Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:13

leuk een update! :D
Jammer van Rambo maar je moet idd de klik maken tussen "huisdieren" en "voedseldieren".
Helemaal niet makkelijk maar handig en lekker! :D

Bijzonder handig dat ze de tuin onkruidvrij maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:23

Geen oud boertje in de buurt die ervaring heeft met kippen slachten? Dan kan het gewoon op het terrein en heb je wel kalkoen met kerst.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:35

Leuke update weer!
Handig dat de slager ook het vlees kan roken, ziet er goed uit :9

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:38

wij slachten de kippen zelf, misschien kunnen jullie dat ook?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:41

De ham ziet er goed uit :) hoop hier ooit zelf een grote rookoven te hebben.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:50

Een rookoven is makkelijk zelf te maken.
Op youtube zat voorbeelden van,kijk maar dingen zoals Living off the grid,Homestead enz.
Ik ben heel erg fan van Dick Strawbridge en wij gaan nu ook een aardappelton maken zoals hij en rookoven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:05

Oh jawel, maar heb er voorlopig nog geen tijd voor ;)

Wil ook nog een keer een grote ouderwetse houtoven maken..

Ach ik wil zo veel ;) maar heb nog geen tijd

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 10:03

tamary schreef:
Geen oud boertje in de buurt die ervaring heeft met kippen slachten? Dan kan het gewoon op het terrein en heb je wel kalkoen met kerst.

Ik wil graag alle beestjes in een keer doen. Het is niet noodzakelijk om met kerst kalkoen te eten, dus hebben ze gewoon geluk en blijven ze nog even leven :P
Moet ook zeggen dat de man waar we ze naar toe brengen op een veel vriendelijkere manier kan slachten (eerst stroom om hersendood te maken) dan dat wij kunnen, dus dat speelt ook mee in de beslissing.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:56

Puur praktisch snap ik je wel maar thuis slachten als het al donker is levert echt niet meer stress op dan in een hokje en dan ergens anders laten slachten. Hoe netjes ze het ook doen. Hakbijltje erbij en het is binnen 10 seconden gedaan.
Wij hebben zo al meerder kippen (en een eend) geslacht en dat gaat heel makkelijk en snel. Mijn eetlust vergaat me er wel een beetje van :')
Ik maak een slagveld van een kip netjes schoonmaken. Dat is dan weer mijn officiële excuus.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 17:15

Het doden is het minste werk idd. Het schoonmaken en vooral de veren is gewoon een vervelende klus. Als het goed is kunnen we maandag weer terecht, dus hebben we toch kalkoen voor kerst.

Vandaag hebben we het 2e hok bij de varkens leeg gehaald (dat hadden we lang geleden al op de planning staan.. :P ) en hebben we het stuk wei afgezet, omdat het een grote modderboel was geworden door alle klei. De varkens kunnen nu dus alleen in de 2 hokken en een klein stukje dat betegeld is, hoewel ik niet denk dat ze dat erg vinden, aangezien ze toch vooral in hun hok bleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gooien er altijd hele stukken stro in die ze daarna zelf uit elkaar mogen halen. Rembo was gek aan het doen en ging er daarna maar bij liggen, terwijl Bob het van de ene naar de andere stal aan het slepen was.

De afgelopen dagen (en de komende dagen) heeft het weer lekker geregend. De paddock zag er dus ook niet meer uit.. Frees er doorheen gehaald en hij kan er weer een maandje tegen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot.. Fijne feestdagen :')

Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:52

Leuke update :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:22

Nou jullie hebben het er maar druk mee, alles een beetje proper en droog te houden....maar dat is ook weer dankbaar werk.....als je de dieren ervan ziet genieten.....

Jullie ook fijne feestdagen en een mooi 2015....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:41

Aw wat een leuke update weer. Hebben jullie dat kippenpaddockje alleen even losgetrokken? Ziet er gelijk een stuk beter uit!!

Hoe is het met je zwangerschap? Is alles nog een beetje te overzien?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:07

De paarden staan daar nu ook, aangezien de wei niet meer begaanbaar is. Het is een z-vormige paddock. We frezen hem ongeveer een keer in de maand zodat het zand weer mooi los is en het water goed weg blijft lopen (er zit ook drainage in).

Zwangerschap gaat goed, dinsdag gesprek met de kraamzorg en de verloskundige over de bevalling enzo. Eens kijken of ik ze zo ver kan krijgen dat ze de kippen wil voeren tijdens de kraamtijd :')
Het gaat snel nu ineens, gisteren precies 34 weken, over 3 weken zou ze al mogen komen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:13

Goh alles wat winterklaar dus! , gaat hard je zwangerschap als het zich maar niet misdraagt met kerst :P

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 13:49

Alweer bijna een maand geleden dat ik een update heb geplaatst, maar in de winter is er ook niet zo veel te doen (gelukkig!)

Afgelopen vrijdag is andere Rembo naar de slacht gegaan en morgen mag ik hem weer ophalen. Ik had het er bij hem wel even heel moeilijk mee, omdat hij toch mijn favoriete varken was en een enorme knuffelbeer, maar hem houden gewoon voor de leuk was echt geen optie en ik zal het vlees wat ik nu ga eten alleen maar meer waarderen.

Afbeelding

Afbeelding

Samen met Pupke in de trailer de dag dat we hem weg gingen brengen, het was of samen er in, of samen er uit, stelletje opdonders :D

Pupke en Bob hebben een stal met een halve meter hoog warm en droge stro gekregen, aangezien het vriest en echt bagger weer is. Ze schijnen het ook echt niet erg te vinden dat ze nog maar een beperkte ruimte hebben om rond te lopen. Helaas kun je het op de foto niet goed zien, maar ze hebben echt holletjes gegraven waar ze dan met zijn 2e in gaan liggen. Een foto maken lukt niet, want als ik aan kom lopen rennen ze naar buiten in de hoop dat ze wat te eten krijgen!

Afbeelding

Afbeelding

De linkerkant ligt vol met takken die van de appelboom afkomen, zodat ze nog wel iets te doen hebben. (Helaas niet echt zichtbaar :P )

Afbeelding

Truus en Truus zijn terug!

Afbeelding

We hoorden maar niets van de man waar we ze naartoe hadden gebracht (eind oktober), dus uiteindelijk heeft mijn vriend op 31 december zelf maar gebeld. Daar kreeg hij te horen dat Truus 1 al na een week gedekt was en Truus 2 al na 2 weken. De vraag waarom hij dan niet had gebeld zodat we ze op konden komen halen bleef hij ontwijken.. Beetje vreemd..

Maar we hebben ze terug en ik verwacht dat rond april de lammetjes komen *\o/*

Voor de rest nog wat leuke foto's van de sneeuw en de beestjes :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:02

Wat een heeerlijke foto's en update!
Ik kan mij voorstellen dat het wegbrengen geen pretje was :(:) Maar wel goed om te lezen dat je het een positieve wending kan geven door te zeggen dat het vlees dan meer gewaardeerd zal worden! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:06

Heerlijk die sneeuwfoto's!

Snap het ook dat wegbrengen niet leuk was :(:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:07

Ah leuke update weer met al die foto's! Kan me goed voorstellen dat het niet altijd even makkelijk is om je eigen dieren naar de slager te sturen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:11

Het ergste vond ik dat ik hem daar achter moest laten in dat hok. Betonnen vloer, ijzeren hekwerk, helemaal alleen (bij andere Rembo zaten er varkens in het hok er naast, wat het net iets minder erg maakte voor mijn gevoel).
Geen idee of het door de hormonen kwam of niet, maar moest wel even een traantje wegpikken..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:30

Ja, dat kwam vast door de hormonen ...

Ik zou het denk ik ook best lastig vinden om een dier waar je toch een beetje een band mee hebt achter te laten bij de slager. Verder weer leuke foto's, je hebt daar toch echt een fijne plek.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:20

Ik vind het knap hoor! Je hebt ons iig er wel toe gezet eigen kippen te slachten voor vlees, langzaam aan wij ook een stukje meer richting zelfvoorzienend zijn. Dit jaar staan varkens op de to -do lijst.

Hoe gaat het met de zwangerschap?

Enne, Truus en Truus kwamen niet terug omdat hij ze te leuk vond natuurlijk.. ;)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:47

Leuke update!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:03

Leuke foto's! Wat een suf verhaal van Truus en Truus. Maar wat leuk dat er baby-geitjes op komst zijn :-)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:13

Vandaag Rembo opgehaald. Hij woog 88,3 kilo. Ik had hem zwaarder verwacht, ook omdat hij ouder was dan andere Rembo. Zo zie je maar dat 2 broertjes toch erg kunnen verschillen met groeien.

Afbeelding

Ik weet wat het vraagteken is! Magere hamlappen :P

Heb even mijn vriend onherkenbaar gemaakt, want die zou het denk ik niet leuk vinden als ik hem zo op internet zou zetten :P

Afbeelding

Nadat ik deze foto op facebook had gezet kregen we zoveel reacties van vrienden die wat over willen nemen dat ik bang ben dat ik de volgende keer maar apart een varken voor hun moet laten slachten!

Ik wil in januari Pupke laten insemineren en ben nu aan het bedenken wat voor ras ik moet gaan kiezen. Zij is een Bonte Bentheimer en heeft een stamboek. Zal ik dan voor een Bonte Bentheimer gaan, of zal ik gaan voor een leuke kruising?
Ik ben namelijk wel gek op kruisingen, vooral als je dan 2 goede eigenschappen kunt combineren, maarja je weet nooit of dat goed uit pakt..

ZusJacobs schreef:
Hoe gaat het met de zwangerschap?

De 23ste is mijn uitgerekende datum, dus het kan elk moment gaan gebeuren. Ik hoop stiekem dat ze op 15-1-15 komt, zou wel erg leuk zijn! :)