Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:40

cathyenbeau schreef:
Hoi bokkers :)

Ik heb gisteren met sinterklaas een helleborusplantje gekregen,
alleen lees ik op internet dat hij voornamelijk in de tuin staat. Mijn vraag is of ik hem ook binnen kan laten staan? Of zou dat te warm zijn? Er zitten al knoppen aan en 1 bloem

Welke heb je, de Niger vermoed ik? Dat is echt een kerstplantje namelijk haha. Die zijn niet zo sterk. Maar over het algemeen kunnen ze wel buiten

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:03

Iemand van de dames interesse in bollen van de drakenwortel?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:14

Is die geschikt voor buiten? Ziet er wel te gek uit.

Helleborus ken ik alleen voor buiten. Geen idee of die binnen fijn vinden. Hier ook een regelmatige kneusjes koper. Meest cactussen en andere vetplantjes, een enkele keer roosjes in pot in de supermarkt. Alleen die redden het vreemd genoeg zelden.

Afgelopen zaterdag twee inimini lidcactussen meegenomen voor 99 cent per stuk en een mini orchidee. Daarnaast had ik van mijn oranje lidcactus stekken staan (waren eraf gevallen) en wortel genoeg dus vandaag in pot gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:18

Mooie cactus verzameling bij jou dus, karuna
Betreft de drakenwortel lees ik dat mensen ze ergens in de tuin in de grond stoppen en dat de plant dan gewoon elk jaar terug komt. Je kunt het proberen zou ik zeggen, ik hoef er verder niks voor te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:30

Mm in dat geval zou ik wel paar bolletjes willen ontvangen. :j plant je ze in winter of voorjaar?

Ik heb aardig wat cactussen inmiddels, een zelf gezaaid lang geleden 27 stuks even snel geteld. :j

O ja nog twee afdankers van supermarkt. Twee amarylissen. Waren beiden te ver al uitgelopen en dus afgeprijsd en op ount van weggooien :roll: tsja een heeft al twee lange stengels met bloemknoppen, de andere heeft vooral blad nu.

Benieuwd of ik mijn vader achteraan kan gaan daarmee. Die bevrucht en zaait ze inmiddels zelf en heeft zo een hele verzameling ervan gemaakt. Ook nieuwe kleuren door kruisbestuiving :))

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:33

Lieve plantenminnende bokkers,

Heeft iemand hier een tip om deze makker te redden?
Wij zijn vorig jaar verhuisd en sindsdien is het bergafwaarts gegaan... Het helpt ook niet dat ik oprecht niet meer weet wat voor plant het is :=
Hij zou moeten reageren op licht, maar ehhhh... Hij reageert momenteel eigenlijk nergens meer op. Al onze andere planten doen het allemaal supergoed, maar dit is echt een beetje een stuk verdriet :=

Dit is het slechtste blad, maar de andere bladeren zijn niet heel veel beter.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:35

Koud geweest even bij verhuizen? Lijkt zowat op bevriezen of te nat en schimmel. Geen idee wat voor plant het is maar zou gezien de bladkleur wel eens geen fel zonlicht willen hebben.
Heb je pot en grond en wortels al eens bekeken?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:39

De planten zijn als laatste verhuisd, we zijn in het late voorjaar verhuisd, het vroor niet rond die tijd.
Ik geef ze geen water, dat doet mijn vriend. Hij had pas wel de Aloë verzopen, dus misschien heeft hij deze ook wel teveel gegeven dan.
Hij stond in het eerdere huis redelijk in de zon, dit huis is ietsje minder zonnig gelegen, maar hij staat wel redelijk dichtbij het raam. Hij staat netjes op een krukje uit de tocht.
Bedoel je met de wortels bekijken echt de plant uit zijn grond halen en dan inspecteren? Waarop moet ik dan letten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:41

Of ze niet rot of dood zijn, er geen beestjes in de grond zitten dat soort dingen

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:17

Het is een Calathea Ornata. Indirect zonlicht en niet te vochtig... Ik gok dat een van beide of allebei teveel was.
Ik zou m alleen water geven als de kluit droog voelt, en op een plekje neer zetten met goeie luchtvochtigheid (dus niet boven verwarming). Kan best zijn dat deze flink nieuwe blaadjes maakt in de lente, dan heb je weer een prima plant - ze groeien best snel en dan knip je de lelijke bladeren er gewoon uit.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:38

Mijn nieuwe aanwinst <3

Een zogenoemde 'vaderplant' :P
Afbeelding

Bij de Coop kun je nu twee van deze plantjes (of een combinatie van verschillende) voor 5 euro krijgen!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:39

Hee die heb ik ook! :D
Hier is het een hangplant. Erg leuk want hij probeert halverwege omhoog te groeien, dus dat geeft een leuk beeld :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:22

karuna schreef:
Is die geschikt voor buiten? Ziet er wel te gek uit.

Helleborus ken ik alleen voor buiten. Geen idee of die binnen fijn vinden. Hier ook een regelmatige kneusjes koper. Meest cactussen en andere vetplantjes, een enkele keer roosjes in pot in de supermarkt. Alleen die redden het vreemd genoeg zelden.

Afgelopen zaterdag twee inimini lidcactussen meegenomen voor 99 cent per stuk en een mini orchidee. Daarnaast had ik van mijn oranje lidcactus stekken staan (waren eraf gevallen) en wortel genoeg dus vandaag in pot gezet.

Rozen zijn volgens mij niet geschikt voor binnenshuis.Ze worden wel in potjes verkocht ja,ik kocht er ooit een en toen bleek die potgrond ook nog helemaal vol oorwurmen of zo te zitten.Als ze buiten staan dan is dat niet erg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:31

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:02

Ja, ik heb gemerkt dat de helleborus het niet zo fijn binnen heeft :')
Hij staat nu buiten, hopelijk overleeft hij het nog

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:29

cathyenbeau schreef:
Ja, ik heb gemerkt dat de helleborus het niet zo fijn binnen heeft :')
Hij staat nu buiten, hopelijk overleeft hij het nog

Ik bedoelde eigenlijk de gewone rozen,dat die het binnen niet goed doen.De Helleborus is weer een ander soort plant,daarvan weet ik het niet. Ze worden nu wel overal te koop aangeboden om Kerstmis op te fleuren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:56

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:01

Stiekem boven de kachel staan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:02

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:34

Wie o wie? Grote opruiming aan het houden hihi.
Omgeving Nijmegen.

Afbeelding

Afbeelding

Inclusief pot, mag mee zoals hij op de foto staat.
Komen roze bloemetjes in.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:50

Ik ga dit topic ook volgen, kan ik nog veel van leren denk ik. :D Heb niet echt groene vingers helaas.

Ik ben aan het verhuizen, en nu ook rustig aan het rondkijken naar wat mooie planten. Ik heb nu een Anthurium staan die mijn moeder niet meer wilde, maar die is nog niet zo blij met de verhuizing. Hij staat (net als bij mijn moeder) op de vensterbank (raam op het oosten), maar hij krijgt wat gele bladeren. Dus misschien staat hij te licht? Hij staat ook boven de radiator trouwens, maar ook dat was zo bij mijn moeder. Denk alleen wel dat het bij mij warmer en droger is in huis, worden ze daar ook geel van?

Vandaag ook nog een hele mooie Dieffenbachia gekocht. Hoop dat die het goed gaat doen!

Dus de teller staat op twee planten, dat moeten er meer worden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:03

Het is altijd even zoeken waar een plant het beste staat. En zeker in de winter hebben ze het soms wat lastig. Verhuizen levert ook weer stress op. Zolang het niet te erg is de gele bladeren, zou ik het even aankijken. Gele blaadjes wel eruit halen gelijk, gaat anders nog energie naar voor niks en dat is zonde.

En pas maar op.. straks zit je gewoon met een hele jungle :+

Gister nieuw project begonnen hier..
Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:00

Ha wat toevallig! Ik zit daar de laatste dagen ook naar te kijken om het te gaan maken :) Vind het er zo tof uitzien!

Heb jij ook gebruik gemaakt van actieve kool?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:55

Gaaf! Ik heb hier ook twee grote flessen staan, maar moet nog even kijken voor lang pincet om het erin te friemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:34

Gaaf Idinn! Hier ook bezig met zo’n pot en net een kurk voor binnen gekregen zodat ik hem af kan sluiten.
Heeft iemand een tip om de kurk rondom iets kleiner te maken? Hij is nu precies net zo groot als de opening dus dan wil hij er niet in :P