Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:17

@prairie, probeer wel de pruimenbomen goed bij te houden met snoeien ook. Bij ons vorige huis braken de helft van de takken af door het gewicht van alle pruimen :+
Toen we dat huis kochten waren het meer struiken dan bomen en na een paar jaar weer wat vorm gegeven maar het heeft wel even geduurd.

Nu blijf ik weer meelezen :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:12

Ja, na de oogst ga ik ze snoeien, de kersen ook. Ze komen van een teler af en alles zit door elkaar, vooral de kersen zien er niet uit. En wat je zegt, niet alles in 1x maar even de tijd voor nemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:38

Ze krijgen ook opschot (kest en pruim) dus als je nieuwe bomen wilt kun je die afsteken als ze groot genoeg zijn. Hebben hier ook bomen wat staan bomen van andere bomen komen. Helaas slaan ze niet allemaal aan :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:14

Hmm ja, maar dat is dan van de onderstam, en dan is het maar de vraag of die ook lekker zijn. Maar dat kan natuurlijk wel gebruikt worden om op te enten

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:05

Ziet er gaaf uit Prairy!
Ik merk dat ik zoekende ben naar passende bomen en struiken hier.. Voor het grootste deel is de tuin 10m breed, met aan de noordzijde een schuur+zonnepanelen dus hetgeen wat er komt mag niet al te hoog zijn ivm de zonnepanelen. Binnenkort maar eens met de buren babbelen of er dichterbij de erf grens het een en ander mag staan.

Voor nu eens een lekkere lunch maken:
Afbeelding
De krop sla kreeg ik spontaan van de buurman, dus zelf nog het een en ander uit de tuin gehaald om het aan te vullen; radijs, spinazie, erwten scheuten en kruiden :9

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:12

Sla zaait trouwens erg makkelijk uit dus als je niet overal sla wilt kun je het beter niet door laten schieten.
Wij vonden overal sla, ook in de bermen van de weg naast onze groentetuin, in de tuin bij huis etc :+

Oh en als het geënte bomen zijn is het idd anders, hier zijn de kers en pruim niet geënt.

Maar dit is niet echt perma cultuur }:0

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:25

palousa_boy schreef:
Maar dit is niet echt perma cultuur }:0

Dat is maar de vraag. Het klopt het is niet echt permacultuur, maar het is het ook n iet niet. HEt zit er dicht tegen aan. Jullie gebruiken wol ipv snippers en dat is logisch op een schapenboerderij, je doet biologisch, en je bent middels het afdekplastic bezig om je onkruiden die talrijk zijn een flinke klap te geven zodat je straks gelijk kunt planten zonder de grond om te gooien. Ik vind het dus wel dicht bij de permacultuur aanliggen hoor. Of ik heb het niet goed begrepen?
Het zou raar zijn als jullie bv met houtsnippers zouden gaan werken of met vegetale composte. Want jullie hebben wol, en jullie hebben dierlijk mest van een hele hoogwaardige kwaliteit en super dicht tegen het biologische aanliggen. Zoals ik het begrepen heb, is dat dus permacultuur. Je maakt gebruik van datgene dat je in je omgeving hebt staan en wat je in overvloed hebt.

Bij ons is houtsnippers logisch want door onze tuinpark hebben we veel takken die vallen die ik dan snipper. Wij hebben meer vegetale compost en komen bij jullie in de winter schapen compost erbij halen, maar dat hebben wij hier niet.

Loveslimpie smakelijk eten. Ziet er fantastisch uit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:31

Dat ziet er heerlijk uit.

Hebben jullie wel een Tenerumi Siciliaanse courgette) gegroeid? Dat is echt een aanrader :j
Ik weet niet of het in NL lukt, maar in Frankrijk zou dat zeker moeten kunnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:06

Houtsnippers staat hier ook wel op de planning Pien maar dan moeten we een versnipperaar huren/kopen die ook wel wat dikkere takken aan kan en voor nu is dat nog even te duur tegenover gewoon een paar zakken snippers kopen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 13:15

Dat snap ik Palousaboy!

Siciliaanse courgette gegoogeld maar er komt niets omhoog behalve gerechten uit Italië.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:58

Zo ziet de plant eruit:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Flaschenkürbis

Edit: even de hele link kopieeren, bokt hakt hem af

Je kan zowel de scheuten als de vrucht eten en is erg lekker in de zomer. Vooral met verse tomaatjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:06

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:51

De fleskalebas heet het in het Nederlands en hij kan HUGE worden!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:59

loveslimpie schreef:
Ziet er gaaf uit Prairy!
Ik merk dat ik zoekende ben naar passende bomen en struiken hier.. Voor het grootste deel is de tuin 10m breed, met aan de noordzijde een schuur+zonnepanelen dus hetgeen wat er komt mag niet al te hoog zijn ivm de zonnepanelen. Binnenkort maar eens met de buren babbelen of er dichterbij de erf grens het een en ander mag staan.

Voor nu eens een lekkere lunch maken:
[ [url=m/9osoXr.jpg]Afbeelding[/url] ]
De krop sla kreeg ik spontaan van de buurman, dus zelf nog het een en ander uit de tuin gehaald om het aan te vullen; radijs, spinazie, erwten scheuten en kruiden :9

Belangrijkste is denk ik, wat vind je lekker?

Is er veel schaduw of juist veel zon?

Een vijg is gek op zon, tegen een Zuid muur heeft hij het hier echt heel goed naar de zin. Uitstekend te snoeien.

Hazelaar, kornoelje, olijfwilg, krent worden grotere struiken maar zijn ook goed te snoeien, net als vlier (als je de Amerikaanse vlier neemt krijg je enorme bloem schermen, lekker voor siroop).

En uiteraard kun je iets van appel, peer, pruim, kers, perzik, nectarine etc zetten, pak dan laagstam.

Dan frambozen, tayberry, blauwe of roze bes, honingbessen.

En dan bijvoorbeeld aardbei, kruiden etc. Dat kan relatief op een kleine oppervlakte bij elkaar staan. Zoek eens naar syntropic agroforestry. Dat is voor grote schaal maar de essentie ervan kun je ook gebruiken voor een kleine oppervlakte. Ook, zeker in het begin, goed te combineren met groente er tussen planten voor directe opbrengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:13

pien_2010 schreef:
De fleskalebas heet het in het Nederlands en hij kan HUGE worden!

Ja, vooral als je hem bij de compost hoop hebt _O-
Je kan hem super goed omhoog wikkelen tegen palen en domweg de overdreven groei afknippen. Sommige vruchten die we eraf gehaald hebben waren bijna een meter lang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:57

Eerder in dit topic:

Sizzle schreef:
Vraag: Weet iemand wat dit is?
[ [url=m/cC2vau.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had wat paars verwacht maar het is toch heel anders en ik ben er nog steeds niet helemaal uit :+

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 21:14

Sissle ik heb geen flauw idee. Heb je niet een app waaraan je het kan vragen. Ik heb obsidentify en is gratis.

Inmiddels zijn wij begonnen om uit de tuin te eten. Ik vind het lekker en het heeft iets heel aparts. Inmiddels gegeten: Spinazie, en paksoi, en mosterdblad. Tevens kruiden uit de tuin, zoals citroen thyme, bieslook ea kruiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:39

Inmiddels gevonden, 3 apps verder. Het is de Centranthus ruber, familie van valeriaan.
Bij Obsidentify krijg ik een melding dat ze liever niet willen dat je tuinplanten zoekt.
Daarna 2 geprobeerd maar dat moest met account, daar had ik geen zin in.
Ik heb het nu gevonden met PlantNet.

Wat fijn dat je al zoveel hebt dat je er ook echt al wat mee kan, heerlijk is dat :9

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 23:34

Ik heb er 4 apps ervoor. :') _O-

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:55

Iemand een idee hoe ik fluitenkruid rondom kan krijgen?
Zaaien of uitgraven en planten? En wanneer beste tijd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 12:04

Wat ik heb gedaan met wilde planten die ik in de tuin wilde hebben (orchideeën, primula, bos hyacintjes ea), ik had een emmer en schep bij me en een fles. Ik graaf een groepje behoorlijk diep en grote cirkel uit . Gooi water in de emmer en dan die kluit. Onmiddelijk thuis bij aankomst zet ik het op een plekje dat heel veel lijkt op het plekje waar ik het vandaan had gehaald.
Bv ik heb orchideeën uit de slootkant gevist die in de volle zon staan, maar ook die heel veel schaduw hadden.
Diegene in de volle zon gingen op de zelfde kant (zuiden bv), diegene in de schaduw koos ik ook zo'n soort plekje. Tot nu toe heb ik een 100% score dat gelukt is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:50

Symke schreef:
Iemand een idee hoe ik fluitenkruid rondom kan krijgen?
Zaaien of uitgraven en planten? En wanneer beste tijd?

Hier groeit enorm veel fluitenkruid overal. Je mag het zo weg komen scheppen hoor :-D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:11

Hou er rekening mee dat dit niet zomaar mag in NL je kan er een boete geloof ik voor krijgen. :o

Dit staat op internet:
In het wetboek van Strafrecht staat een oud wetsartikel betreffende stroperij. Op grond daarvan mag je niets meenemen, ook geen grond of (delen van) planten, zelfs niet als deze op de grond liggen en je ze zonder schade aan te richten kan pakken. Ook sprokkelen zonder toestemming van de eigenaar valt onder stroperij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:19

Marcella zal best , maar fluitenkruid is zo een algemeen kruid. Ik heb daar veel van geplukt vroeger om wol mee te verven. In Nederland is het een soort onkruid.

Zo de keuze om zelf te bepalen wat we eten is voorbij, geloof ik :)) en ik vind dat erg leuk. Dus een gesprekje met onze tuin gevoerd:

Tuin wat eten we vandaag?

Afbeelding
Antwoord→ "spinazie want begint anders door te schieten en dan is het minder lekker". Ok, ça marche (komt voor elkaar).

Tuin wat eten we morgen?

Afbeelding
Antwoord "Paksoi want eerste bloemetjes komen in twee planten en dan gaat de kwaliteit al snel achteruit"→. Ok, ça marche.

Tuin wat eten we binnenkort?
Antwoord

Afbeelding
Antwoord, "rode sla want die groeit als een tierelier dus er komt een hele oogst aan".

Tuin hoe gaat het met de mosterdplantjes?

Afbeelding
Antwoord→ "ze zien er prachtig uit en de eerste bloemetjes komen en dat worden je zaadjes en is ook lekker door de sla".
Dus voor vandaag voor wat extra smaak, 2 grote mosterdbladen bij de spinazie gedaan.

Tuin hoe gaat het met de knoflook en de aardbeien?

Afbeelding
Antwoord:
"tja de knoflook dat weet ik niet. NOg paar weken wachten en hopelijk zijn er dan knolletjes knoflook"→ "OK, ik wacht".
En:
"Over de aardbeien moeten we het eventjes gaan hebben. Zoals je ziet doen die het geweldig. Eentje was al bijna rijp. Tja, iedereen vindt dat lekker, dus die ene is al half opgegeten door een vogeltje. Die aardbeien moet je gaan delen met de vogeltjes en de konijntjes ben ik bang". →
OK, daar kunnen wij wel tegen. We gaan het zien.