Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:25

Wat je zou kunnen doen is zorgen voor vlakken die je inricht met bestrating, bolcatalpa's in combinatie met siergrassen en de hortensia sweet annabelle.

Dan heb je toch groen in je tuin maar is het verder niet heel bewerkelijk (de hortensia's kunnen het beste in de schaduw of halfschaduw.)

Ik zou zeker wat bomen als een catalpa of zoiets erin zetten, dan maakt het geheel minder saai :j
Het gevaar van een moderne tuin met strakke lijnen en grote tegels is dat het namelijk saai kan worden.

NB: ik zou dat tuinhuisje ook niet in een moderne tuin zetten. Dat vormt een groot contrast straks denk ik.

Detroit

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:47

Ik zie soortgelijke tuinhuisjes op pinterest wel terugkomen in een strakkere tuin. Maargoed er is nog niks gekocht, dus qua dat kan alles nog (en als tuindummy is ook dit kiezen qua inrichting lastig). Wil graag wel zoiets hebben (opberggedeelte + zithoek). Voornamelijk de overkapping op als zithoek. Ik mag met mijn medicatie niet (langdurig) vol in de zon zitten :) .

Boom die je noemt vind ik wel een leuke boom, Eekhoorn. Dakplataan vind ik ook wat hebben :j Maar weet niet of dat heel bewerkelijk is.

Ik ga in elk geval jullie aanbevelingen meenemen qua beplanting enzo :j

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:51

@detroit, ik zou ook wat hoogte aanbrengen met een paar bomen, niet veel onderhoud behalve een keer snoeien. Om het rustig te houden zou ik niet teveel verschillende planten zetten. 2 of 3 verschillende onderhoudsvriendelijke soorten, bijvoorbeeld carex.
Ik vind overigens het tuinhuis prima passen bij een rustige, strakkere tuin.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:18

Afbeelding
Detroit, ben even een beetje aan het krabbelen gegaan.
Vooraan houd je dan je terras, dan dat vak rechts een stuk met 2 bomen (bijvoorbeeld de eerder genoemde catalpa's) links aan het huis een border die tot iets naast het huis doorloopt (met bv grassen of rozen/iets anders op laagstam, om wat met hoogte te spelen, en iets doorlopen om het niet té recht toe recht aan te houden)
Vanaf het pad daar dan rechtuit tot het volgende blok met wederom een boom. Daar links dan het tuinhuis/overkapping waarvan je het terras een stukje laat doorlopen buiten de daklijn van het tuinhuis. Wederom iets speelsigheid, en handig/mooi plekje om BBQ/vuurkorf neer te zetten.

De overige 4 blokken zou ik dan mooie bloembakken/ hoge borderbak maken (ivm doorbreken van zichtlijnen) met beplanting naar keuze (bv grassen, jaarrond bloeiende vaste planten, of juist met seizoenen wisselen met 1jarig spul)

Op de plekken die je nog "open" houd kan je dan bijvoorbeeld een mooi kunstwerk of waterornament plaatsen.

Hopelijk heb je er wat aan/kan je er inspiratie uit opdoen :D

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:33

Rintah schreef:
[ [url=m/AsHoLu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Detroit, ben even een beetje aan het krabbelen gegaan.
Vooraan houd je dan je terras, dan dat vak rechts een stuk met 2 bomen (bijvoorbeeld de eerder genoemde catalpa's) links aan het huis een border die tot iets naast het huis doorloopt (met bv grassen of rozen/iets anders op laagstam, om wat met hoogte te spelen, en iets doorlopen om het niet té recht toe recht aan te houden)
Vanaf het pad daar dan rechtuit tot het volgende blok met wederom een boom. Daar links dan het tuinhuis/overkapping waarvan je het terras een stukje laat doorlopen buiten de daklijn van het tuinhuis. Wederom iets speelsigheid, en handig/mooi plekje om BBQ/vuurkorf neer te zetten.

De overige 4 blokken zou ik dan mooie bloembakken/ hoge borderbak maken (ivm doorbreken van zichtlijnen) met beplanting naar keuze (bv grassen, jaarrond bloeiende vaste planten, of juist met seizoenen wisselen met 1jarig spul)

Op de plekken die je nog "open" houd kan je dan bijvoorbeeld een mooi kunstwerk of waterornament plaatsen.

Hopelijk heb je er wat aan/kan je er inspiratie uit opdoen :D

Oooh nice!! Hier kan ik wat mee :D _/-\o_ Leuk dat je wat hebt uitgetekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:21

Benieuwd hoe het word!

Vandaag weer wat wildernis getemt :Y)
Afbeelding

Banden lagen hier , nog even opzoek wat ik hier mee doen ga :

Afbeelding

Banden gaan de grond in als afscheiding of iets , schroef kapotte tuinbank uit elkaar dan kunnen nog wat planken gebruikt worden . Vind het er opzich prima staan , ben na 4.5 jaar al een heel eind met planten hamsteren :)) . Andere helft van de tuin is nog erger :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:51

Detroit, met het formaat van jouw tuin kun je echt enorm veel doen. Ik wil best iets tekenen maar de kans is heel groot dat ik het vergeet. Als ik eind van de week nog niets van me heb laten horen niet je maar even een berichtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:58

B-) De bollen zijn gladiolen, dahlia’s, irissen, liatrissen, allium, triteleia en acidanthera.. :list:

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 00:01

Mijn liatrissen laten zich al een paar weken voorzichtig zien, dus die kan je zeker al in de grond stoppen :)

Goed dat je het zegt trouwens, ik heb ook nog zomerbollen die een plekje moeten krijgen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:13

Irissen staan hier ook al weken boven de grond, lieten zich in februari al zien. Dahlias moeten april/mei de grond in, die heb ik hier ook nog liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:24

Kattenstaart(liatris) daar zijn bijtjes en vlinders erg blij mee.Welke heb je de paarse of de witte?
Om even mensen op het verkeerde been te zetten. Callistemon is ook een lampenpoetser.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:29

Shanna schreef:
B-) De bollen zijn gladiolen, dahlia’s, irissen, liatrissen, allium, triteleia en acidanthera.. :list:

Liatrissen en triteleia moeten in het najaar in de grond, ben je nu te laat voor, de anderen zijn voor nu in de grond te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:31

Rebecca schreef:
Benieuwd hoe het word!

Vandaag weer wat wildernis getemt :Y)
[ [url=m/sjKHkl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Banden lagen hier , nog even opzoek wat ik hier mee doen ga :

[ [url=m/lHJoZG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Banden gaan de grond in als afscheiding of iets , schroef kapotte tuinbank uit elkaar dan kunnen nog wat planken gebruikt worden . Vind het er opzich prima staan , ben na 4.5 jaar al een heel eind met planten hamsteren :)) . Andere helft van de tuin is nog erger :')

Goed gedaan! :D Jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, zou je anders graag helpen met de tuin op te ruimen. De potentie is er zeker en vast en je nieuwe planten staan er ook heel leuk :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:31

Ik kom weer even advies vragen ;).
Ik zie overal in mijn tuin tulpen, krokussen en narcissen en heel veel blauwe druifjes omhoog komen.
Van tulpen weet ik, dat ik die bollen later uit de grond moet halen. Wanneer is dat dan? Gelijk nadat ze uitgebloeid zijn?
En narcissen en krokussen en vooral die blauwe druifjes (heb er meer dan 100) wat doe ik daarmee, als ze uitgebloeid zijn?
En wat doen jullie dan als alles uitgebloeid is? Dan zijn sommige stukken in de tuin best wel kaal, denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:33

Electra63 schreef:
Ik kom weer even advies vragen ;).
Ik zie overal in mijn tuin tulpen, krokussen en narcissen en heel veel blauwe druifjes omhoog komen.
Van tulpen weet ik, dat ik die bollen later uit de grond moet halen. Wanneer is dat dan? Gelijk nadat ze uitgebloeid zijn?
En narcissen en krokussen en vooral die blauwe druifjes (heb er meer dan 100) wat doe ik daarmee, als ze uitgebloeid zijn?
En wat doen jullie dan als alles uitgebloeid is? Dan zijn sommige stukken in de tuin best wel kaal, denk ik.

Er uit halen die blauwe druifjes. De buren hebben ze op de composthoop gegooid vorig jaar en ze zijn nu weer aan het bloeien.

Ik heb ze er bloeiend uit gehaald omdat ik ze gewoon afschuwelijk vind. Maar het was wel makkelijk opsporen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:36

Ik vind ze heel erg leuk :D
Dus als ik ze er niet uit haal, dan bloeien ze volgend jaar weer, begrijp ik.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:36

Narcissen en krokussen laat ik er gewoon in zitten.
Tulpen overigens ook. :o

En blauwe druifjes dun ik uit (als ze uitgebloeid zijn): dat is net onkruid, dus als je daar niets mee doet, heb je de hele tuin vol met blauwe druifjes na een tijdje.
(ik vind wel mooi, dus ik vind het wel leuk als er nog wat zit, maar als je niets doet, dan worden het hele dikke groene bossen met weinig bloemen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:47

Kelan schreef:
Narcissen en krokussen laat ik er gewoon in zitten.
Tulpen overigens ook. :o

En blauwe druifjes dun ik uit (als ze uitgebloeid zijn): dat is net onkruid, dus als je daar niets mee doet, heb je de hele tuin vol met blauwe druifjes na een tijdje.
(ik vind wel mooi, dus ik vind het wel leuk als er nog wat zit, maar als je niets doet, dan worden het hele dikke groene bossen met weinig bloemen)

Heb je daar geen last van? Als je de bollen laat zitten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:30

Hoe kun je daar last van hebben?
Ja tenzij je geen tulpen wil natuurlijk
Maar ik laat die gewoon zitten
Komen volgend jaar gewoon weer boven

Blauwe druifjes vermeerderen wel flink idd , dus die zou je wel deels kunnen verwijderen als je ze wel wil hebben
Maar ook nog ander spul wil houden ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-04-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:30

En hoe dicht kunnen verschillende bollen bij elkaar (blijven) zitten? Sommige perkjes/tuinen zijn van die toverballen, eerst sneeuwklokjes, dan krokussen, dan narcissen en de druifjes. Kun je dat zo dicht bij elkaar planten?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:39

Nee hoor, geen last van de bollen. Ze staan tussen de andere planten. Dus als het blad van de bollen afsterft, komen juist de andere planten er over heen.
(van de tulpen knip ik uiteindelijk wel het blad af, maar de rest laat ik gewoon " natuurlijk verdwijnen" :+ )

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:45

Krokussen, blauwe druifjes en sneeuwklokjes laat ik mooi zitten.

Merk dat de bijtjes ze goed kunnen waarderen. Spul vermeerderd zich wel, dus als het te gortig wordt dan dun ik het wat uit. Vorig jaar ook gedaan met de hosta's. Bijna heel de border was hosta afgelopen zomer, iets te veel van het goede. Hosta's en irissen beginnen alweer uit te lopen.

Hoe doen jullie dat met allium? Laten jullie die bollen ook zitten in de winter? Ik heb ze dit jaar voor het eerst (globemaster en gladiator)?

De Dahlia's van vorig jaar heb ik deze winter ook laten zitten, geen zin gehad om ze eruit te halen. Kijken wat die gaan doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:52

Sonja_vR schreef:
Hoe kun je daar last van hebben?
Ja tenzij je geen tulpen wil natuurlijk
Maar ik laat die gewoon zitten
Komen volgend jaar gewoon weer boven

Blauwe druifjes vermeerderen wel flink idd , dus die zou je wel deels kunnen verwijderen als je ze wel wil hebben
Maar ook nog ander spul wil houden ;)

Een vriendin zei dat ik de uitgebloeide tulpen moest verwijderen (de bollen) omdat daar anders volgend jaar alleen maar bladen uitgroeien en geen bloem?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:57

"Officieel" moet dat met tulpen inderdaad wel.
Maar ik vind het te veel werk/ te veel gedoe :o
Dus ik laat ze hier al een tijdje staan. Gaat nog steeds goed.
En als het moment komt dat ze alleen nog maar blad geven, haal ik ze er uit, en plant ik nieuwe *D

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:58

Heeft iemand ook verstand van narcissen? Heb narcisbollen gekocht van de sportvereniging. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik er nu mee moet doen :=