Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:21

Jettie, wat een verschil tussen voor en na. Groene vingers komen vanzelf, gewoon veel opzoeken op internet en proberen :-)
Jolanda, hoe oud is je broertje? Onkruid wieden heb ik gelukkig geen last van, alleen van aanslag op de tegels... dat is ff 1x per maand boenen met algenreiniger! Buurman heeft net beloofd volgende week zijn terras op te ruimen :')

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:27

19.. Gebeurd ook regelmatig dat ie z'n filter gaat schoon maken en dus door m'n planten heen banjerd..
Ook dat ie 't zeewier (?) uit z'n vijver haalt en in m'n tuin gooit (nu stonden er vorig jaar maïs planten dus niet zo erg, maar wil dit jaar daar bloemen zetten..) en de stoep spuit ie ieder jaar ook schoon maar een of andere reden doet ie dat nét als m'n tuin klaar is en dus alles weer onder zand zit := Broertjes. Verder is ie niet lastig en helpt ie ook vaak genoeg mee :) Alleen heeft hij hele mooie stapstenen gekregen van mijn tante en die lagen in de tuin. Ik haal ze iedere lente eruit en mag hij ze schoon spuiten. hij wil die er in hebben dus hij mag ze onderhouden.. zo niet gaan ze er niet terug in..

Maar ik woon nog thuis, en heb nu 3 jaar een stukje grond van mijn ouders. Mijn broertje had dat eerst, maar hij wilde geen afrikaantjes er meer in en ik wilde een stuk tuin. Dus eerlijk delen kan ook :)

Enige nadeel is dat ik absoluut niet tegen luis mag spuiten.. als dat in de vijver komt :=

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:04

Nee ik heb geen idee voor je Kaatjemuts
Zalig Jettie zo'n lekkere tuin die alleen nog maar veel mooier kan worden, beginnen bij het begin, misschien eerst viooltjes voor een beetje kleur?
Nu al een gezellig balkon Mootje, tis net maart:), lathyris kan je wel als plantjes kopen maar niet overal, juist omndat het van die snelle groeiers zijn is mij verteld, maar ze zijn wel heel dankbaar, ik heb vorig jaar via internet zaden besteld daar kan je zo lekker veel kiezen.
Komende week wordt het lenteachtig, ben benieuwd of er al veel viooltjes te kijgen zijn dan?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 23:29

SuSem schreef:
Ik had nog foto's van onze tuin beloofd..
't is natuurlijk nog lang niet af, maar beplanting enzo komt in het voorjaar wel :)

[ Afbeelding ]

https://lh6.googleusercontent.com/-FItW ... 161526.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-wzSQ ... 161507.jpg

[ Afbeelding ]

Hallo allemaal. Ik heb vorig jaar mijn tuin al eens gepost en nu zijn we zover dat we eens moeten nadenken over welke planten we in de border willen. De tuin is op het zuiden. Verder dan een hortensia kom ik eigenlijk niet.. hebben jullie nog goede ideeën?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:39

Hoi hoi, ben weer terug van vakantie.
Lees de komende dagen even bij, denk ik.
Hier ook maar eens aan de slag in de tuin, grote snoeiwerk etc doet de hovenier gelukkig. Vraag een kennisje of hij bij het prieel nog een wandje wil maken aan de slootkant. Hoop deze maand de tuin voorjaarsklaar te hebben maar of het lukt....
Prettige dag allemaal nog.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:43

@Susem misschien wil je bepaalde kleuren in je tuin, zo zou je kunnen werken, bijvoorbeeld geel en blauw, of alleen roze, paars en wit.
Ik zelf zou geen tuin willen zonder bijvoorbeeld lavendel en hortensia's.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 10:04

Blauw en wit idd.. dus hortensia en lavendel is zeker een goed idee!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:37

Wat een leuk balkon Mootje!

Bedankt voor de tip stellaard, viooltjes zijn lekker vrolijk inderdaad. MarvanTam, ja de deuren blijven zeker zitten :D ze zijn inmiddels wel vervangen (hout was rot) en wit geverfd. Ik vind het heerlijk hoor, zo vanuit de woonkamer de tuin in lopen <3 en het ziet er nog prachtig uit ook.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:27

Ik meld me hier ook kan wel wat inspiratie gebruiken wat betreft de tuin! :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:04

Jettie wat een verschil.

Mootje jouw balkon ziet er weer gezellig uit.

Jolanda wat leuk dat jullie een eigen stuk tuin hebben. Ik had vroeger ook een heel klein hoekje. P het laatst stond dat helemaal vol met sneeuwvlokken. En ik had ook uit een kastanje een boom gekweekt maar die werd veel te groot en toen had m'n vader hem er uit gehaald. Sjonge wat was ik boos.

Margreet welkom thuis van vakantie. Wordt lekker tuin weer komende week.

En Marvantom de hand op de portemonnee gehouden.

Ik heb gisteren vast wat gesnoeid. Dan kon het meteen met de groene container mee vandaag. Morgen de klemtoon maar eens onder handen nemen. Die gaat al weer uitlopen dus ik kan precies zien waar ik moet knippen. En de hoes kan nu wel van de olijfboom denk ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:08

Oh,oh, ze hebben allemaal mooie planten bij de Intratuin in de aanbieding: Bosviolen, amerikaanse sering, roos, hydrangea snowball....
Laura, dat zie jeniet vaak... kinderen met te groene vingers :D
Ik mag van mijzelf pas weer planten kopen na de vakanties :+

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:13

Voor blauw witte planten,

Salvia
Campanula (diverse soorten mogelijk)
Anemone blanda
Vlinderstruik
een distel
helleborus
platycodon
sierui

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:48

Wat een heerlijk weer hè?
Krijg overal zin in, moet me alleen echt nog inhouden.

Ga mijn paps vragen of ik een bankje kan lenen dit seizoen om voor de deur te zetten (op het pad aan de voorkant, heerlijk zonnetje daar) Kan ik lekker uit de wind zitten, maar in de zon.
In de achtertuin kan ik ook heerlijk zitten, maar nu nog niet helemaal uit de wind.

Achtertuin heb ik veel ideeën, nu alleen nog een budget manier zoeken om het te realiseren...
We gaan iig alles tegelen met gewone grindtegels, die omdraaien en verven met betonverf. Het schuurtje is in te slechte staat, dus die gaat weg. Daar willen we een pergola/pergula maken met een afdakje, zodat we lekker kunnen zitten en een gezellig hoekje kunnen maken.
Aan beide kanten blijven 2 borders met planten. Voorlopig de planten die er nu al instaan, maar met wat aanvullingen. In ieder geval komt mijn hortensia er in en ik wil een vlinderstruik neerzetten.
Linkerborder, waarbij de schutting met gaten en bijbehorende plant weggaan. Moet een katproof schutting komen (en plant komt oranje uit, wil ik absoluuuuut niet :D)
Afbeelding

Gelijk bij het raam komt ook een zitje, en ik denk dat ik aan de zonkant/rechterkant dan de hortensia ga zetten, zodat ik daar een natuurlijk "muurtje" kan maken en wat "wind" tegen kan houden. Hortensia komt dan ongeveer in dat schuine stukje/puntje van het tegelwerk.
Afbeelding

Dit hoekje houden we zo. Dit is genomen ter hoogte van waar nu het schuurtje staat en waar strax dus de overkapping komt.
Afbeelding

Erg leuk balkon Mootje! Lekker groot ook :)

Ben zelf ook gek op blauw/paarse planten.
Hortensia, vlinderstruiken idd, blauwe malva vond ik ook erg leuk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:54

Jolandaa_ schreef:
Enige nadeel is dat ik absoluut niet tegen luis mag spuiten.. als dat in de vijver komt :=

Je kunt ook brandnetelgier maken, is niet schadelijk. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:57

Mooie grote tuin, Michelle! Er staan hele leuke betonverftechniek voorbeelden op pinterest. Er gaat ook een post rond op pinterest met zelfgemaakte steppingstones met een grootaderig blad, echt superleuk!
Tuinen zijn leuk, maar als je niet oppast ben je een vermogen kwijt :')

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:03

Thanx Mootje! Ben er ook erg blij mee, zo'n 55m2. Dus genoeg te doen.

Pinterest? Wat is dat?

Vermogen hebben we nu even niet, we hebben het hele huis gestript, van boven tot onder. Nieuwe keuken, nieuwe vloer, alles gestuct, nieuwe badkamer etc etc. Dus geld is op _O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:08

Een website waar ik heel hebberig van wordt :=
http://pinterest.com/all/?category=gardening
Het is een prikbord met allerlei categorien. Als je iets leuks ziet, kun je klikken op de foto en dan ga je naar de oorspronkelijke url toe.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:30

Cola tegen de luizen :+

Citaat:
Cola bestrijdt luizen
Hoe bladluizen bestrijden op een efficiente manier?

Het is een probleem voor vele boeren.
Ook in India. Maar daar hebben ze nu iets op gevonden: cola.
Reeds honderden boeren gebruiken dit goedkoop alternatief voor de dure pesticiden.
En met succes: na één sproeibeurt op hun katoenvelden is het resultaat merkbaar.

Gotu Laxmaiah, een boer in Andra Pradesh, is alvast opgetogen over het nieuwe bestrijdingsmiddel: "Het is veilig in gebruik, het hoeft niet verdund en het is heel goedkoop.
Een liter pesticide kost gemakkelijk 180 euro. Eenzelfde hoeveelheid cola kost 40 eurocent."
De boeren maken geen onderscheid tussen Coca Cola, Pepsie en de plaatselijke coladrankjes.

Uit: tweemaandelijks tijdschrift "Seizoenen" 33e jaargang - nr. 1 - februari - maart 2005.

Pinterest, en Welke, zijn leuke sites! :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:43

Zit gelijk te kijken op pinterest, zie wel leuke ideeën voorbij komen :)

Alleen zie ik niets over tegels verven met betonverf. Snap er niet veel van geloof ik...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:47

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:57

Thanx mootje!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:43

Oooooo Pinterest is gevaarlijk hoor :j

Wit heb ik als enige bloemkleur in de tuin en dan voor de variatie wel verschillende blad kleuren, dus als je ideeën wilt hebben hoor ik het wel.

Brandnetelgier is fijn tegen luis :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:22

Als ik de weersvoorspellingen zo lees, moeten we nog even rustig aan doen in de tuin, ik ben bang dat ik m'n olijfboom z'n jas wel weer kan aantrekken komend weekend. Heeft het arme ding maar een paar dagen z'n gat kunnen luchten.
Volgende week voorspellen ze weer vorst en sneeuw :oo .

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:23

Ik las het net al! Sneeuw en regen en nachtvorst :brr:
Pak je je olijfboom in in bubbelplastic?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:24

zal maar een dekentje over de moestuin trekken :+ laagje vlies en laagje plastic :+