Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:05

Wow, dat is wel echt vakwerk. Is alles met handgereedschap gemaakt? Dit beloofd wel iets voor jullie keuken.

Wat een prachtige katten ook trouwens.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:13

Prachtig ! Lijkt net uit een sprookjesboek te komen <3
Wat een mooi kippenhuisje ook !

Ik zag hier van de week ook een troep ganzen richting het zuiden. Wens ze dan altijd een goede reis en behouden thuiskomst :')

Die ene poes lijkt wel een beetje de tweelingversie van één van mijn dames :D

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 16:19

Wat mooi geworden jullie afdakje! Als het daar net zoveelregent als hier momenteel heb je dat wel nodig.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:46

Mooi stukje weer. :) Wat een verandering van de gevel zeg nu jullie een kleine veranda hebben. Is denk ik ook heel fijn als je natte laarzen en kleding even buiten kunt laten drogen. Blijft het binnen ook netter. :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 20:23

Pikkepor: dank je wel <3

zonnebloem18: dank je wel <3 , jep, alles gemaakt met handgereedschap :)

Pandora2 dank je wel <3 Wat een prachtige kat <3

Roosje01 dank je wel <3

gerlienke dank je wel <3 Het is echt ideaal nu we daar onze natte vieze schoenen uit kunnen doen en de katten vinden het ook heerlijk, kunnen ze droog zitten tot we de deur open doen :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:26

Wat een mooi portaal, heerlijk om droog te kunnen zitten inderdaad. Ik denk dat als je daar iets voor de poezen neerlegt waar ze op kunnen liggen, dat je ze daar heel vaak gaat vinden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:44

Wat en mooi voor portaal hebben jullie nu! Wij willen ook nog een overkapping voor de deur, maar helaas is mijn vriend niet zo handig als Sander. :+
Het ziet er altijd zo idyllisch uit bij jullie en door je prachtige foto's en mooi verslag krijg ik ook altijd zin om hier weer aan de slag te gaan. Jullie zijn een mooie inspiratiebron. :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:26

De stoofpeertjes met verse gember waren hier ook groot succes, die hou ik er in!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:11

TheaD schreef:
Neon schreef:
Heb je dan een vrijwillige AOW verzekering afgesloten bij het SVB?

nee, dat heb ik niet

Maar bouw je dan wel AOW op als je in het buitenland woont? Ik heb altijd geleerd van niet namelijk...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wet%20(AOW).

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:44

Prairy: Dank je wel <3 De poezen zitten nu al vaak op het stoeltje of kruipen onder de vloer, daar zitten ze droog en uit de wind, zien alles en niemand ziet hun :)

Victory-Boy:
Dank je wel <3

Karina: <3 wat leuk om te horen!

Neon
Tegen de tijd dat ik met pensioen gerechtige leeftijd ben heb ik over de 40 jaar in Zweden gewoond en hier AOW/garantipension opgebouwd

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:11

Leuk om weer een stukje van jou te lezen. Ik ben heel benieuwd naar je volgende verhaal.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:41

Ah gelukkig dan is dat in ieder geval geregeld :) mijn opmerking was niet vervelend bedoeld :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:57

Neon: zo had ik het ook niet opgevat hoor :) Ik maak me zelf niet zo druk overdat soort dingen. Als er tegen die tijd nog recht is op aow is dat super maar zou het niet zo zijn dan hebben we ons eigen plan klaar :) We redden ons vast wel ook als we oud en krakkemikkig zijn :P

Emj_23: Dank je wel <3

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 19:55

Genieten van de herfst

Afbeelding

Op een vroege oktober morgen, als ik de gordijnen open doe, is de hele wereld bedekt met een dun laagje zilver. De zon die haar zachte stralen door de mist laat vallen, laat de natuur glinsteren als juwelen. Kleine koolmeesjes en roodborstjes vliegen door de, met rijp bedekte, struiken. Is de wereld niet op zijn mooist in de herfst?!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na onze dagelijkse klusjes pakken we onze fietsen om naar een nabij gelegen antiekwinkel te gaan. De gele berken en de rode esdoorns steken af tegen het groene naaldbos. Een frisse noordwest bries waait. Langs de weg staat een koppel van die prachtige witte koeien met hun zwarte neusjes en hun zwarten grote oren ons verdwaast aan te kijken. We draaien een gravelpad op. De fiesten remmen aardig af in de losse steentjes. De heuvels en dalen wisselen elkaar af en hier en daar passeren we een klein stroompje. Nu hebben we de beschaving achter ons gelaten en hier diep in het bos is het koud en kil. Druppels van de ondooide mist vallen op de weg. Maar dan wijkt het bos uiteen en op de open plek staan een paar grote bruine werkpaarden te grazen. Hun grote vriendelijk ogen kijken ons aan en hun manen blazen heen en weer in de wind. Een van de paarden draaft een stukje met ons mee langs de weg. De grote hoeven doen de grond trillen.

Afbeelding

Afbeelding

Even verderop steken we de rivier over en dan zijn we er. Onze neuzen en oren zij rood van de kou maar verder hebben we het lekker warm van de inspanning. Ik stop mijn handschoenen in de fiestmand en strijk de losgewaaide haren uit m´n gezicht. De antiekwinkel bestaat uit meerdere gebouwen maar ook buiten staan voldoende interessante objecten. We struinen de gebouwen af, en zien prachtige kasten uit vervlogen tijden, sommigen zijn van voor 1800! De geur van de antiekwinkel is onmiskenbaar! Schilderijen, spinnenwielen, oude gereedschappen, olielampen en servies. We vinden in een van de schappen een fraai zilveren theezeefje, die gaat mee! Al veel te snel is het weer tijd om aan de terugreis te beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu de dagen alweer merbaar korter worden heb ik mijn naaiwerk weer opgepakt. Bij het licht van de olielamp maak ik de klein steekjes in de stof. Een hete kop thee erbij terwijl Sander zachtjes tokkelt op zijn gitaar. Heerlijke herfst!
------------------------------------------------------------------------------------

Wat doen jullie nu het herfst is, is voor de moestuiniers onder ons het seizoen nu afgelopen? Hoe is jullie oogst gegaan? Zijn er nog die misschien lekker met de paarden erop uit gaan door de ritselende bladeren? :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:09

Mooi weer, zowel de foto's als de tekst. En leuk zo'n antiekzaak met echt antiek. In Nederland zit er toch wel vaak veel brocante tussen. Daar houd ik minder van. Ik heb trouwens ook een prachtige beschilderde kast van mijn moeder geërfd. Hij is zo'n vierhonderd jaar oud. Mijn moeder zag hem in een antiekzaak toen ze onderweg was naar haar stage in het museum. Mijn oma heeft haar de kast toen voor haar eenentwintigste verjaardag gegeven.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:39

Lijkt me heerlijk in een echte antiek winkel snuffelen.

Ik vermaak me met spelletjes op de pc en lekkere dingen bakken. Laatst heb ik koekjes gebakken en vanmiddag een duiste käse tarte gemaakt. Wel een werkje, want je moet eiwitten opkloppen en die dan later weer door de rest van het beslag spatelen zodat het een lekkere luchtige taart word.
Afbeelding

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:46

Wat heerlijk geschreven weer. En dan in combinatie met de foto's is het dubbel genieten!

Nu de dagen weer korter worsen mag ik heel graag lezen bij onze houtkachel. <3

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:47

Ik heb speculaas appel cake gebakken.
En zit te haken en te lezen/leren (heb binnenkort theorie examen motorrijbewijs).
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:53

Behang uit 1870 op de muur aan het plakken. Print uit 1870 wel nieuw natuurlijk.

Afbeelding

Morgen de rest.

Mooie spullen in de antiekwinkel. Je snapt toch niet dat iedereen massaal die IKEA meuk blijft kopen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:54

William Morris! Deze vind ik zo mooi!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:55

nynke55 schreef:
William Morris! Deze vind ik zo mooi!

Yessss, de prijs is er ook naar, dus we doen één muurtje. :+

Zo zitten wij s avonds. Dit is het vierkant van de boerderij en dus de enige ruimte die er niet van oorsprong in zit.

Afbeelding

Mijn man heeft die boekenkast erin getimmerd, inclusief richeltjes, zodat het volledig in 1907 stijl is. We hebben wel elektriciteit uiteraard. Deze boerderij had pas in de jaren 50 een aansluiting. En daarvoor waren er gaslampen op brongas.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-10-20 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:57

En dan iets leuks gaan doen met de restjes...

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:00

Je prachtige beschrijvende schrijfstijl is ook zoveel als “de echte” Laura. Met de foto van de weg doet het mij denken aan haar eerste boek waar ze naar de stad gaan om stof en suiker te kopen als pa pelten verkoopt. Moet de boeken binnenkort maar voor de zoveelste keer gaan herlezen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 22:13

mysa: Hier heb je ook veel winkels met vooral brocante of gewoon echt troep, maar deze is echt leuk, met echt veel antiek en ook in een goede staat. Helaas voor mij is de prijs er ook naar ;( Anders had ik het wel geweten *\%/* Wat een heerlijk verhaal van je kast <3 Dat is een prachtig erfstuk.

Roosje01: Dat ziet er heerlijk uit :9 Heb je er een recept van?

Myfairytale: Mmm, heerlijk in een stoel genesteld, bij het knetterende haardvuur, je heerlijk mee laten slepen door een goed boek <3

jeetje77:
Succes met je examen! En je koek ziet er verrukkelijk uit :9

Arabesk: <3 william morris behang <3 ben niet jaloers, ben niet jaloers :P Prachtige print!
Ik snap ook niet dat mensen massaal naar IKEA gaan maar nog minder snap ik, dat ze dit soort antiek gewoon kapot slaan en in de houtkachel stoppen 8)7 De meeste Zweden zien er gewoon geen waarde in....

Emj_23: Dank je wel <3 De boeken vervelen mij nooit heb ze al tientallen keren gelezen. Nu ben ik bezig in Anne of green gables ook een heerlijk boek <3

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:27

Wat een leuk stuk weer, en mooie foto's! Leuk om de seizoenen zo mee te krijgen. Heb je wel genoeg licht op handen met zo'n lampje tijdens het naaien? Het ziet er nog best donker uit. Maar dat is misschien omdat ik felle kunstverlichting gewend ben :')