[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:05

Wendybrian, Tamara, renskep; gefeliciteerd!! :D

Wij hebben wel de max hypotheek :j hebben nog een deel contant moeten bij betalen ook nog om de hypotheek te kunnen krijgen. Dat kwam omdat ik helaas het laatste jaar dat meetelde voor de hypotheek een stuk minder verdiende dan de jaren ervoor dus dat laatste bedrag telde helaas mee. Maar goed, geeft niets; het is een geweldige investering :) (en doordat het op 1 salaris is gedaan, ook nu goed te betalen nu mijn inkomsten voor 90 procent zijn weggevallen )

Wendybrian

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:20

Jeetje wat vervelend dat jullie inkomen zo een klapper heeft gemaakt.
Maar super dat jullie toch nog een huis kunnen kopen, heerlijk!
Vooral met deze rentes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:32

Echt wel! Kregen ook nog extra kortingen; mijn ouders konden een deel van hun opgebouwde korting overdragen :)

Huis heeft nu al overwaarde dus zeker een goede investering :j

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:35

Wauw, goed geregeld zeg!

Waar wonen jullie, en wat voor woning is het?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:41

Wendybrian; jullie ook gefeliciteerd!

Dank jullie wel allemaal :o

Wij hebben denk ik niet superlang gezocht naar een huis. Ik ben nu ongeveer een half jaat serieuspop zoek naar een huisje voor mezelf. Koop of huur maakte in het begin niet uit, maar koop had wel de voorkeur als dat haalbaar was. En een maand geleden hadden we nog dit (een nieuwbouwhuisje) of een echte opknapper op het lijstje. Maar uiteindelijk toch voor de nieuwbouw gegaan :D
Hier ook de maximale hypotheek en nog wat eigen geld nodig, maar dan heb ik het alleen op mijn naam staan en is het dus op een salaris te betalen :) (vriend en ik zijn nu een jaar samen en hij studeert nog en ik wilde vooral heel graag uit huis)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:06

Goede berichten in dit topic, gefeliciteerd met de huizen!

Blegh, ik ben huizenzoekmoe. Maandag huis 24 bezichtigd. Ik zie het gewoon niet meer :+. Mijn vriend vond het echt een fantastisch appartement. Ik vond het ook erg mooi, maar wel prijzig en de locatie had niet mijn eerste voorkeur.
Nu kwamen we gisteren op het idee om dan toch maar een klushuis te kopen (bijv appartement dat voorheen van de woningbouw was) en dat naar eigen smaak op te knappen.
Maar wat we niet duidelijk hebben, is hoe het zit met extra hypotheek krijgen voor een verbouwing. Ik weet dat het nog wel mogelijk is, maar kan op internet niet duidelijk een antwoord of regeling hiervoor vinden. Kan iemand uit dit topic mij dat vertellen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:12

Extra hypotheek voor een verbouwing is een bouwdepot. De exacte regels hiervoor ken ik niet meer, wel weet ik dat dit veel minder makkelijk te verkrijgen is dan voorheen... hebben jullie zelf geen spaargeld achter de hand voor zoiets? Of kunnen jullie het niet sparen dmv de lagere maandlasten die je hebt door het klushuis (bepaald bedrag per maand opzij zetten)? Want ook over een bouwdepot ga je natuurlijk rente betalen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:20

We hebben rond de 13.000 spaargeld maar dat is denk ik niet genoeg om verbouwing van keuken+badkamer en aanschaf nieuwe vloer mee te betalen. En wat ik zie op funda, zijn die woningbouwhuizen zo niet echt leefbaar: geen vloer en geen keuken.
We hebben na de bezichtiging van maandag wel heel veel inspiratie gekregen om een woning anders in te delen dan de standaard indeling die die appartementen doorgaans hebben. http://www.funda.nl/koop/groningen/appa ... attegrond/
De keuken verplaatsen en samenvoegen met de woonkamer, en van de voormalige keuken een ruimere badkamer met inloopdouche maken. Maar om dat te gaan doen moet je dus wel direct goed gaan verbouwen.

Zal de hypotheekadviseur even bellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:27

Daar ga je dat inderdaad niet mee redden denk ik, want ik neem aan dat je het netjes en goed wilt doen. Ook al doe je veel zelf, verbouwen kost gewoon veel geld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:45

plien. je moet het huis voor de hypotheek laten taxeren, dan geef je als je de opdracht tot taxeren geeft , aan wat je gaat willen doen kwa klussen en verbouwen en dat je ook een taxatie nodig hebt voor een bouwdepot, de taxateur zal dan ook een bedrag vaststellen wat het huis waard gaat zijn na de aangegeven verbouwingen, en dat bedrag wat dus bovenop de huidige waarde komt kun je als bouwdepot lenen over het algemeen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:17

Plien91 schreef:
Maar wat we niet duidelijk hebben, is hoe het zit met extra hypotheek krijgen voor een verbouwing. Ik weet dat het nog wel mogelijk is, maar kan op internet niet duidelijk een antwoord of regeling hiervoor vinden. Kan iemand uit dit topic mij dat vertellen?

Zolang je bouwplannen goed getaxeerd worden door een taxateur is een bouwdepot niet zon probleem. Eis is dat het woning verbeterende verbouwingen moeten zijn. Houdt er wel rekening mee dat als je koopt via woningbouw, dat er soms een maximum zit op hoe hoog je bouwdepot mocht zijn. Bij mij mocht dat maar 10% van de koopsom zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:57

hier ook oid woningbouwhuis, nu hebben we maar heeeeeel weinig bijgeleend maar die 10procent limiet hadden wij niet.
misschien dat dat nog te malen heeft met constructies als koopgarant?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:59

Toen wij bij de ABN zaten kregen we te horen, dat we zonder enig probleem 10% bij konden lenen voor woningverbeterende verbouwingen wanneer je inkomen dat toelaat.

Dat zou zonder taxatie moeten kunnen, misschien dat ze dat bedoeld?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:03

Verhoging voor een hypotheek is níet per definitie een bouwdepot! Wij verstrekken alleen een verhoging in bouwdepot als we maximaal gaan verstrekken op basis van een taxatierapport wat de waarde van de woning na verbouw aantoont. Anders wordt het bedrag gewoon in één keer overgemaakt, vrijwillige bouwdepots worden niet verstrekt. Dit kan natuurlijk per verstrekker verschillen, maar het is dus niet altijd in een bouwdepot.

De aanvraag voor een verhoging (als je dus de verhoging aanvraagt ná het afsluiten van de initiële hypotheek) gaat op dezelfde manier als de aanvraag voor een nieuwe hypotheek (aanschaf woning). Je moet je inkomen, waarde woning etc aan kunnen tonen, dat wordt getoetst en dan wordt het verstrekt. Afhankelijk van de inschrijving moet je nog een keer langs de notaris of kan het binnen je bestaande inschrijving en wordt het onderhands verstrekt. Wil je de verbouwing direct meefinancieren bij de aanschaf van de woning, dan zul je dat bij de aanvraag aan moeten geven.

Houdt er wel rekening mee dat ook bij een verhoging/verbouwing de grens van 104% van de waarde van de woning wordt gehanteerd, aangetoond door taxatie of WOZ.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:08

Berdien, nu je hier bent !
Zijn er op het moment nog speciale regels m.b.t. het meefinancieren van de K.k. ? :)
Naast de 104% regeling?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:09

Hoe bedoel je dat precies?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:17

Vroeger kon je de kosten koper volledig mee financieren in je hypotheek, dit hebben ze nu terug gebracht met de waarde van maximaal 104% die je op je woning kunt meefinancieren.

Schatting is dat k.k. 6% van je woning waarde is, je zou dus 2% zelf moeten betalen.
Zijn er nog speciale richtlijnen waar je aan moet voldoen om die 4% mee gefinancierd te krijgen. Maken ze onderscheid in aankoopkosten die je wel of niet mag financieren. Bijvoorbeeld de overdrachtbelasting wel, taxatiekosten niet etc etc..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:32

Nee. Bij mij zat er echt een limiet op van 10%, ik heb wel gekocht met koopgarant inderdaad. Heb het bij iemand anders ook gehoord. Wellicht is het ook van woningbouw tot woningbouw anders. In ieder geval iets om rekening mee te houden, of navraag naar te doen voor je zon huis accepteerd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:32

Richtlijnen zijn afhankelijk per verstrekker, wij hebben er geen specifieke richtlijnen voor voor zover ik weet. Wat meegefinancierd wordt hangt ook af van de financiële situatie van de koper af, en diens wensen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:26

Dankjewel Berdien !

Iemand hier nog belang bij twee kaartje voor de bouw en verbouw beurs die nu bezig is in Utrecht. Mogen voor een klein prijsje weg € 6. Zijn e-tickets :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:28

Tot wanneer is die beurs?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:29

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:47

Hoi Hoi,

Ik heb hier al eens eerder gereageerd en mee gepost. :)
Helaas heeft mijn vriend niet het vaste contract gekregen waar we op hadden gehoopt dus het is voor ons allemaal even uitgesteld en we blijven ondertussen gewoon rustig rond kijken. Weten heel erg goed wat we willen, alleen doordat mijn vriend een andere baan moet zoeken met andere inkomsten en het nog wel even duurt voor ik in mijn sector (van opleiding) een vaste baan ga vinden ziet het er niet héél rooskleurig uit helaas. Afwachten, afwachten, afwachten...

Echter vroeg ik mij af en daarom ook even weer een berichtje in het topic, of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een woning met erfpacht (of gewone huur) van de grond?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:53

_Marinke_ schreef:
Hoi Hoi,

Echter vroeg ik mij af en daarom ook even weer een berichtje in het topic, of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het kopen van een woning met erfpacht (of gewone huur) van de grond?

In de laatste Vereniging Eigen Huis stond een stuk over problemen bij particuliere erfpacht.
Zij raden het af: http://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/erfpacht/

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:55

Banken zijn over het algemeen ook niet blij met particuliere erfpacht. Daarnaast wordt de lengte van de hypotheek aangepast aan de duur van de erfpacht. Dus stel dat het huis wat jij op het oog hebt erfpacht heeft lopen tot 2025, dan loopt de hypotheek ook niet langer, en zul je dus voor die tijd de boel afgelost moeten hebben = hoge maandlasten.