Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:15

Je moet de maandelijkse vergoeding vergelijken, en de inkoop vergoeding. De prijs per m3 gas zit gelijk moeten zijn.

Het kan zijn dat ze je verbruik wat hoger inschatten en dat je daardoor maandelijks hoger uit lijkt te komen, maar vergelijken obv maandbedrag is niet juist.

Ik ben van Next energy overgestapt naar een jaarcontract gas bij Greenchoice. Per maand wat hogere vaste vergoeding maar ik vind wel een goede vaste prijs per m3 van € 1,19.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:16

Ik zou inderdaad niet op de berekening af gaan, want dat ligt volledig aan je eigen gebruik, en leveranciers gokken ook maar wat de prijs misschien zal zijn. Je kan verschillende dynamische aanbieders beter vergelijken door de vaste kosten naast elkaar te leggen.
ANWB is een van de duurdere dacht ik. Next energy en Tibber horen dan weer bij de goedkoopste in vaste kosten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:54

Ik ga in iedergeval niet over.

Vond het gesprek ook echt niet fijn.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:53

Ik zie door al het aanbod het bos niet meer…
We zoeken een airco die zowel kan koelen als verwarmen op electra om gas te besparen. Of is het verstandiger 2 aparte apparaten (kachel/airco) te nemen? Graag hoor ik jullie ervaringen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:09

Ik zou dan zeker voor een goede airco gaan die ook kan verwarmen in plaats van twee aparte apparaten. Dat scheelt een hoop ruimte, en een airco kan gewoon prima verwarmen. Je zou dan bijvoorbeeld wel nog kunnen kiezen voor een airco met meerdere binnen-units, dus bijvoorbeeld eentje in de woonkamer en een op de bovenverdieping.
Ik zou gewoon een paar offertes laten maken door bedrijven in de buurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:32

ratjelover schreef:
We zoeken een airco die zowel kan koelen als verwarmen op electra om gas te besparen. Of is het verstandiger 2 aparte apparaten (kachel/airco) te nemen? Graag hoor ik jullie ervaringen!

Je zou een warmtepomp kunnen overwegen, ipv een airco. Die kun je op de cv aansluiten en gewoon gebruik maken van je bestaande radiatoren.

Wij krijgen in oktober twee warmtepompen van Quatt, volgend jaar maart komen er twee airco's van hun bij, die worden aangesloten op de verwarming en hebben geen buitenunit nodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:16

ratjelover schreef:

Wij zijn zo'n 1,5 jaar geleden overgestapt op een Mitsubishi Heavy industries airco. Deze gebruiken we om de woonkamer te verwarmen in de herfst, winter en lente. In de zomer om te koelen (nou eigenlijk te drogen, een veel zuinigere oplossing). Het is afhankelijk van je huis, maar in ons geval is het verbruik erg laag. Zo lang we kunnen salderen halen we ons volledige verbruik uit de zonnepanelen en hebben we gratis airco.
Ik lees ook mee in een fb groep over airco's, daar komt over het algemeen toch wel de Mitsubishi uit als beste prijs-kwaliteit, volume, gebruikersvriendelijk en levensduur.
Wij gebruiken nu alleen nog gas om te koken, douchen en de gang te verwarmen (toilet).

Volgende week laten we dezelfde airco plaatsen op een bovenverdieping waarmee alle kamers gekoeld kunnen worden in de zomer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:01

ratjelover schreef:

Wij hebben een mitsubishi heavy waarde de woonkamer mee verwarmen en koelen. Ondanks dat we een label c woning hebben verbruikt de airco weinig met verwarmen. We gebruiken alleen nog gas met warm water/douchen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:06

Gezien dat de salderingsregeling uiteindelijk gaat verdwijnen, vraag ik mij al een tijdje af of verwarmen met airco alsnog goedkoper is dan met gas. Heeft iemand dit al een berekend?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 21:54

Letizia schreef:
Gezien dat de salderingsregeling uiteindelijk gaat verdwijnen, vraag ik mij al een tijdje af of verwarmen met airco alsnog goedkoper is dan met gas. Heeft iemand dit al een berekend?

Ja, ik heb dit over het eerste jaar gedaan omdat ik daar ook benieuwd naar was. Ik heb de cijfers zo niet meer paraat, maar wij waren idd een stuk goedkoper uit ook zonder panelen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 23:41

Bedankt voor je antwoord, ga het toch eens onthouden :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:35

Ik kom even binnen vallen voor advies :)

Binnenkort ga ik namelijk naar mijn eigen appartement (begaande grond, nog geen 50m2, energie index op 1,22, koken op inductie) en moet dus voor het eerst zelf een leverancier kiezen voor elektra + gas.

Wat is ten eerste al verstandiger om te doen? Vast of dynamisch? Er zijn geen zonnepanelen. En ook het verbruik vind ik lastig inschatten, ik ben alleen met 2 hondjes, zal rond de 28u pw gaan werken (onregelmatig). Nog tips voor goede aanbieders? Bedankt!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:12

Het ligt ook een beetje aan je reserves, maar ik heb voor ons ervoor gekozen om gas vast te zetten en stroom via Tibber. Bij gas heeft mijn partner een keer die enorm dure winter gehad zonder vast contract en een maandafrekening gehad van 700 euro. Dus daarom zetten wij gas voor de zekerheid vast. Al zal bij jou het verbruik lager zijn :)

Via deze website kun je ook nieuws vinden over wat verwacht wordt: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... nde-winter

Met stroom loop je minder risico en kun je ook kiezen voor dynamisch om ook te ontdekken of dat wat voor jou is. Bij bijv Tibber heb je een maandcontract en als je het helemaal niks vindt, kun je altijd overstappen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:54

Persoonlijk.... bij Tibber wordt het ook duurder. Vaker negatieve prijzen wanneer de zon schijnt, met hoge prijzen wanneer die niet schijnt.
Mijn gemiddelde prijs per kwh is vrijwel gelijk aan die van traditionele aanbieders. Gas idem dito, maar een fractie voordeliger.

Ik overweeg om alles gewoon weer vast te klikken komend voorjaar.
(Nooit vastklikken in sept/oktober, dan ben je altijd te duur).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:02

Ik ben nog altijd erg blij met Tibber. Toevallig kwam vandaag de rekening van September, en met gemiddeld 18,2 cent per kWh ben ik daar toch wel heel blij mee :j

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:26

Dees schreef:

Dus in principe doe ik er voordeliger aan om het voorjaar dan te gaan voor iets vast? En nu dan toch ergens iets dynamisch af te sluiten? Want ik moet nu wel iets afsluiten omdat ik deze maand of november verhuis :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:28

Beste moment om iets voor langere tijd af te sluiten is in de regel mei/juni, dan zijn de prijzen over het algemeen het laagst

Is het niet mogelijk om nu je huidige contract mee te verhuizen? Heb ik wel gedaan toen ik een paar jaar terug verhuisde

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:36

Exitium schreef:
Is het niet mogelijk om nu je huidige contract mee te verhuizen? Heb ik wel gedaan toen ik een paar jaar terug verhuisde

Ik woon nu nog thuis en ga dus naar mijn eerste eigen appartement, dus ik moet echt zelf aan een nieuw contract :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 18:44

Ik heb in augustus een contract afgesloten voor gas en het scheelt eigenlijk niks met de huidige prijzen. En zoveel ga je waarschijnlijk toch niet verbruiken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:26

Drico schreef:
Exitium schreef:

Ik woon nu nog thuis en ga dus naar mijn eerste eigen appartement, dus ik moet echt zelf aan een nieuw contract :)

Ach joh, gewoon het contract meeverhuizen :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:34

Drico schreef:
Dees schreef:

Dus in principe doe ik er voordeliger aan om het voorjaar dan te gaan voor iets vast? En nu dan toch ergens iets dynamisch af te sluiten? Want ik moet nu wel iets afsluiten omdat ik deze maand of november verhuis :j

Ik heb eens gekeken: de prijs nu is niet anders dan in augustus toen ik mijn vervolgcontract afsloot. Is nu mn tweede jaar.
Als dat je troost: mijn verbruik was veel lager dan dat eerst was ingeschat. :') Op eigenlijke verbruik zou ik 40,- betalen. Ik heb maandbedrag op 100,- laten staan, hoef ik nergens naar om te kijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:04

Familielid woont in appartement met blokverwarming. Hoe kan zij invloed krijgen op de gasrekening? Want die is hoog ondanks dat ze haar verwarming bijna niet aan heeft staan. Ik zei al tegen haar: als iedereen meebetaald voor iedereen draai dan de kraan maar open…

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 00:29

ligt eraan. Hebben ze individuele meters laten aanbrengen?
als dat er niet is, dan niet. Zij kan super zuinig gaan doen, maar als de appartementen slecht geïsoleerd zijn, betaals zij mee met de appartementen waarbij alles via de zijkant of het dak naar buiten gaan. Ze betaald ook net zo hard mee als er een koukleum is die 24/7 de verwarming op 23 graden heeft aan staan.
Andere kant als zij de koukleum is en/of onder het dak zit, betaald de rest met haar mee :j . Is het huur of koop(vve?). Anders aangeven bij de vve vergadering, en kijken of er iets aan gedaan kan worden gezamenlijk.

Hebben ze wel indiv meters, dan zou het op basis van gebruik moeten gaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:51

Zij huurt. Ze zit in een slecht geïsoleerd complex op de bovenste verdieping (4 hoog). Heeft idd wel iets op de radiator zitten maar de eigenaar van haar appartement heeft zoveel flatjes in dat gebouw dat hij alle aanpassingen tegenhoud (hij heeft een meerderheid) en ze zegt dat ze heel veel moet betalen terwijl de radiator dicht staat.
Ze ziet even door de bomen het bos niet en heeft het nu al erg koud. Ik ga komende week even bij haar langs om te kijken wat ik kan doen om te helpen. Afgelopen winter zat ze in 13’ ….

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:53

Maar als ze toch allemaal meebetalen, waarom draait ze de kachel dan niet gewoon open? Zoveel verschil zal dat op het gehele verbruik dan ook niet meer zijn toch?