Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:44

Veel energiemaatschappijen bieden alleen variabele contracten aan. Ik zou eerlijk gezegd alleen voor de grote jongens gaan.

Ben namelijk bang dat wanneer deze maatschappij failliet zou gaan je eneco taferelen krijgt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:52

Ik zit nog steeds op mijn nieuwe tarief te wachten. Contract loopt komende week af maar nog steeds onduidelijkheid over de tarieven bij de overkoepelende stichting.

Verbruik maart was bijna gelijk aan februari. 103 m3. -O- zo stom. Wel denk ik dat deels te goed geisoleerde retourleiding een oorzaak kan zijn. Ik ga volgende week een afspraak maken zodat ze de cv ketel eens goed kunnen nakijken en eventueel beter inregelen.

En ik heb voor boven twee mobiele electrische kachels besteld. Beiden geschikt voor blijvend gebruik, vorstbeveiliging en per graad regelbaar en eco stand. En een turbo stand met ventilator voor rappe verwarming mocht dat nodig zijn. Daarmee kunnen de radiatoren dicht boven. :j Doorsparen voor twee kleintjes aan de muur voor de twee kleinste ruimtes.

Daarmee hoef ik alleen beneden drie radiatoren te verwarmen. Dat zal allicht iets schelen. En na lang nadenken en twijfel over een hybride warmtepomp besloten eerder liever op de franse of finse methode van verwarmen over te gaan. Per ruimte electrisch naar wens. Kleine stapjes afbouwen.

Enige waar ik niet echt duidelijkheid over krijg is radiatoren of daar nog winst te halen is. Ik maak daar apart topic even over aan

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:00

purny schreef:
Veel energiemaatschappijen bieden alleen variabele contracten aan. Ik zou eerlijk gezegd alleen voor de grote jongens gaan.

Ben namelijk bang dat wanneer deze maatschappij failliet zou gaan je eneco taferelen krijgt

Mee eens, wij hebben het eerste jaar dat we hier woonden een failliete energiemaatschappij meegemaakt, nooit meer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:59

Afbeelding

Hier ook lekker hoor. Het is hier in huis zo’n 20’ overdag en s nachts zakt de temperatuur naar 18,5’ terwijl de cv op 17’ staat. Ik heb overdag de buitendeur zowat de hele dag en avond open.

Met 12 zonnepanelen heb ik in maart en april netto al een verbruik in de min staan ook (dus ik lever meer terug dan ik verbruik).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:11

Vanmorgen een goed en fijn gesprek gehad met mijn stroom en gas leverancier. Ik had nog steeds geen tarieven gekregen. Alleen een eerdere schatting die echt hoog was. %) Vandaag zijn de nieuwe tarieven bekend geworden. Nog steeds geen fijne bedragen en bijna dubbel dan wat ik nu heb maar goddank gaat mijn maandbedrag wel veel lager worden dan ze eerder hadden ingeschat.

Het gaat een variabel contract worden voorlopig en geen flex. Deze kan ik elk moment omzetten mocht dat nodig zijn. Samen met mijn teruglevering en de korting van de overheid ga ik rond de 160/170 euro per maand uitkomen lijkt het ipv de eerder geschatte 260 euro of meer.

Wel mijn zorgen ook uitgesproken over de hoge bedragen maar mocht het klem komen dan hebben zij wel mogelijkheden daar uit te komen zodat er geen betalingsachterstand ontstaat. Dat slaapt toch wel iets rustiger. Zij vonden mijn gasverbruik netjes laag terwijl hij voor mijn gevoel juist hoog is. Vreemd eigenlijk :o?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:10

Vraag me wel af wat voor manieren ze dan zien om een achterstand te voorkomen? Gaan ze dan ineens lagere tarieven hanteren of kun je dan je achterstand in kleinere beetjes betalen?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:11

wellicht afrekening met vakantiegeld o.i.d.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:12

Waar ze het over hadden is omdat het een voorschot is pas voor over een jaar afgerekend is er een mogelijkheid van een wisselend voorschot bedrag maandelijks en eventuele achterstanden idd in porties betalen mocht dat nodig zijn. Desnoods uitgespreid over langere tijd. En anders hadden ze nog wat achter de hand als oplossing maar wat dat is weet ik niet.

Maar als het idd onder de 200 euro blijft per maand gaat het wel :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:39

Ik vraag het even hier. Heeft dit onderstaande nog gevolgen als je stroom opwekt? Ik wek veel meer op dan ik gebruik in de zomer (maart 55 gebruik en 190 binnen). Betekent dat ik dan moet betalen voor hetgeen ik opwek? Of is dat een domme vraag....

Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:45

Wat heb je voor contract? Vast of dynamisch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:03

Nee, er is geen ruimte op het net om terug te leveren, dus je panelen schakelen uit. Dus geen kosten en geen opbrengst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:12

tamary schreef:
Nee, er is geen ruimte op het net om terug te leveren, dus je panelen schakelen uit. Dus geen kosten en geen opbrengst.

Maar de meter loopt wel terug zag ik bij mijn moeder.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:17

Ligt er ook aan wat voor meter je hebt. Een conventionele meter zie je teruglopen.
Maar als er teveel zonnepanelen in de buurt zijn dan kan de teruglevering even stop worden gezet. Beste kun je dan bv de wasmachine aanzetten en misschien heb je een electrische auto die je laden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:50

Alvaron schreef:
Mijn hemel wat een hoeveelheden. Daar schrik ik echt van.
Oké ik realiseer me dat ik absoluut niet standaard ben maar ik vraag me echt af hoe je aan zo'n verbruik komt. Kijk ik alleen even naar gasverbruik:
Jan 58 m3
Feb 42 m3
Mrt 24 m3

Alleenstaand, tussenwoning jaren 50. Oud dubbel glas. Woning heeft pas afgelopen oktober nieuwe dakisolatie gekregen. Gas alleen voor verwarming en warm water. Douche 2 à 3x per week, niet extreem kort. Werk thuis. Radiatoren (2) alleen in de woonkamer open. Thermostaat van 21:00 - 08:00 op 15 graden, van 08:00 - 21:00 op 18 graden. Soms een graadje hoger als ik het koud heb.

Niet zo vreemd om veel hoger te zitten als je beetje normale temperatuur wilt in huis. Het is bij ons 21 graden en 2 volwassenen en 2 kinderen douchen alle dagen. Ik laat ze wrl korter douchen want ze stonden voorheen rustig 25 min eronder. 10 min vind ik nu lang genoeg.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 05:13

Dat mensen kunnen leven met 15 en 18 graden in huis :')

Onbegrijpelijk...is toch alles behalve aangenaam, zeker nog in januari en februari.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:25

Dekentje over je heen en het gaat prima. En op mijn werkkamer een badjas over mijn kleren. Je moet er wat voor over hebben :+ Ik vind zoveel geld aan energie uitgeven gewoon zonde. Zelfs met dit zuinige gebruik ging ik al naar de 200,- per maand. Als ik het op 21 Gr. wil hebben kost me dat het dubbele.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:51

Ik krijg gelukkig geld terug van de blokverwarming. Niet zoveel als voorgaande jaren, maar krijg terug gelukkig. Blij nu dat ik het gewoon op dit bedrag heb laten staan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:33

listiglistje schreef:

Onbegrijpelijk...is toch alles behalve aangenaam, zeker nog in januari en februari.

Dat hangt ook van de persoon af, ik zou niet moeten denken aan alles boven de 19 graden. Dan zit ik echt in een t shirt in huis. Als ik naar mijn moeder ga, of schoonouders dan zorg ik altijd ervoor dat ik een vestje uit kan doen.

Net als op het werk, daar vind ik de temperatuur ook standaard te hoog. Ik werk veel fijner bij een wat lagere temperatuur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:40

18 graden gaat nog net, warmer alleen als ik me echt beroerd voel.anders loop ik in t shirt te zweten,

Maar ik ben even de weg kwijt. Naast de btw verlaging zou er toch nog een compensatie van 300/350 euro komen voor iedereen? Is die nu compleet van de baan omdat ik alleen nog maar lees over 800 euro voor de minima? Als dat het geval is ben ik alnog de pineut met een hoog maandbedrag. Vandaag loopt mijn vaste contract af, en ik heb nog steeds geen zekerheid. Die komt volgende maand bij de afrekening. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:41

Ik vind 18 graden ook warm genoeg. Vestje aan, en ik heb het echt niet koud. 's Winters is het hier vaak 16 graden, ook prima te doen.
Afgelopen maand heb ik helemaal niet meer hoeven stoken, de zon warmt het genoeg op. Nu is het 21,5 graden. Gisteren heb ik de deur naar de serre dicht gemaakt omdat het echt te warm werd binnen := In de serre is het nu 27 graden :') Zodra de zon gaat schijnen moet ik de deur van de serre naar buiten open doen, anders wordt het veel te warm.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:41

listiglistje schreef:

Dit. Kan me niet voorstellen dat mensen dit echt behaaglijk vinden om met deze temperaturen binnen te zitten - of nog erger - bezoek te ontvangen :P Ik snap het ergens wel als je krap bij kas zit, maar ik vind niks erger dan mensen te ontvangen in een kil/koud huis :brr:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:43

Ik heb altijd al de verwarming maximaal 18 graden gehad. Warmer door de cv gemaakt is gewoon niet prettig meer. :n houtkachel gaat dan nog wel of door de zon. Ik ben al eens bij iemand weggevlucht omdat ik dreigde flauw te vallen door de warmte in huis. %)

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:46

Nou, ik zou willen dat ik zo'n warmbloedig persoon ben :)) Hier staat de vloerverwarming lekker aan, maar alsnog een kruik op schoot. Zodra de zon niet schijnt heb ik het altijd koud, helaas.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:59

CairnTerrier schreef:
Dit. Kan me niet voorstellen dat mensen dit echt behaaglijk vinden om met deze temperaturen binnen te zitten - of nog erger - bezoek te ontvangen :P Ik snap het ergens wel als je krap bij kas zit, maar ik vind niks erger dan mensen te ontvangen in een kil/koud huis :brr:

Afhankelijk van wie er komen gaat bij bezoek de verwarming omhoog. Of niet, soms doen we de verwarming omhoog en blijkt bezoek het ook fijner te vinden bij iets koudere temperaturen. Ik vraag het altijd netjes even.

Zoveel mensen, zoveel wensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:01

Ik ook altijd koud. . Zodra ik stil zit. En dat doe ik toch wel een aantal uren per dag om te werken. En bijvoorbeeld nu ook koud, ondanks thermoshirt, lange trui, teddyvest daar overheen, thermolegging onder broek. Oh, en dikke wollen sokken. Krankjorum eigenlijk.