[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:44

8nnemiek schreef:
De officiële regels zeggen dat je de thuishaven of je eigen woonplaats erop moet hebben staan.
Maar geen idee wat de regels zijn als je geen thuishaven of woonplaats hebt :))

Iedereen heeft een geboorteplaats toch? En ik neem aan dat je wel ergens ingeschreven moet staan :P?

8nnemiek

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 09:53

De meeste mensen die op wereldreis gaan hebben in Nederland ergens een briefadres, bij familie bijvoorbeeld.
Je moet je dan wel uitschrijven bij de gemeente waar je woonde, volgens mij als je langer dan 8 maanden in het buitenland zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:08

Je hebt nog eventjes om erover na te denken :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 10:27

Toen we het schip kochten was het plan om rond 2025 te kunnen vertrekken of in ieder geval alles voor te bereiden. Of we dat gaan halen is de vraag haha. We hebben geen haast gelukkig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:46

In Kamperland ken ik alleen de jachthaven waar vroeger (50 jaar terug→ wat klinkt dat oud) Zwemer een werkplaats had waar onze boot toen nog (grundel) in reparatie was en ook in de winter werd opgeslagen. Dus het Veerse Meer plus de Oosterschelde ken ik goed en het is een prachtig gebied om te zeilen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 10:56

Zwemer bestaat nog steeds :D We gaan er soms heen om wat kleine onderdelen te kopen omdat ie dichtbij zit. Daar ligt inderdaad ook de jachthaven van Kamperland. Onze haven ligt helemaal aan de andere kant van Noord-Beveland, aan de Oosterschelde. Inderdaad een prachtig gebied. Het Veerse meer is voor ons schip helaas wat aan de kleine/opdiepe kant, maar de Oosterschelde is geweldig!
Leuk dat jullie daar ook een boot hebben gehad. Geweldig, zo'n Grundel. Daar heb je vast een heel mooie tijd beleefd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:09

Oh Grundels zijn ook leuk ja <3. Sowieso een zwak voor platbodems, haha :D.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:47

Het was een leuke tijd en de boot is geschonken aan het Enkhuizer museum daar deze origineel was, helemaal van hout en dus authentiek en de moeite van het bewaren waard. Of hij inmiddels ook te bekijken is in het museum weet ik niet.

Dat begrijp ik dat het Veerse meer te ondiep is, daar jullie een huge kiel hebben. Tja een platbodem heeft zijzwaarden die je ook nog wat omhoog kunt tillen dus je kunt al varen als het 30 cm diep is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 11:57

Wat gaaf zeg! Zou wel mooi zijn als jullie schip gewoon nog in dat museum te zien is.

We steken 2 meter diep, en dan kom je op het Veerse meer niet ver inderdaad. Zo'n platbodem is dan ideaal! Ik hou er ook van <3 Het is jammer dat ze wat minder geschikt zijn voor lange reizen, anders hadden we zeker ook naar platbodems gekeken bij de zoektocht naar een nieuw schip!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:32

Ze zijn natuurlijk ook niet gemaakt voor lange reizen op zee. Al weet ik wel een custom made Lemster die wel zeewaardig gebouwd is :D. Maar daar betaal je ook meteen een vermogen voor.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:09

8nnemiek schreef:
De officiële regels zeggen dat je de thuishaven of je eigen woonplaats erop moet hebben staan.

Daar heb ik, als full time bootbewoner, zonder vaste woon of verblijfadres het antwoord op.
Ik sta, evenals mijn partner, ingeschreven bij de gemeente als inwoner van het gemeentehuis van onze oude woonplaats.
Wij moeten, dit is een eis die ze kunnen opleggen, 1x per 2 weken naar onze oude woonplaats om de post op te halen.
Ook moeten we ieder half jaar een nieuw formulier invullen over onze where abouts.
Voor onze “gewone” post hebben we een postbus.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige instanties, organisaties en bedrijven moeilijk doen als je een postbus hebt om post naar te laten sturen ( denk aan telecom bedrijven |o )
Maar verder leven we zo vrij als een vogeltje en gaan we morgen onze winterligplaatsen ( wij wonen ieder op een eigen schip) verlaten om naar onze zomerstek te gaan.
En ik heb geen woonplaats op mijn scheepje staan, zelfs nog geen naam, maar dat komt deze zomer wel.
Dit is overigens mijn dametje “ Waterjuffer “
Afbeelding

Een Westlander van 102 jaar jong <3 <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:16

Wat een prachtig juffertje!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 13:17

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Wat een gedoe zeg, met die regeltjes. Maar het lijkt het me inderdaad helemaal waard als je vervolgens helemaal vrij bent <3 Wat fijn dat jullie morgen naar de zomerplek gaan.
En waaw, je zou niet zeggen dat ze al een eeuw oud is! Heerlijk zeg <3

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:15

Oooh wat een leuke update!
Nu twijfel of ik er voorheen overheen had gelezen, maar wonen jullie nu full time op de boot?

Maar wat zijn nu nog de dingen die jullie allemaal moeten / willen doen voordat hij klaar is voor jullie grote reis? Of is het dan meer dat de financiën op orde moeten zijn voor de reis?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 14:46

We wonen nog niet fulltime aan boord nee. Ik heb thuis sowieso nog mijn paard aan huis staan, dus hoe langer die daar kan blijven staan hoe beter.. maar vooral ook omdat Bart nog een paar jaar moet werken en elke dag vanuit Zeeland naar Limburg reizen voor het werk is niet te doen.
Het zijn dus vooral ook de financiën die toereikend moeten zijn voordat we vertrekken inderdaad, we willen genoeg achter de hand hebben om voor onbeperkte tijd te kunnen reizen zonder dat we ineens ergens aan de andere kant van de wereld zitten met een lege bankrekening :))
In principe zijn de laatste klussen niet héél veel werk meer. Als we er fulltime aan konden werken dan gok ik dat we na twee tot drie maanden alles af zouden hebben.
Eerst dus de laatste lekkages, dan kunnen we overal isolatieschuim tegen de wanden en plafond plakken en afwerken met hout, en alles lakken of schilderen.
Dan kunnen we de keuken opnieuw indelen en moderniseren met een elektrische oven, inductieplaat, betere afzuiging voor kookplaat en koel/vrieskast enzo..
En dan is alleen de elektra nog aan de beurt; nieuwe zonnepanelen, nieuwe accu's, nieuwe bedrading, omvormer zodat we naast 12/24 Volt ook 230 Volt kunnen gebruiken op het water..

Daarna hebben we nog wat apparaten nodig die vooral handig zijn maar niet persé nodig om te kunnen reizen; een watermaker die zoetwater maakt van zoutwater, een wasmachine aan boord aansluiten, een stuurautomaat zodat je niet continu zelf hoeft te sturen..
En dan vlak voor vertrek nog even de boot uit het water halen en de romp helemaal schoonmaken en nieuwe anti-fouling erop om aangroei te voorkomen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:43

Yavanna schreef:
8nnemiek schreef:

Daar heb ik, als full time bootbewoner, zonder vaste woon of verblijfadres het antwoord op.
Ik sta, evenals mijn partner, ingeschreven bij de gemeente als inwoner van het gemeentehuis van onze oude woonplaats.
Wij moeten, dit is een eis die ze kunnen opleggen, 1x per 2 weken naar onze oude woonplaats om de post op te halen.
Ook moeten we ieder half jaar een nieuw formulier invullen over onze where abouts.
Voor onze “gewone” post hebben we een postbus.
Maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige instanties, organisaties en bedrijven moeilijk doen als je een postbus hebt om post naar te laten sturen ( denk aan telecom bedrijven |o )
Maar verder leven we zo vrij als een vogeltje en gaan we morgen onze winterligplaatsen ( wij wonen ieder op een eigen schip) verlaten om naar onze zomerstek te gaan.
En ik heb geen woonplaats op mijn scheepje staan, zelfs nog geen naam, maar dat komt deze zomer wel.
Dit is overigens mijn dametje “ Waterjuffer “
[ [url=m/drQiK3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een Westlander van 102 jaar jong <3 <3

Maar 1x per 2 weken terug naar oude woonplaats, dat klinkt echt als heel vaak ....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:56

pien_2010 schreef:
Het was een leuke tijd en de boot is geschonken aan het Enkhuizer museum daar deze origineel was, helemaal van hout en dus authentiek en de moeite van het bewaren waard. Of hij inmiddels ook te bekijken is in het museum weet ik niet.

Dat begrijp ik dat het Veerse meer te ondiep is, daar jullie een huge kiel hebben. Tja een platbodem heeft zijzwaarden die je ook nog wat omhoog kunt tillen dus je kunt al varen als het 30 cm diep is.

Doet me denken aan een zeiltrip als bedrijfuitje in Spakenburg.
Vertelt de Schipper een soortgelijk verhaal over ondiepte en vervolgens gaan we met de kiel over de bodem.....
Zegt ie droog: als je overboord valt, kun je gewoon blijven staan. Pik ik je zo weer op.

Niet iedereen kon z'n humor waarderen _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:33

Ikke een platbodem heeft geen kiel maar zij zwaarden die je bedient vanuit de kuip. Dus als je gewoon zeil is er een of twee omlaag afhankelijk hoe de wind in de zeilen waait. Ga je aan land dan doe je beiden zwaarden omhoog en de laatste meters spring je uit de boot en trekt hem op het strand.
Waarschijnlijk kon je in jullie boot het middenzwaard of kiel omhoog trekken. Anders loopt de boot vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:49

8nnemiek schreef:
'Panama' of 'Monrovia.' :j :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:22

pien_2010 schreef:
Ikke een platbodem heeft geen kiel maar zij zwaarden die je bedient vanuit de kuip. Dus als je gewoon zeil is er een of twee omlaag afhankelijk hoe de wind in de zeilen waait. Ga je aan land dan doe je beiden zwaarden omhoog en de laatste meters spring je uit de boot en trekt hem op het strand.
Waarschijnlijk kon je in jullie boot het middenzwaard of kiel omhoog trekken. Anders loopt de boot vast.

Ja, zo ver reikt mijn scheepskennis nog wel.
De balk vanaf waar het schip gebouwd wordt, heet de kiel. Dat is niet per se het uitstekende deel onder een zeilboot.

https://www.ssrp.nl/criteria/ontwikkeli ... 06-12-1989
pagina 4.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 23:31

Daarvoor heb ik dan weer te weinig kennis van platbodems, maar ik weet wel dat sommige platbodems een loden balk in het midden van het schip verwerkt hebben om als een soort van kiel te dienen voor stabiliteit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:40

8nnemiek schreef:
Daarvoor heb ik dan weer te weinig kennis van platbodems, maar ik weet wel dat sommige platbodems een loden balk in het midden van het schip verwerkt hebben om als een soort van kiel te dienen voor stabiliteit.

Daar kwam een Zweedse koning ook achter waarom ze dat doen _O- _O-

Platbodems hebben gewoon een houten kielbalk maar algemeen wordt inderdaad gewicht op of naast de kielbalk gebruikt voor stabiliteit.
Lang geleden bij de Batavia geweest en daar kon je toen als "deelname" aan de bouw een blok lood kopen dat dan met jouw naam erop in de kiel kwam te liggen. Dat was inderdaad voor de stabiliteit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:49

Citaat:
Wat is een platbodem?

Een platbodem is een schip met een platte onderkant. Deze schepen hebben bijna geen kiel, in plaats daarvan hebben zij zijzwaarden. Platbodems kunnen gemakkelijk droogvallen.

Platbodems werden vroeger gebruikt voor de visserij en transport op ondiep water. In Friesland werden tjalken en pramen gebruikt om turf en mest door ondiepe vaartjes naar de randstad te vervoeren.

Onze grundel was een eenvoudig houten źeiljachtje zonder kajuit met twee zijzwaarden. Het model zo zag onze boot eruit.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grundel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:08

Er zijn zó veel soorten platbodems, tientallen. Allemaal met zwaarden en een platte bodem, en bijna geen kiel. Behalve de Staverse jol, die heeft geen zwaarden en wél een kiel.

Naar allemaal hebben ze contragewicht. Anders is het heel, heel vervelend zeilen. Of zeg maar, niet zeilen :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:20

Wat een leuk topic en prachtig schip! Ik volg ook