Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:41

Nou ik denk dat je sowieso wel eerst moet kiezen of je gas ook dynamisch doet of voor een vaste prijs vastlegt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:36

Is dat een reactie op mij? Wij heb gas en elektriciteit sowieso al bij verschillende leveranciers. Gas hadden we bij Vattenfal tot 1 sept en nu dus Nextenergy. Als de zonnepanelen alles opgewekt hebben qua verbruik van afgelopen jaar, dan stappen we daarmee ook over naar dynamisch.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:06

Oh ja, dit topic is een goede reminder dat ik nog eens goed moet gaan zitten om uit tw gaan rekenen of het voordeliger is m'n zonnepanelen uit te zetten. Met een laag verbruik en een flink overschot (iig 1200 kwh per jaar terugleveren na 'wegstrepen') moet ik even kijken of ik met terugleverkosten niet meer kwijt ga zijn dan als ik ze uit zet. Vorige maand waren de terugleverkosten 31 euro

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:56

Als je veel teruglevert dan is dynamisch bijna altijd gunstiger. Dan betaal je sowieso geen terugleverkosten, en over het deel wat je teveel teruglevert (over het jaar gezien) krijg je gewoon de marktprijs uitbetaald.
Ik zit tot nu toe (excl belastingen) rond de 5 cent per kWh voor de teruglevering gemiddeld. Op 1200kWh is dat toch dik 50 euro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:46

De prijzen bij dynamisch voor elektrisch beginnen aardig ongunstig te worden. Voor weer in de avonden.

Wat zou de reden kunnen zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:58

Er was op veel plekken nauwelijks wind, zowel in Nederland als in Duitsland. Dat doet al heel veel. Het gebrek aan wind houdt ook nog wel even aan zo te zien. En ook minder zon, door alle bewolking. Wellicht dat de hoge temperaturen ook nog invloed hebben, omdat veel mensen dan 's avonds voor de nacht hun airco op de bovenverdieping aan gaan zetten.
Volgens de voorspellingen van Tibber ligt het vooral aan het gebrek aan wind.

Meestal betekent weinig zon juist meer wind, dus trekt zich dat vanzelf recht, maar nu dus even niet.

Het voordeel; we kunnen nu fijn de dure stroom terugleveren :D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:38

Ik kom ook even meekijken in dit topic. Sinds deze maand heb ik een dynamisch contract bij Tibber. Voorheen altijd vaste contracten gehad, dus dit is nog even een beetje wennen. Maar het leek me de beste optie met zonnepanelen.

Ik wil nog wel graag een P1 meter aanschaffen, zodat ik een beetje in de gaten kan houden wanneer ik precies wat verbruik. Is er toevallig iemand die het verschil weet tussen de meter van Homewizard en die van Tibber zelf? Ze verschillen nogal in prijs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:49

Wij hadden de P1 meter van Homewizard al, dus die hebben we gewoon gehouden. Volgens mij zit er niet veel verschil in. Ik vind de app van Homewizard wel handig, en de omvormer van de zonnepanelen is eraan gekoppeld. Je kan hem instellen op dynamische tarieven zodat je redelijk precies kan zien wat je per dag betaalt of terug krijgt. Ik weet niet hoe uitgebreid de P1 meter van Tibber is.

Wij zitten er nu sinds 1 April bij, en hebben in totaal 50 euro moeten bijbetalen. Dat is inclusief het laden van de auto. Heel blij mee!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:50

Ik vind de p1 meter van Tibber sneller als van Home wizard. Ik kan direct zien als ik een apparaat uit trek, bij HW duurt dat wat langer wat ik me herinner.

Wij zijn ook lekker in de avond aan het terugleveren met onze Sessy batterijen. Gaat steeds beter.

Ik las ook dat steeds meer grote opwekkers hun panelen en windmolens uitzetten als de prijzen negatief zouden worden, snap ik op zich ook wel want dan maken ze gewoon verlies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:58

Hoe bevalt de Sessy?
Ik denk dat wij over een tijdje een Victron systeem willen. Het handelen met dynamische tarieven lijkt me ideaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:00

Op zich wel goed, wel nog steeds verbetering mogelijk. Ik zou een csv bestand moeten kunnen downloaden en daaruit halen wat het nou daadwerkelijk kost/opbrengst maar ik krijg al kortsluiting als ik er aan denk...

Maar je ziet wel dat ze iets doen. Ze staan op maximale stand en dan hoor je ze wel blazen, maar ik vind het niet heel storend, is ook maar een paar uurtjes per dag, ze hangen boven de bijkeuken.

Wij hebben nu alleen handelen met dynamische tarieven omdat ik niet naar Frank energie wil, sommige leveranciers en batterijen bieden ook handelen op de onbalans markt, dat zou nog lucratiever zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:02

Voor de mensen die Tibber hebben een vraagje. Wij hebben sinds 1 augustus Tibber voor stroom. Over deze maand krijgen we geld terug. Alleen er is niks gestort op de rekening. Wordt dat verrekend of zouden ze het wel betaald moeten hebben?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:08

Prairy schreef:
Op zich wel goed, wel nog steeds verbetering mogelijk. Ik zou een csv bestand moeten kunnen downloaden en daaruit halen wat het nou daadwerkelijk kost/opbrengst maar ik krijg al kortsluiting als ik er aan denk...

Maar je ziet wel dat ze iets doen. Ze staan op maximale stand en dan hoor je ze wel blazen, maar ik vind het niet heel storend, is ook maar een paar uurtjes per dag, ze hangen boven de bijkeuken.

Wij hebben nu alleen handelen met dynamische tarieven omdat ik niet naar Frank energie wil, sommige leveranciers en batterijen bieden ook handelen op de onbalans markt, dat zou nog lucratiever zijn.

Waarom wil je niet naar Frank energie?
Hier ook twee Sessy's en nu nog een vast contract, maar met dynamisch zou het lucratiever kunnen zijn...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:11

Hele slechte reviews, en de gesprekken die ik gevoerd heb met ze over overstappen, handelen op de onbalans markt, kosten en nog wat vragen die ik had waren niet of niet bevredigend beantwoord. Voelde niet ok om over te stappen en ik ben tevreden over Tibber dus ik hoop dat die uiteindelijk ook met andere batterijen onbalans markt handelen gaan aanbieden.

Ik heb nu dus wel een dynamisch contract, dat levert wel iets op.

Beert, ik heb geen idee, wij verbruiken meer dan dat we terug leveren. Stuur ze even een mailtje, ze reageren meestal vrij vlot.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:48

beert schreef:
Voor de mensen die Tibber hebben een vraagje. Wij hebben sinds 1 augustus Tibber voor stroom. Over deze maand krijgen we geld terug. Alleen er is niks gestort op de rekening. Wordt dat verrekend of zouden ze het wel betaald moeten hebben?

Zal dit niet na het contract jaar worden verrekend?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:49

Ik mag ook weer nadenken over een nieuw contract. Als vanaf dag 1 zit ik bij Delta (zeeuw he) maar ga nu per 1 januari over naar zonneplan.
Hopelijk is dit een goede keus!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:01

Letizia schreef:
beert schreef:

Zal dit niet na het contract jaar worden verrekend?

Nee, Tibber werkt juist met maandcontracten en je betaalt per maand wat je daadwerkelijk verbruikt of oplevert.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:08

beert schreef:

Hier is het vandaag gestort.
Ze geven aan voor het einde van de maand de terugbetaling te doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:57

Dank je! Op hun site staat de 25e, maar dan wacht ik nog even het weekend af. Kan dus nog komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:59

Die terugbetalingen kunnen inderdaad even duren, maar dat wordt uiteindelijk netjes gestort :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:23

Ik wilde eerst over naar next energy. Maar de agressieve verkoop vind ik niet fijn.
En hierna kwam ik er achter dat ook de prijzen niet helemaal zijn wat ze zijn.
Ik kom nu veel duurder uit dan bij anwb.

Dus. Ik annuleer weer.
Blijf mooi bij anwb plakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:34

Oh ik zit ook bij next energy en dit herken ik niet.
Hoe zijn de prijzen hoger dan je verwacht had?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:33

Wij zijn ook net twee maanden bij Next met gas en over 4 weken ook met stroom.
Eigenlijk op basis van de ervaringen van dit topic voor Next gekozen, want ik vind de trustpilot reviews van 9 vd 10 dynamische leveranciers eigenlijk slecht.

Agressieve verkoop niet mee te maken gehad. Prijzen niet zo scherp vergelijken want ik ga er vanuit dat ik met dynamisch sowieso goedkoper uit ben dan mn vaste contract.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:25

verootjoo schreef:
Oh ik zit ook bij next energy en dit herken ik niet.
Hoe zijn de prijzen hoger dan je verwacht had?

Hij wilde dat ik per direct alles ging openen, lezen en regelen.

Daar houd ik niet van. -O-

Hun berekening was exact hetzelfde dan van anwb. Maar de prijs lag 30 euro per maand hoger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 17:11

Oh ik heb nog nooit iemand gesproken bij next energy.
Gek dat de berekening hoger is.
Moet wel zeggen dat het lijkt alsof ze altijd hoger inschatten. Ik krijg tot nu toe elk jaar geld terug, terwijl ik eerder altijd moest bij betalen. :=

Ik denk eigenlijk dat tussen dynamische aanbieders niet veel verschil zit onderaan de streep.
Je moet eigenlijk kijken naar de kosten die de aanbieder ervoor rekent.
De dagprijs en belasting is ipv gelijk.