@ _Micha_: Ik heb geen ervaring met kurk, wordt dat wel mooi? Geeft het geen goedkope uitstraling?
karijn schreef:Cardy, de ruimte tussen de haard en het raam: is het prcies de afstand dat de bank er precies tussen past? Ik vind het een beetje jammer dat die haard zo staat. Het maakt het lastig om een ruime zithoek te creëren. Je hebt eigenlijk maar twee manieren om je bank dan neer te zetten.
Ik heb een houten vloer in de keuken gehad in mijn vorige huis en had dus inderdaad over de hele verdieping één en dezelfde vloer. Dat is heel mooi maar in de keuken niet handig met vlekken e.d. Je kan als je de overgang van steen naar hout nog wat minder wilt laten ogen een kleed onder je tafel leggen. Deels op het steen en deels op het hout. Dan trekt dat de aandacht meer naar het kleed dan naar de twee soorten vloeren.
De haard komt op die plek om de steunpilaar weg te werken:

Van steunpilaar t/m raam is ongeveer 2,5 m (uitbouw).
Zonder haard blijf je hetzelfde probleem houden qua ruimte en opstelling bank, alleen nu heeft de steunpilaar een functie gekregen. Hebben heel lang zitten schuiven met opstelling, maar dit is tot nu de beste oplossing.
MarjanB schreef:Cardy Wat misschien een optie is, om de boel om te draaien, eettafel voor het raam bij de tuin en dan de muur bij de keuken aan de andere kant iets doortrekken zodat je aan de rechterkant vanuit de keuken gezien je bank kan zetten en zo richting tuin en haard kijkt? (heb alleen niet goed kunnen zien of er in die hoek nog deuren zitten
Ik weet niet precies wat je bedoelt met doortrekken muur?
We willen absoluut de bank in de huidige gedeelte houden, deze is mooi licht en je zit aan de tuin.
Wij zitten meer op de bank dan aan de eettafel en zou het zonde vinden om het lichte gedeelte niet te benutten.