Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:07

Mooi resultaat!

Wat doen jullie met naturaprijzen? Kleine dingen als hoevekrabbers en borstels stop ik weleens in de prijzenpot van onze eigen club, ideaal als we voor pony's organiseren. Maar onlangs had ik een gloednieuw halster van EJ gewonnen. Vriendinnen winnen al eens een zadeldoek, handschoenen, bandages etc.
Ik heb halsters genoeg en ook zadeldoeken genoeg, dus zoiets zou hier gewoon liggen verstoffen. Doorverkopen?

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:59

Mijn vriend en ik zijn eventjes bezig om meer te sparen. We hebben afgelopen weekend samen gezeten om meer inzicht te krijgen in onze inkomsten en vaste lasten, en gaan nu met potjes werken.
Als we iets gezelligs willen gaan doen, is het de bedoeling om het uit het potje te halen, dus soort van budget voor allerlei dingen.

Hebben jullie handige tips om dergelijke potjes goed bij te houden en inzichtelijk te krijgen?

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:34

Ik heb dat soort potjes gemaakt op m'n spaarrekening van de Rabobank.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:38

Varekaj schreef:
Mooi resultaat!

Wat doen jullie met naturaprijzen? Kleine dingen als hoevekrabbers en borstels stop ik weleens in de prijzenpot van onze eigen club, ideaal als we voor pony's organiseren. Maar onlangs had ik een gloednieuw halster van EJ gewonnen. Vriendinnen winnen al eens een zadeldoek, handschoenen, bandages etc.
Ik heb halsters genoeg en ook zadeldoeken genoeg, dus zoiets zou hier gewoon liggen verstoffen. Doorverkopen?

Bewaren als reserve of kijken of ik er iemand anders blij mee kan maken.
Gisteren was een wedstrijd op mijn eigen club (organiseer het ook zelf met een clubje van 5 haha) en ik heb een mooi bierpakket gewonnen. 7 speciaalbiertjes en een zakje knabbels. Echt super leuk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:38

Ik heb een compleet Excel bestand gemaakt met vaste lasten, redelijk vaste budgetten voor bepaalde dingen die elke maand terug komen zoals boodschappen en flexibel voor dingen waar we voor willen sparen om te kopen, en we beleggen nog een 10% van ons inkomen.

Ik heb op mijn spaarrekeningen potjes gemaakt en ingesteld dat er elke maand op de 25e het geld van onze salarissen, direct door gestort wordt naar deze potjes. Ik hoef dus alleen nog maar te controleren.

De potjes redelijk vast gebruik ik dan door de maand om geld uit te halen als ik iets betaald heb. Ik heb 2 betaal rekeningen, 1 voor de vaste lasten, en 1 voor de flexibele uitgaven. Op die laatste staat altijd 100 euro zodat we gewoon iets kunnen betalen waarna we het uit het betreffende potje halen.

Klinkt misschien wat omslachtig, maar voor ons werkt het en is het veel duidelijker geworden. We houden nu ook significant meer geld over dan toen we geen overzicht hadden.

Wij zitten bij de Rabobank, het werkt op zich goed. En mijn man wil daar niet weg. Ik zou zelf ook eens bij Knab willen kijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:48

Ik heb een excelbestand: Simpel huishoudboekje. Werkt echt top. Zo duidelijk en overzichtelijk waar alles blijft.

Ik heb twee lopende rekiningen, eentje wordt mijn salaris op gestort en de vaste lasten vanaf gehaald en gaat een gedeelte van naar de gezamenlijke. Ik weet exact hoeveel ik maandelijks heb om flexibel uit te geven. Ik haal de rest van mijn salaris er vanaf en zet het op de andere lopende rekening. Zo weet ik exact wat ik te besteden heb. Super handig.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:56

Ik zat ook te denken aan een Excel bestand. Zoveel mogelijkheden echter alleen, hoe hebben jullie dat ingericht?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 16:43

Bij mij is het heel simpel: per maand heb ik een overzicht van mijn vaste lasten, dat haal ik van mijn totale inkomsten. Wat overblijft spaar ik een gedeelte van (als dat kan in die maand, ik heb flexibele inkomsten), ik hou een gedeelte 'achter de hand (als ik genoeg heb) en de rest verdeel ik over de dagen van de maand. Dat betekent bijv dat ik per maand 600 Euro over heb en dus per dag bij een maand van 30 dagen 20 Euro mag besteden. Geef ik een dag minder uit mag ik de volgende dag meer besteden.
Ik kijk zo om de 2, 3 dagen hoe de stand van zaken is of weet het uit mijn hoofd.

Aan het eind van de maand blijft dan of iets over (zeg maar datgene wat ik achter de hand heb plus nog wat ik 'over heb'), dat wordt doorgeschoven naar de spaarrekening of naar volgende maand, of ik kom te kort (maar dat is eigenlijk vrijwel nooit zo of er moet echt iets heel onverwachts gebeuren).

Voordat ik echt goed inzicht had over die vaste maandlasten heeft wel ff geduurd trouwens :+

Vwb zo'n potje zou ik er gewoon per persoon een x bedrag in doen en dan per maand kijken wat je te kort komt of over houdt. Dat paar maanden doen, krijg je een beetje een idee.

En ik heb gewoon een word bestand :o :list:

_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:50

.
Laatst bijgewerkt door _Flower op 01-04-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:17

Ik heb een ordinair kasboek die ik paar keer per maand alle potjes invult

Excel werkt niet, ik moet zelf uitrekenen en puzzelen als bepaald potje leeg is terwijl ik nog andere kosten krijg.
Die feeling krijg ik alleen als ik alles opschrijf en uitreken met mijn machine …zojuist weer gedaan er was ruim 3000€ afgeschreven dan heb ik niet zoveel zin om te gaan zitten, want ik weet dat dat teveel is :') meeste was kleding voor mezelf 600€ en 600 kids (allemaal sale) er ging onverwachts creche af 800€ terwijl ie niet meer gaat.

Toen zag ik dat er weer kinderopvangtoeslag was gestort weer verkeerde bedrag…..dat moet aanzienlijk lager dus bedrag gelijk ik in potje KDV want ik moet vast terug gaan storten.

Uhmmm paard,paard,paar, auto wat tanken en zo was ik bezig :')
Maar ik heb nooit nooit verrassingen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:36

Zal nog maar even een update geven.
Eerste Airbnb gasten zijn weer naar huis, ondanks mijn 'oven' blooper en de chaotische start, heb ik gelukkig een positieve review gekregen en zouden ze graag nog een keer terug komen, het waren ook wel leuke mensen.
Toch een fijne €300 direct naar de spaarrekening kunnen boeken. Dit word een mooie spaarmaand. Heb namelijk ook een week veel extra uren gewerkt ivm tekorten.
Nieuwe gasten zijn vanmiddag gearriveerd, gelukkig nu wel beter voorbereid en voldoende tijd gehad voor schoonmaken en alles dubbel checken e.d. De oven is nu in ieder geval schoon hahaha, glanzend schoon :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:35

_Anne_V schreef:
Ik zat ook te denken aan een Excel bestand. Zoveel mogelijkheden echter alleen, hoe hebben jullie dat ingericht?

Een bestaand concept gekocht haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:36

tita schreef:
Ik heb een ordinair kasboek die ik paar keer per maand alle potjes invult

Excel werkt niet, ik moet zelf uitrekenen en puzzelen als bepaald potje leeg is terwijl ik nog andere kosten krijg.
Die feeling krijg ik alleen als ik alles opschrijf en uitreken met mijn machine …zojuist weer gedaan er was ruim 3000€ afgeschreven dan heb ik niet zoveel zin om te gaan zitten, want ik weet dat dat teveel is :') meeste was kleding voor mezelf 600€ en 600 kids (allemaal sale) er ging onverwachts creche af 800€ terwijl ie niet meer gaat.

Toen zag ik dat er weer kinderopvangtoeslag was gestort weer verkeerde bedrag…..dat moet aanzienlijk lager dus bedrag gelijk ik in potje KDV want ik moet vast terug gaan storten.

Uhmmm paard,paard,paar, auto wat tanken en zo was ik bezig :')
Maar ik heb nooit nooit verrassingen

Dat moet je denk ik wat formules aanpassen. ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:38

Ik denk dat Tita bedoelt dat het voor haar niet 'leeft' in Excel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:57

Ik check op salarisdag mijn bankrekening en rond de 20e van de maand weer.
Ik snap helemaal niks van excel met die tabelletjes

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 21:10

Pantykous schreef:

Maar dan klopt de eerste zij niet Excel niet werkt.
Tis geen heel makkelijk programma, maar als je er veel van kent dan kan het heel veel voor je uitrekenen.
Voorheen was ik er ook geen kei in, maar nu ik data analist bent, is het een redelijk eenvoudig programma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:09

Excel is makkelijk als je weet hoe je het moet gebruiken, maar dat is vooral in de vingers krijgen. Als ik zie wat mijn vriend ermee kan en wat collega's van hem eruit kunnen toveren... Gewoon wow. Petje af. Ik kan er dingen in intikken, roostertjes mee maken om af te printen en als het meezit, een autosom in gefrutseld krijgen :')

Ik bekijk altijd als mijn loon er is naar het bedrag van mijn rekening. Daarvan gaan dan de vaste kosten af, stalgeld en ik tel uit hoeveel lesgeld ik nodig denk te hebben voor de komende maand. Dat lesgeld haal ik cash af (afgerond naar boven) en gaat in de betaalpot. Dan bekijk ik hoeveel er overblijft en daarvan bepaal ik wat ik wil sparen. Soms gaat het gelijk naar de spaar, soms wacht ik af en doe ik het later of in kleinere bedragen.
En dan vergeet ik meestal binnen de 2 dagen hoeveel ik mezelf zakgeld heb gegeven en ben ik zuinig omdat ik bang ben om ergens te staan met negatief saldo op de kaart _O-

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:12

PSvanLot schreef:
Pantykous schreef:

Tis geen heel makkelijk programma, maar als je er veel van kent dan kan het heel veel voor je uitrekenen.
Voorheen was ik er ook geen kei in, maar nu ik data analist bent, is het een redelijk eenvoudig programma.

Gaat toch over mij…. En staat toch duidelijk vermeld wat ik wil.
Ik flans zo een schema in elkaar hoor….. ik wil feeling hebben en niet dom invullen, weten wat ik doe met mijn geld

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:24

_Anne_V schreef:
Mijn vriend en ik zijn eventjes bezig om meer te sparen. We hebben afgelopen weekend samen gezeten om meer inzicht te krijgen in onze inkomsten en vaste lasten, en gaan nu met potjes werken.
Als we iets gezelligs willen gaan doen, is het de bedoeling om het uit het potje te halen, dus soort van budget voor allerlei dingen.

Hebben jullie handige tips om dergelijke potjes goed bij te houden en inzichtelijk te krijgen?

Ik doe dat met een app: goodbudget.

Psvanlot: wauw wat een resultaat meteen weer!!!

Over die wc’s: inderdaad je beter niet vast hangen aan 1 soort zakje, vloeibaar en vast gescheiden, ga er ook eens op zitten :+ , en vooral: lees veel reviews over gebruiksgemak, geurtjes en reinigen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:28

Ik werk met moneymanager maar kan niet zeggen dat ik daardoor meer spaar. Je weet alleen waar je geld blijft. Ik moet wel echt een spaardoel hebben. Momenteel heb ik dat niet en dan gaat het er ook met bakken tegelijk uit.

Beetje jammer dat je dan opeens een onverwachte rekening van de zorgverzekering krijgt van eigen risico:bijdrage van de tandarts á € 500,-
Toch even slikken, ik vind dat zonde geld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:48

PSvanLot schreef:
Pantykous schreef:

Zo wat een kromme tekst... Twee dingen tegelijk doen kan ik dus niet haha. koekoek.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:50

Ik kreeg net een berichtje van het vakantiehuis waar we heen gaan dat we daar boodschappen kunnen laten bezorgen door Plus. Had al een lijstje van de AH, en die wilde ik zaterdag laten bezorgen, maar dit is echt heel veel makkelijker!

Heb de twee naast elkaar gelegd en de Plus was niets duurder dan de AH.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 05:08

Is AH niet gewoon duur, ik kom daar nooit op een of ander manier blijven daar altijd dingen (luxe) aan mijn handen plakken

Hier is het Lidl en jumbo maar goedkoop boodschappen doen, wat is dat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 06:20

Mijn vriend kan ook toveren met excel, super knap! We houden daar ook alles bij, en het ding rekent alles uit, laat gemiddeldes zien, grafieken, hoe lang we nog moeten voordat we kunnen stoppen met werken enz enz.

Bij de Plus kom ik bijna nooit, maar wel af en toe voor aanbiedingen. Hebben regelmatig 1+1 gratis.

Vorige week hadden we vakantie, toen hebben we ruim het dubbele aan boodschappen uitgegeven := Dan merk je weer hoeveel het scheelt als je alles zelf kookt en maakt!
Bij de AH hadden ze daar verspil mij niet zakjes liggen, dat is ook een mooi concept!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:32

In september komt het blijkbaar in alle AH's, vind het ook een leuk concept, gewoon too good to go maar dan van ah.

Ik ben nu een week met hello fresh aan het koken, tot nu toe bevalt het goed. Prijzig, dat wel. Maar scheelt me ook een hoop kortsluiting in mijn hoofd.