[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:32

Ik zou zeggen opstal verzekering, maar is zoiets ook voor stormschade te verzekeren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:38

Ik zag wat langs komen over de kortingsbonneb, praxis zeker niet. Die sturen als je alles verbouwd hebt, gesetteld bent en je meubels er in hebt een boekje met kortingsbonneb als je ruim voor je verbouwing een adreswijziging doet met PostNL. Lekkere mosterd na de maaltijd, wij hadden ruim 600e kunnen besparen op onze praxis aankopen.
Ik heb er een klacht over ingediend, dan krijg je een sorry. Prutstent, ik weiger nog naar de praxis te gaan.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:04

Oef dat is balen van de zonnepanelen! Hopelijk valt het onder een verzekering..

Ik ben vanavond eens aan het rekenen geslagen, verschil tussen annuïteiten hypotheek en lineaire hypotheek. Een lineaire hypotheek is aan het eind van de rit wel echt veel voordeliger, maar willen we aan het begin die hogere lasten dragen..?
Mag ik vragen wat jullie voor hypotheek hebben en wat jullie motivatie is geweest?

Ook wil ik nog eens na laten rekenen of het echt voordeliger is om de spaarhypotheek met hogere rente te behouden, of het gespaarde deel aflossen op de restschuld en een volledig nieuwe hypotheek afsluiten. Zijn hier ervaringen mee?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:19

Let er wel op dat het voortijdig beëindigen van je spaarhypotheek fiscale consequenties kan hebben.

Een lineaire hypotheek is inderdaad goedkoper, maar de hoge aanvangslasten houdt veel mensen tegen. Mijn klanten sluiten over het algemeen allemaal een annuïtaire hypotheek af, vrijwel altijd om budgettaire redenen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:28

Berdien, wat voor fiscale gevolgen kan daar aan zitten ?

Ik zit momenteel ook wat te puzzelen wat het gunstigste is voor ons... Zitten ook met een deel spaar hypo en deel aflossingsvrij.. Spaar wil ik het liefst stopzetten zodat we het gespaarde gedeelte kunnen gebruiken voor de restschuld die over blijft..

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:28

Die fiscale consequenties zal ik nog eens uitzoeken. Bedankt voor de tip! We hebben nog een restschuld die meegefinancierd wordt ook. Dat betekent dat de maandlasten aan t eind tov het begin echt heel laag zijn. Nog eens goed bekijken welke maandlasten we willen dragen.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:29

Precies dezelfde situatie hier Anouk...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:29

Hou er bij annuïteiten hypo wel rekening mee dat je hypotheek rente aftrek ook terug loopt gedurende de looptijd he... :)

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:30

Jazeker :).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:33

Daarom zit ik nu namelijk nog een beetje te twijfelen over een annuïteiten hypo... Door het wegvallen van de rente aftrek gaat onze nettomaanlast flink omhoog richting het einde van de looptijd. (30j)... Overweging mijn spaarhypotheek te behouden voor nog 25 jaar en de restschuld dan maar hoger houdt..

Morgen wil ik eventjes aan de slag met de spaarhypo eens kijken of ik daar een excel spreadsheet voor gemaakt of gevonden krijg. Lineair en annuïteit heb ik gelukkig al, nu nog eventjes vergelijken.

Maar was me er totaal niet van bewust dat er fiscaal ook complicaties waren wanneer je je spaarhypo stop zet... Heeft de 'bank' ook niets van gezegd ondanks dat we het heel duidelijk hebben gehad over het stopzetten van de spaarhypo en het afsluiten van een annuïtaire hypo...

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:39

Wist ik ook niet. Wil dat wel goed uitzoeken en uiteraard ook nagaan bij de adviseur.

Heb je die excelbestanden/sheets op internet gevonden of zelf gemaakt? Ik ben zelf aan de slag gegaan met berekeningen van internet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:41

Het ligt er ook aan wat voor spaarhypotheek je hebt. Heb jij een spaarproduct (verzekering of Bankspaarhypotheek) die in Box 1 valt, dan kun je die niet zomaar voortijdig beëindigen. Je dient aan strikte voorwaarden te voldoen wil je gebruik maken van de vrijstelling in box 1 (dat je dus geen belasting betaalt over de waarde én de uitkering). Eén daarvan is een minimale looptijd van 15 of 20 jaar, afhankelijk van het bedrag. Er zijn wel bepaalde uitsluitingen, maar om die hier allemaal te bespreken gaat wat ver.
Zoek het wel goed uit! En denk er ook goed over na. Je hebt, zodra je hem afkoopt, géén mogelijkheid meer om in de toekomst nog belastingvrij vermogen op te bouwen voor de aflossing van je hypotheek.

Netto maandlast aan het einde van de hypotheek is leuk, maar bedenk wel dat als je doorstroomt naar een nieuwe koopwoning, je niet opnieuw 30 jaar hypotheekrenteaftrek hebt over het volledige nieuwe bedrag. Je netto maandlast zal dus, ergens gedurende de looptijd van de nieuwe hypotheek, sowieso gaan stijgen als je hypotheekrenteaftrek over het bedrag wat je nu aan hypotheek hebt, verstreken is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:59

Wij hebben voor lineair gekozen. Dit omdat we nu de hoge lasten makkelijk kunnen dragen, en dan hebben we het meeste al afgelost. Na 7 jaar vallen we in een lagere renteschaal, omdat er dan een bepaald percentage afgelost is. Wordt meestal niet meegerekend in die modellen, maar kan dus ook een aardige duit schelen.
Tenslotte, over 30 jaar werken wij hopelijk niet meer, zijn we een paar jaar met pensioen (hoewel je het in NL nooit weet over zoveel jaar, als we tot ons 70ste moeten werken zijn we net de laatste maanden met pensioen). Het is ook wel lekker om dan bijna alles afgelost te hebben en nog maar lage lasten te hebben als je inkomsten minder worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:01

Dat van die spaarhypotheek weten heel veel mensen niet. Ken er zelf al vijf die m hebben afgesloten en die consequenties ervan niet wisten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:03

Klopt Sammie. Daarom zeg ik het ook :) Kom het ook veel tegen op m'n werk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:50

Je kunt natuurlijk ook halfom doen... Dus een deel annuïteit en een deel lineair. Wij hebben bijna halfom maar dan nog wel net dat hij iets je omlaag gaat , puur omdat het leuk is dat ie toch telkens lager word.
Maar op die manier kun je een heel stabiel bedrag hebben wat je kwijt bent.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:08

Spaarhypotheek beëindigen zit er denk ik niet in hier met de consequenties die eraan vastzitten.
Het idee dat de lasten lager worden na verloop van tijd voelt gewoon goed. Maar t moet wel haalbaar zijn. Half/half us misschien ook een optie!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:19

Let wel, er kúnnen consequenties aan zitten, het is niet gezegd dat die er altijd aan zitten. Dat hangt helemaal van de spaarhypotheek af en de situatie waarin deze wordt afgekocht. Er zijn namelijk ook situaties waarin de zogenaamde tijdsklemmen (de eis van de minimale looptijd) komen te vervallen. Wel dien je dan nog aan een aantal overige eisen te doen, maar de looptijdseis is vaak iets waar mensen tegenaan lopen. Voordeel van de spaarhypotheek zijn natuurlijk ook de gelijkblijvende nettomaandlast (gedurende een rentevaste periode), daarnaast is afkopen in het begin vaak zonde (ongeacht de fiscale consequenties) omdat je dan eigenlijk gewoon je inleg terug krijgt, zonder er echt rendement opgemaakt te hebben.

Laat je er gewoon goed over informeren, dan kun je op basis van die informatie en je persoonlijke/financiële situatie een beslissing maken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:40

Dankjewel voor je tip Berdien, heb wat specifieker kunnen Google en een stuk aanvullende info gevonden.

Dat van de hypotheek rente aftrek was ik me al van bewust dat deze op een bestaand hypotheek bedrag maximaal 30 jaar aftrekbaar is :) ik zit nu echt te vergelijken wat voor ons het gunstigste is en heb allemaal verschillende hypotheek vormen langs elkaar staan.. Ook ben ik aan het kijken wat het voordeligste is, bestaande behouden met aanvulling van een 3de hypo erbij :)

Vanavond maar eens op mijn gemak gaan zoeken. Wat de gevolgen zijn van vervroegd stoppen met de spaarhypotheek en wat mijn hypotheek verstrekken daarvan vind. En dan weer verder rekenen.

Ik moet ook nog even achter mijn overlijdens risico verzekering aan, weet namelijk niet hoe en wat ik moet doen als we de huidige woning verkopen. Waarde naar een nieuwe woning zou toereikend genoeg moeten zijn voor de nieuwe woning.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:56

Mocht je nu wat extra geld kunnen missen dan kan je ook gewoon extra stortingen doen natuurlijk :)
Dan zit je er niet maandelijks aan vast maar ben je wel bezig met extra aflossen, of bijstorten op je spaardeel als je dat liever wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:48

Bij de meeste hypotheekverstrekkers kun je ook weer niet onbeperkt aflossen.

Wij hebben dinsdag een afspraak. Ik wachtt t wel af. Zie nu zo veel mogelijkheden en opties dat ik %) doe. Klein bedrag bij VL spaarhypo dat eind volgend jaar 15 jaar oud is. Verwacht ik de minste problemen van maar ja belasting betalen zou nooit zijn : D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:53

Ik heb het ook niet over onbeperkt aflossen Sammie.

Vaak mag je wel per jaar iets van 10% per jaar boetevrij aflossen en daar zit je zomaar niet aan :)
Is gewoon een tip dat dit ook wellicht een mogelijkheid is om te overwegen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:56

Interessant dat over die spaarhypotheek! hoe zit het als je zoals in mijn geval gedwongen moet verkopen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:00

Vaak 10-20% en bij het vervallen van de rentevaste periode. Wel een goed punt, let daar op als je een hypotheek gaat afsluiten. Mag je extra aflossen, en zo ja, hoeveel? En hoe doe je dat dan? Er zijn banken waarbij je het aan moet vragen, dan mag je alleen dag bedrag op datum x aflossen. Vind ik persoonlijk vreselijk omslachtig en ouderwets.

Marjan, bij gedwongen verkoop en een restschuld met NHG móet je de waarde van de spaarhypotheek inbrengen om de restschuld te verkleinen. Eis van NHG :) Indien je aan een aantal voorwaarden voldoet kan het zijn dat je dat zonder fiscale consequenties kunt doen. Vraag je adviseur hierover om informatie. Ik ken jouw hypotheek niet, dus ik kan niet zeggen wat er in jouw geval wel of niet aan de orde is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 11:03

Oh kijk dat dacht ik al :) Gelukkig dat ik ergens nog opgelet en begrepen heb hoe het ook al weer zat. Hypotheken zijn niet altijd even makkelijk. Heb bedrijfsfinancieringen gedaan bij de rabobank, die waren in veel gevallen eenvoudiger, op renteswaps na..