Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:24

Nou heb me netjes aan het weekmenu gehouden. Maar ik hou toch wel bizar veel over. Heb nog bijna een hele bloemkool, stronk broccoli, 2 kipfilets, halve kilo rundergehakt, witlof, selderij en dille over. Had eigenlijk al bijna op moeten zijn want ik had een restjesdag en 1 dag bij een verjaardag mee eten ingecalculeerd. We zijn wel hele kleine eters allebei hoor.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:38

Zo, dat is inderdaad nog eten voor toch wel een halve week!
Oeh ik weet een heel lekker recept met bloemkool en broccoli:

Bloemkool en broccoli kleine 10 minuten koken,
ondertussen kook je ook tortelloni's (liefst die gevuld met noten :~ ).
Vervolgens de groenten en de tortelloni's door elkaar gooien,
als sausje wat ricotta verdunnen met wat slagroom,
walnoten erover
en smullen maar!! :Y)

Nu zijn tortelloni's en walnoten niet bijster goedkoop. Maar oh dit is zo makkelijk en lekker!

..Helaas in een eenpersoonshuishouden niet te doen, blijf je zitten met driekwart bloemkool en een halve brocolli... Of je moet het al de hele week gaan eten, en dan gaat het ook wel de keel uit hangen...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:44

Of je gooit de overgebleven groenten in de vriezer :p

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:46

Je kunt ook nog iets van een quiche maken, gewoon aardappels vlees en bloemkool eten, roerbakken.... Allemaal dezelfde groente maar ontzettend gevarieerd!

Ik wil eigenlijk nog een boodschappenlijstje maken voor morgenochtend. Nu echt geen puf meer voor :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:17

Lydalfa schreef:
..Helaas in een eenpersoonshuishouden niet te doen, blijf je zitten met driekwart bloemkool en een halve brocolli... Of je moet het al de hele week gaan eten, en dan gaat het ook wel de keel uit hangen...

gewoon in de vriezer gooien.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:20

Kan je echt brocolli invriezen? Moet je het dan al gekookt hebben of gewoon 'rauw' invriezen?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:29

ik vries het gewoon rauw in , maar ik denk dat het een beetje ligt aan hoe lang je het bewaren wilt. een maandje kan prima ( ik vries altijd 1 broccoli in per maand)

als je langer wilt bewaren moet je het even blancheren, dus 2 min koken en dan eruit halen.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:25

Dank je Jilleroo, ga het zeker eens proberen mn groente in te vriezen. Ik ben maar alleen dus eet nooit in 1 keer een hele bloemkool of brocolli op. En om er nou 3 dagen achter elkaar van te eten vind ik weer net teveel van het goede.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:35

odenxia schreef:
Kan je echt brocolli invriezen? Moet je het dan al gekookt hebben of gewoon 'rauw' invriezen?

niet rauw erin gooien maar even blancheren. als je het rauw in de vriezer gooit dan gaat het bedervingsproces gewoon door. wel veel langzamer dan normaal maar toch. het gaat door. en bij blancheren niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:22

Ik ben zelf ook alleen , en ik eet geen gekookte broccoli , dat vind ik niet lekker, maar ik vind het wel lekker door de pastasaus etc. Ik gooi door al mn pasta en rijst gerechten etc bergen groenten :P

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:30

Na blancheren wat is dan ongeveer de houdbaarheid bij invriezen?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:37

http://eten-en-drinken.infonu.nl/divers ... -plek.html

volgens deze site, na blancheren ongeveer 12 maanden. voor broccoli :)
Ik blancheer het dus niet maar dan is het wel al heel snel gebruikt ook omdat zoals Tieme zegt het bederven dan door gaat. Maar omdat ik het dus snel al weer gebruik mag ik lui zijn van mezelf :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:17

Zo, ik heb voor 30 euro boodschappen gedaan (1 persoon) . Dit was trouwens alleen groente, fruit, verse kruiden in pot en zuurdesembrood. De rest heb ik nog in huis.
Verder verzorg ik voor morgen een lunch met 5 personen. Dat was dan wel weer 20 euro :+

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:37

Ik vandaag voor 41 euro en dat was voor vrijdag tot volgende week donderdag. Inclu lekker ontbijtje met pasen, fruit, brood, groente, vlees en al dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:41

Zojuist lekker niet zuinig geshopt. Lekkere dingen gehaald voor paasweekend :)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:41

Ik denk dat ik dit weekend gewoon wat klaar ga maken met de groentes en dan invries inderdaad.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:00

Sheran, dank je wel voor je brinta-tip! Heb gisteren op alleen een kommetje brinta 10km kunnen hardlopen en in 3 minuten is het klaar :)
Ik vind het alleen wel zoet (ook zonder suiker oid), maar dat zal wel komen doordat ik momenteel amper suikers eet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:38

Zo. Weekboodschappen gister weer gedaan. Net geen 50 euro kwijt voor alles behalve vlees. Dat is er nog voldoende.

Brinta, dat vind ik enkel lekker als het heel warm is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:45

Von, de temperatuur van de brinta of de buitenlucht :o? :D
Netjes hoor! 50 euro ben ik in mijn eentje al bijna kwijt... Jij bent met z'n vieren toch?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:30

Wij hadden dure boodschappen dit weekend, komt door de lekkere dingen voor het paasweekend. Zijn in het kader van besparen naar de markt geweest voor groente en fruit, alleen toen kwamen we ook langs de slager en langs de kaasboer, waardoor het toch weer duur werd (wel hele lekkere notenkaas ontdekt). Maarja zouden eigenlijk uit eten gaan dit weekend, en hebben nu voor dag 1 entrecote gehaald en zometeen langs de aspergeboer voor verse asperges. Duur eten, maar nog altijd goedkoper dan uit eten gaan en net zo lekker :9.
Ik eet als ontbijt vaak ook pap, gewoon havermout vlokken van euroshopper met wat melk in een pannetje op het vuur, is in 5 min klaar, alleen pannetje afwassen is rotwerk (moet er eigenlijk een goedkoop steelpannetje voor kopen en dat gewoon wel in de vaatwasser zetten). Doe er dan vaak banaan in stukjes door, met geraspte kokos, een lepel honing en wat kaneel. Heeeerlijk! En het geeft inderdaad erg lang energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:08

[naam] schreef:
Zo. Weekboodschappen gister weer gedaan. Net geen 50 euro kwijt voor alles behalve vlees. Dat is er nog voldoende.

Brinta, dat vind ik enkel lekker als het heel warm is.

Dat moet dus koud zijn, als het buiten koud is hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:08

Mootje schreef:
Von, de temperatuur van de brinta of de buitenlucht :o? :D
Netjes hoor! 50 euro ben ik in mijn eentje al bijna kwijt... Jij bent met z'n vieren toch?

2 en 2 babys

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:48

Fleurtje100 schreef:
Wij hadden dure boodschappen dit weekend, komt door de lekkere dingen voor het paasweekend. Zijn in het kader van besparen naar de markt geweest voor groente en fruit, alleen toen kwamen we ook langs de slager en langs de kaasboer, waardoor het toch weer duur werd (wel hele lekkere notenkaas ontdekt). Maarja zouden eigenlijk uit eten gaan dit weekend, en hebben nu voor dag 1 entrecote gehaald en zometeen langs de aspergeboer voor verse asperges. Duur eten, maar nog altijd goedkoper dan uit eten gaan en net zo lekker :9.
Ik eet als ontbijt vaak ook pap, gewoon havermout vlokken van euroshopper met wat melk in een pannetje op het vuur, is in 5 min klaar, alleen pannetje afwassen is rotwerk (moet er eigenlijk een goedkoop steelpannetje voor kopen en dat gewoon wel in de vaatwasser zetten). Doe er dan vaak banaan in stukjes door, met geraspte kokos, een lepel honing en wat kaneel. Heeeerlijk! En het geeft inderdaad erg lang energie.

heb je geen magnetron?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:27

Goedkope pan heeft vaak een dunnere bodem waardoor je pap sneller aanbrand. Liever iets meer aan een pan uitgeven, scheelt een hoop ergernis.

Dit weekend wel iets meer uitgegeven aan boodschappen, croisantjes en suikerbrood voor bij het ontbijt.
Vanavond asperges gegeten met eiersaus en gepofte aardappels, geen vlees dat maakt het weer wat minder duur.
Morgen maken we pizza, bloem met water, zout, olie, suiker en gist voor de bodem. Zelf saus maken van tomaten uit blik. Erop salami, paprika, lente ui, ham, gorgonzola en geraspte kaas. Alles van Lidl, maar de luxe kaas maakt het dan toch wel prijzig. Gelukkig kan ik een deel van de gorgonzola in de vriezer doen.

Verder was de frituurpan aan nieuw vet toe, gebruik altijd Diamant, weleens goedkoop vet gebruikt maar daar zat een naar smaakje aan. Heb dus wel mijn reserve potje moeten aanspreken, maar daar is het voor.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:32

deze week 28 euro uitgegeven, dat was inclusief 2x neusspray (= ik + 2 kids)