Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:26

Even een vraagje, ik weet niet of het heel erg ontopic is, maar ik vraag mij af of jullie een creditcard hebben en zoja, welke?

Ik ben aan het kijken om er eentje te nemen omdat ik best veel vanuit het buitenland bestel en ik PayPal niet altijd kan gebruiken.

Bij een vergelijking ben ik op dit moment uitgekomen op de VISA World Card, die is het eerste jaar gratis en daarna €36,50 per jaar. Ik zie dat VISA sowieso de beste dekking wereldwijd heeft. De ANWB creditcard ziet er ook goed uit, alleen ben ik geen lid van de ANWB en weet ik ook niet of dat uiteindelijk loont. Ik heb mijn verzekeringen en pechhulp via andere partijen lopen namelijk.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:56

Ik heb er een van de rabobank. Ik kan per maand 1000 euro besteden en betaal dit dan aan het eind van de maand terug

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:59

Eentje van de Rabobank en eentje van het werk die aan de ING rekening gekoppeld is, en mijn man heeft die van de ANWB. Wij gebruiken ze nauwelijks, in het verleden wel toen we veel buiten Europa waren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:00

purny schreef:
Ik heb er een van de rabobank. Ik kan per maand 1000 euro besteden en betaal dit dan aan het eind van de maand terug

Ik heb hem ook van de Rabobank. Geen idee of ik 1000 euro per maand kan besteden maar daar kom ik toch niet aan. Ik gebruik hem bij hotels in het buitenland op vakantie en soms bij een webwinkel waar je alleen met creditcard kan betalen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:05

Mijn vader heeft hem in Hongarije veel gebruikt omdat ze daar geen euro's hebben natuurlijk, en aangezien ik wel graag reis leek het me wel handig om er een bij te hebben, ook vanwege de extra verzekeringen.

Maakt het hebben van een creditcard dat je sneller dingen wel koopt dan niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:06

Marjo schreef:
Mijn vader heeft hem in Hongarije veel gebruikt omdat ze daar geen euro's hebben natuurlijk, en aangezien ik wel graag reis leek het me wel handig om er een bij te hebben, ook vanwege de extra verzekeringen.

Nee voor mij niet. Het is voor mij een betaalmiddel, meer niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:17

Ik heb ben om bij grotere aankopen verzekerd te zijn en om hotels te kunnen bij Booking.com. Verder gebruik ik hem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:19

Of je er sneller mee koopt hangt best wel van jezelf af. Het is goed bekend dat het eigenlijk geld uitgeven is wat je niet hebt, want je betaalt het nadien terug. Kan je daar goed mee om, dan zal dat vast prima verlopen. Maar er zijn altijd mensen die aan de verleiding niet kunnen weerstaan "want dan boek ik volgende maand wel over" en voor ze het weten is het bedrag zo hoog dat ze achter feiten beginnen aan te lopen.
Persoonlijk heb ik geen creditcard en hoeft er voor mij ook geen te komen.

Tenzij je echt voor jezelf de limieten kan instellen, bijvoorbeeld niet meer dan X per maand en Y per week. Dat heb ik ook op mijn gewone betaalkaart, vind ik ideaal. Dat laat je echt nadenken over grotere bedragen omdat je er best wat handelingen voor moet doen als je ze alsnog wil afhalen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:25

Nu zie ik een ICS Go Card, waarbij je voor 3 jaar een creditcard hebt die eenmalig 65 euro kost, dat is meer een prepaid creditcard.

Ik kan redelijk impulsief zijn met aankopen, maar aan de andere kant kan ik nu gebruik maken van de cc van mijn vader als het nodig is.

Ik ga eens even wat kaarten naast elkaar leggen en dan een besluit maken. Bedankt voor de reacties iig +:)+

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:42

Ik heb hem van de ING en ik zou niet meer zonder willen. Soms is het handig dat je alvast dingen kan kopen (niet goed, i know :') ). Maar het geld wordt er toch weer iedere maand afgeschreven, dus een BKR aantekening krijg je toch niet. Waar ik hem ook voor het gekocht is dat je aankopen zijn beschermt op het moment dat je niet geleverd worden of niet voldoen. Op die manier kan je dan eventueel ook je geld terug krijgen :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:51

Marjo schreef:

Nee, ik in elk geval niet.
Heb dezelfde als Purny, het openstaand bedrag wordt in een keer van je betaalrekening afgeboekt einde maand.
We hebben die gewoon voor onderweg, kopen bij bepaalde webwinkels, en je weet dat je aankoop verzekerd is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:07

Hier ook een ING creditcard. Voor buitenland gebruik en voor bestellen uit het buitenland.
Binnen Nederland gebruikte ik hem nooit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:10

Ik heb ook de MasterCard via de Rabo. Je betaalt 1,50 meer per maand voor je betaalpakket meen ik. En dan kun je € 1.000,- besteden die aan het eind vd maand afgeboekt worden.
Ik gebruik hem ook voor Booking, vliegtickets, en webshops die mij onbekend zijn, vanwege de verzekering.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:14

Ik heb een virtuele prepaid credit card van Neteller. Je betaalt geen maandelijkse kosten, maar wel een vast percentage over het bedrag dat je naar je kaart overmaakt. Volgens mij 1% als je met Ideal het geld overmaakt. Perfect voor online betalingen die alleen met credit card mogelijk zijn. Voor de rest gebruik ik het liefst Paypal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:09

Wij hebben van volgens mij Solco eentje maar nog nooit geactiveerd. Gebruik hem eigenlijk ook nooit. Als we over 2 jaar naar Amerika gaan zullen we er eentje nemen maar verder, nee. Als ik het niet kan betalen koop ik het niet of zoeken we een andere manier.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:19

Ik zou hem ook niet gebruiken als ik iets zou willen kopen waar ik het geld niet voor heb.

Maar vind de verzekering die er op zit wel echt heel fijn!

En natuurlijk voor de boekingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:59

Ik heb een visa (2500 euro), een MasterCard (5000euro). Vroeger had ik nog een American Express (onbeperkt!!). Die laatste mis ik. Want als de visa niet aanvaard wordt, dan gegarandeerd de MC ook niet en vice versa. En de onbeperkte limiet op de amex was heel chill. Ik gebruikte die bij grote reizen voor de borg van de huurwagens en zo. En voor werk want ik reisde veel en had soms 6000 euro onkosten per maand op dat ding lopen. Vind de verzekering op de MC wel prettig.

Ik geef er niet meer mee uit dan zonder, ik hou alles goed bij en geef uit volgens potjes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:23

Ik geef er ook niet meer door uit. Als het te betalen bedrag niet op mijn lopende rekening staat dan wordt het niet gekocht.

Daarbij kan ik het limiet per maand uitrekken door eerder af te lossen.

In Canada was het heel normaal om alles met de creditcard te betalen. Daar moest je ook zelf het bedrag regelmatig terug betalen want anders kreeg je een boete op de creditcard. Je kunt je wel voorstellen hoe snel zoiets oploopt...
Laten we zeggen dat ik nu goed snap waarom mensen in Canada en de VS zoveel geldproblemen hebben. En Nederland ook steeds meer, denk aan alles wat je op aflossing kunt betalen (x bedrag per maand ipv alles in 1x, afterpay, etc. ).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:47

Pfff ik weer zoveel mensen die via AfterPay, Klarna, Billink etc bestellen omdat ze even geen geld hebben en het later willen betalen…

Ik bestel enkel met een AfterPay oid als ik iets bestel bij een site waarvan ik weet dat ze slecht zijn met terugbetalen als ik wat bij ze bestel.
Hoeft het niet terug, dan bèta’s ik het direct.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:59

Ik gebruik hem minimaal 1 keer per maand om een friends shirtje oid te bestellen bij Amazon. Of iets anders.

Ik probeer onder de 50 euro per maand te blijven maar soms zit ik er ook wel eens boven.

Ook wel eens tegen eind van de maand chipkaart opwaarderen en dan vind ik het wel fijn dat het na mijn salaris wordt verrekend.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:05

Ik heb m’n creditcard echt al in geen jaren meer gebruikt. Maar moest hem destijds aanschaffen voor mijn reis naar Thailand, ik bekeek van dag tot dag wat ik wou doen daar en was in m’n eentje, even snel een hostel boeken in de buurt via booking kon dan 9vd10 keer alleen met creditcard, zonder had ik echt een uitdaging gehad op sommige plekken.

Ik bewaar hem nu wel, ook al gebruik ik hem niet, want destijds werkte ik nog fulltime en met dat loon wou de bank echt nog maar net met moeite een creditcard uitgeven, dat doen ze dus niet zomaar. Als ik er nu een aanvraag dan krijg ik er geen waarschijnlijk, maar houden mag wel, dus betaal er dan toch maar wat extra voor, voor het geval ik weer naar t buitenland wil.

Maar nee ik zou dus nooit extra geld uitgeven omdat ik een creditcard heb, sterker nog, hoop dat die überhaupt nog werkt :')

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:11

Wij hebben 2 creditcards allebei bij de Rabo. 1 is zakelijk om Google te belaten voor de webshop zichtbaarheid en de ander Prive, die gebruiken we net als de meeste hier met hotels en in het buitenland. Verder echt nooit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 17:55

Ik heb Paypal en gewoon mijn Rabobank pas niet zijnde credit card. Ben drie jaar terug gestopt met mijn credit card heb zoiets van als ik het niet kan betalen met mijn Paypal (die direct door- en dus afschrijft naar mijn Rabo bank rekening) dan heb ik het niet en doe ik het niet.
Net zoiets als gewoon rood staan op je betaalrekening, had ik ook jaren, maar ben ik toen ook mee gestopt. Dan heb ik het niet en wil ik het ook niet (meer) uitgeven. Ook niet als ik het een maand later we zou hebben.
Ik was op een gegeven moment gewoon achter de feiten aan aan het lopen, altijd (beetje of meer) rood of nog iets wat ik moest betalen op die credit card... sloeg nergens op. Paar maanden aan moeten wennen maar nu weet ik niet anders (en sta dus nooit ergens rood).

Voor mijn bedrijf heb ik ook een website en een webshop die betaal ik via Paypal.

Voor het buitenland heb ik nooit een credit card nodig gehad, dat kan altijd gewoon via mijn Rabo rekening. Je kunt hem op wereldwijde dekking zetten als je buiten Europa gaat.

Wat een ultiem zalig strandweer trouwens {:} maar... dit weekend niet bij een strandtent gaan zitten, bespaart heel wat :+ wel naar het strand geweest uiteraard 8-) heeriijk in zee gezwommen temperatuur is echt prettig nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:00

Ik gebruik die van mijn vriend. Vooral voor hotelboekingen en concertkaartjes kopen. Normale online aankopen of via ideal en als het kan via Klarna. Puur als het dan mis gaat of kapot aankomt je geen gedoe hebt met geld terugkrijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:08

Zeker met reizen kan ik niet zonder. Al kun je steeds vaker met je gewone bankkaart betalen. Maar zeker niet in alle landen en plaatsen.
Ook booking en zo vaak nog met credit card.
Wij hebben geen klarna of iDeal.