terechte aankoop.

Zo zit ik er ook in hoor,dan maar niet.
booking kan volgens mij wel met Paypal of gewone bankkaart. Anders kun je ook altijd rechtstreeks boeken, scheelt vaak ook nog!

Booking kan vanuit nl oogpunt alleen met creditcard.
Ik vind het echt een top boekingshulp.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 21:04

Maar het is wel zo, links- of rechtsom, dat een creditcard veel geld kost en dat je feitelijk daar een systeem mee in stand houdt waarmee rood staan wordt gepromoot.
Het is maar of je daar aan mee wilt werken (geen aanval maar meer even een noot bij het geheel van iets als een credit card). Ik heb er ondertussen gewoon iets op tegen :o

Dat van booking dacht ik dus maar zal dan niet zo zijn :o :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:46

Booking heb ik geen creditcard meer, en kan (in Nederland en Frankrijk in ieder geval) gewoon boeken.

In België mis ik wel eens Ideal, als ik daar een too good to go pakket wil halen moet dat via PayPal betaald worden. Wat dat betreft vind ik het in Nederland wel echt heel goed geregeld allemaal, qua bank automatisering.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:51

Veel hotels accepteren je niet als je geen creditcard kunt overleggen helaas.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:52

PSvanLot schreef:
Pfff ik weer zoveel mensen die via AfterPay, Klarna, Billink etc bestellen omdat ze even geen geld hebben en het later willen betalen…

Ik bestel enkel met een AfterPay oid als ik iets bestel bij een site waarvan ik weet dat ze slecht zijn met terugbetalen als ik wat bij ze bestel.
Hoeft het niet terug, dan bèta’s ik het direct.

Oh ik vind Klarna dus juist een uitkomst... ik bestel best veel kleding op AboutYou maar vaak stuur ik ook wel wat terug... ideaal om dan alleen te betalen voor wat je daadwerkelijk houdt :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:54

Marjo schreef:
PSvanLot schreef:
Pfff ik weer zoveel mensen die via AfterPay, Klarna, Billink etc bestellen omdat ze even geen geld hebben en het later willen betalen…

Ik bestel enkel met een AfterPay oid als ik iets bestel bij een site waarvan ik weet dat ze slecht zijn met terugbetalen als ik wat bij ze bestel.
Hoeft het niet terug, dan bèta’s ik het direct.

Oh ik vind Klarna dus juist een uitkomst... ik bestel best veel kleding op AboutYou maar vaak stuur ik ook wel wat terug... ideaal om dan alleen te betalen voor wat je daadwerkelijk houdt :D

Ja precies, dat doe ik dus ook, maar gebruik het niet omdat ik geen geld heb en het dan een maand later wil betalen. Dat hoor ik zoveel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:05

Waarom kost een creditcard veel geld?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 00:01

Ik heb een visa welke ik gebruik voor grote aankopen (ivm verzekering) of reizen (borg, hotels etc.)

Kost 36,50 per jaar als ik het goed heb. Als ze het geld van de rekening kunnen schrijven die eraan gekoppeld is betaal je geen rente.

Bijkomend voordeel: je kunt er ook geld op zetten. Stel je maakt een grote reis en je spaart daar €1500 voor. Dan kun je dat geld daar op zetten. Met een limiet van €2500 kun je dan €4000 besteden in het buitenland.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:34

Ik kan op mijn kaarten geen extra geld zetten en ook om de limiet te verhogen doet de bank extreem moeilijk. Daarom heb ik dus ook bewust meerdere kaarten.

Ik betaal overigens niets voor mijn kaarten en rekeningen maar dat is een speciale situatie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:44

Ik weet dat mijn moeder ook een soort pre-paid creditcard heeft, van Bpost denk ik. Kan je dus een bedrag op zetten of sparen, maar kan dus wel gezien worden als creditcard zoals visa etc. Aan de andere kant, als je een creditcard hebt en je weet dat die uitgave van je rekening zal gaan in de komende dagen... Waarom dan niet gewoon zorgen dat je het daar tijdig bij elkaar hebt gespaard of al hebt overgeboekt van je spaarrekening?

Ik kan de limiet van mijn gewone rekening ook ophogen, bijvoorbeeld voor de aankoop van een zadel. Dan zet ik dat voor die ene keer omhoog en gelijk erna weer naar omlaag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:46

Ik kan niet rood met mijn rekeningen en kom ook nooit aan de limieten.

Die prepaid kaarten zijn debet kaarten en geen debet overigens. Wij aanvaardden die dus niet destijds in autoverhuur. Dus wel mee opletten want het is niet hetzelfde. Je kunt daar geen borg op pakken zoals bij een credit card.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:53

Ik heb paypal en ik geloof dat zij ze ook zo gebruikt. Of als "spaarkaart" voor een middagje shoppen.
Voor buitenland is er idd de gewone visa. Die bij ons overigens altijd al gewerkt heeft, ook in Nepal ging het moeiteloos.

Over sparen gesproken: bestond borders biedt een groepsreis aan naar Antarctica. Nu is die reis iets wat al jaren op onze bucketlist staat... Maar dat was tot nu toe onhaalbaar, omdat je aan minstens €10.000/persoon zat qua kosten én altijd met een best groot schip mee moest. Waarbij de excursies in groepen gaan. Groep 1 kan dan bijvoorbeeld een uitstap doen, het weer slaat om en jouw groep heeft pech en kan het niet laten doorgaan.
De groepsreis die mijn vriend nu heeft gevonden is een stuk goedkoper, incl. vliegtickets én de groep is kleiner. Voorwaarde is dan wel weer dat je tijdens de overtocht meewerkt aan verzamelen van data voor wetenschappelijk onderzoek.

Het zou voor winter 2023-2024 zijn en we zijn het serieus aan het overwegen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:54

Ik zou het gewoon doen. Op de overtocht iets nuttigs doen breekt ook lekker de dag :D

Mij te koud en een groepsreis begin ik niet meer aan, maar als het al zo lang op je lijstje staat, lekker doen toch. Je kunt je geld toch niet meenemen de kist in ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:04

Mijn werk heeft toevallig de laatste expeditie naar Spitsbergen gefinancierd, ook voor wetenschappelijk onderzoek. de SEES expeditie was dat.

Prairy: Ik ben toch wel heel benieuwd welke expeditie dat is

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:13

Beyond borders is heel fijn! Mooie reizen en leuke mindset.
Antarctica moet iets speciaal zijn. Kennissen van me zijn er geweest. Voor mijzelf is het geen optie gezien de ruigheid van de zee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:16

Het is omwille van het wetenschappelijk onderzoek dat het ons beide wel enorm trekt. Niet dat ik veel kan doen behalve samples nemen ofzo, maar mijn partner is geograaf en kan vanuit zijn werkervaring als offline surveyor wel wat meer dan dat zeg maar. En het is ook gewoon razend interessant!

Het geld hebben we beide ruimschoots op onze spaarboek staan, maar ik zou het wel een leuke uitdaging vinden om dat bedrag als nieuw spaardoel in te stellen.

@poes: al hang ik 2 weken kotsen over de rand, de ervaring is het me wel waard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:22

Ja ik vond een uur afzien om een walvis te zien al welletjes :') :') :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:27

Ff gespiekt maar een gave reis zeg!