Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:56

Bamboe is ruk inderdaad, mijn oom heeft op een gegeven moment de kettingzaag in de grond gezet om het eruit te krijgen...

Fijn dat er weer van alles terug komt aan groen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:57

Ja hoe voller qua beplanting hoe minder onkruid de kans krijgt/ op valt haha! En het brengt kleur en leven in de tuin. Ik wil helemaal geen aarde meer zien uiteindelijk! :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:02

Buren hadden ook bamboe in het bos staan, zijn al weken bezig alles eruit te halen (stuk van een 300 m2 gok ik := ). Was eerst afgegraven, maar nog echt veel blijven zitten.
Stuk van ons wat er aan grenst hebben we nu ook aangepakt, we hebben nu ook een hele stapel bamboe op de bult liggen.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:08

Hier hebben we ook veel bamboe weggehaald, heeft iemand een idee wat je met de stokken kunt doen? Ze zijn nog niet gedroogd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:13

Wij hebben het gewoon gratis afhalen gezet (de levende bamboe, heel wat mensen blij mee gemaakt want het is een dure plant! Wel de tip gegeven het in een pot te zetten tenzij ze een oerwoud-tuin wilden (zoals wij hadden :)) ) en de rest bij het groen afval gedaan (bij het uitgraven en zeven gelijk in een aanhanger en die naar de gemeente gebracht). :=
Het was ook echt zo enorm veel!

Maar gedroogd kan je er van alles mee doen haha! Meubels mee maken, een zonnescherm, hengels, voor de kinderen een tipi-tentje. Een decoratieve ladder waar je hangplantjes aan hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:22

Idd zonde maar word vanzelf weer groen , irriteer mij enorm aan verkochte huis tegenover mijne daar trekken ze alles eruit en dat was netjes onderhouden etc . Zus trekt ook alles eruit , vandaag een auto vol opgehaald

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er mooi uit ! Pad even aanhaken etc en bij de gevel tegels erin en de regentonnen eens aansluiten dan is die helft van de tuin goed genoeg (moestuin stukje blijft leeg). Waar ik sta is volgende project :P

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:27

Shanna schreef:
Zoek de verschillen;

[ [url=m/hG4G4a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9h4TWL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wU7stx.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn nu toe aan het inzaaien van het gras, maar kan dat nu al of zijn de nachten daar nog te koud voor?

Ik vind het straatwerk erg mooi gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:42

Zonde Rebecca! Helemaal als het niet nodig is.. hier in de buurt zie ik vooral tegels ervoor terug komen.. zo zonde is dat..

Thanks voor het straatwerk-compliment! Wij zijn ook erg blij met deze tegels, de rand rondom de tegels breken het oppervlak een beetje.

Met de schutting zijn we ook erg blij, 100% gerecycled! (Gerecyclede kunststof palen, en gebruikte schuttingplanken die al mooi groen zijn).

Hebben jullie nog tips voor leuke boompjes of struikjes met kleur in het blad? En beplanting die in het najaar ook mooi vol is? Klimmers met bloemen die winterhard zijn zoeken we ook nog, zowel voor zon als schaduw (tuin is op het zuiden maar de boom achterin zorgt wel voor schaduw daar). Geen klimop/ hedera.. :+
Iemand ervaring met toscaanse jasmijn of kamperfoelie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:45

Skimmia kan in de schaduw / half schaduw (2de foto de struik ) , klimop is troep pff

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:58

Wij zijn hard bezig om al het onkruid te verwijderen.
En we hebben een stuk of 10 grote plastic lelijke bakken met allerlei verschillende planten staan.
Langs onze vijver staat een lelijk hek aan de buitenkant, die gaan we weghalen en dan kijken of we het daar zelf kunnen opvullen met die planten uit die bakken.
De tuinman om onze oprit /ingang te veranderen en nog wat andere aanpassingen te doen, die komt voorlopig niet i.v.m. corona, dus zijn zelf aan de slag gegaan.

We gaan morgen grint en keien bestellen om grindpad op te vullen.
Bamboo matten bestellen om 2 bestaande lelijke glazen schermen mee te bedekken.
En we gaan een grote Palm online bestellen.
De olijfboom daar wacht ik nog ff mee, eerst alle plastic rommel eruit.

Ik zag dat de wilde kersenboom al mooi rode bloemetjes heeft en de kersenboom witte bloesems.
Ik vind het geweldig om te zien hoe alles in bloei komt.
En nu met dit mooie weer, heerlijk.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:08

Shanna schreef:
Zonde Rebecca! Helemaal als het niet nodig is.. hier in de buurt zie ik vooral tegels ervoor terug komen.. zo zonde is dat..

Thanks voor het straatwerk-compliment! Wij zijn ook erg blij met deze tegels, de rand rondom de tegels breken het oppervlak een beetje.

Met de schutting zijn we ook erg blij, 100% gerecycled! (Gerecyclede kunststof palen, en gebruikte schuttingplanken die al mooi groen zijn).

Hebben jullie nog tips voor leuke boompjes of struikjes met kleur in het blad? En beplanting die in het najaar ook mooi vol is? Klimmers met bloemen die winterhard zijn zoeken we ook nog, zowel voor zon als schaduw (tuin is op het zuiden maar de boom achterin zorgt wel voor schaduw daar). Geen klimop/ hedera.. :+

Hier ervaring met Toscaanse jasmijn als schutting (zie mijn eerdere berichten voor meer info& foto's)

Verder doet de euonymus harlequin het hier mooi (wintergroen, witbont blad, blijft laag(ong 30-50cm)
Pieris japonica "forest flame" doet het hier ook mooi (al zijn van de week alle jonge blaadjes kapotgevroren, maar groeit wel weer aan) ook wintergroen met rond deze tijd kleine trosjes witte bloemetjes, maar de sierwaarde zit hem vooral in het knalrode jonge blad, wat ongeveer hele zomer door terug blijft komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:17

Tegels idd , ben benieuwd wat ze hier tegen over erin gooien . Maar mag mij niet te druk maken erover :x

Klinkt goed Electra !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:23

Oh de pieris japonica is inderdaad erg mooi!! Vooral omdat het wat meer kleur in de tuin brengt ook! We hebben in de vijver ook mooie rode bloeiers gezet, rondom de vijver en waterval liggen grote stenen/ keien waar we rotsplantjes tussen willen zetten. Ik kan niet wachten tot alles gaat groeien zodat we zien wat waar mooi staat! Onder de fruitbomen willen we ook nog wat hogere beplanting plaatsen. Onder de schutting/ naast het terras hebben we een strookje van 10 cm vrij gehouden voor ik denk dat daar heide gaat komen.

De jasmijn valt me alles mee zo op het voorbeeld! Hoelang heb je het nu staan en hoe vol is het nu?

En hoe zijn jullie ervaringen met online bestellen? :+
In de winkel kies ik altijd de plant die qua vorm het beste bij ons past, of die qua bloei in het gewenste stadium is bijvoorbeeld. Met online bestellen wordt het voor je gepakt natuurlijk.. :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:38

Ik wil zo'n palm bestellen online omdat een vriendin van mijn dochter er goede ervaringen mee heeft.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 23:56

Shanna schreef:
Oh de pieris japonica is inderdaad erg mooi!! Vooral omdat het wat meer kleur in de tuin brengt ook! We hebben in de vijver ook mooie rode bloeiers gezet, rondom de vijver en waterval liggen grote stenen/ keien waar we rotsplantjes tussen willen zetten. Ik kan niet wachten tot alles gaat groeien zodat we zien wat waar mooi staat! Onder de fruitbomen willen we ook nog wat hogere beplanting plaatsen. Onder de schutting/ naast het terras hebben we een strookje van 10 cm vrij gehouden voor ik denk dat daar heide gaat komen.

De jasmijn valt me alles mee zo op het voorbeeld! Hoelang heb je het nu staan en hoe vol is het nu?

En hoe zijn jullie ervaringen met online bestellen? :+
In de winkel kies ik altijd de plant die qua vorm het beste bij ons past, of die qua bloei in het gewenste stadium is bijvoorbeeld. Met online bestellen wordt het voor je gepakt natuurlijk.. :=

Ze staan er nu net geen 2 jaar ( eind april). Ik zal even kijken of ik morgen tijd heb om foto te maken van hoe vol die nu is. (Zijn druk bezig met carport herstellen :+)

gezien de roodtinten is de Loropetalum ever red is dan misschien ook wel wat voor je. Ook winter"groen" (want donkerrood blad :+ ) en ook erg sterk (in eerste jaar dusdanig laten verdrogen dat ik dacht dat ie dood was, er zat geen blad meer aan :(:) maar met flink water geven begon die toch weer flink blaadjes te groeien en is nu weer mooi vol :) ) is geen snelle groeier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:01

Bamboe stokken worden veel op moestuinen gebruik. Sommige gebruiken ze voor de stokbonen ik gebruik ze voor diverse dingen. We moeten ervoor betalen wil je wat hebben.

Dus als iemand in de buurt bamboe stokken gratis op te halen heeft heb interesse.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 06:58

Shanna schreef:

Ik heb beide, kamperfoelie is een groenblijvende variant maar ziet er 's winters toch wat treurig uit. Zomers is ie prachtig, ruikt heerlijk en de insecten zijn er heel blij mee. Toscaanse Jasmijn heb ik als plantje van 30 cm gekocht, die had het de eerste jaren 's winters wel moeilijk maar inmiddels is het 1 van mijn meest geliefde planten in de tuin. Ik heb als groenblijvende klimmer daarnaast ook een Clematis Armandii, die doet het ook geweldig. *even foto's zoeken*
Afbeelding
Alleen zo snel 1 van de clematis gevonden, als je wil maak ik ook van de andere klimmers een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 10:00

Prairy schreef:
Bamboe is ruk inderdaad, mijn oom heeft op een gegeven moment de kettingzaag in de grond gezet om het eruit te krijgen...

Fijn dat er weer van alles terug komt aan groen :)

Ik heb datzelfde probleem met Elfenbloem.(Epimedium)
Nee niet lachen, dat o zo breekbaar en teer uitziend plantje maakt ook hele plakkaten die alleen met een schop uit de grond te krijgen zijn.
Is zo goed als niet te splitsen en laat na verwijderen hele gaten achter die met nieuwe grond opgevuld moeten worden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:35

Aangezien er in dit topic veel tuinierders zitten, weet iemand welk boompje ik in mijn tuin heb :o?

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt

En een paar van de rest van de tuin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:02

Ik weet niet wat voor boompje dat is, maar ik weet wel dat ik jaloers ben op dat zwembad in je tuin :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:13

Dat zwembad zeker, maar ook de rest van de tuin is :wow:

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:45

Hier ook geen idee van het boompje, maar die pergola met de blauwe regen <3 :~ <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:16

Aah jammer dat niemand het weet.
Mijn moeder wist het ook niet terwijl ze normaal zo'n beetje alles wel weet.

Dat zwembad zal dit jaar veel gebruikt gaan worden denk ik _O- mits het mooi weer is natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:16

Wat een prachtige tuin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:27

Wauw die tuin inderdaad!!
Weet de app plantnet niet welk boompje het is? Zelfs hoveniers gebruiken die app! :Y)