[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:21

Bij ons loopt het ook nog steeds allemaal. :) Gisteren het 3e gesprek gehad bij de bank en de offerte opgesteld. Die krijgen wij van de week via de mail en post en kunnen wij dan ondertekend terug sturen.
Wel probeerde ze van alle soorten verzekeringen aan te praten, maar omdat wij al hebben gekeken op internet (en het hier veel goedkoper is) hebben we besloten om niet bij de bank verzekeringen aan te sluiten. Dan ben je zo een 10tje in de maand meer uit..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:13

Ik meld me hier ook. Ben sinds een maand actief naar huizen aan het kijken. Echter zijn we constant te laat -O- ik denk dat we al voor 15 huizen gebeld hebben en iedere keer voor de afspraak die dan binnen een week was waren de huizen al verkocht...We hebben er nu nog 1 die we heel leuk vinden das ook de enige waar we tot nog toe wel konden kijken voor het was verkocht. We gaan er volgende week weer heen, maar wie weet is het dan ookal weer verkocht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:34

Ik zou het wel zo netjes vinden dat als een huis onder bod is dat ze óf de bezichtigingen tegenhouden of het eerlijk zeggen. Maar weinig makelaars die zich daar aan houden.. Heb ik echt de schurft aan als ik zulke verhalen hoor := Zoon van een collega ook, hadden de voorlopige koopakte getekend. Hoorde ze via via dat de makelaar gewoon met mensen in dat huis waren wezen kijken :roll:

Ik ben iig blij :D Het huis hier in de straat die erg laag in de markt lag is verkocht (ovb). Heeft net 14 dagen te koop gestaan. Baalde er aardig, want de huizen stonden voor zeker 10.000 euro meer te koop en gingen alsnog als warme broodjes over de toonbank heen. Aan 'ons' huis zit meer werk, dus hadden we daar weer onder moeten gaan zitten, terwijl dat net de prijs was die wilden vragen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:52

Edit: per ongeluk twee keer gepost! Zie onderstaand :)
Laatst bijgewerkt door blondies op 24-10-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:59

Ik ben al een tijd een stille meelezer maar nu toch in de openbaarheid: we hebben een huis gekocht!

Hij kwam te koop en het was love at first sight! Dat dachten meer mensen dus we hebben onze ellebogen moeten gebruiken... Uiteindelijk in minder dan twee maand vanaf het moment dat hij te koop kwam alles rond! En tussendoor ook nog twee weken op vakantie geweest.

Bij ons ging de hypotheek eigenlijk super snel! Eerste gesprek op 1 okt en 3 weken later was hij akkoord!

15januari kunnen we erin maar..... 2nov moeten we uit ons huurhuis! Nog 2,5 maand bivakkeren! Achja, de liefde voor het huis is groot dus dan is het het waard :)

Ik volg graag mee voor alle tips en trics! (zoals die van de kortings passen, super handig!)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:28

Wat fijn, zou snel de hypotheek rond!
Wij hadden tot 14 november, maar onze was woensdag rond. Zeer netjes binnen de tijd dus!

Half september eerste gesprek gehad bij de hypotheker, 3 okt (dacht ik) voorlopige koopakte getekend en afgelopen woensdag was het rond. Ook lekker vlot dus!

Ons huis staat nog gewoon als te koop op internet :roll: Het stond dacht ik 2 of 3 weken tekoop op funda toen we ons bod deden.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:15

Ow wat gek dat het nog te koop staat?
Bij ons huis staat op internet deze week 'verkocht'. We hebben zelf de stickers gekregen om te gaan plakken maar de eigenaars zijn denk ik op vakantie en het bord hangt aan de eerste verdieping. Nog even wachten dus....

Gefeliciteerd trouwens! Wanneer kunnen jullie erin?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:21

Wij gaan er 27 november in :)
Betreffende makelaar heeft meerdere steken laten vallen, is gewoon een prutser.
Denk dat hij het laat staan voor extra reclame oid. Maar Zodra wij de sleutel krijgen gat het huis direct van funda af, daar zorg ik wel voor!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:38

Berdien schreef:
Een lineaire hypotheek is inderdaad goedkoper, maar de hoge aanvangslasten houdt veel mensen tegen. Mijn klanten sluiten over het algemeen allemaal een annuïtaire hypotheek af, vrijwel altijd om budgettaire redenen.

Neonlight schreef:
Wij hebben voor lineair gekozen. Dit omdat we nu de hoge lasten makkelijk kunnen dragen, en dan hebben we het meeste al afgelost. Het is ook wel lekker om dan bijna alles afgelost te hebben en nog maar lage lasten te hebben als je inkomsten minder worden.

Wij hebben ook gekozen voor lineair, met zelfde reden als neonlight. Ook hier werkt Iig 1 over 30 jaar niet meer, dus wel fijn dat je maandlasten dan lager zijn.

Wat ik altijd zo krom vind is dat veel mensen kiezen voor annuïteit en dan met de gedachte dat ze over een paar jaar meer verdienen(wat opzich wel klopt omdat je vaak klimt) Wel denk ik dan, in de meeste gevallen komen er ook kinderen en het leven word niet goedkoper. Vind dat altijd een beetje krom, want juist tegen de tijd dat je meer kosten gaat krijgen zijn de kinderen dan vlgs mij aan studeren toe.. En wat ik in mijn omgeving zie gaan vrouwen toch vaak iets minder werken als er kinderen zijn(dús minder inkomen..)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:44

Bij ons is woensdag de hypotheek goedgekeurd! hebben 2x uitstel gehad wegens krediet van mijn vriend. Kneep hem behoorlijk want 5 nov. is de overdracht. Bij ons hing verkocht al op het bord zonder dat het 100% zeker was.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:50

Gefeliciteerd 'wouterpaard'! Bij ons was het eigenlijk niet spannend met hypotheek en maakte me al zorgen, kan me voorstellen hoe dat in jullie situatie was!

Wij hebben annuitair... We willen toch graag aan kinderen beginnen en wat uitgaves doen en nu dus wat meer ademruimte. Ik moet wel zeggen dat we een hypotheek hebben die ver onder de maximum lag dus qua maandlasten valt het altijd wel mee...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:59

Gefeliciteerd allemaal!

Ik heb nu ook op funda 5 huizen die ik had gebeld waarbij ik te horen kreeg dat het al verkocht was, maar dit stond niet op de website vermeld. Zo vervelend als je dan denkt iets leuks gevonden te hebben.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:05

Wij kiezen ook voor een annuiteits hypotheeck.
Wij zijn 23 en 25 en hebben al een kind, we kiezen er bewust voor om er niet nog een te nemen.
( ik zou nog wel graag mijn huis openstellen voor een pleegkind, maar dat is iets voor de toekomst)
Wij zitten nu dus in de duurste tijd van ons leven, vandaar de annuiteits hypo.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:27

Hier wordt het ook een annuïteiten hypotheek. Omdat ik nu nog alleen voor de kosten op draai. Als mijn vriend klaar is met studeren en gaan werken gaat het hier ook juist makkelijker worden omdat hoger wordende bedrag op te vangen :)

Vervelend dat huizen nog steeds op te koop staan. Ik heb dat ook gehad, leuk appartement gezien, gebeld, bleek het al weg te zijn. Krijg ik daags erna een berichtje van een vriendin dat zij dat appartement hebben!

Hier was de koop/aanneemovereenkomst door de annemer nog niet getekend, omdat meneer de directeur op vakantie was. Ze hebben maandag beloofd en dat hoop ik dan maar.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:13

Cube: dat is ook mijn gedachte, wat betreft kinderen in de toekomst. Ook omdat we niet maximaal willen lenen, zouden we de hogere kosten nu moeten kunnen dragen.
Aan de andere kant: nu we nog geen kinderen hebben, willen we nog wel wat van de wereld zien. Als we nog genoeg kunnen sparen naast de hoge lasten, wil ik kiezen voor de lineaire. Maar we laten obs nog goed informeren hoor! Maar ik wil graag goed voorbereid zijn op een gesprek!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:18

Het is natuurlijk ook wel zo dat je vaak na aankoop van een huis, nog best wat verspijkerd en daar ook budget voor nodig hebt. Als je zoals wij al meerdere jaren aan het klussen bent dan pomp je behoorlijk wat geld in zo'n huis, zelfs als je bijna alles zelf doet :=

Kun je in principe ook beter even wat minder hypotheek betalen, en mocht je toch over houden dan los je gewoon wat extra af (als je die optie hebt van bvb. 10% per jaar boetevrij af kunnen lossen) zodat je maandlasten weer een tientje of wat lager worden :P

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:20

Ja die 10% boetevrij aflossen vind ik zelf wel heel fijn.
We hebben nog wat spaarcentjes nu maar wilde het niet volledig in de hypotheek steken omdat we niet weten wat de komende jaren brengen als we er net zitten. Als dan blijkt dat we het toch best zuinig aan gedaan hebben kunnen we alsnog een deeltje aflossen. Liever zo dan dat we bij zouden moeten lenen omdat we bijvoorbeeld de badkamer willen verbouwen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:31

Diegenen die lineair hebben. Wat is het 'verschil' voor jullie tussen aanvang en eind? Scheelt dat tientjes of honderdjes?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:20

Duizend? Zo is het bij ons wel ongeveer, net niet als ik op het lijstje kijk.
Maar op ons lijstje is met een zelfde rentestand gerekend, terwijl wij vanaf 7 jaar looptijd veel gunstiger in rente kunnen zitten, omdat we dan al een behoorlijk percentage hebben afgelost. Omdat je dan ineens een sprong maakt kun je ook voor kortere tijd vast zetten, risico is veel lager, en dat scheelt nog meer.
Hoewel op het laatst de rente die je betaald natuurlijk niet meer zo hoog is omdat je het meeste al hebt afgelost.
Hoeveel het scheelt kun je prima uit laten rekenen. Ligt natuurlijk ook aan de hoogte van je hypotheek. Een hypotheek van 200k zal veel minder verschil hebben dan een hypotheek van 500k.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:44

Het scheelt inderdaad fors, omdat je natuurlijk een vast bedrag per maand aflost. Je rentelasten dalen daarmee flink, maar de aflossing blijft wel steeds hetzelfde. Bij een beetje hypotheek los je dus ook vanaf het begin al veel af, wat ook voor die hoge aanvangslasten zorgt.

Ik denk niet eens zozeer dat kinderen een bepalende factor zijn om te kiezen voor een annuïteitenhypotheek. Meeste klanten die ik spreek hebben die al :+ Maar die hebben gewoon een bepaald budget voor de hypotheek, willen niet alleen werken voor hun hypotheek en vinden direct veel aflossen minder interessant.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:16

wij hebben ook annuïteit mede gekozen voor als er kinderen komen. En omdat onze maandlasten best hoog liggen vind ik. Maar wr hebben toch voor dit huis gekozen omdat we hier tot aan onze dood kunnen blijven wonen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:40

Ik vind het wel soms lastig inschatten met hoeveel je kunt bieden. Ik heb bijvoorbeeld een leuk huis gezien, maar de badkamer zou wel aangepakt moeten worden en de vloer in de woonkamer ziet er ook niet al te best meer uit. Dit huis ligt echter eigenlijk boven het budget maar staat al 6 maanden te koop en zou een mooi huis voor de toekomst zijn. Het staat te koop voor 159.500 met wat voor bod zouden jullie openen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:46

Dat ligt echt aan de markt (huizenmarkt in jouw straat/buurt/omgeving) en de omstandigheden.

Vroeger kon je standaard zo'n 10 procent onder de vraagprijs beginnen. Dus in jouw geval circa 16.000 lager beginnen te bieden. Zit er veel werk aan een huis kun je dat ook wel meenemen. Maar eea ook afhankelijk van hoe de situatie is in jouw omgeving. Je kan ook gewoon wat brutaler zijn en een openingsbods van 140.000 neerleggen. Ook gewoon overdrijven wat er 'nog allemaal aan moet gebeuren'. Leeftijd cv ketel?

Je spreekt over al 6 maanden. Gaan de huizen gemiddeld dus sneller weg? En tegen welke prijs?

Als je twijfelt kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen, daar betaal je een klein bedrag voor

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:19

Sammie schreef:
Dat ligt echt aan de markt (huizenmarkt in jouw straat/buurt/omgeving) en de omstandigheden.

Vroeger kon je standaard zo'n 10 procent onder de vraagprijs beginnen. Dus in jouw geval circa 16.000 lager beginnen te bieden. Zit er veel werk aan een huis kun je dat ook wel meenemen. Maar eea ook afhankelijk van hoe de situatie is in jouw omgeving. Je kan ook gewoon wat brutaler zijn en een openingsbods van 140.000 neerleggen. Ook gewoon overdrijven wat er 'nog allemaal aan moet gebeuren'. Leeftijd cv ketel?

Je spreekt over al 6 maanden. Gaan de huizen gemiddeld dus sneller weg? En tegen welke prijs?

Als je twijfelt kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen, daar betaal je een klein bedrag voor

Nou op funda zie je enkel staan +6 maanden, mischien staat het huis er nog langer op,maar dat kan ik dus zo niet achterhalen. De woningen gaan sinds kort als warme broodjes over de toonbank.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:27

Je moet echt even kijken wat vergelijkbare huizen in de buurt van het beoogde huis doen.
Dus wat hebben die als vp, kijk op miljoenhuizen.nl voor wat meer info over hoe lang iets te koop staat( en zo zijn er meer sites waar je wat meer info kunt vinden over hoe lang iets te koop staat en vraag/ verkoop prijzen van huizen.)
Is er bij de vp al rekening gehouden met eventuele klussen of niet?

Als het huis voor een prijs te koop staat waar helemaal gemoderniseerde woningen ook te koop voor staan, dan kun je heel realistisch best wat lager bieden... als de compleet af huizen voor 20 meer te koop staat dan is de kans groot dat ze er niet op in gaan als je erg laag bied.