Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:26

Ik zou inderdaad eerst voor een tijdelijk contract kiezen. Variabel of dynamisch. Een half jaartje zien wat je verbruik doet, en of je makkelijk wat grote verbruikers kan sturen naar goedkope momenten.. en dan eventueel over naar een vast contract als dat gunstiger zou zijn.
Heeft je nieuwe huis zonnepanelen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:14

https://www.energievergelijk.nl/nieuws

Ik vond deze site wel fijn, vanwege het nieuws. Ze kijken elke maand welke aanbieder het goedkoopste is en volgen ook ontwikkelingen.

Ik sluit altijd direct bij de aanbieder af en niet via een site, omdat ik dan toch even wil controleren of tarieven ook kloppen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:25

beert schreef:
https://www.energievergelijk.nl/nieuws

Ik vond deze site wel fijn, vanwege het nieuws. Ze kijken elke maand welke aanbieder het goedkoopste is en volgen ook ontwikkelingen.

Ik sluit altijd direct bij de aanbieder af en niet via een site, omdat ik dan toch even wil controleren of tarieven ook kloppen.

Het viel mij op dat bij die vergelijkingssites de nieuwe klantenkorting vaak hoger is dan dat ik het direct afsluit bij de leverancier.

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:31

Ik mag ook weer over 3 maanden verlengen.
Zit te twijfelen om dynamisch te gaan.
Maar aan de andere kant geven ze ook weer bij bepaalde maatschappijen een bonus van 250 euro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 14:10

Ik denk dat wanneer je geen EV hebt om snachts op te laten, dynamisch inmiddels niet meer zo aantrekkelijk is eigenlijk....
Wij zitten dynamisch en ik denk er sterk over om komend voorjaar de hele bups weer vast te klikken in een jaarcontract. Juist ook omdat die "nieuwe klant bonussen" echt verschil kunnen maken op het jaartotaal.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:44

Ik ben juist afgelopen maand toch naar dynamisch gegaan (contract verliep op 1-10) omdat het aanbod wat ik kreeg voor vast prut was. Voordeel van dynamisch is dat je per maand weg kan zonder boete. Volgend voorjaar/zomer ga ik alles wel weer even goed in de gaten houden qua prijzen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:41

Ik kijk altijd 1x per jaar op www.gaslicht.com om te kijken of ik nog het meest gunstige contract heb. Fijne website om te vergelijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:15

Dees schreef:
Ik denk dat wanneer je geen EV hebt om snachts op te laten, dynamisch inmiddels niet meer zo aantrekkelijk is eigenlijk....
Wij zitten dynamisch en ik denk er sterk over om komend voorjaar de hele bups weer vast te klikken in een jaarcontract. Juist ook omdat die "nieuwe klant bonussen" echt verschil kunnen maken op het jaartotaal.

Toch kan het ook zonder EV heel interessant zijn. Sowieso met zonnepanelen, want je hebt geen terugleverboetes.. en je hebt veel minder vaste kosten, dus als je bv een erg laag verbruik hebt, en grote verbruikers als wasmachine/vaatwasser op goedkope momenten aan zet, dan is je totaalprijs vaak toch lager, ondanks dat andere aanbieders op papier misschien een lagere prijs per kWh aanbieden.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:28

Dankjulliewel voor de tips! Zo had ik er bijvoorbeeld zelf nooit aan gedacht om pas in de zomer een vast contract af te sluiten. Nooit geweten dat dan de prijzen lager zijn.

@8nnemiek, nee er zijn (nog) geen zonnepanelen en ik ben vooralsnog ook niet van plan om die direct te laten leggen.

Verder heb ik geen idee wat EV (eigen voorzieningen?) is dus zal dat voor mij ook niet van toepassing zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:43

Ik denk dat er een electrische auto mee wordt bedoeld. Die kan je dan ‘s nachts opladen als de stroom het goedkoopst is.

Betaald niemand bij dynamische contracten met zonnepalen een terugleververgoeding? Dat wist ik niet; goed om te weten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:06

Dyphusion schreef:
Dankjulliewel voor de tips! Zo had ik er bijvoorbeeld zelf nooit aan gedacht om pas in de zomer een vast contract af te sluiten. Nooit geweten dat dan de prijzen lager zijn.

@8nnemiek, nee er zijn (nog) geen zonnepanelen en ik ben vooralsnog ook niet van plan om die direct te laten leggen.

Verder heb ik geen idee wat EV (eigen voorzieningen?) is dus zal dat voor mij ook niet van toepassing zijn.

Electric Vehicle :)) elektrische auto dus

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 00:36

Oh nee, die heb ik al helemaal niet :') En gaat er ook niet komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 01:29

8nnemiek schreef:
Dees schreef:

Toch kan het ook zonder EV heel interessant zijn. Sowieso met zonnepanelen, want je hebt geen terugleverboetes.. en je hebt veel minder vaste kosten, dus als je bv een erg laag verbruik hebt, en grote verbruikers als wasmachine/vaatwasser op goedkope momenten aan zet, dan is je totaalprijs vaak toch lager, ondanks dat andere aanbieders op papier misschien een lagere prijs per kWh aanbieden.

Ik kijk altijd naar de totaalprijs per jaar. We hebben zonnepanelen, leveren ongeveer 75% van ons totaalverbruik kwh. We zetten machines idd vooral aan op daluren.

En toch... is dynamisch niet echt goedkoper. Niet meer.
Komt waarschijnlijk omdat ons energieverbruik sowieso al laag ligt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 01:50

De korting van het jaarcontract scheelt bij ons al circa €25 per maand aan energiekosten. Dynamisch zouden we niet goedkoper uit zijn als ik de korting van het jaarcontract meereken. Daarbij heb ik nu geen onzekerheid bij eventuele stijgende energieprijzen.

Moet ik wel zeggen dat wij een erg druk leven hebben en ik gewoon wil/moet wassen, koken en stofzuigen als het mij uitkomt ipv als de prijzen laag zijn. Als je dat makkelijker kan plannen kan ik me voorstellen dat het dan wel veel meer kan schelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 07:46

Zo’n nieuwe klant bonus kan zeker verschil maken ja :j
Ik vind het wel knap hoe ze dat doen.. met bijvoorbeeld een bonus van 200 euro dan krijgen mensen met een heel laag verbruik toch gewoon gratis stroom? En een jaar later zoek je de volgende met bonus :+ Of zitten daar nog kleine lettertjes bij, of andere hoge vaste kosten?

@paars, bij dynamisch betaal je inderdaad nooit terugleverboetes. Dat is voor ons ook een belangrijke reden dat dynamisch zo veel goedkoper is. Hier liggen 30 panelen, en we leveren vrij veel terug in de zomer.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 08:56

Wij hebben vorige maand al een nieuw voorstel gekregen van Essent, terwijl ons contract pas eind april volgend jaar afloopt! Wat kan hier de reden van zijn, denken jullie? Proberen ze ons een contract aan te smeren voor een hoger (winter) tarief? Zou dat het zijn?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:16

Dank 8nnemiek. Net een vergelijking gedaan en dan komt Tibber voor dynamisch ook beste uit de bus.
Zit nu bij Budget (dynamisch) en die voorspelt dat om 12:00 uur de prijs rond 17cnt zal zijn gedurende 2,5 uur ongeveer. Maar als ik kijk naar de afgelopen dagen is de prijs eigenlijk de hele dag door min of meer gelijk geweest, dubbeltje hoger. Hoe serieus kunnen we die voorspellingen nemen; moeten ze zich daaraan houden? Ik kijk er eigenlijk te weinig naar, dus het viel me net pas op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:20

karrij schreef:
Wij hebben vorige maand al een nieuw voorstel gekregen van Essent, terwijl ons contract pas eind april volgend jaar afloopt! Wat kan hier de reden van zijn, denken jullie? Proberen ze ons een contract aan te smeren voor een hoger (winter) tarief? Zou dat het zijn?

Ik kreeg ook een half jaar voordat ons contract afloopt de eerste voorstellen. Volgens mij is dat een standaard iets?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:22

Heb ook al voorstel om te verlengen bij budget binnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:25

paars schreef:
Dank 8nnemiek. Net een vergelijking gedaan en dan komt Tibber voor dynamisch ook beste uit de bus.
Zit nu bij Budget (dynamisch) en die voorspelt dat om 12:00 uur de prijs rond 17cnt zal zijn gedurende 2,5 uur ongeveer. Maar als ik kijk naar de afgelopen dagen is de prijs eigenlijk de hele dag door min of meer gelijk geweest, dubbeltje hoger. Hoe serieus kunnen we die voorspellingen nemen; moeten ze zich daaraan houden? Ik kijk er eigenlijk te weinig naar, dus het viel me net pas op.

Die prijzen voor de volgende dag staan vast :j Vanaf 13:00u worden de prijzen meestal bekend gemaakt. In dit geval is het een zondag (dus de meeste bedrijven zijn dicht), heel veel wind, én zon in een groot deel van Europa. Dan zakken de prijzen flink omdat er een overschot aan energie is.
In de winter zul je vaak zien dat ‘s nachts de prijzen laag zijn vanwege de wind, en in de zomer juist overdag vanwege de felle zon.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-11-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:25

Hier nog niks ontvangen.ik stap al jaren over naar maatschappijen met een welkomstbonus Annemiek en altijd ontvangen.
Al dynamisch echt niet veel uitmaakt op gewoon elektrisch en gas ontvangen zonder alle toeters en bellen zoals zonnepanelen en een EV, dan blijf ik lekker voor een vast tarief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:30

Het ligt echt helemaal aan je eigen situatie of het voordeliger is inderdaad :j
Wij hebben sinds April dynamisch en tot nu toe echt bizar goedkoop uit, maar dat gaat natuurlijk nog veranderen met de wintermaanden.. Dus ik ben enorm benieuwd naar ons jaarlijkse gemiddelde!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:32

Ik was in de zomer idd ook spekkoper…
Grootste voordeel nu lijkt mij dat je per maand bij Tibber afrekent. En dan jaarlijks (of bij einde contract) de saldering indien van toepassing wordt verrekent. Want nu vind ik dat maar vaag en ben ‘bang’ voor een jaarlijkse naheffing. Ik weet liever eerder waar ik aan toe ben. Dat motiveert / stimuleert mij denk ik ook meer om gebruik te maken van de goedkope momenten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:07

Ik had gekeken voor een dynamisch gas contact. Afgesloten omdat de netbeheerder kosten volgens de berekening €14 zouden zijn. Contract gekregen en bleek ineens €18 per maand te zijn. Dus gelijk gebeld en naar een andere provider gaan zoeken want dynamisch gas is gewoon véél duurder dan vast contract gas. Dynamisch zou rond de €1,33 per m3 liggen en heb nu vast voor €1,22m3. Scheelt enorm.

Stroom heb ik 3 jaar vast mèt zonnepanelen en nog zonder terugleverkosten, dus daar blijf ik voorlopig lekker zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:13

Wij zitten nu bij Greenchoice, maar het contract loopt af. Wij gaan waarschijnlijk naar Coolblue energie.

Greenchoice heeft variabele tarieven tussen 28 en 30 cent per kwh. Daar gaan we dus niet blijven.