[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:12

Hornbach niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:36

Nieuw huizenzoeker meldt zich!

Wat een goede tip van die kortingspas bij de bouwmarkt!

Wij hebben nu een huurhuis, en willen gaan kopen.
Inmiddels al een gesprek bij de hypotheker gehad en al 4 huizen bekeken.

We weten niet zo goed wat we willen, dat maakt het lastig! Misschien een opknapper, of toch niet. Collega kwam vandaag met een leuk nieuwbouw project aanzetten, ook wel leuk!

Van het weekend nog twee bezichtigen, ik ben benieuwd!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:38

Welkom! Wat leuk dat jullie een huis gaan kopen!
Ik hoop dat jullie er snel achter komen wat jullie willen!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:04

Veel succes met de hypotheker manonutjuh :) hoop dat ze bij jullie wat 'fijner' zijn :).

Hier wat schot in de zaak wat betreft de hypotheker. Zal er nog niet teveel over uitwijden totdat het definitief rond is. Maar wat zal ik blij zijn dit achter de rug te hebben. Kost helaas alsnog best wat geld maar dan kunnen we staan waar we willen en ons huisje definitief maken!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:34

Seni schreef:
Veel succes met de hypotheker manonutjuh :) hoop dat ze bij jullie wat 'fijner' zijn :).

Hier wat schot in de zaak wat betreft de hypotheker. Zal er nog niet teveel over uitwijden totdat het definitief rond is. Maar wat zal ik blij zijn dit achter de rug te hebben. Kost helaas alsnog best wat geld maar dan kunnen we staan waar we willen en ons huisje definitief maken!

Fijn dat er schot in de zaak zit!
we hebben nog niets getekend, alleen een eerste gesprek gehad dus kunnen altijd nog wisselen!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:38

Fijn dat er schot in de zaak zit manon, blijft ellendig als je een makelaar heb die niet mee werkt maar toch geld wil zien...

Dames mag ik jullie om een gunst vragen ? Zouden jullie onze facebookpagina van de woning willen liken :o zodat de pagina een beetje verspreid wordt O:) https://www.facebook.com/PieterzeemanstraatEindhoven

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:58

Geen probleem!
Ik heb geliked!

Vandaag zijn we naar de hypothecker gegaan en de aanvraag is gedaan!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:39

Seni schreef:
Ik had ook wel op funda een paar duokoop huizen gezien. Waarbij je dus inderdaad alleen het huis koopt en later eventueel de grond.
Heb er verder alleen geen ervaring mee :)

Ons huisje was ook met duokoop verkrijgbaar. Maar dat is dus weinig voordelig!
Ze mogen jaarlijks de huurprijzen bepalen en op het moment dat je het er bij wil kopen laten ze de waarde van de grond taxeren en dat is dan het koop bedrag.
Voor ons was het helemaal niet gunstig.

Spannend Wendybrian! :))

Hier nog in afwachting van de aannemen die nog een getekende versie terug moet sturen. Heel erg vervelend. De makelaar zei maandaag:'ik heb dat morgen of overmorgen zeker binnen.'
En nu dus nog steeds niks!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:04

Meldt zich :D

Morgen koop-/aanneemovereenkomst doornemen voor een nieuwbouw huis (en geloof het of niet, maar dat is dvm loting gegaan)

Enige waar ik niet zo blij van wordt is het binnen twee maanden storten van een waarborgsom of afgeven van bankgarantie. Ga morgen toch maar eens proberen om daar onder uit te komen. :=

Spannend!

Is er hier iemand trouwens die tijdens de aanschaf van een nieuwbouwhuis lid is geworden/ gebleven van VEH?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:42

Wij zijn er lid van geweest ook voor nieuwbouw, maar vond het echt weggegooid geld ! Ook meteen weer opgezegd.

Waarborgsom bij nieuwbouw, is dat wat nieuws ? :)

Gefeliciteerd met jullie aankoop!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:40

Wij hebben ook net een nieuwbouwhuis gekocht en ook gelijk lid geworden van vereniging eigen huis, en blij dat we het gedaan hebben. :) vanwege de problemen met de hypotheker hebben ze ons, waar kon, wel geholpen :) wilde ook nog onze koopaanneemovereenkomst naar ze opsturen maar uiteindelijk niet genoeg tijd voor gehad en aanpassen doen ze (meestal) toch niet. :)

Wat erg, maar ik weet eigenlijk niet hoe het bij ons zit met die waarborgsom... Het is allemaal zoveel informatie dat dat mij niet bij is gebleven. Wij hebben ook de hele financiering in de hypotheek zitten. :)

Rente percentage is nu 2.9%!! Hopelijk is dat maandag ook nog zo en kunnen wij wen Go geven voor de offerte.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:14

Wij zijn lid geworden vlak voor de koop van een al bestaand huis.
Bij ons liep het raar, waardoor de juridische afdeling Helaas niet beschikbaar was toen we ze goed konden gebruiken (weekend). Maar dat hebben we toen zelf opgelost en achteraf even kort besproken (en bevestiging gekregen dat wij gelijk hadden).

Wij hebben het lidmaatschap er al uit gehaald met de bouwtechnische keuring (gunstige prijs via veh). Maar bij nieuwbouw is dat natuurlijk niet van toepassing.

Maar stel dat er onenigheid komt met de aannemer, er dingen niet goed zijn etc. Dan is het fijn om VEH om hulp te kunnen vragen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:25

A_nouk schreef:
Wij zijn er lid van geweest ook voor nieuwbouw, maar vond het echt weggegooid geld ! Ook meteen weer opgezegd.

Waarborgsom bij nieuwbouw, is dat wat nieuws ? :)

Gefeliciteerd met jullie aankoop!

Het is niet nieuw in die zin dat je het bij bestaande huizen ook kan vragen als verkoper. (Dat heeft mijn collega dus gehad, maar die heeft dat er echt uit kunnen banketstaaf. Overdracht stond toch al op de zo kort mogelijkste dag) Maar ik ben er niet blij mee omdat ze pas in maart gaan bouwen en dan ong. 200 werkbare werkdagen hanteren. Dus eigenlijk financier je de boel voor 10% (!) voor. Een bankgarantie is meer dat je bank dat bedrag op verzoek en vertoon van de bankgarantie overmaakt naar de 'toner'. En daar ben ik niet happig op, omdat op het moment dat het bouwbedrijf failliet gaat ze die bankgaranties zonder slag of stoot kunnen innen en je je geld op die manier kwijt bent. Nu worden deze woningen wel gebouwd onder woningborg, maar toch.. Ik ben er gewoon niet happig op :=

Voor de koop-/aanneem doornemen zijn we voor bij de VEH iig al te laat. Het zou dan puur over het bouwen, de keuring, gebreken en oplevering gaan :) Het is maar 26,10 euro per jaar, maar aan de andere kant ben ik ook nog steeds niet overtuigd van het voordeel. := Dubio dus := Want ja als t goed gaat gaat t goed, gaat t fout dan ben je blij dat ze er zijn :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-10-14 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:29

Hoi,

Ik kom weer even binnenvallen... Zijn hier mensen die ervaring hebben met het laten schatten van de waarde van de woning? Door wie laten jullie dit doen? Een makelaar of een onafhankelijke schatter?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:33

Waar is het voor? Makelaars geven vaak gratis waarde bepalingen, maar die zijn voor verkoop bedoeld. Dus dan zou je eigenlijk daarna nee toch maar niet moeten zeggen. Maar of dat soort waarde bepalingen heel betrouwbaar zijn is een tweede. Ze lopen even door je huis, bekijken de buurt e.d. en komen dan met een (vraag)prijs.

Zou je dan niet al snel bij een taxateur uitkomen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:33

Ik heb het ook niet gedaan, lid worden van VEH. En voor de kwestie die we nu aan de hand hebben, denk ik niet dat ze kunnen helpen. Maar daar hebben we gelukkig een rechtsbijstand verzekering voor :-)

Waarde laten schatten heb ik laten doen door twee makelaars. Doe doen dat vaak nog gratis ook.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:36

Wij zijn blij dat we het wel hebben gedaan en voor 26 euro ben ik blij als ik ze kan raadplegen mocht het nodig zijn en is het niet nodig ben ik ook blij. Hetzelfde als anwb betaal je ook voor en hoop je nooit nodig te hebben :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:37

Ligt er inderdaad aan waar het voor is. Wil je een indicatie van de waarde voor jezelf hebben, dan is een waardebepaling door een makelaar voldoende. Voor de bank moet het een officiële taxatie door een taxateur zijn, of de WOZ-waarde.

Ik ben zelf geen fan van VEH := Ik heb net wat te vaak mee gemaakt dat ze mensen op weg sturen met net niet juiste informatie of verkeerde verwachtingen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:47

Het is voor de verkoop. En tja, de WOZ-waarde... Die moet je met een korreltje zout nemen denk ik :) Huis is voor minder dan de WOZ-waarde gekocht, alle huizen in de straat hebben dezelfde WOZ-waarde, huis is verbouwd en vocht-vrij (het enige huis in de straat), dus dan zou het nu dezelfde WOZ-waarde hebben als de buurhuizen, die vol met vocht zitten en helemaal afgeleefd zijn? :)

Maar als ik het goed begrijp, is voor de verkoop een makelaar voldoende? Ik neem geen genoegen met 1, dus zullen we er dan wel een paar laten komen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 10:51

Voor verkoop gewoon een verkoopmakelaar zoeken. Zij doen een taxatie en op basis daarvan bepaal je de verkoop prijs

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:53

Sammie, de waarborgsom is een soort van garantie voor de verkoper. Op het moment dat jij om 1 of andere reden niet meer tot aankoop kunt gaan, hebben ze toch nog geld, ze moeten het al die maanden wel voor jou gereserveerd houden, wat ook de nodige risico's met zich mee brengt. Het geld gaat helemaal niet naar de aannemer of wat dan ook, en als het bedrijf failliet gaat ben je helemaal niet het geld kwijt. Dat geld komt op de rekening bij een notaris te staan namelijk, en ze kunnen het geld pas krijgen als het geleverde geleverd wordt (samen met de overige 90%). Hier is het heel normaal dat er waarborgsommen gevraagd worden. Wij hebben ook 10% moeten storten (in oktober, met sleuteloverdracht in juni). Ook bij de verkoop van ons vorige huis is er een waarborgsom gestort, daar hebben we geen rooie cent van gezien en konden we ook geen aanspraak op maken, tenzij de koop ontbonden werd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:13

We zijn voor de bankgarantie gegaan. Wordt idd gestort bij de notaris :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:02

Wij kwamen vrijdagavond op marktplaats een heel leuk huis tegen, zaterdag wezen kijken, em vanmiddag tweede bezichtiging met aankoopmakelaar erbij! Ben benieuwd.
Badkamet en toilet zijn op dit moment gestript, ben wel benieuwd wat dat voor de taxatie doet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:21

Marktplaats? :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:25

manonutjuh schreef:
Nieuw huizenzoeker meldt zich!

Wat een goede tip van die kortingspas bij de bouwmarkt!

Wij hebben nu een huurhuis, en willen gaan kopen.
Inmiddels al een gesprek bij de hypotheker gehad en al 4 huizen bekeken.

We weten niet zo goed wat we willen, dat maakt het lastig! Misschien een opknapper, of toch niet. Collega kwam vandaag met een leuk nieuwbouw project aanzetten, ook wel leuk!

Van het weekend nog twee bezichtigen, ik ben benieuwd!

Hey ik zie dat jij woonbaar bent in Zwartewaal en opzoek gaat naar een koophuis, kunnen we niet onderling regelen met de woon stichting dat je al een geintreseerde huurder hebt voor jou huidige huur huis nu ? Hahah!

Ik ben opzoek naar een huur huis in de buurt van Zwartewaal, aangezien me paard daar staat! :)