Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:06

Electra63 schreef:
Ik kom weer even advies vragen ;).
Ik zie overal in mijn tuin tulpen, krokussen en narcissen en heel veel blauwe druifjes omhoog komen.
Van tulpen weet ik, dat ik die bollen later uit de grond moet halen. Wanneer is dat dan? Gelijk nadat ze uitgebloeid zijn?
En narcissen en krokussen en vooral die blauwe druifjes (heb er meer dan 100) wat doe ik daarmee, als ze uitgebloeid zijn?
En wat doen jullie dan als alles uitgebloeid is? Dan zijn sommige stukken in de tuin best wel kaal, denk ik.

Gewoon alles laten zitten, blijft elk jaar bloeien :) de groene blaadjes kan je ook gewoon laten staan (als de bloemen weg zijn). Je kan het na de bloei ook wegknippen of mee maaien met je gazon.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:24

Tulpen moeten afgestorven zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze gewoon laat zitten, en na 4 jaar bloeien de meeste nog prima. Krokussen, blauwe druiven en narcissen kun je zeker laten zitten.

Danseresje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:31

Kan je stokrozen zaaien naast een hekwerk waar hedera in groeit? Ben vorig jaar helemaal verliefd geworden op stokrozen....
En moet je ze helpen met groeien en her en der vastzetten? Of zetten ze zichzelf vast met uitlopers?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:09

Danseresje schreef:
Kan je stokrozen zaaien naast een hekwerk waar hedera in groeit? Ben vorig jaar helemaal verliefd geworden op stokrozen....
En moet je ze helpen met groeien en her en der vastzetten? Of zetten ze zichzelf vast met uitlopers?

Stokrozen zijn 2-jarig. Dus als je nu zaait, heb je - met wat geluk - dit jaar plantjes, volgend jaar stokrozen. Ze hoeven in theorie geen steun, wel beschutting tegen harde wind.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:13

Heb eenjarige gekocht geloof ik. De verhalen zijn wel beetje wisselend qua wanneer zaaien en wanneer bloemen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 14:54

Flying_Angel schreef:
Heeft iemand ook verstand van narcissen? Heb narcisbollen gekocht van de sportvereniging. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik er nu mee moet doen :=

Pas rond oktober in de grond stoppen, dan bloeien ze volgend voorjaar :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:20

Bedankt weer voor dr tips.
Ik vind dit een fijn topic!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:50

Letizia schreef:
Flying_Angel schreef:
Heeft iemand ook verstand van narcissen? Heb narcisbollen gekocht van de sportvereniging. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik er nu mee moet doen :=

Pas rond oktober in de grond stoppen, dan bloeien ze volgend voorjaar :)

Wel koel en niet te droog bewaren, anders drogen ze uit.
Als dat niet kan, kun je ze beter nu in de grond stoppen. Ze redden het dan wel...is mijn ervaring ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:13

Afbeelding

Mijn rododendrons ontploffen ineens <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:38

Ooh, jaloers! Die van mij doen nog niet veel :\
Geduld 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:40

Solleke_Noah schreef:
[naam] schreef:
Benieuwd hoe het word!

Vandaag weer wat wildernis getemt :Y)
[ [url=m/sjKHkl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Banden lagen hier , nog even opzoek wat ik hier mee doen ga :

[ [url=m/lHJoZG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Banden gaan de grond in als afscheiding of iets , schroef kapotte tuinbank uit elkaar dan kunnen nog wat planken gebruikt worden . Vind het er opzich prima staan , ben na 4.5 jaar al een heel eind met planten hamsteren :)) . Andere helft van de tuin is nog erger :')

Goed gedaan! :D Jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, zou je anders graag helpen met de tuin op te ruimen. De potentie is er zeker en vast en je nieuwe planten staan er ook heel leuk :)

Dankje :D eindelijk zin om alles op te ruimen :+ , België is idd niet naast de deur :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:41

Ik heb liatris 2 jaar geleden in mei geplant, zijn dat jaar gewoon opgekomen en gaan bloeien en komen nog steeds terug.

Lelies beginnen ook al te groeien, die laat ik ook gewoon zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Mijn kersen- en perenboom staan ook al in bloei.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:00

Onze wilde kers staat ook volop in bloei, en ik vond vandaag 4 jonkies eronder :D

Die krijgen in het najaar een ander mooi plekje waar ze lekker groot kunnen groeien.
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:12

Ik vind het leuk om alles in bloei te zien komen.
Mijn kikkervisjes hebben ook de vorst overleefd, het zijn er honderden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:22

Zo mooi hoe alles weer opkomt uit de grond en gaat bloeien <3 .

We boffen wel echt met dit mooie weer deze dagen!

Ik heb het wilde plan opgevat om wilde wingerd tegen de muur van onze schuur te laten groeien :=

Nu zegt de een "niet aan beginnen!" en de ander "als je het goed bijhoudt is hij in toom te houden".

De muur is 2 meter hoog en 3 meter breed. Is het verstandig of wordt het een ramp?
Alternatief is Blauwe regen.

Een ander idee is druif, maar ik ben bang dat hij te weinig zon krijgt Oostzijde, circa 7 uren volle zon

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:34

Hier ook weer een projectje afgerond.

Voor:

Afbeelding

En na :
Tussen de perkplantjes heb ik een geurend bloemenmengsel gestrooid.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:39

Wingerd is prachtig maar je muur echt te klein. Blauwe regen is heel mooi als hij bloeit. Maar vind je hem verder ook mooi genoeg? Ik zou voor druif gaan. Met dat aantal zonuren moet het best wat worden. Wellicht dat de vruchten wat meer tijd nodig hebben om rijp te worden. Maar dat lijkt me geen ramp.

Zelf vind ik Akebia ook heel leuk. Maar dat is wel weer heel erg anders.

Afbeelding

Mijn tuin is nu super wild omdat ik nog g niks heb gedeeld en alles mee wil verhuizen naar onze nieuwe kavel. Helaas hebben we daar nog geen water. Dus het moet nog even wachten. Nu verplaatsen zonder water te geven is hopeloos.

Hopelijk krijgen we snel een bron voor grondwater.

De fruitstruikjes in pot lopen in ieder geval weer prachtig uit! En mijn kers staat zo mooi in bloei!

Afbeelding
Afbeelding

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:38

eekhoornerik schreef:
Zo mooi hoe alles weer opkomt uit de grond en gaat bloeien <3 .

We boffen wel echt met dit mooie weer deze dagen!

Ik heb het wilde plan opgevat om wilde wingerd tegen de muur van onze schuur te laten groeien :=

Nu zegt de een "niet aan beginnen!" en de ander "als je het goed bijhoudt is hij in toom te houden".

De muur is 2 meter hoog en 3 meter breed. Is het verstandig of wordt het een ramp?
Alternatief is Blauwe regen.

Een ander idee is druif, maar ik ben bang dat hij te weinig zon krijgt Oostzijde, circa 7 uren volle zon

[ [url=m/lwy5Dx.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toscaanse jasmijn? Ruikt heerlijk en is wintergroen. Is alleen niet zo een hele snelle klimmer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:56

Matheno, mooi dat waterornament :j. Is dat lastig te installeren? Je moet daarvoor stroom hebben of niet.
Je zou er ook nog wat vaste planten tussen kunnen zetten met mooi blad zoals Hosta of Purperklokje als je nog ruimte over hebt natuurlijk :D.

Prachtig die kersenbloesem - <3

Dan voor jullie reacties nav mijn wilde plannen met een wilde wingerd...ik had al zo’n mijn bedenkingen erbij. Ik denk dat ik voor een makkelijke druif ga (Boskoop’s Glory), Toscaanse Jasmijn heb ik al, maar daar vind ik het blad niet mooi van.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:15

Wauw, die kers! <3

Mooi geworden Matheno!

Eindelijk mn clematissen gepland, nu maar hopen dat ze aanslaan. Begrijp wel dat er een diep gat gemaakt moet worden, wat een lange wortels hangen daaraan! De eerste staat bij de schommel, geen idee meer welke dit is? Eentje met paarse bloemen in ieder geval.

Afbeelding

Van de week kwam ik bij appie een clematis President tegen voor €4,- en die móest natuurlijk mee <3

Afbeelding

Hij moet gaat klimmen tegen een van de palen van ons schaduwdoek.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:14

Ik heb een toscaanse jasmijn... Die klimt en groeit juist als een malle!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:51

@ Malenka, ik heb het idee dat je veel verstand van tuinieren hebt. Dus ik vraag het maar gewoon: Is een Japanse wijnstok (sierdruif) een optie voor mijn muur? Heeft ook prachtig blad, woekert volgens mij niet.

Ik las wel dat ze van vochtige grond houden dus zal de grond in ieder geval flink moeten verbeteren met compost en humus.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:10

Ik heb geen ervaring met de Japanse wijnstok. Dus ik kan alleen afgaan op de theoretische informatie die ik heb. Een aantal aandachtspunten daarin zijn dat het wel een klimmer is die flink groot kan worden. Hij kan makkelijk een lengte van 10 meter bereiken. Dus dat zal goed bijhouden zijn op jouw muurtje. Verder lijkt hij wel aardig te passen qua standplaats. Al weet ik natuurlijk niet wat jouw grond is. Hij kan wel zwaardere grond hebben las ik en houd niet zo van zure grond. Dus pas op met het toevoegen van humus. Als je dat wel doet om meer vocht vast te kunnen houden in de bodem (want dat zag je goed!) dan zou je kunnen overwegen om ook schelpen toe te voegen om de ph waarde te beïnvloeden. Van de schelpen zou je ook een laag over de grond kunnen leggen om verdamping tegen te gaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:54

Dank je Malenka, fijn advies! Goed dat je zegt om op te passen met humus. Niet aan gedacht. Ik zal eens kijken naar schelpen in de bodem :j