Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:40

Malenka schreef:
Lindor92,
Het ziet er nu uit als hele arme grond met veel zand. Als dat het geval is zou ik er ook wat compost doorheen mixen voordat je er planten in zet. Dat houd wat meer water vast en voorziet de planten van voeding. Na het planten de grond afdekken met schors oid. Dit om verdamping van water te voorkomen. Zeker in zo'n hogere bak kan een vocht tekort echt een probleem zijn namelijk. En het houd ook nog eens onkruid groei tegen.

We hebben tuinaarde gehaald :) bedankt voor de tip

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:17

Rintah schreef:
Shanna schreef:
Oh de pieris japonica is inderdaad erg mooi!! Vooral omdat het wat meer kleur in de tuin brengt ook! We hebben in de vijver ook mooie rode bloeiers gezet, rondom de vijver en waterval liggen grote stenen/ keien waar we rotsplantjes tussen willen zetten. Ik kan niet wachten tot alles gaat groeien zodat we zien wat waar mooi staat! Onder de fruitbomen willen we ook nog wat hogere beplanting plaatsen. Onder de schutting/ naast het terras hebben we een strookje van 10 cm vrij gehouden voor ik denk dat daar heide gaat komen.

De jasmijn valt me alles mee zo op het voorbeeld! Hoelang heb je het nu staan en hoe vol is het nu?

En hoe zijn jullie ervaringen met online bestellen? :+
In de winkel kies ik altijd de plant die qua vorm het beste bij ons past, of die qua bloei in het gewenste stadium is bijvoorbeeld. Met online bestellen wordt het voor je gepakt natuurlijk.. :=

Ze staan er nu net geen 2 jaar ( eind april). Ik zal even kijken of ik morgen tijd heb om foto te maken van hoe vol die nu is. (Zijn druk bezig met carport herstellen :+)

gezien de roodtinten is de Loropetalum ever red is dan misschien ook wel wat voor je. Ook winter"groen" (want donkerrood blad :+ ) en ook erg sterk (in eerste jaar dusdanig laten verdrogen dat ik dacht dat ie dood was, er zat geen blad meer aan :(:) maar met flink water geven begon die toch weer flink blaadjes te groeien en is nu weer mooi vol :) ) is geen snelle groeier.

Afbeelding de volste

Afbeelding
En het gemiddelde/leegste

Ze zijn dit jaar nog niet bemest/aan voorjaarsgroei begonnen (of tenminste, het heeft niet doorgezet na mini beginnetje)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:23

linnnde schreef:
@Ceetje_bokt Ja, we hebben ook het dakterras, maar voor bbq/buiten eten wordt dit wel de plek.
Goed dat je dat aankaart, daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht.. een rugleuning is idd wel fijn.

Ja voeding + water is geen probleem. Wanneer komen die 1jarigen in de verkoop? maandje?

Ja, dan komen echte de zomerbloeiers. Nu al wel wat keuze, violen oa. Die doen het ook lekker lang.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:23

Ik zag grind en een bistro setje. Is niet fijn, stoel zakt dan weg in het grind. Misschien vind jij het geen probleem maar dacht ik meld het even

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:25

ClaudiaHS schreef:
Aangezien er in dit topic veel tuinierders zitten, weet iemand welk boompje ik in mijn tuin heb :o?

[ [url=m/Ln6jLx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8N7uJT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alvast bedankt

En een paar van de rest van de tuin.

[ [url=m/V6XeFy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1d3v1l.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oLxWEv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam met t gebruiken van je foto hier op
Afbeelding
Maar ik kan de pagina niet bezoeken.
Kornoelje en viburnum kwamen ook boven, dat weet je zeker als de bloesem open is.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 06-04-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:27

Dogwood is inderdaad de cornus of kornoelje, daar zijn veel soorten van. Ik heb een roze bloeiende in de tuin.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:24

Oh indd knollentuin.
Dat is dezelfde, dan had de plantapp het toch goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:42

De knoop voor jasmijn is doorgehakt! Die groeit mooi vlot zo te zien, ik ben om! :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:45

Shanna, ik ben benieuwd! Ik heb een roze toscaanse jasmijn geplant maar ben nog in dubio of ik roze nou wel een mooie kleur vind. Ze horen eigenlijk wit natuurlijk :=

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:00

Mijn ervaring is dat de Toscaanse jasmijn het op de wind (richting westen) mwoah doet... De Toscaanse jasmijn tegen de dichte schutting (richting oosten) groeit hard en is heel vol.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:01

Goed om te weten Noviceh :j
Ik heb hem op het Westen gepland, maar ga hem dan naar de muur op het Oosten verplaatsen. Dat is ook beschutter

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:53

:wave: tuinkenners,

Zijn er bokkers die mee willen denken met onze toekomstige tuin (dan deel ik mijn invulling als plattegrond tot nu toe hier)? Ik ben echt een tuindummy := Het wordt een leeg canvas voor ons om mee te beginnen en ik ben dus echt superslecht in tuinontwerpen. Wij hebben in september een klushuis gekocht + een stukje extra grond dat erachter zit. Deze wordt donderdag helemaal vlak getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:06

We hebben het gras ingezaaid, en ik zag bij de supermarkt nog hele leuke doosjes met bloembollen in wit en rood die we hebben meegenomen. Ook 2 dwerg-vlinderstruiken staan klaar om de grond in te gaan! :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:18

@Detroit: tuurlijk willen we meedenken! Wat leuk is om alvast te doen is om op Pinterest te kijken naar tuinideeën. Dan krijg je een beeld met wat voor tuin je mooi vindt (strak/modern of juist landelijk, romantisch? Wilde tuin etcetara).

Leuk Shanna! Kan je nu nog bloembollen planten trouwens?

Ik heb ook nog een vraag: ik heb allerlei zaden besteld van o.a. stokroos, ridderspoor en lupine. Op de zakjes staat: zaaien half mei.
Maar hoe pak ik dat aan? Gewoon een geultje in de grond maken, zaadjes erin. Grond weer dichtmaken en vaak water geven?

Ik heb nog nooit zaadjes geplant :=

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:25

eekhoornerik schreef:
@Detroit: tuurlijk willen we meedenken! Wat leuk is om alvast te doen is om op Pinterest te kijken naar tuinideeën. Dan krijg je een beeld met wat voor tuin je mooi vindt (strak/modern of juist landelijk, romantisch? Wilde tuin etcetara).

Leuk Shanna! Kan je nu nog bloembollen planten trouwens?

Ik heb ook nog een vraag: ik heb allerlei zaden besteld van o.a. stokroos, ridderspoor en lupine. Op de zakjes staat: zaaien half mei.
Maar hoe pak ik dat aan? Gewoon een geultje in de grond maken, zaadjes erin. Grond weer dichtmaken en vaak water geven?

Ik heb nog nooit zaadjes geplant :=

Yup zo eigenlijk ;)
Let op dat je de zaden niet te diep zaait, dan duurt het langer voor ze boven komen. Een heel dun laagje aarde is vaak ruim zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:27

Geen idee of ze nog geplant kunnen worden, ik doe het gewoon en zie wel wat er op komt.. :+

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:58

Haha top Eekhoornerik! Pinterest heb ik al bekeken, maar dan sla ik heel veel bestraatstukje op, want dat groene ben ik bang dat ik 't niet kan (bijhouden). :') En ik wil ook niet teveel bestraten, terwijl ik ergens een firepit bijvoorbeeld misschien ook nog wel gaaf vind.

Heb de meeste foto's maar ik een linkje gezet.

Ik wil in elk geval geen wilde tuin. Dan raak ik zelf verwilderd erin ben ik bang :o.

Hier onder wat ik in de basis ongeveer in gedachte had (Het is een tekenprogramma met vaste patronen enzo, dus heb qua kleur enzo niet zoveel gedaan). En dat is dus eigenlijk alleen gras en bestrating _O-

Afbeelding

Tuin is circa 20 meter diep (gerekend van de schuifpui). En op "gras"gedeelte 12 meter breed.
Het bestraatte gedeelte bij het huis is ongeveer 4 bij 5. Het stukje laat ik doorlopen achter de bebouwing, zodat we ook vanaf de oprit langs de garage via achterom naar binnen kunnen.

* De rode dingen zijn deuren (waarvan rechts onderin een schuifpui *\o/* )
* Tuin ligt op het oosten
* De grijze strook naar achteren zal wss een grindpad met stapstenen worden :)
* Het grote grijze blok links bovenin zal een tuinhuisje met overkapping worden. Onder de overkapping wil ik een loungeset hebben.
* We hebben geen van beide groene vingers, maar willen ook geen geheel bestrate tuin.
* Ik wil absoluut geen vijver (wel een hottube oid :Y) )
* Rechts zit een lelijke schutting van de buren + hun tuinhuisje, die wil ik eigenlijk ergens mee wegmoffelen :')

Reallife foto's van de tuin (Garage wordt uitgebouwd naar links en klein beetje naar achteren) De berk moet weg ivm de schutting :o

Afbeelding
Afbeelding

Stijl gekochte schutting (deze komt met de linkerburen en achter.)KLIK

Stijl tuinhuisje (nog niet gekocht :+ ) KLIK

Tegel zullen naar hoogstwaarschijnlijk antraciet worden, dat zijn onze kozijnen ook :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:09

Wat voor bloembollen heb je Shanna?
Ik moet ook nog bollen zetten, en bloemen zaaien, dat is april/mei dat dat kan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:43

Detroit, denk er eens aan om tussen de bebouwing en de bestrating een strookje beplanting te doen. Dat oogt een stuk prettiger. En je loopt toch nooit strak langs de muur.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:47

Malenka schreef:
Detroit, denk er eens aan om tussen de bebouwing en de bestrating een strookje beplanting te doen. Dat oogt een stuk prettiger. En je loopt toch nooit strak langs de muur.

Goede tip _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:56

Wellicht een rozenstruik tegen het tuinhuisje van de buren ?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:06

Detroit: met deze grootte tuin en ligging op het oosten zou ik twee zithoeken maken. En laat je pad een beetje organisch lopen, alleen rechte lijnen is ook zo ehm rechtlijnig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:12

Ceetje_bokt schreef:
Detroit: met deze grootte tuin en ligging op het oosten zou ik twee zithoeken maken. En laat je pad een beetje organisch lopen, alleen rechte lijnen is ook zo ehm rechtlijnig

Dat is heel erg smaak afhankelijk. Een tuin met alleen maar rechte lijnen kan prima werken. Strak, modern. Ik vind organisch aangelegde tuinen snel rommelige ogen, wat Detroit juist niet wil..
Afbeelding

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:16

Ik wil inderdaad juist het organische niet. Ik wil een wat strakkere tuin, maar wel met voldoende groen :o
Ik heb in principe al twee zithoekjes (bij het tuinhuisje achter en bij het huis), maar waar zou jij er eentje adviseren Ceetje?

Rozenstruik ga ik even naar kijken!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:17

Ergens bij je schuur, in elk geval ergens zodat je altijd een zonplek en een schaduwplek hebt.
Het tuinhuis vind ik prachtig, maar qua stijl niet echt bij een strakke tuin passen.