Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
shirleyp schreef:Helder filmpje! Ik heb me ook al bedacht dat dit natuurlijk ook geldt voor btw op andere producten en diensten. Daar harkt de overheid met deze hoge prijzen natuurlijk ook veel meer van binnen. En dan heel trots zijn op die accijnsverlaging op benzine destijds, terwijl er alsnog bizar veel belasting over wordt betaaldSip.
secricible schreef:Maar hoezo is dat immoreel?
W.b. de energiemaatschappijen: zo werkt privatisering nou eenmaal. Bij schaarste gaan de prijzen omhoog en verdienen de maatschappijen er dus meer aan. Dat kun je dan moeilijk nu ineens de energiemaatschappij gaan aanrekenen, dat was een verwacht gevolg van de privatisering. "ALS het gas schaarster word.." Nou, als is nu aangebroken. En blijkbaar hebben we met z'n allen toch echt voor de privatisering gestemd al die tijd. Nu we daar de nadelen van zien beginnen te piepen is wat aan de late kant...
W.b. de regering vind ik het al helemaal niet immoreel: het is niet dat Mark Rutte nu ineens een dag extra op vakantie kan en het is ook niet zo dat de staatskas ineens groeit ofzo. Waar denk je dan dat bedragen als 1300 euro voor ieder gezin onder de grens vandaan moet komen?
Het zou immoreel zijn als dat opgestreken geld vervolgens in Mark Ruttes (of wie dan ook) portemonnee vloeide. Of werd opgespaard of wedikwat. Maar daar is toch geen sprake van? Ik ben niet bekend met alle geldstromen die er zijn, maar ik heb het idee dat ze toch proberen om geld terug te laten vloeien naar de partijen die er nood aan hebben.
Dat lost niet ineens dit probleem op, maar de BTW verlagen gaat ook niet zorgen dat we ineens wel onze energierekening kunnen betalen.
MoniqueT schreef:En wat doet Spanje? Die gooien op de stroomrekening een extra bedrag (ik hoorde al van 54 euro op een rekening van 98) omdat er gas nodig is om stroom op te wekken. Nieuwe wet, voor alle variabele contracten en contracten afgesloten na 26 april van dit jaar. Wij hebben onze rekening nog niet ontvangen, maar ik ben benieuwd. Linksom of rechtsom zal je toch ergens de sjaak zijn.
elnienjo schreef:secricible schreef:Maar hoezo is dat immoreel?
W.b. de energiemaatschappijen: zo werkt privatisering nou eenmaal. Bij schaarste gaan de prijzen omhoog en verdienen de maatschappijen er dus meer aan. Dat kun je dan moeilijk nu ineens de energiemaatschappij gaan aanrekenen, dat was een verwacht gevolg van de privatisering. "ALS het gas schaarster word.." Nou, als is nu aangebroken. En blijkbaar hebben we met z'n allen toch echt voor de privatisering gestemd al die tijd. Nu we daar de nadelen van zien beginnen te piepen is wat aan de late kant...
W.b. de regering vind ik het al helemaal niet immoreel: het is niet dat Mark Rutte nu ineens een dag extra op vakantie kan en het is ook niet zo dat de staatskas ineens groeit ofzo. Waar denk je dan dat bedragen als 1300 euro voor ieder gezin onder de grens vandaan moet komen?
Het zou immoreel zijn als dat opgestreken geld vervolgens in Mark Ruttes (of wie dan ook) portemonnee vloeide. Of werd opgespaard of wedikwat. Maar daar is toch geen sprake van? Ik ben niet bekend met alle geldstromen die er zijn, maar ik heb het idee dat ze toch proberen om geld terug te laten vloeien naar de partijen die er nood aan hebben.
Dat lost niet ineens dit probleem op, maar de BTW verlagen gaat ook niet zorgen dat we ineens wel onze energierekening kunnen betalen.
Privatisering had natuurlijk nooit gemogen bij nutsvoorzieningen en zorg. Dat is een kapitale fout geweest.
Dat de overheid nu meer binnen harkt vind ik zeker wel immoreel als dat geld niet terugvloeit naar het volk. Het is al helemaal immorieel dat ze met miljoenenbedragen strooien aan bedrijven en het buitenland, maar voor de Nederlandse bevolking geen uitspraken kunnen doen en geen garanties kunnen geven over de voedsel- en energiezekerheid. Dan ben je gewoon immoreel bezig.
De btw hoeft niet nog lager, maar doe wat aan de structurele exorbitante belastingen waaruit ons energietarief bestaat. Als dat bedrag lager is valt de btw ook lager uit.
Mjetterd schreef:Moderatoropmerking:Het is toegestaan om van het topiconderwerp af te wijken, maar het is niet wenselijk dat er hele pagina's discussies worden gevoerd over onderwerpen waar ook topics over te vinden zijn op [NM] Nieuws en Maatschappij. Wie behoefte heeft om die discussies te voeren: dit kan verder in de discussietopics op [NM]. Dan kan dit topic weer kan gaan over tips wat betreft energie besparing en hoge energieprijzen.
MoniqueT schreef:En wat doet Spanje? Die gooien op de stroomrekening een extra bedrag (ik hoorde al van 54 euro op een rekening van 98) omdat er gas nodig is om stroom op te wekken. Nieuwe wet, voor alle variabele contracten en contracten afgesloten na 26 april van dit jaar. Wij hebben onze rekening nog niet ontvangen, maar ik ben benieuwd. Linksom of rechtsom zal je toch ergens de sjaak zijn.
Dees schreef:MoniqueT schreef:En wat doet Spanje? Die gooien op de stroomrekening een extra bedrag (ik hoorde al van 54 euro op een rekening van 98) omdat er gas nodig is om stroom op te wekken. Nieuwe wet, voor alle variabele contracten en contracten afgesloten na 26 april van dit jaar. Wij hebben onze rekening nog niet ontvangen, maar ik ben benieuwd. Linksom of rechtsom zal je toch ergens de sjaak zijn.
In Spanje is het gewoon toegestaan om de electriciteit die je opwekt met zonnepanelen, zelf op te slaan in accu-vermogen. Je bent in Spanje helemaal niet verplicht om "aan het net" aangesloten te zitten.
Sansevieria schreef:Pallatin schreef:Wij gaan komend weekend langs bij een leverancier van infraroodpanelen; we willen een paneel boven de zithoek plaatsen als bijverwarming om zo ons gasverbruik drastisch terug te dringen. Ik maak me echt zorgen of we niet gaan leeglopen aan de kosten voor gas, ons vaste contract liep af afgelopen maart…
Wie heeft er al een infraroodverwarming en kan goede merken/ leveranciers aanraden. We willen er het liefste eentje met een ingebouwde thermostaat bedienbaar op afstand
Ik heb er een van dit merk, die van 750w :
https://warmtepanelen.nl/producten/sp-infrarood-panelen
En dan een apart te bedienen wandthermostaat die draadloos op een acces point aangesloten is (Homematic IP set), zo kun je als je dat wil meerdere IR panelen via die thermostaat bedienen. Of via de app op je telefoon.
Kan overigens ook lampen en beveiliging op, mocht je dat willen.
https://homematic-ip.com/nl/product/access-point
Heel tevreden van, bij ons hangt hij aan het plafond op de badkamer.