Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7862
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:13

Aimee schreef:
Steenbok12 schreef:
Dus gewoon de vraagprijs geboden en een ietsje hogere rente (1.75 hebben w3, vriendin zei al dat ze op 1.51 deze week al kon komen te zitten). Wij zitten bij florius en er waren wel diverse mogelijkheden van hypotheken langer dan 6 maanden.


Is die rente bij een hypotheek met nationale hypotheekgarantie? Via welke hypotheekadviseur?

In Amsterdam moet je sowieso flink eigen geld meenemen om te kunnen overbieden.

Overigens vind ik het ook wel zorgelijk dat verkopers kennelijk voorkeur geven aan hoge inbreng eigen geld en lagere hypotheek. Dat heeft nogal wat implicaties voor de woningmarkt.

Klopt wij hebben NHG garantie erbij.
Aimee schreef:
Steenbok12 schreef:
Dus gewoon de vraagprijs geboden en een ietsje hogere rente (1.75 hebben w3, vriendin zei al dat ze op 1.51 deze week al kon komen te zitten). Wij zitten bij florius en er waren wel diverse mogelijkheden van hypotheken langer dan 6 maanden.


Is die rente bij een hypotheek met nationale hypotheekgarantie? Via welke hypotheekadviseur?

In Amsterdam moet je sowieso flink eigen geld meenemen om te kunnen overbieden.

Overigens vind ik het ook wel zorgelijk dat verkopers kennelijk voorkeur geven aan hoge inbreng eigen geld en lagere hypotheek. Dat heeft nogal wat implicaties voor de woningmarkt.

Oeps de post is een beetje raar.

Ja klopt met NHG. Wel in december alles al rond dus weet niet of de rente sindsdien nog lager zou zijn.

Wij hebben een 3 mans zaakje en hij gaat weer terug naar een eenmanszaak. Hij werkt omgeving Eindhoven maar weet niet of je daar iets aan hebt. Hij heeft alles afgewogen. Ook optie om de 6 weken financiering te laten verstrijken en dan pas in april mei het aan te vragen omdat we toch beide vast hdden. Maar daar voelde ik me niet fijn bij om daar op te wachten toen. Maar hij wilde ons alle opties gegeven hebben.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:16

Fitzroy schreef:
Tja, als verkoper heb je andere belangen dan als starter. Ik persoonlijk zou juist liever een doorstromer hebben, normaal gesproken brengen die al overwaarde mee.


Je bedoelt dat jij jouw eigen belang zwaarder vindt wegen dan het algemene belang (een werkende woningmarkt waar starters ook kans maken).

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:21

Aimee schreef:
Je bedoelt dat jij jouw eigen belang zwaarder vindt wegen dan het algemene belang (een werkende woningmarkt waar starters ook kans maken).


Tja noem mij maar egoïstisch maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee. Ik ga niet voor een lager bod omdat het starters zijn. Wij gaan voor het beste bod met de beste voorwaarden.. En ja dan vissen er ook mensen naast het net. Maar ook wij hebben flink moeten overbieden voor een nieuw huis, niemand die daar een traan om laat hoor.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:22

Zoals iemand op de vorige bladzijde al schreef, zegt de inbreng van eigen geld vrij weinig. Diegene kan zomaar veel moeite hebben om de rest bij te financieren. Terwijl de starter net een super promotie heeft gemaakt, daardoor makkelijk een flinke hypotheek kan krijgen en nu de stap zet om een woning te kopen. Voor de verkoper maakt het onder de streep uiteindelijk geen moer uit waar dat geld vandaan komt. Tenzij je huizen graag onder huizenbezitters laat circuleren en starters liever geen kans geeft natuurlijk....

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:27

Christadk schreef:
Tja noem mij maar egoïstisch maar ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee. Ik ga niet voor een lager bod omdat het starters zijn. Wij gaan voor het beste bod met de beste voorwaarden.. En ja dan vissen er ook mensen naast het net. Maar ook wij hebben flink moeten overbieden voor een nieuw huis, niemand die daar een traan om laat hoor.


In het voorbeeld werd het huis juist niet aan de hoogste bieder verkocht, maar aan degene met de hoogste inbreng van eigen geld.

En voor degene die nu denkt dat ik een starter ben zonder ervaring vanuit verkoperperspectief. Dat is dus niet zo. Ik heb juist behoorlijk veel ervaring met verkopen en ja, ik ben dus in staat om vanuit het perspectief van een ander te redeneren.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:27

Ik ben voor het bod gegaan dat m.i. het snelste de beste kans van slagen had. Ik had ook het hoogste bod kunnen accepteren met minder eigen geld maar als die het dan niet rond krijgen jaag ik mezelf weer op kosten en de kans dat bieder 2 dan nog op zoek zou zijn is in mijn ogen heel klein.

Daarnaast speelde ook het verhaal er achter en dus een klein stuk gunfactor ook mee...

Edit: daarnaast was het hoogste bod zo dat de financiering net op t randje van haalbaar qua taxatie lag voor wat er gefinancierd moest worden. Dat heeft voor mij ook meegewogen.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:28

Dat is natuurlijk onzin. Als iemand al de helft van de waarde van de woning mee als eigen geld meebrengt is het natuurlijk veel makkelijker om een hypotheek te krijgen.

En zoals Christadk al zegt, je moet zelf als doorstromer ook diep in de buidel tasten. Nee, ik ben idd geen financier van starters. Dat is de overheid al met 0% overdrachtbelasting ;)

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:33

Ik zeg ook het beste bod met de beste voorwaarden. Voor ons is dat dus ook degene met het meeste eigen geld..

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:47

Dus daarom worden onze (starters) biedingen niet overwogen. Zo had ik het nog niet eens bekeken haha (lachen als een boer met kiespijn).

Natuurlijk is het logisch dat je als verkoper kijkt naar het meest voordelige bod. Zou ik ook doen.

Stel: wij als starters weten zeker dat we een taxatiewaarde van 350.000 kunnen financiëren. Dit ligt ruim onder het maximale bedrag wat wij kunnen lenen bij de bank. Maar, hebben geen eigen geld die we kunnen inleggen. Dus 100% onder voorbehoud van financiëring.

Er ligt een ander bod van doorstromers (ook 350.000), met onder voorbehoud van financiëring van 250.000 door overwaarde van 100.000 op eigen verkochte huis.

In beide gevallen kan je spreken van ‘veiligheid’.
Loont het om in ons geval door te geven dat we ruim onder het maximale te lenen bedrag zitten? Dit doen wij namelijk al, maar vraag mij af hoe verkopers dit zien.

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:52

Maar Aimee, bedoel jij met inbreng eigen geld dan puur extra inbreng waardoor de hypotheek lager wordt dan de vraagprijs? Want als je zegt dat er flink wordt overboden, dan kan het toch niet anders dan dat er flink eigen geld moet zijn?

Er zijn ook veel mensen die bod uitbrengen voor veel hoger dan de vraagprijs, maar dan wel onder voorbehoud van financiering van het gehele bedrag. En dat is tricky ivm taxatie. En dan zou ik dus ook altijd gaan voor iemand met meer eigen inbreng.

Gnome
Berichten: 8484
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:52

Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Als iemand al de helft van de waarde van de woning mee als eigen geld meebrengt is het natuurlijk veel makkelijker om een hypotheek te krijgen.

En zoals Christadk al zegt, je moet zelf als doorstromer ook diep in de buidel tasten. Nee, ik ben idd geen financier van starters. Dat is de overheid al met 0% overdrachtbelasting ;)


Tot je een starter bent ouder dan 35..Dan ben je dus gewoon kansloos in deze markt.

Ondanks dat ik het vanuit de verkoper kan begrijpen vind ik het als starter echt heel hard om te lezen. Snap wel dat veel het gewoon maar opgeven en blijven huren. Kunt dan beter wachten tot alles ooit weer in elkaar sodemieter.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:52

Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Als iemand al de helft van de waarde van de woning mee als eigen geld meebrengt is het natuurlijk veel makkelijker om een hypotheek te krijgen.

En zoals Christadk al zegt, je moet zelf als doorstromer ook diep in de buidel tasten. Nee, ik ben idd geen financier van starters. Dat is de overheid al met 0% overdrachtbelasting ;)


Nee hoor, alleen eigen geld meenemen en verder geen inkomen om de hypotheek mee te financieren geeft helemaal geen zekerheid om de hypotheek te krijgen. Been there, done that.

Als de overheid één ding niet doet, dan is het starters financieren. De overdrachtsbelasting zit bovendien een leeftijdsgrens aan. Ik zei ook niet dat een verkoper een starter moet financieren. Kan zomaar zijn dat die starter een hogere hypotheek kan krijgen.

Gnome
Berichten: 8484
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:53

SimoneeM schreef:
Maar Aimee, bedoel jij met inbreng eigen geld dan puur extra inbreng waardoor de hypotheek lager wordt dan de vraagprijs? Want als je zegt dat er flink wordt overboden, dan kan het toch niet anders dan dat er flink eigen geld moet zijn?

Er zijn ook veel mensen die bod uitbrengen voor veel hoger dan de vraagprijs, maar dan wel onder voorbehoud van financiering van het gehele bedrag. En dat is tricky ivm taxatie. En dan zou ik dus ook altijd gaan voor iemand met meer eigen inbreng.


Tja dat laatste komt natuurlijk doordat alles nu ver overboden weg gaat dus als je als starter dat eigen geld niet hebt, dan moet je het wel mee financieren. Dan kun je wel net wat hoger gaan zitten maar in deze markt heb je dan direct al 0 kans.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:55

ingedebruijn schreef:
Tot je een starter bent ouder dan 35..Dan ben je dus gewoon kansloos in deze markt.

Ondanks dat ik het vanuit de verkoper kan begrijpen vind ik het als starter echt heel hard om te lezen. Snap wel dat veel het gewoon maar opgeven en blijven huren. Kunt dan beter wachten tot alles ooit weer in elkaar sodemieter.


Precies dit +:)+

Hier zie je duidelijk dat huizenbezitters in zo’n luxe positie zitten dat ze ervan uitgaan dat starters per definitie onder de 35 zijn. Maar dat is door de wooncrisis al lang niet meer het geval.

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:58

ingedebruijn schreef:
SimoneeM schreef:
Maar Aimee, bedoel jij met inbreng eigen geld dan puur extra inbreng waardoor de hypotheek lager wordt dan de vraagprijs? Want als je zegt dat er flink wordt overboden, dan kan het toch niet anders dan dat er flink eigen geld moet zijn?

Er zijn ook veel mensen die bod uitbrengen voor veel hoger dan de vraagprijs, maar dan wel onder voorbehoud van financiering van het gehele bedrag. En dat is tricky ivm taxatie. En dan zou ik dus ook altijd gaan voor iemand met meer eigen inbreng.


Tja dat laatste komt natuurlijk doordat alles nu ver overboden weg gaat dus als je als starter dat eigen geld niet hebt, dan moet je het wel mee financieren. Dan kun je wel net wat hoger gaan zitten maar in deze markt heb je dan direct al 0 kans.


Snap ik helemaal hoor! Zou ik ook doen als ik het niet had. Maar ik kan me indenken dat dat als verkoper “eng” is.

Overigens, die overdrachtsbelasting eraf voor starters heeft sws geen zin. Mensen leggen dat dan gewoon weer bij hun bod erbij en zo stijgen de prijzen nog verder.

Er wordt niet voor niks gezegd dat als je nu niet kunt kopen, je wrs straks gewoon helemaal niet kunt kopen. Heel hard en ik vind het zo naar, maar ik denk idd wel dat dat de realiteit is. Zelfs als ze nu hard gaan bijbouwen, duurt dat nog tijden.
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 17-04-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome
Berichten: 8484
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:00

Snap ik inderdaad maar dat maakt het voor starters echt een hel op het moment. Tegen de tijd dat je 30k op je rekening hebt staan.. Als je alleen moet sparen of je betaalt nu een hoge huur.. Ben je ook flink wat jaren verder. Ik hoop maandag meer geluk te hebben.

Moon_light94

Berichten: 3429
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:01

Klopt, door die torenhoge huren wordt het je helemaal onmogelijk gemaakt.

Ik duim voor je maandag! :j

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:03

SimoneeM schreef:
Maar Aimee, bedoel jij met inbreng eigen geld dan puur extra inbreng waardoor de hypotheek lager wordt dan de vraagprijs? Want als je zegt dat er flink wordt overboden, dan kan het toch niet anders dan dat er flink eigen geld moet zijn?

Er zijn ook veel mensen die bod uitbrengen voor veel hoger dan de vraagprijs, maar dan wel onder voorbehoud van financiering van het gehele bedrag. En dat is tricky ivm taxatie. En dan zou ik dus ook altijd gaan voor iemand met meer eigen inbreng.


Ik had de indruk dat het in het voorbeeld inderdaad ging om flink eigen geld met een lagere hypotheek.

Dat zie ik hier in Amsterdam inderdaad niet zo snel gebeuren bij particulieren. Het eigen geld wordt gebruikt om over te bieden. Als verkoper heb je dan nog steeds te maken met een kopende partij die (in ieder geval) de vraagprijs of taxatiewaarde moet financieren met een hypotheek.

Maar goed, bijna 40% van de woningen in Amsterdam zijn vorig jaar aan beleggers verkocht. Misschien had de zekerdere financiering daar ook wel mee te maken :7

xSwanHeart

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:06

Voor ons als starters met relatief weinig eigen geld zijn de kans ook behoorlijk dun bezaaid, helaas. Hopen dat je ingeloot wordt op nieuwbouw geeft nog de grootste kans, denk ik. Dat is waar wij onze pijlen nu (voornamelijk) op gaan richten.

Verder heb je als starter natuurlijk wel het voordeel dat je snel kunt verhuizen, kan me voorstellen dat dat voor een verkoper nog interessant zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor nabestaanden die het huis van een overleden ouder verkopen, of mensen die er om een andere reden snel vanaf willen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:09

ingedebruijn schreef:
Snap ik inderdaad maar dat maakt het voor starters echt een hel op het moment. Tegen de tijd dat je 30k op je rekening hebt staan.. Als je alleen moet sparen of je betaalt nu een hoge huur.. Ben je ook flink wat jaren verder. Ik hoop maandag meer geluk te hebben.


Door de hoge huur kun je inderdaad nooit sparen en die huur gaat alleen maar stijgen :(:)

Veel succes maandag!

Een huis kopen voelt ook wel als nu of nooit ;(

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:14

Het klopt dat het om een stuk lager te verkrijgen hypotheek ging. Met daarbij dat te verkrijgen financiering voor het andere bod op het randje ligt van wel of niet reëel haalbaar.

Verdere achtergronden van de kopers ga ik ook niet op in ivm privacy maar ook dr tweede bieder heeft het niet perse makkelijker omdat ze eigen inbreng heeft.

Klein extra detail is dat uit eindelijk bleek dat ze in basis ook nog zonder voorbehouden bood. Tja dan zijn het wel echt de beste viorwaarden

xSwanHeart

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:01

Aimee schreef:
ingedebruijn schreef:
Snap ik inderdaad maar dat maakt het voor starters echt een hel op het moment. Tegen de tijd dat je 30k op je rekening hebt staan.. Als je alleen moet sparen of je betaalt nu een hoge huur.. Ben je ook flink wat jaren verder. Ik hoop maandag meer geluk te hebben.


Door de hoge huur kun je inderdaad nooit sparen en die huur gaat alleen maar stijgen :(:)

Veel succes maandag!

Een huis kopen voelt ook wel als nu of nooit ;(

Dat lijkt me wel een heel vervelend gevoel, als je het gevoel hebt dat je door je (te) hoge huurprijs vastzit. Begrijp dat er niet veel te kiezen is (wij huren zelf ook), maar is het dan niet een optie tijdelijk kleiner en goedkoper te wonen, zodat je meer kunt sparen? Al zal dat in Amsterdam misschien moeilijk zijn...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:23

xSwanHeart schreef:
Dat lijkt me wel een heel vervelend gevoel, als je het gevoel hebt dat je door je (te) hoge huurprijs vastzit. Begrijp dat er niet veel te kiezen is (wij huren zelf ook), maar is het dan niet een optie tijdelijk kleiner en goedkoper te wonen, zodat je meer kunt sparen? Al zal dat in Amsterdam misschien moeilijk zijn...


Voor Amsterdamse begrippen verkeer ik al in een luxe positie :)
Ik woon klein met een relatief lage huur. Een collega woont twee straten verderop en betaalt bijvoorbeeld het dubbele aan huur voor nóg minder vierkante meters.
Hierdoor heb ik de afgelopen twee jaar de helft van mijn jaarinkomen kunnen sparen waardoor ik nu hopelijk iets kan doen op de koopmarkt. Maar mijn collega heeft die mogelijkheid door de hoge huur niet, waardoor haar kansen op de koopmarkt nóg kleiner zijn.

Overigens is mijn financieringszekerheid enorm gestegen terwijl ik veel minder eigen geld mee kan brengen. Dus ik hoop dat ik een verkoper tref die wat verder kijkt dan zijn/haar/x neus lang is :)

Dee_Es

Berichten: 3686
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:48

Mag ik hier ook mee gaan kletsen? We zijn al jaren de huizenmarkt in de gaten aan het houden maar hadden nog niet eerder de mogelijkheid om te gaan kopen aangezien ik nog een studie volgde naast mijn mijn 40uur baan, dat was druk zat.

We zijn uiteindelijk naar de andere kant van het land verhuisd, hier is de huizenmarkt iets minder overspannen dan waar we vandaan komen maar kopen wat we eigenlijk zoeken gaat lastig worden. We zijn late starters, hebben eerst aan onze carrière gewerkt. Nauwelijks kunnen sparen, studieschuld (gelukkig maar klein) en niks kunnen opbouwen omdat we altijd gehuurd hebben. We kunnen een hypotheek aan waar we echt een flink huis voor kunnen kopen, alles netjes laten doorrekenen, en we bieden alleen (ruim) onder ons maximum (taxatiewaarde maak ik me in deze regio niet druk om eigenlijk) maar ja hoe kom je er tussen? We neigen er nu naar om een huisje te kopen op de helft van onze mogelijkheden, daar dan een jaartje wonen en dan weer een nieuwe poging doen maar dat is eigenlijk niet waarvoor ik m'n hele leven op de kop heb gegooid -O-

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:55

Aimee schreef:
xSwanHeart schreef:
Dat lijkt me wel een heel vervelend gevoel, als je het gevoel hebt dat je door je (te) hoge huurprijs vastzit. Begrijp dat er niet veel te kiezen is (wij huren zelf ook), maar is het dan niet een optie tijdelijk kleiner en goedkoper te wonen, zodat je meer kunt sparen? Al zal dat in Amsterdam misschien moeilijk zijn...


Voor Amsterdamse begrippen verkeer ik al in een luxe positie :)
Ik woon klein met een relatief lage huur. Een collega woont twee straten verderop en betaalt bijvoorbeeld het dubbele aan huur voor nóg minder vierkante meters.
Hierdoor heb ik de afgelopen twee jaar de helft van mijn jaarinkomen kunnen sparen waardoor ik nu hopelijk iets kan doen op de koopmarkt. Maar mijn collega heeft die mogelijkheid door de hoge huur niet, waardoor haar kansen op de koopmarkt nóg kleiner zijn.

Overigens is mijn financieringszekerheid enorm gestegen terwijl ik veel minder eigen geld mee kan brengen. Dus ik hoop dat ik een verkoper tref die wat verder kijkt dan zijn/haar/x neus lang is :)


Zolang jij dan een bod uitbrengt waarvan de verkoper weet dat het reëel is dat het daarvoor getaxeerd wordt heb je zeker een goede kans :j