[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:25

Hoe kies je nou een goede notaris? :+
Taxateur enzo is makkelijker te vinden :')

MadelonSunny

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:29

Haha ik weet het ook nog niet echt :')
In de buurt van het huis zijn de notarissen ook allemaal veel duurder dan waar ik nu woon. Maar om de verkopers nu naar onze huidige woonplaats te laten komen :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:30

wij hadden een "project"notaris, dus geen keuze
maar zelf hadden we ook voor deze gekozen al hadden we wel zelf moeten kiezen
wij hebben de notaris in het dorp van ons gekochte huis
is een notariskantoor met een aantal aangesloten notarissen die in ons en een aantal dorpen in de buurt kantoortjes heeft
wij hebben gewoon gegoogled en navraag gedaan in de omgeving

(goedkoop maar een pokke eind reizen hadden we sowieso geen zin in )

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:40

Cayenne, wat een gaaf huis idd! Je zou inderdaad de deurtjes in de keuken kunnen vervangen of verven, al is het maar een tijdelijke oplossing. Dat kan vrij veel schelen.

Djuulsie, dat is ook zo :j Beneden vind ik het ruim zat op zich en de tuin is precies wat we zoeken (op het zuiden, niet te groot en onderhoudsvrij :+ ). De slaapkamers lijken alleen een beetje krap en er is maar 1 badkamer (heel on-Nederlands maar ik ben inmiddels zo ingeburgerd dat ik in een nieuw huis wel een ensuite verwacht, haha). We zullen het zien, het is wel echt splinternieuw, in 2013 gebouwd. Linkje gevonden trouwens: http://www.rightmove.co.uk/property-for ... 58618.html

Speechless: nee, helaas niet echt, wij hebben ons appartement (2 slaapkamers, 1 parkeerplaats, balkon, in het centrum) 2 jaar geleden voor £235,000 gekocht en hopen het voor rond de £265,000 te verkopen dus de huizenprijzen hier zijn net zo gestoord als in Nederland op het moment, zeker waar wij wonen! Er zijn wel een aantal hypotheken voor 95% te vinden voor first time buyers maar over het algemeen betaal je je dan scheel aan de rente. 90% of minder is echt de norm, helaas, en dat is natuurlijk best wel een belemmering voor mensen die hun eerste huis willen kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 13:58

Ik neig juist meer naar een internetnotaris, zo goedkoop mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:05

Wij hadden keuze notaris voor koper als voorwaarde. Daar ging de verkoper mee akkoord. Wij kozen ook een goedkopere notaris op 25 minuten rijden van waar we nu wonen. Scheelde zo 500 euro met de notarissen in ons dorp.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:12

Ik ging destijds bij de koop van mijn 1e woning naar de notaris waar de makelaar contacten mee had.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:13

Ziet er leuk uit Eulogy! Knus!

Notaris ook nog geen verstand van :') ga er niet voor naar Groningen in elk geval.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:52

Wij hebben als notaris een goede vriend van mijn schoonouders :+ Voornamelijk omdat hij wel bepaalde dingen sneller kan laten gaan omdat we hem best goed kennen.

Moet wel zeggen dat een goede notaris ook wel ontzettend handig is. Zoveel administratieve zooi die je dan uit handen genomen wordt. We hebben best vaak dingen waar we niet helemaal zeker over zijn omdat het ons eerste koophuis is, en dat is dan met één telefoontje naar de notaris opgelost.

SpeechLess schreef:
Ah dat is balen Happinez!

Over de aankoopmakelaar:
Eigenlijk voornamelijk omdat het ons eerste koophuis is en we niet precies weten hoe het allemaal in zijn werk gaat.. :o
Daarnaast dachten we dat een aankoopmakelaar wellicht kan helpen bij het bepalen wat een huis waard is, dat we wel de juiste bedragen bieden enzo. Maar we kopen geen vervallen huis oid, dus wellicht zal dat dat dan ook wel minder nodig zijn..
Hier is de markt niet zo vol dat het daarvoor nodig zou zijn.

Eerlijk gezegd leer je heel veel over wat een huis waard is door gewoon te zoeken en veel huizen te bezoeken. Dan voel je vanzelf snel aan wat z'n geld waard is en wat niet, omdat je zo veel kan vergelijken. Wij kenden ook absoluut niets over prijzen of een huis kopen, maar na maanden online zoeken en een huis of 4 bezocht te hebben, konden we veel beter inschatten wat duur of goedkoop was.

Ik heb er ook heel veel over gesproken met vrienden die een huis aan het kopen zijn of gekocht hebben. Zij konden me ook veel info geven over prijzen hoe het hele proces verloopt, dat soort dingen. Verder hebben wij ook ontzettend veel gehad aan mijn ouders en de ouders van mijn vriend. Als we niet helemaal zeker waren over een huis of als we een bod wouden uitbrengen, ging er altijd één van hen mee als derde partij. Zo hebben we wel een paar keren voorkomen dat we te hoog boden voor een huis waarbij wij een bepaald mankement niet hadden opgemerkt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:04

wat een huis waard is is idd vrij vlot te leren
zelf wat huizen bekijken, maar ook zeker nazoeken wat er vergelijkbaar te koop staat in de regio/buurt en is verkocht in diezelfde regio/buurt
dan moet je wel de staat van onderhoud etc meenemen natuurlijk
maar als er tien vergelijkbare huizen voor bedrag x te koop staan/van de hand zijn gegaan
en er staan er daarnaast nog 1 heel goedkoop en 1 veel duurder te koop terwijl de staat van onderhoud etc redelijk te vergelijken is , is er kans dat het hele goedkope huis een addertje onder het gras heeft (dus goed laten bekijken door een bouwkundige) en dat de veel te dure gewoon overpriced is

wij hebben tijdens onze zoektocht een huis of 8 bekeken , eventuele biedingen hebben we gebaseerd op vergelijkbare huizen er bij zoeken en wat er aan de huizen waar we op boden geklust moest worden indien dat niet in de prijs meegenomen was

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:51

Oke ik geloof dat ik paniek aanval krijg.

Ik vraag de hypotheekadviseur als ik voor x bedrag een huis zie. Wat zijn de eigen inleg kosten en wat hebben we echt nodig. Zij zegt X oke prima nu zegt ze weer dat er nog kosten naast komen van eigenaarslasten. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:16

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:18

Zij heeft over in 1x en niet per maand? Is dat zo? Dan mogen we nog wel jaar door sparen :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:27

Volgens mij kun je dit ook in termijnen betalen hoor. Maar dat zou je bij de gemeente moeten navragen. Wij betalen liever in 1 keer dan zijn we er maar weer vanaf.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:34

Die rekening betaal je normaal gesproken in 10 termijnen, maar kan ook in 1x inderdaad.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:35

Aha het gaat om +- 650 euro zegt ze dus dat moet te doen zijn dacht na eigen inleg me eigen de tandjes gespaard komt er nog meer bij. Moest bijna heel hard gillen met de handen in me haren :')

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:26

Ik heb inderdaad wel wat ideeën over de woningprijzen, door de bezichtigingen en vooral door veel op funda te kijken. Maar ik blijf het toch wel lastig vinden om huizen met elkaar te vergelijken.. Voor het huis wat we nu op het oog hebben heb ik de vraagprijs van 5 jaar geleden wel ook gevonden. Maar hoeveel waardestijging het heeft gekregen in de afgelopen 5 jaar weet ik dan niet :+ Ik weet wel dat er in de tussentijd niks gebeurd is aan het huis en de dingen dus ook weer 5 jaar ouder zijn(dus weer waardevermindering lijkt me).

Zo te horen kan ik wellicht ook veel vragen dan kwijt bij een notaris ipv bij een aankoopmakelaar. De ouders van beiden zijn inderdaad ook al ingeschakeld om het eea te vragen. Onze ouders zijn alleen al tijden niet verhuisd, dus hebben verder geen ideeën over huidige prijzen oid. Verder gaat mijn vader ook mee met de bezichtiging donderdag, voor een extra paar ogen en hopelijk wat meer klus-kennis :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:31

Vergeleken met 5 jaar geleden zijn de huizenprijzen nu echt wel gestegen. Dat is niet te vergelijken.

Je kan op Funda ook verkochte huizen zoeken (dat moet je apart aanklikken), zo kun je zien wat er in de omgeving verkocht is en voor welke prijs (ongeveer dan als je uit gaat van de vraagprijs) maar dan heb je en beetje een idee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:52

Ik ging (voor de verkoop) uit van de WOZ-waarde van mijn huis.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:54

Ga gewoon naar een paar huizen kijken, dat is al meteen heel anders dan online naar huizen kijken. :) Foto's geven soms een vertekend beeld en als je zelf gaat kijken, zie je meteen ook de buurt, ligging, buren enz. Dat zijn elementen die ook meespelen in de vraagprijs.

Zo hadden wij een prachtig (te renoveren) herenhuis te koop zien staan al een paar maanden, en wij ons maar afvragen waarom het maar niet verkocht raakte. Was het type huis dat hier na 1 dag verkocht is. Tot we er op een dag voorbij reden en zagen dat het op een gigantisch kruispunt lag, met aan de ene kant een drukke baan en aan de andere kant een drukke spoorweg. Dat verklaarde meteen alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:55

Wij hebben de koopprijzen van huizen in dezelfde straat opgevraagd bij het kadaster, daarmee op funda vergeleken bij de verkochte woningen, en zijn op dezelfde prijs uitgekomen als waar de andere maximaal op gezakt zijn qua prijsverschil. Dat is echt de bodemprijs bij deze verkoper blijkt ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:02

GRMBL!! Word net gebeld door de makelaar dat ze vrijdag ipv een gewone bezichtiging een open huis organiseren en daarna een open bieding {:)-:( ben er nu alweer klaar mee

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:25

djuulsie schreef:
GRMBL!! Word net gebeld door de makelaar dat ze vrijdag ipv een gewone bezichtiging een open huis organiseren en daarna een open bieding {:)-:( ben er nu alweer klaar mee

Ohhh dat snap ik! Echt zo rot

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:36

Nee, ik weet wel dat de prijzen van 5 jaar geleden niet te vergelijken zijn. Maar het gaf in ieder geval wel een idee van hoeveel het waard was, al is het nu natuurlijk sowieso een stuk meer waard en dat vragen ze ook ;)
Ik had inderdaad ook al een huis gevonden die afgelopen mei verkocht was, die zit in hetzelfde blok. Daarmee vergeleken zat deze wel erg hoog vond ik. Bij die andere vroegen ze wel 15.000 meer, maar de tuin was 2x zo groot en die had een garage wat deze niet heeft en de uitbouw was nieuwer. Maar dat huis heb ik natuurlijk niet van binnen gezien, al zag het er op de foto's niet gek uit. Daardoor neig ik ook om een stuk lager te bieden dan ze vragen. Maar ik ga in ieder geval nog eens naar verkochte huizen in de buurt kijken, ik wist niet dat dat zo makkelijk kon op funda :)
Bezichtigen doen we ook zeker wel trouwens, daardoor hebben we inderdaad ook al een beter beeld van gekregen wat we willen en waar op te letten. Bij één van de bezichtigingen waren de foto's ook heel erg anders dan het huis zelf. Diegene had allemaal dingen zelf geklust in het huis en dat was heel erg te zien zeg maar :+ Terwijl je op de foto's dat niet echt zag.

@djuulsie: Wat stom dat ze die bezichtiging ineens hebben gecanceld zeg. Zo'n bieding lijkt me ook echt helemaal niks :n

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:57

Gefeliciteerd Shanna! Dat is allemaal snel gegaan. Woon je straks heel dicht bij mij :p
Ik ben nog gaan kijken bij die kleinere. Maar voor mij wordt het te duur, alles moet nieuw.