[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:41

jelledaantje schreef:
Ik kom ook even binnenvallen. Ik vroeg me af of het in 2018 mogelijk is om zonder eigen geld een huis te kopen? . Wel uiteraard met vast inkomen.

Nee... kosten koper etc moet je allemaal zelf bepalen, dat ligt vaak toch al rond de €10.000,-.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:46

Hmm, ik denk niet dat de meesten naar huizen kijken van boven de 4 ton.....dan zit je inderdaad rond de 10000 euro.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:46

Spannend Shanna!

Lekker lichte ruimte Bo!
Ooh vreemd dat het weer de koop staat.

@jelledaantje Helaas krijg je nog maar maximaal 100% van de koopprijs gefinancierd.. Dus voor een woning van € 150.000 heb je al gauw € 7.000 nodig. Wij hebben helaas ook niet genoeg maar gelukkig kunnen we het van familie lenen.

Donderdag vindt de bouwtechnische keuring plaats. Toch een beetje spannend :o En dan maandag de koopovereenkomst tekenen! Ik vind het toch allemaal erg spannend of het allemaal echt doorgaat. Maar waarschijnlijk komt het allemaal goed en zitten we over 7 weken in het huis :D We kijken er erg naar uit. Zoveel voordelen t.o.v. de tijdelijke huurwoning waar we nu toch al 1,5 jaar in zitten. We hebben straks een vaatwasser, plek voor droger, ruime slaapkamers en zelfs een 3e voor een inloopkast :o , bergingszolder, grotere tuin met groot tuinhuis met stroom (dus niet meer wekelijks naar mijn ouders waar mijn vriezer met vlees voor de hond staat := ), wonen aan een rustige weg in een goede buurt, wonen in Brabant en ook gewoon niet meer wonen in een oud, vies, verwaarloosd huis.
Ik droom nog even verder <3

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:54

Neonlight schreef:
Hmm, ik denk niet dat de meesten naar huizen kijken van boven de 4 ton.....dan zit je inderdaad rond de 10000 euro.

Nee hoor.. Wij kijken huizen rond de 220.000 en zitten toch echt rond de €10.000 kosten koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:04

Wij zitten daar zelfs nog onder en hebben zonder aankoopmakelaar ook zo’n 10.000 k.k. nodig..

Een simpel rekensommetje gaat uit van zo’n 5 a 6% van de koopsom wat je aan eigen geld moet inleggen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:08

Dankjewel dames voor jullie antwoorden. Ik denk dat we eerst moeten gaan huren helaas.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:18

2% overdrachtsbelasting en notariskosten, en de kosten voor taxatie.
In 2013 waren die kosten hetzelfde en kwamen wij rond die 10000 euro uit met inschrijving in het kadaster erbij en een woning van 450000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:20

En de kosten voor hypotheek, en eventueel bouwtechnische keuring. Zonder eigen geld lukt het helaas niet, tenzij je ver onder taxatiewaarde koopt.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:40

We hadden een koophuis, wel eentje met een hoge rente en een opstartlening van 9000 euro die over 2 jaar terug betaald moest gaan worden. Mijn man kreeg een mooi aanbod vanuit mijn werk om samen met ons gezin in de bedrijfswoning te komen wonen en een contract daar. Dit zou voor ons een mooi uitzicht zijn op financieel wat meer zekerheid en eindelijk wat te kunnen sparen na jaren lang eigenlijk alleen maar te hebben gewerkt voor de vaste lasten. We hebben onze woning toen verkocht en helaas is de overwaarde naar de lening van de gemeente gegaan en er moet nog een bedrag overgemaakt worden eind januari. Ondanks dat ik hier helemaal op mijn plek zit met de Kids, met straks uitzicht op stallen en rijbak die mijn baas gaat maken voor z'n dochters en ik die mag gebruiken een droom die uitkomt natuurlijk . Alleen het zure is dat mijn man hier dus niet op z'n plek. Ik heb maanden van alles geprobeerd om het mooier en leuker te maken voor hem. Maar hij is echt niet gelukkig hier. Nu wil hij graag terug naar z'n oude werk alleen we hebben dus niks om op terug te vallen. Van de ene kant ben ik blij dat we van ons oude huis af zijn vanwege de hoge lasten maar aan de andere kant natuurlijk niet.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:42

Shanna schreef:
En de kosten voor hypotheek, en eventueel bouwtechnische keuring. Zonder eigen geld lukt het helaas niet, tenzij je ver onder taxatiewaarde koopt.

Er zijn banken die dan willen zien dat je het verschil tussen koopsom en marktwaarde aan eigen middelen hebt. Om te voorkomen dat mensen het hoger laten taxeren om op deze wijze te voorkomen dat ze geen eigen middelen hoeven in te brengen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:48

Shanna schreef:

Kosten van afsluiten hypotheek valt niet onder kosten koper, dat zijn de kosten die je altijd moet maken, ook bij von. :)
Edit: taxatiekosten horen er eigenlijk ook niet eens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:51

Klopt, dat is dus eigen geld wat je moet hebben en niet kan meefinancieren. Dus zonder dat aan eigen geld lukt het sowieso al niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:09

Ik denk dat het niet onverstandig is om een stukje spaargeld te hebben als huiseigenaar. Niet alleen bij de aankoop, voor bijvoorbeeld de hypotheekadvieskosten of de notaris, maar zeker ook later. Als je bijvoorbeeld een nieuwe cv ketel nodig hebt, of de kozijnen gedaan moeten worden :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:21

Het zijn miss niet direct kosten koper
Maar je moet het wel betalen idd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:29

Sowieso is dat al zeker niet onverstandig om genoeg spaargeld te hebben en te houden. Wij konden kosten koper nog wel mee laten financieren maar hebben dit niet gedaan en dit van het spaargeld betaald. Zo ook de restschuld van de oude woning. Nu lossen we tussentijds af, maar hebben wel een limiet wat er op de spaarrekening moet blijven staan, voor onverwachte kosten aan het huis, aan inboedel en dat we zo een nieuwe auto van ons eigen geld kunnen kopen. Niet dat we daar dadelijk voor moeten lenen (tegen een hogere percentage) en het geld wat we er voor hadden in aflossing hebben gezet.
Verbouwing doen we ook zelf financieren nu (aanbouw van ruim 11 bij 5 aan de garage, met zolder in landhuisstijl).
Nu moet ik wel zeggen dat wij makkelijk kunnen sparen omdat wij ruimschoots onder onze maximaal te lenen waarde zijn gebleven. Wij hadden in gedachte wat wij maximaal aan hypotheekkosten kwijt wilden zijn, waar wij ons fijn bij voelden, en hebben gekeken wat daar voor waarde aan zat qua koopprijs. Dit is dus maar 60% van wat we zouden kunnen financieren. Zo blijft er wel makkelijk ruimte over.
Doel is om ook zo snel mogelijk af te lossen omdat we na 30 jaar net in ons pensioen zouden zitten (mede daarom ook een lineaire hypotheek en geen annuïteit), en met verminderd inkomen is een lager woonlast wel fijn. Maar het ziet er nu naar uit dat we nog gewoon aan het werk zijn als de 30 jaar afgelopen is. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 07:44

Ik vrees dat ik me erbij neer moet leggen niet weg te komen. Aanbod nagenoeg nul. Adviseur lastig bereikbaar maar nog veel vervelender. Systeem van de ex huurwoningen is gewijzigd. Niet meer kijken en vaste prijs maar groepsbezichtiging en een bod moeten doen. De hoogste wint. Dan ben ik kansloos. Eerst huurders die de kans krijgen en daarna de mensen met veel geld die huis kopen opknappen en weer verkopen voor flink meer. Daar kan ik nooit tegenop vrees ik. Zonde is leuk huis dat nu vrij is. Die met die hiuten vloer met vlekken. De groepsbezichtiging is dez

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:24

Dus je hebt eigen geld nodig.. alles bij elkaar zit je zeker rond de 10.000€. Helemaal nu je nog maar 100% kunt lenen. 6 jaar geleden toen ik een huis kocht ook maar iets van €4000’zelf betaald helaas zijn de tijden veranderd.
Bij de Rabobank noemen ze afsluiten hypotheek, taxeren etc allemaal onder het kopje kosten koper. In ieder geval kosten die je zelf moet betalen.

Madelon: zal vast goedkomen! :D

Jelledaantje: Jammer dat je man niet kan wennen.

Karuna: Dat is klote zeg! Die bezichtigen waar meerdere komen en tegen elkaar opbieden gaan wij inderdaad ook niet heen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:32

Wat jammer Karuna... Klote dat die markt zo overspannen is :(

Jammer dat je man niet kan wennen idd. Gaan jullie daar nu dan weer weg?

Vanochtend weer geen leuke huizen op Funda ;( heb nu al mn pijlen op die van vrijdag. hoop echt dat ik er net zo'n klik mee heb als ik nu denk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:44

Zo bokt doet het weer.
Jelledaantje verdrietig dat je man niet kan wennen. Daar doe je niks aan.

Djuulsie ik hoop het ook.

Ik wilde dus typen deze week is de bezichtigdag en ik zit nog in franjrijk. Makelaar belde me gister. Vreemde is de e x huurhuizen verkopen niet snel en er is hier geen overspannen markt. Vandaar dat ik de keuze voor dit systeem vreemd vindt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:45

Als dat idd zo is, dan is die keuze wel raar ja.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 08:51

Djuulsie, mijn man brengt het grootste aandeel binnen financieel gezien. En als hij het niet naar zijn zin heeft en ongelukkig is, zullen we inderdaad de keuze moeten maken om weg te gaan hier. Maar dat is helaas niet zo gemakkelijk vanwege de nieuwe regels en hoge huurprijzen. Nu verdiend hij niet onaardig. Alleen hier zijn de kosten zo laag dat we eindelijk eens wat op konden gaan bouwen. Dus dit is een ontzettend grote tegenvaller voor me. En bij de gedachten raak ik al in paniek. Want hoe nu verder? We hebben wel 3 kinderen die stabiliteit nodig hebben in hun leven. Het beste zou zijn als hij het nog even vol zou houden. Maar als hij al zegt dat hij er maanden tegen aan loopt te hikken. En het mij niet durfde te zeggen, Hoeveel langer houdt hij het hier dan nog vol. Er is niks zo erg dan met tegenzin naar je werk gaan. Zal jullie op de hoogte houden wat de nieuwe stappen zullen zijn wbt een andere woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:27

Hier hebben huidige kopers ook eerste keuze/ koop. Echter mogen huurhuizen hier niet verkocht worden aan huisjesmelkers, je moet zelf de woning gaan bewonen. Als je met koopgarant koopt dan mag je de woning ook niet doorverkopen, dan koopt de woonstichting de woning weer terug en wordt winst of verlies gedeeld.

Wel balen zeg!

Ik had vannacht nachtmerries over het eigen geld gebeuren! :oo Voel me er nog niet helemaal lekker bij nu :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-18 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:29

Lastig Jelledaantje :( maar idd, als dit al tijden speelt...

Hoezo dan Shanna?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:41

jelledaantje: Ik zie dat jullie in Dongen wonen, wij kijken naar huizen daar.. In deze omgeving is de markt echt knettergek :+ Hopelijk vinden jullie snel een oplossing.

Ik heb net de makelaar gebeld van het huis wat dus weer opnieuw in de verkoop komt binnen 2 maanden. Vraagprijs weten ze nog niet, wel een bezichtiging geplant voor vrijdag. Ben benieuwd of de prijs een beetje in de buurt ligt :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:54

Spannend Booooo!