Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:20

Waar bestaat haar gas rekening allemaal uit?
Wij hadden ook dit soort verwarming, en ondanks dat we nauwelijks verwarmden vielen de totale kosten altijd tegen vanwege verwarmen algemene ruimtes, vaste kosten etc.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:44

Ja dat was mijn eerste reactie ook; open die kraan ;-) . Nu is er veel gebeurd in haar leven en overziet het mss niet. Ik zal idd de gasrekening eens vragen.
En anders een ijszakje op die meter :+ .
Hoop van de week een slag te kunnen maken met tochtstrips, van die rollen voor tegen de deur, mss isolatiefolie over de ramen (dat van Tesa wat je kunt föhnen).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 13:56

Hier ook een tochthuis, energielabel G komt er niet eens tot zijn recht.

Die tesa folie werkt top, radiatorfolie ook, en als er meerdere open ruimtes aansluiten helpt een gordijn ertussen al een hoop.

Verder vooral snel warm stoken en dan de kachel uit, gordijnen open als de zon schijnt, dicht als dat niet zo is. Als ze veel aan een bureau zit doet een warmteplaat aan de onderkant van het bureau wonderen, tocht tegen gaan met tochtstips en die rollen inderdaad, elektrische deken ook.

Succes!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:46

Wat goed dat die Tesa folie goed voor je werkt! Dank ook voor jullie andere tips.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 16:07

Wij hebben in onze gemeente trouwens ook een soort energiebus. Deze komt gratis langs om kleine energiebesparende klusjes te doen. Denk aan ledverlichting, radiatorfolie, een waterbesparende douchekop of kierdichting. Het is voor zowel huur- als koopwoningen met een maximale WOZ-waarde van €300.000.

Misschien is dat ook nog het verdiepen waard of dat in haar gemeente ook bestaat en of ze daar gebruik van kan maken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 23:09

Oh wat een goed initiatief, dat ga ik ook eens uitzoeken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:54

Een warmtemat onder de voeten is ook fijn. Er zijn ook, zoiets als de verwarming onder het bureau, een soort omhulsel warmtematten te koop. Dus voeten en benen. Zal even zoeken.

Deze bijv van Ali (even kijken of een andere misschien goedkoper is, dit is een voorbeeld)

https://a.aliexpress.com/_EGSTfm5

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:11

paars schreef:
Oh wat een goed initiatief, dat ga ik ook eens uitzoeken!

In onze gemeente is dit de energiecoach die het oppakt en bij inwoners langs gaat. Wellicht kun je daar ook op zoeken of dat bij jullie bestaat?

Bij ons worden er een aantal kleine maatregelen (bij inwoners met een laag inkomen) zelfs gratis uitgevoerd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:14

Warmteisolerende gordijnen besteld, nu bij de bouwmarkt; wat werkt beter volgens jullie ervaring: noppenfolie of van dat dunne radiatorfolie….en dan op de muur of op de radiator?
Heb de Tesa raamfolie al in het karretje.
Heb dunne isolerend folie voor onder de vloerkleden (ze heeft laminaat).
Nu nog isolatiefolie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:17

Radiotor folie want reflectie en op de muur, warmte moet de kamer in ipv de muur in/door. Op de radiator zou het terug de radiator in moeten en dat is ook niet de bedoeling.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:22

Dank Tamary dat klinkt idd logisch…en dan van die zilverkleurige noppenfolie of dunne gladde (lijkt op aluminiumfolie zo dun)?

Boeflovers tips van 2 jaar terug er ook nog even bijgepakt. Top.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:07

Ik heb hier zilverkleurig noppenfolie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:15

Nou best goed bezig geweest vandaag en Tesa folie voor de ramen in de woonkamer. En de openslaande deuren dichtgetaped rondom de kozijnen en de ramen ook voorzien van Tesa folie.
Ze laat de woonkamerdeur steeds open vanwege de poezen dus nu hebben we een heel klein raampje naast die deur eruit gehaald. Poesies hebben nu een eigen entree. Even kijken hoe dat werkt. Er komt een klein gordijntje voor… en anders met een plankje met een luikje erin.
Qua radiatoren…ik heb goeie velours gordijnen op de kop kunnen tikken. We denken nu aan: gordijnen dicht en petroleum kacheltje aan. Dan hangen de sensoren op de radiatoren achter de gordijnen en worden hopelijk niet warm.
Isolatie onder de vloerkleedjes gedaan en een lekker warm leuk kleedje onder haar bureau (staat in de woonkamer).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:19

Voor iedereen die weer aan de slag gaat met isoleren. Denken jullie ook aan ventileren? Anders kan je echt serieus vage gezondheidsklachten krijgen.

Isoleren = ventileren.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:25

paars schreef:
Nou best goed bezig geweest vandaag en Tesa folie voor de ramen in de woonkamer. En de openslaande deuren dichtgetaped rondom de kozijnen en de ramen ook voorzien van Tesa folie.
Ze laat de woonkamerdeur steeds open vanwege de poezen dus nu hebben we een heel klein raampje naast die deur eruit gehaald. Poesies hebben nu een eigen entree. Even kijken hoe dat werkt. Er komt een klein gordijntje voor… en anders met een plankje met een luikje erin.
Qua radiatoren…ik heb goeie velours gordijnen op de kop kunnen tikken. We denken nu aan: gordijnen dicht en petroleum kacheltje aan. Dan hangen de sensoren op de radiatoren achter de gordijnen en worden hopelijk niet warm.
Isolatie onder de vloerkleedjes gedaan en een lekker warm leuk kleedje onder haar bureau (staat in de woonkamer).

Welke sensoren zijn het? Die verdampers , die met een vloeistof erin, of die elektrische?
Want bij de verdampers gaat dit niet werken vermoed ik: het blijft een beetje verdampen door de omgevingswarmte.
Die elektrische meten het verschil tussen de radiator temperatuur en de omgevingstemperatuur.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:01

Een elektrische zie ik (moest even googlen). Las dat je daar ook een geïsoleerd bakje overheen kan plakken….

@mavantos ja dat blijft belangrijk!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:55

Letizia schreef:
Gezien dat de salderingsregeling uiteindelijk gaat verdwijnen, vraag ik mij al een tijdje af of verwarmen met airco alsnog goedkoper is dan met gas. Heeft iemand dit al een berekend?

Ja hier bij gehouden en ik ben met verwarmen met gas 2 tot 3x meer kwijt als wanneer ik met airco verwarm.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:20

Bedankt voor je reactie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:47

Nou, weet niet of iemand het interessant vindt. Maar hier vandaag eens geïnformeerd bij de installateurs van de zonnepanelen, wat de mogelijkheden zijn om er thuis-accu's aan te hangen die we wellicht ook zouden kunnen gebruiken om het huis draaiende te houden met de zonnepanelen, als de stroomvoorziening uit zou vallen.

Krijg ik als reactie een offerte van iets van 11 duizend euro, oef :=

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:50

Dat is een boel geld! Volgens mij kan het goedkoper, zag wel eens andere prijzen.
Trouwens, dat zou een nieuwe luchtverwarmingsketel bij ons ook kosten. We zien er maar vanaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:52

Voor de batterijen zelf (9,2 kWh) is het "maar" 4500 euro. Maar er komt dan nog heel veel bij. Nieuwe omvormer van 2800 euro, allerlei aansluitspul, montage.... ik vind het wel heel pittig hoor. Dat geld hebben we ook gewoon niet liggen dus dat wordt hem sowieso niet :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:56

Vraag is in zo'n situatie wat je echte prioriteiten zijn. Alles als normaal? Die stroomvoorziening draait meer dan huishoudens, ook je rioolpomp de zuivering in, je drinkwaterpompen, gas (als je dat nog hebt). Dus kijk kritisch naar wat je echt wil bewaren als een werkende vriezer bv en wat wel een keertje kan wachten of met de hand kan (die paar onderbroeken bv).
Hier staat nu een mini accu met omvormer er in voor klein spul (dus mobiel, e-reader, etc.), maar als het goed is kan die ook mijn vriezer koud genoeg houden voor een dagje (samen met hoe goed geisoleerd die is). Een stap groter enkel voor de vriezer zou leuk zijn, maar op dit moment is dat financieel niet te verantwoorden tussen kans op zo'n storing en kosten voor mij. Grotere zorg nu zou verwarming zijn met de winter voor de deur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:04

mavantos schreef:
Voor iedereen die weer aan de slag gaat met isoleren. Denken jullie ook aan ventileren? Anders kan je echt serieus vage gezondheidsklachten krijgen.

Isoleren = ventileren.

Iedere ochtend balkondeur open voor kat tv. _O- En zoals nu staat overdag balkondeur op de knip (kiertje).

Maar heel eerlijk nog geen verwarming aan met ruim 20 graden in huis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:37

Als je inderdaad volledig off grid wil kunnen gaan dan betaal je de hoofdprijs (en eerlijk gezegd vind ik 11k dan nog zeer schappelijk).

Ik zou eerder kijken naar thuisbatterijen voor je standaard gebruik en dan voor het 'als het licht uit gaat' naar een stevige power station zoals Segway, bluetti of Eco flow.

In principe is het elektriciteitsnet in Nederland van hoge kwaliteit, alleen wordt er wel steeds meer gevraagd en moet er enorm geïnvesteerd worden. Een back up plan is nooit een slecht idee, maar wat Tamary ook zegt, wat heb je echt nodig en voor hoe lang.

Ik ga zelf voor een vriesdroger om minder vriezer ruimte nodig te hebben bijvoorbeeld. Niet goedkoop, uiteraard is het niet de hoofdreden om dat ding te willen, meer uit zakelijk oogpunt. Maar dat verkleint wel de elektra behoefte when oliebol hits the fan. Op een andere manier denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:36

Ze vragen echt belachelijke prijzen voor thuisaccu's := Het grootste deel zijn installatiekosten, en gewoon een erg hoge marge op oa de accu's zelf.

Wij zijn momenteel zelf een accu aan het bouwen voor op onze boot. Lifepo4 accu, bestaande uit 8 cellen. Voor de accu + bms (+ verzenden/btw enz) was ik 800 euro kwijt. Dat is dan een 8 kWh accu.
Onze omvormer heeft 900 euro gekost, maar die zijn voor thuisaccu's nog wat goedkoper dan voor op een boot.
En dan heb je natuurlijk nog wat kabels en zekeringen en regelaar/display.. Maar voor een een-fase huishouden zou je aan hardware voor zo'n 3000 euro klaar moeten zijn.

Wij willen waarschijnlijk naar het dubbele voor thuis; 16 kWh, en dan kost de accu zelf zo'n €1500.
En drie omvormer/laders voor ons 3-fase huishouden zou zo'n €2250 kosten.
In totaal ga ik uit van zo'n €5000 voor de complete set incl aansluiten. Dan kunnen we zonder problemen 3500W per fase trekken vanaf de accu, en er dus 's avonds ook op koken zonder uit het net te hoeven trekken, en inderdaad bij stroomuitval kunnen we ook een tijdje offgrid blijven koken/wassen/auto laden/verwarmen met de airo.

Oh, een vriesdroger, dat klinkt super interessant!