Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:16

Hier had je terugdraaiende tellers, alles wat je van het stroomnet afnam telde op en wat je er weer op zette telde terug. Deze tellers mogen niet meer geplaatst worden en ze worden ook vervangen naar een gewone als ze aan vervanging toe zijn. Wat je teveel hebt ben je kwijt, sterker nog, je moet zelfs betalen om je stroom op het netwerk te plaatsen! Kortom, de nutsbedrijven laten jou stroom opwekken, verkopen die door aan andere consumenten (of jezelf) en je moet er nog voor aftikken ook.
Hoeft geen tekening bij dat daar zeer veel protest voor is.

Onze garage is niet zo breed/lang. Die "radiator" kan al betekenen dat de passagier niet meer kan instappen, of dat de kofferbak niet meer open kan, of je kan niet meer rondom de auto. Er zijn meer dan zat parkeerproblemen in het dorp en plaatsen te kort. We zouden het dan ook best zonde vinden om jaarlijks €180 aan parkeerabbo te moeten betalen en amper plek te hebben, waar we nu hooguit €35/jaar abbo hebben (alleen mijn auto). We hebben immers geen oprit/voortuin of wat dan ook aan ons huis.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:00

poes schreef:
Is dat besparender ? Dan steek ik misschien gelijk zo’n kokend water plus bruiswater kraan :D

Zo'n kraan is elke euro dubbel en dik waard, plaatsbesparend (geen waterkoker) maar vervangt ook bijvoorbeeld een pot als je een 1-persoonsportie verse pasta wil bereiden ;). Zou er niet meer zonder kunnen. Als je je kokend water direct op dat vuur zet, werkt dat dubbelop ...

Ipsilonka

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:10

Ik wil ook nooit meer zonder mijn quooker! Scheelt inderdaad ook behoorlijk gas met koken. Wij hebben nog ouderwetse meters dus onze meter kan op mooie dagen terug draaien op de zonnepanelen. Ik zet vaak een was met een timer aan zodat het net klaar is als ik thuis kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:57

Dat is natuurlijk ook wel een optie Ipsilonka! Nu hebben we geen verschil meer in dag/nachttarief of dal/piek. Voorheen wel en dan gebruikte ik de timer vooral als ik na werk thuis kwam, een was in de machine stopte maar het nog te vroeg was voor daltarief. Dan ging de timer erop zodat de machine automatisch begon te draaien op het goede moment. Nadeel is wel dat je machine dan alsnog stroom verbruikt om die timer te laten lopen.

Nav het waterverbruik topic heb ik zitten nadenken. Eer we warm water hebben in de douche duurt het wel even. Wil een keer bekijken hoeveel water dat juist is door het op te vangen in een emmer. Dat kunnen we dan gebruiken om planten water te geven of het toilet door te spoelen. Moest ik er de tijd voor hebben, dan zou ik het gewoon eens bijhouden in een schriftje en na een jaar eens alles op een rijtje zetten.
Via de Lidl app heb ik namelijk ook een pak sla en een bol mozzarella gratis. Die gaan straks mee in de boodschappenmand en worden verwerkt in salades de komende dagen voor lunch.

Vraag me oprecht af wat het resultaat zou zijn als je die dingen eens concreet noteert en bijhoudt voor een bepaalde periode...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:02

Het gaat me niet enkel om water koken. Ik kook gewoon graag op gas. Ik hou van de snelheid waarmee het reageert. Dus als ik overstap naar inductie, moet het nóg beter werken dan gas. Ik weet dat het bestaat maar geen idee of het betaalbaar is. Dat was mijn punt niet specifiek over water koken dus :D

Ik zou voor de zonnepanelen idd een batterij willen :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:03

Wij zetten sinds begin van de zomer 2 emmers in de douche. Het duurt bij mijn man zijn douche een halve emmer voor hij warm is, bij mijn douche een hele (we hebben ze tegenover elkaar hangen), dus ik warm nu eerst zijn douche op en dan pas de mijne, gaat sneller. Als douche warm is staat de emmer tussen de benen en gaat er bij soppen even tussen vandaan.

Water gooien we in de regentonnen en gebruiken we voor de moestuin.

Ik hou van inductie. Heel lang gekookt op gas maar inductie is echt sneller. En makkelijk met schoonmaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:07

Ik dénk dat mijn broer een soortgelijke inductieplaat heeft. Hij is gehandicapt maar kan wel goed voor zichzelf zorgen en woont dus ook zelfstandig. Toen zijn appartement klaar was om de keuken te plaatsen is daar indertijd ook gekozen voor een inductie die onmiddellijk koud is als je het vuur uit zet. Reden: hij durft weleens evenwicht wat verliezen en zoekt dan uiteraard steun met zijn handen. De kans dat hij op een gloeiende plaat zou terecht komen is redelijk groot, mede door kleinere keuken. Door dit type kookplaat is er zowat nihil risico op verbranden.

Ik heb me intussen aangepast aan koken op inductie maar moest het kunnen, ik zou zo de boel eruit zwieren en gas in de plak. Zo'n machtig mooi AGA fornuis <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:10

Ja ik ken iemand die zo’n fornuis had. Verbruikte wel enorm. Er zit ook een AGA verdeler om de hoek, gaan er regelmatig eens kijken haha.

Wat jij beschrijft is wat ik zou willen idd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:10

Ik heb net boodschappen gedaan en toch wat meer gekeken naar de huismerken. Tonijn in water scheelde 1,60 en optimel drinkyoghurt 60 cent.
Ik was voor 4 dagen klaar met 40 euro

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:22

Bij inductie wordt de kookplaat nooit warm, alleen de pan. Als de pan een tijd erop staat dan wordt de glasplaat wel warm via de pan, maar het is sowieso een stuk veiliger :j En sneller!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:27

Ik ga ook over op inductie, met een afzuigend in de plaat.
Nog een goede maand voordat we eindelijk weer een keuken hebben. Zit nu al zo lang zonder haha.

En inderdaad met een kokend waterkraan. Super makkelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 11:50

Weer een meevaller van de belastingdienst. Maar liefst 1 euro nabetaald gekregen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:37

Heb je al bedacht wat je er allemaal mee wil gaan doen? :D *\o/* :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:04

Hier weer enkele dompers

sinds twee weken is de vaatwasser dom aan het doen, foutcode E19. Dus kosten voor herstel of voor een nieuwe. Donderdag komt er iemand kijken ervoor.

Mijn auto heeft een radio en erboven het gps scherm, Van de een op de andere dag werkt het scherm niet meer. De radio krijgt wel nog stroom want de cd komt in en uit, maar zonder het scherm heb ik dus geen radio en geen gps. Auto is 9 jaar oud, dus geen idee hoeveel dit zou kosten voor een nieuw scherm/gps erin te doen.
Rijden zonder iets van muziek is maar stom :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 15:30

Ik heb vandaag als test even water opgevangen van de kraan voor het warm genoeg is voor afwas/koken met de kleine gieter. Denk dat er toch wel 2L aan vooraf gaat eigenlijk. Dat gaat vanavond dan in de plantenbak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 18:34

Varekaj schreef:
Ik heb vandaag als test even water opgevangen van de kraan voor het warm genoeg is voor afwas/koken met de kleine gieter. Denk dat er toch wel 2L aan vooraf gaat eigenlijk. Dat gaat vanavond dan in de plantenbak.

Dit ga ik ook doen. En met douchen ook.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:02

Babsiej schreef:
Heb je al bedacht wat je er allemaal mee wil gaan doen? :D *\o/* :')

ik kreeg ooit een brief dat ik 1 euro moest terug betalen en twee weken later weer een brief dat het kwijtgescholden was…. Goedendag zeg, dat was meer kosten aan papier en postzegels dan de terugbetaling…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:50

Waar ze zich soms mee bezig kunnen houden :roll: en daar betaal je dan belastingen voor.
Ik heb vanochtend toch maar een klein bedragje naar de spaar overgeboekt al. Wou deze maand even niets overboeken ivm wat extra uitgaven maar ach, met het resterende budget moet het normaal allemaal wel lukken.

Voor in de trailer was ik op zoek naar een concourskast. Wat zijn die dingen verdomd duur zeg! Intussen op tweedehands iemand gevonden die zadelkasten met slot voor 2 zadels verkocht en daar contact mee opgenomen. Vanmiddag een keertje bellen om af te spreken en dan heb ik voor zowat 1/3 van de nieuwprijs ook een oplossing.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:34

Goede ideeën van het water opvangen. Je bent inderdaad onbewust al heel wat kwijt tijdens het wachten tot het op temperatuur is!
Wij zitten er zelfs aan te denken om compost/droogtoiletten te installeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:37

Lees je goed in want er zijn veel soorten.

Iets met veel dieren oppassen op woonboten haha :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:11

Haha ja dat sowieso. We gaan er eerst over nadenken, moet ook want de indeling van het huis gaat toch eerst op de schop.
Tips wat we vooral niet en vooral wel moeten doen? Waarop letten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:15

In ieder geval urine en vast gescheiden, dat weet ik nog van mijn onderzoek.

Wij hebben ook naar verbrandingstoiletten gekeken, duur maar zo goed als geen afval. Staat me alleen tegen dat je altijd hun zakjes zult moeten kopen.

Ik denk dat wij voor de caravan (en in de schuilstal/Tiny House) gaan voor eentje met afzuiging erin die naar buiten gaat, dat schijnt behoorlijk te schelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:05

Die verbrandingstoiletten hebben wel weer veel stroom nodig, dus dat is vooral handig als je een vaste aansluiting op het net hebt. Hebben wij ook eens naar gekeken voor op de boot, maar dat is daar niet te doen.
Composttoiletten vind ik ook interessant!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:07

Ik vind gewoon door kunnen spoelen toch wel erg fijn ;)

Gisteren voor het eerst gestart met mijn paard. 3 jaar geleden verkocht, en vier weken geleden teruggekocht. Hadden geen verwachtingen, ben op vakantie geweest ondertussen en geen enkele keer proef geoefend.
Toch 62,17% en 63% in het Z1 met een eerste prijs! Als prijs had ik een groot bierpakket. Vriend helemaal blij haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:24

Waaw, mooi resultaat, proficiat!