Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:10

Ik heb een vraag: per 1 januari ga ik over op zonneplan en nu vroeg ik mij (wellicht een beetje laat) het volgende af: het betreft een dynamisch contract, ze schatten in wat je per maand gaat verbruiken, dat betaal je en achteraf wordt meer of minder vebruik verrekend.
Nu bestaat op dit moment de salderingsregeling nog, in de winter verbruik in veel meer electrisch dan in de zomer, hoe wordt dit verrekend? Betaal je dan in de winter per maand veel en in de zomer krijg je geld terug of...?

Prairy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:26

Bij mij wordt het direct verrekend, ik krijg de prijs van dat moment, ik zit bij Tibber.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:34

Dus de inschatring van opwekking die je doorgeeft, wordt verrekend per maand? Mijn oowekking is hoger dan mijn verbruik, ca 500 kwh, dus dan betaal ik alleen gas (en nodige andere kosten)?

Heb bijna de hele nacht wakker gelegen, niet hierom hoor, maar dan twijfel ik zo'n beetje aan alle beslissingen die ik ooit in mijn leven heb gemaakt :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:30

Bij Tibber ga je een maandcontract aan. Dus als het niet bevalt, kun je altijd naar een andere aanbieder gaan.

Tibber betekent de werkelijke kosten achteraf. Dus ook wat je terug hebt geleverd. Naar welke aanbieder kijk jij?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:31

Zonneplan :)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 07:20

Neem je alleen energie of ook gas af?

Bij Tibber betaal ik gas vooraf en energie achteraf. Gas de geschatte maandkosten en energie de werkelijke kosten. Voor energie kreeg ik nu 2 keer geld terug omdat ik meer opwekte dan verbruikte.

Je krijgt ook 2 accounts, dat was me in het begin niet helemaal duidelijk. In de Tibber app zie je alleen je energieverbruik. Voor je gasverbruik log je weer ergens anders in.

Ik moest in het begin ook een beetje wennen omdat ik nog nooit een dynamisch contract heb gehad, maar tot nu toe gaat het goed :))

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:12

Beide inderdaad :)
En hier hetzelfde, nog nooit eerder dynamisch gehad , ben zelfs nog nooit gewisseld van leverancier!
Maar gezien ik zonnepanelen heb, vroeg ik mij af hoe ze dit regelen met de salderingsregeling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:11

Letizia schreef:
Ik heb een vraag: per 1 januari ga ik over op zonneplan en nu vroeg ik mij (wellicht een beetje laat) het volgende af: het betreft een dynamisch contract, ze schatten in wat je per maand gaat verbruiken, dat betaal je en achteraf wordt meer of minder vebruik verrekend.
Nu bestaat op dit moment de salderingsregeling nog, in de winter verbruik in veel meer electrisch dan in de zomer, hoe wordt dit verrekend? Betaal je dan in de winter per maand veel en in de zomer krijg je geld terug of...?

Vraag gewoon ff aan Zonneplan, zijn goed bereikbaar en behulpzaam

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:34

Thanks! Zal morgen even contact opnemen, maar dscht dat er wellicht iemand hier het antwoord had :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:53

Letizia schreef:
Zonneplan :)

Oh wat stom, ik las “zonnepanelen” ipv zonneplan. Dacht dat je dan je zonnepanelen kreeg :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:27

Haha, ik zou precies het zelfde kunnen hebben :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:04

Onze zonnepanelen worden binnenkort aangesloten dus ik zit te kijken naar een overstap naar Tibber (want dat lijkt de goedkoopste van de aanbieders van een dynamisch contract plus die app lijkt me wel interessant). Nu staat er iets over een elektrische auto en op bepaalde tijden opladen (wat gunstig is voor de netbelasting), weet iemand of dat ook voor hybride auto's geldt? Ik heb geen idee of die volgens hetzelfde laadsysteem werken.

En in de categorie durf te vragen, heeft iemand hier toevallig een kortingscode? :Y)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:13

Ik heb een code: r76opmqz

Maar er zullen er hier vast meer zijn die je “friend with benefit” willen zijn

Van de auto weet ik helaas niet. Wij moeten nog steeds onze elektrische auto aansluiten, maar een technisch probleem moet eerst opgelost worden (heeft niks met Tibber te maken).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:20

Dank je! Ik heb het nu maar gewoon ingevuld als 'met elektrische auto' en dan gaan we het meemaken B-)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:00

Goed geregeld!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:27

Ik heb het wel geprobeerd met onze volledige electrische Hyundai, ik heb niet heel erg het idee dat het perfect werkte. Maar dat zal vast ook wel aan de auto liggen, kl... ding. Anyway, vanaf januari is hij mooi weg dus dan kan ik je er toch niet mee helpen.

Ik weet wel dat ze bij Tibber met rewards gaan werken als je ook een laadding bij hun koopt, dat ze gaan sturen op wanneer je oplaadt en wanneer niet, dat zou ook nog interessant kunnen zijn dan. Al weet ik niet hoe/of dat met een hybride ook gaat werken. Maar dat zie je dan vanzelf wel :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:40

pmarena schreef:
Nou, weet niet of iemand het interessant vindt. Maar hier vandaag eens geïnformeerd bij de installateurs van de zonnepanelen, wat de mogelijkheden zijn om er thuis-accu's aan te hangen die we wellicht ook zouden kunnen gebruiken om het huis draaiende te houden met de zonnepanelen, als de stroomvoorziening uit zou vallen.

Krijg ik als reactie een offerte van iets van 11 duizend euro, oef :=

Laatst op bright gezien dat het absoluuut nog niet rendabel is

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:46

Prairy schreef:
Ik weet wel dat ze bij Tibber met rewards gaan werken als je ook een laadding bij hun koopt, dat ze gaan sturen op wanneer je oplaadt en wanneer niet, dat zou ook nog interessant kunnen zijn dan. Al weet ik niet hoe/of dat met een hybride ook gaat werken. Maar dat zie je dan vanzelf wel :P

Dat zag ik inderdaad, tegen de tijd dat alles is aangesloten ga ik me daar wel in verdiepen. De laadpaal is niet eentje die bij hen op de website wordt aangeboden en de auto dus hybride ipv volledig elektrisch dus ik ga er voor het gemak nu vanuit dat dat niet gaat werken. Maar ik heb ook wel vraagtekens of dit soort zaken niet compleet funest zijn voor de accu('s) in de auto. Want zo te zien laad hij steeds kleine beetjes. En als dat op een dag ook nog eens gecombineerd wordt met die accu leegtrekken omdat de stroom in huis nodig is, ga je rap door je maximum aantal laadcycli heen vrees ik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:58

Yessy schreef:
Onze zonnepanelen worden binnenkort aangesloten dus ik zit te kijken naar een overstap naar Tibber (want dat lijkt de goedkoopste van de aanbieders van een dynamisch contract plus die app lijkt me wel interessant). Nu staat er iets over een elektrische auto en op bepaalde tijden opladen (wat gunstig is voor de netbelasting), weet iemand of dat ook voor hybride auto's geldt? Ik heb geen idee of die volgens hetzelfde laadsysteem werken.

En in de categorie durf te vragen, heeft iemand hier toevallig een kortingscode? :Y)

Dit geldt ook voor plugin hybrides :j Je hebt wel een laadpaal aan huis nodig die ondersteund wordt door Tibber, of een auto die direct gekoppeld kan worden.

De grid rewards bestaan al. Het schijnt niet altijd 100% te werken, maar je kan er een leuk bedrag mee bij elkaar sparen.

Kortingscode heb ik in mijn onderschrift staan :D

Voor de accu maakt het niks uit of je vaak start en stopt. Een laadcyclus is altijd van 0 tot 100%. Als je twee keer van 50% tot 100% laadt heb je toch pas één laadcyclus gehad.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:05

Wat gaan de stroomprijzen toch omhoog tov vorig jaar gewoon 50 procent duurder rond deze tijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:34

Afgelopen week was het windstil in het grootste deel van Europa, veel bewolking, en koud. Dus niet gek dat ze wat hoger zijn nu. Maar is dat echt 50% verschil? Mijn Tibber app zegt dat de gemiddelde prijs over de afgelopen maand 28 cent is (incl belasting/inkoop vergoeding). Vorig jaar in November was de gemiddelde prijs 26,8 cent.
Ik heb geen idee meer wat het weer vorig jaar rond deze tijd deed, maar ik gok sowieso meer wind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:01

dat is omdat men dan niet over het hele jaar kijkt maar alleen naar afgelopen week

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:57

paars schreef:
Nou best goed bezig geweest vandaag en Tesa folie voor de ramen in de woonkamer.

De Kat…heeft paar gaatjes gemaakt. Als ze die afplakt…isoleert het dan weer? Sorry maar ik denk aan de ene kant van ja, aan de andere kant…het zit niet strak meer…

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 02:47

Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen woning. Nu moet ik natuurlijk ook een energiecontract afsluiten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bij welke leverancier zitten jullie? En is het voordeliger om het contract direct bij de leverancier af te sluiten of bijvoorbeeld via een vergelijkingswebsite?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:26

Dyphusion schreef:
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn eerste eigen woning. Nu moet ik natuurlijk ook een energiecontract afsluiten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Bij welke leverancier zitten jullie? En is het voordeliger om het contract direct bij de leverancier af te sluiten of bijvoorbeeld via een vergelijkingswebsite?

Ik doe het altijd via een vergelijkingssite, maar in jouw geval zou ik persoonlijk geen vast contract aan gaan nu. Dat is namelijk goedkoper om in de zomer te doen.