Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:11

Dank je wel voor de tip :) Die zaagcactus vind ik ook wel heel leuk.

black_kelpie

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:44

Zamioculcas is ook oersterk, en ik raad iedereen met te weinig licht een Aspidistra aan. Hier ook een vrij donker huis helaas.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:14

Het mos onder de stolp doet het ook goed. :D

Afbeelding

Sheran schreef:
Hoi, mag ik me ook melden hier? Ben een stille meelezer, dacht altijd dat ik geen groene vingers had maar ik ben er in mijn vorige huis achter gekomen dat ik gewoon altijd veel te weinig licht had. Dus toen het eindelijk lukte om planten ook daadwerkelijk te laten groeien (had o.a. een prachtige aracea) begon ik het super leuk te vinden.

Nu ben ik weer met verhuisd helaas en dit huis is DONKER. Ik wil heel graag mijn vrij lelijke keukentje opfleuren met wat plantjes, maar er zitten geen ramen in de keuken en er komt dus geen zonlicht. Zijn er planten die dit toch kunnen hebben?

Je zou een Scindapsus Pictus kunnen proberen, die van mij staat op de donkerste plek hier, heel laag raampje op 5 meter afstand en de Pictus staan hoog op een kast, groeit goed.

black_kelpie schreef:
Zamioculcas is ook oersterk, en ik raad iedereen met te weinig licht een Aspidistra aan. Hier ook een vrij donker huis helaas.

De Kwartjesplant wil ik ook nog heel graag en dan het liefst de "Asahi" <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:20

Ok.. ik hoor het al.. ik geef de blauwvaren op, koop na de lockdown wel een 'gewone' varen. Die doet het retegoed in de badkamer. Als ik dan die in de keuken mee water geef tegelijkertijd, zal die het daar vast ook wel goed doen :')

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:05

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:30

Mijn pictus was vorige winter erg zielig, bleek dat ie gortdroog stond, pot hield geen druppel water binnen. Toen verpot, extra water gegeven en toen deed ie t weer goed. Laatst had ik m toch iets teveel verzopen dus op rantsoen gezet. Nu stond ie weer zielig, bleek hij weer gewoon veel te droog te zijn. Hopen dat ie er weer goed bovenop komt.

Ga nu toch wat beter potgrond voelen voor ik water geef en vaker...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:37

Afbeelding

Yucca gaat steeds harder achteruit. Toen we tijdje terug grond gingen verversen kregen we hem met geen mogelijkheid uit de pot door gewicht, dus had toen niet idee dat er geen wortels meer zaten.

Heb hem tijd wat droger gelaten ivm winter en de nieuwe potgrond die al vochtig was. Nu toch wat water gegeven.

Hij is 2jaar oud ongeveer en staat al die tijd op deze plek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:43

Ik merk hier dat de yucca nog best wel wat water nodig is. Dat komt, denk ik, door de verwarming (droge lucht). Verpotten en/of wat bijmesten zou ik ook doen. Dan maar de pot breken en vernieuwen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:55

Ik heb een yucca gewoon buiten staan, daar doet hij het beter dan binnen :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:04

corinep schreef:
Mijn pictus was vorige winter erg zielig, bleek dat ie gortdroog stond, pot hield geen druppel water binnen. Toen verpot, extra water gegeven en toen deed ie t weer goed. Laatst had ik m toch iets teveel verzopen dus op rantsoen gezet. Nu stond ie weer zielig, bleek hij weer gewoon veel te droog te zijn. Hopen dat ie er weer goed bovenop komt.

Ga nu toch wat beter potgrond voelen voor ik water geef en vaker...

Jongste zoon had zijn pictus in een binnenpot en sierpot vol in het water staan al ruim 2 weken toen ik langs kwam, plantje gaf geen kik.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:06

swartbeessie schreef:
Ik heb een yucca gewoon buiten staan, daar doet hij het beter dan binnen :')

Same :))

Edit:

Waarom je nooit je alocasia moet weggooien als alle bladeren er af vallen
-ik heb nu spijt-

Deze youtuber heeft overigens die greenhouse kabinets en ik ben echt hélemaal om!!

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:31

senna21 schreef:
Ik merk hier dat de yucca nog best wel wat water nodig is. Dat komt, denk ik, door de verwarming (droge lucht). Verpotten en/of wat bijmesten zou ik ook doen. Dan maar de pot breken en vernieuwen.

Bijmesten heb ik recent gedaan. En sorry maar ik ga geen pot van een euro'tje of 60 breken.. :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:34

Macs schreef:
Edit:

Waarom je nooit je alocasia moet weggooien als alle bladeren er af vallen
-ik heb nu spijt-

Deze youtuber heeft overigens die greenhouse kabinets en ik ben echt hélemaal om!!

O ik ook! Kan niet wachten om er in het nieuwe huis aan te beginnen!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:58

Ik heb jullie hulp nodig. Paniek! ;(

Ik heb deze Yucca nu al een flinke tijd en altijd op deze plek gehad. Geef zomers iets meer water dan ‘s winters maar altijd weinig, ik weet dat ze graag wat droger staan. Ik meet altijd eerst met mn vochtmeter de grond en geef pas als het echt droog is. Het ging altijd super hier maar sinds 1/2 maanden worden de onderste bladeren steeds dor en uiteindelijk bruin. Ze sterven af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat relatief dicht bij het raam, maar niet dusdanig erg dat het heel erg afkoelt in de nacht ofzo. Ook niet op de tocht. Kachel staat zelden aan in mijn kamer en volgens mijn humidifier is de luchtvochtigheid altijd tussen de 40% en 50%. Is natuurlijk wel wat minder zonlicht dan zomers, maar goed dat hebben alle planten dus dat lijkt me niet de boosdoener.

Hoe kan dit? Wat gaat er mis?! En vooral, hoe red ik mijn Yucca?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:12

Deze krijgt wekelijks een flinke scheut water.
Afbeelding

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:16

Ik heb sinds kort deze varen in huis ( Pteris Albolineata ).
Alleen nu heeft hij allemaal gortdroge bladeren, iemand die weet hoe dit kan? Ik heb hem al verplaatst van een plek redelijk in de zon naar een plek bovenop de kast. Zou dat het kunnen zijn of heeft hij nog meer water nodig?
Op de foto was hij nog helemaal goed

Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:58

Damelza, een varen zoals die moet volgens mij altijd vochtig blijven. Ik geef die van mij om de dag water (van onderen). Verder moet ie niet teveel licht krijgen :)

Vraagje.. mijn monstera heeft een nieuw blaadje, maar die is aan de ene kant heel erg licht, bijna tegen het wit aan. Is dit normaal bij nieuwe blaadjes? Of zou t een soort variegata mutatie kunnen zijn? De ander bladeren zijn wel gewoon donker :)

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:30

... zucht. Ik heb weer nieuwe planten. :')

Mijn eerste Calathea, heel benieuwd hoe het zal gaan met deze drama queen.

Afbeelding

Een begonia rex, was bij de Lidl.

Afbeelding

En weet iemand wat dit voor een plant is?

Afbeelding

Mijn huis is echt belachelijk vol nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:37

Nee joh.. zie nog plek zat :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:03

Die laatste is een Aglaonema Silver Bay.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:57

IsaCalixa schreef:
Damelza, een varen zoals die moet volgens mij altijd vochtig blijven. Ik geef die van mij om de dag water (van onderen). Verder moet ie niet teveel licht krijgen :)

Vraagje.. mijn monstera heeft een nieuw blaadje, maar die is aan de ene kant heel erg licht, bijna tegen het wit aan. Is dit normaal bij nieuwe blaadjes? Of zou t een soort variegata mutatie kunnen zijn? De ander bladeren zijn wel gewoon donker :)

[ [url=m/2tCqV2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen variegatie, het kan nog bijkleuren als het blad uithard. Maar anders zou ik denken, te veel water waardoor de bladeren 'glazig en gelig' worden. Zeker bladeren die niet zijn uitgerold vertonen dan zulke symptomen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:59

idinn schreef:
Nee joh.. zie nog plek zat :+

Ik ook maar mijn man niet. :+

_Karlijn schreef:
Die laatste is een Aglaonema Silver Bay.

Bedankt!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:48

xCODA schreef:
IsaCalixa schreef:

[ [url=m/2tCqV2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen variegatie, het kan nog bijkleuren als het blad uithard. Maar anders zou ik denken, te veel water waardoor de bladeren 'glazig en gelig' worden. Zeker bladeren die niet zijn uitgerold vertonen dan zulke symptomen.

Hmm.. geef hooguit 1x per week wat water van onderen, de grond voelt altijd droog. Verder besproei ik hem wel regelmatig. Alleen de nieuwe blaadjes zien er zo uit, de oudere bladeren zijn donkergroen en stevig.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:28

IsaCalixa schreef:
Hmm.. geef hooguit 1x per week wat water van onderen, de grond voelt altijd droog. Verder besproei ik hem wel regelmatig. Alleen de nieuwe blaadjes zien er zo uit, de oudere bladeren zijn donkergroen en stevig.

1x per week is redelijk veel voor een monstera, die mogen echt wel flink opdrogen tussen door. Ik voel altijd aan de bladeren:

voelen ze stevig> geen water
voelen ze slap> water

En dan na een paar dagen weer, misschien had ik iets te weinig gegeven en dan geef ik nogmaals wat extra.

Mijn monstera krijgt nu echt maar iets van 2x per maand wat water, niet eens veel. Het kan trouwens ook zo zijn dat er water in een opgerold blad is gaan zitten (door het sproeien), dat kan niet weg en dan kan een blad er ook zo (of helemaal bruin) uitkomen.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:15

Hoi, na hele lange tijd alleen maar meelezen kom ik toch even vragen of iemand weet welk type alocasia dit is.

Ik kocht hem als mini met 2 blaadjes waarvan 1 beschadigd, maar hij knapt goed op. Er lijkt zelfs een baby naast te komen, in het voorjaar ga ik de plant maar eens verpotten denk ik.
Afbeelding

Afbeelding