Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:49

En ik kom weer thuis, heeft het ding wederom 6 geknakte bladeren. Hij heeft nu nog maar zo'n 15-20 over. :(
Dus nog steeds niet goed. Er komt denk ik na de lockdown iets nieuws in als plant zo doorgaat met blad verliezen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:09

Jis_ schreef:
Dat is gaaf!

Heb daar helaas beneden geen plek voor. Als alle kinderen zijn uitgevlogen hebben we zoveel ruimte over boven dat er een plantenkamer komt. :):)

:))

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:39

_Karlijn schreef:
Jis_ schreef:
Wat jammer van die gele punten. Heb jij hem in een kasje of iets? Ben bang dat het al snel te droog is voor ze.
Ik heb de kleine sinds een paar dagen onder een stolp gezet.

Nee, ik sproei hem wel regelmatig.. Ik wil eigenlijk als ik verhuisd ben een IKEA Greenhouse Cabinet maken (zie facebook), voor onder een stolp is hij te groot.

Is dit om planten in op te kweken/stekken of alleen voor permanente huisvesting? Ik vind het super mooi. Maar wel als tijdelijke kas zegmaar, ik hou ervan om mijn planten overal en nergens te hebben staan ipv in een kast :P

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:42

Macs schreef:
_Karlijn schreef:
Nee, ik sproei hem wel regelmatig.. Ik wil eigenlijk als ik verhuisd ben een IKEA Greenhouse Cabinet maken (zie facebook), voor onder een stolp is hij te groot.

Is dit om planten in op te kweken/stekken of alleen voor permanente huisvesting? Ik vind het super mooi. Maar wel als tijdelijke kas zegmaar, ik hou ervan om mijn planten overal en nergens te hebben staan ipv in een kast :P

Denk dat het allebei kan, planten die een hoge luchtvochtigheid behoeven zullen het er goed in doen, maar als stek-kast zal hij ook prima dienst doen :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:59

Mijn plantje is 3 nieuwe blaadjes aan t uitrollen :+:
Afbeelding
Afbeelding

Heel heel nieuwe :

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:07

Nou dan gaat dat naar mijn wensenlijstje voor ons huis, het stekken is nog steeds iets wat ik graag doe maar niet altijd lukt helaas. En met een moestuin komt dat ook goed, een mooie plek om te kiemen.

Ik heb net in ieder geval een ficus alii en zaagcactus besteld :)) *\o/*

Oh leuk Wendy! Daar ga ik nog een stek van jatten van m'n zus. Bij haar is ie inmiddels een meter lang (hangplant geworden) en ik had in de 3 jaar telkens 2 zielige blaadjes. Dus ik heb 'm weggegooid laatst, helemaal klaar mee haha.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:40

Zo die doet goed z'n best Wendy!

Ik heb begin vorig jaar een supermooie Maranta Lemon Lime stek van iemand gekregen, gratis en voor niks, maar ik (en zij denk ik ook niet :') ) wist toen helemaal niet dat het best een prijzige plant is. Een van mijn katten vond het nodig om haar tanden erin te zetten, daarna werd ie zielig (de plant), en heb ik hem weggegooid. Pas een maand of 3 geleden kwam ik erachter dat het best een prijzige, gewilde plant is :') zo dom.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:52

Dat valt op zich qua prijs toch wel mee, 15/20 euro?

Mooie planten allemaal :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:01

Ailill schreef:

Nouja ik keek op marktplaats en daar staan ze voor 45 tot 100 euro op momenteel :=

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:04

Dat stekkem van de maranta is gewoon blad in water zetten toch? Durf t nog niet zo goed om er iets af te knippen maar wil wel graag meer ervan hebben haha!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:06

_Karlijn schreef:
Ailill schreef:

Nouja ik keek op marktplaats en daar staan ze voor 45 tot 100 euro op momenteel :=
Intratuin dus 2 tientjes :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:34

wendy1987 schreef:
Dat stekkem van de maranta is gewoon blad in water zetten toch? Durf t nog niet zo goed om er iets af te knippen maar wil wel graag meer ervan hebben haha!

Ik zou een stengel met minstens 2 bladeren nemen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:40

Ailill schreef:
_Karlijn schreef:
Intratuin dus 2 tientjes :)

Gek toch??

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:22

Ohhh Karlijn! :=
Zag ook erg uiteenlopende prijzen voor de Marantha lemon lime. Staat ook nog op mijn lijstje. <3

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:41

Wat is een goede aanrader om online planten te bestellen? O:)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:38

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:02

PLNTS.com, goede ervaringen mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:46

Die prijzen gaan echt alle kanten op. Ook qua stekjes. Voor sommige heel normale planten betaal je online als stek even veel als bij de intratuin voor een ‘mini’, (die zo doorgaans al knap groot zijn). Je moet wel echt steeds prijzen blijven vergelijken :)

Hier wat stekjes op aarde gezet! 2 begonia’s en een calathea (of marantha, zie het verschil nooit zo :o ).
Afbeelding

En een toffe philo stek gescoord, een cobra/standleyana

Afbeelding

Hier mijn hele kinderkamer/ revalidatieafdeling (terra met verwarmde onderkant en groeilampen).
Afbeelding

De vers gepotte planten houd ik daar eerst ook in voor extra hulp in deze fase en de planten die moeite hebben met deze enorm grijze winter. Met name mijn syng neon robusta knapt er enorm van op.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:55

_Karlijn schreef:

Ik kende dit nog niet! In mijn nieuwe huis krijg ik ook een soort plantenkamer.. Ik ga dit eens verder onderzoeken :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:06

troi schreef:
Die prijzen gaan echt alle kanten op. Ook qua stekjes. Voor sommige heel normale planten betaal je online als stek even veel als bij de intratuin voor een ‘mini’, (die zo doorgaans al knap groot zijn). Je moet wel echt steeds prijzen blijven vergelijken :)

Hier wat stekjes op aarde gezet! 2 begonia’s en een calathea (of marantha, zie het verschil nooit zo :o ).
[ [url=m/PeQeSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3N4C3A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier mijn hele kinderkamer/ revalidatieafdeling (terra met verwarmde onderkant en groeilampen).
[ [url=m/lEhK45.jpg]Afbeelding[/url] ]

De vers gepotte planten houd ik daar eerst ook in voor extra hulp in deze fase en de planten die moeite hebben met deze enorm grijze winter. Met name mijn syng neon robusta knapt er enorm van op.

Zie ik daar een Fittonia verschaffeltii 'Fortissimo'?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:24

Jis_ schreef:
troi schreef:

[ [url=m/PeQeSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3N4C3A.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lEhK45.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zie ik daar een Fittonia verschaffeltii 'Fortissimo'?

Yep!

Wel een beetje een miepje. Kreeg ik met al erg veel wortels maar hij wil perse op water blijven staan. Zowel mos als natte aarde vind hij echt niet leuk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:02

:= Hij is wel leuk! <3 Wil daar ook graag nog een paar soorten van. De Skeleton is ook zo'n mooie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:28

Wat een mooie planten en stekjes komen er voorbij en wat een mooie kinderkamer troi!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:30

Hoi, mag ik me ook melden hier? Ben een stille meelezer, dacht altijd dat ik geen groene vingers had maar ik ben er in mijn vorige huis achter gekomen dat ik gewoon altijd veel te weinig licht had. Dus toen het eindelijk lukte om planten ook daadwerkelijk te laten groeien (had o.a. een prachtige aracea) begon ik het super leuk te vinden.

Nu ben ik weer met verhuisd helaas en dit huis is DONKER. Ik wil heel graag mijn vrij lelijke keukentje opfleuren met wat plantjes, maar er zitten geen ramen in de keuken en er komt dus geen zonlicht. Zijn er planten die dit toch kunnen hebben?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:49

Ik heb een zaagcactus in de badkamer (zonder daglicht) die het daar bijzonder goed doet! Maar dingen als sansevieria, graslelie e.d. kan denk ik ook prima.