Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:47

Sheran schreef:
In dit kader ook: taste the waste. Over het weggooien van eten door supermarkten en consumenten. Interessant zijn de zogenaamde junk divers of hoe heten ze ook alweer...
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1010381

Mooie docu idd.
Vooral die vrouw uit Kameroen die in Parijs al het eten zoals bananen uit Kameroen weggegooid ziet worden terwijl er in haar thuisland mensen sterven van de honger.
Het deed me ook gewoon echt zeer om al die vis te zien die weggegooid werd als het niet verkocht werd... en ondertussen vissen we de zee leger en leger -O-

Gister kwam het toevallig op een verjaardag ter sprake, mensen die trots zaten te vertellen tegenwoordig veel meer op houdbaarheidsdatum letten en daardoor eens zin de zoveel tijd de halve kast maar weggooiden, ik kreeg ze niet aan het verstand gepeuterd dat rijst een jaar over de datum nog steeds prima rijst is.
Mensen denken altijd maar dat het ineens verrot is na die paar verzonnen cijfertjes op het pakje.

De Jumbo vind ik ook niet echt goedkoop, maar ze hebben er wel veel aparte spullen, althans die bij m'n ouders.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:52

Nicolletje schreef:
De Jumbo vind ik ook niet echt goedkoop, maar ze hebben er wel veel aparte spullen

Jumbo is idd echt niet de goedkoopste,
maar die aparte dingen zijn soms wel weer makkelijk :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:58

Nicolletje schreef:
Sheran schreef:
In dit kader ook: taste the waste. Over het weggooien van eten door supermarkten en consumenten. Interessant zijn de zogenaamde junk divers of hoe heten ze ook alweer...

Mooie docu idd.
Vooral die vrouw uit Kameroen die in Parijs al het eten zoals bananen uit Kameroen weggegooid ziet worden terwijl er in haar thuisland mensen sterven van de honger.
Het deed me ook gewoon echt zeer om al die vis te zien die weggegooid werd als het niet verkocht werd... en ondertussen vissen we de zee leger en leger -O-

Gister kwam het toevallig op een verjaardag ter sprake, mensen die trots zaten te vertellen tegenwoordig veel meer op houdbaarheidsdatum letten en daardoor eens zin de zoveel tijd de halve kast maar weggooiden, ik kreeg ze niet aan het verstand gepeuterd dat rijst een jaar over de datum nog steeds prima rijst is.
Mensen denken altijd maar dat het ineens verrot is na die paar verzonnen cijfertjes op het pakje.

De Jumbo vind ik ook niet echt goedkoop, maar ze hebben er wel veel aparte spullen, althans die bij m'n ouders.

Ik heb hem gisteravond ook bekeken en vond hem ook erg mooi. Hier wordt veel weggegooid en ik probeer daar al bewuster mee om te gaan, maar zo'n docu drukt je toch nog eens met je neus op de feiten :j :=

Jes

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:18

Hier gaan er eigenlijk alleen producten in de vuilnis als mijn schoonouders zijn geweest (schoonmoeder koopt alsof ze een heel weeshuis moet onderhouden, en er blijven hier dingen staan die wij beide niet eten).

Naar aanleiding van mijn vraag over de prijsgrens tussen "goed" en kilo knaller:
Ik heb 6 maanden in een kippen slachterij gewerkt, daar komen de kippen op een gegeven moment voorbij (als ze dus al dood zijn) eerst gaat dat als A-merk (met sticker waar de kip vandaan komt etc) zijn er genoeg A-merk kippen verpakt, gaat het in de huismerk verpakking van de supermarkt (dezelfde kip dus, maar dan goedkoper).
Wat wel zo is bij het verpakken van het A-merk is dat er beter opgelet wordt of de kip (filet, pootjes etc etc) "netjes" is, dat wil zeggen dat zeem etc al weggesneden wordt.
Sinds ik daar gewerkt heb neem ik gewoon huismerk van de supermarkt mee.

Hoe dit voor vlees werkt weet ik niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:33

Nicolletje schreef:
Sheran schreef:

Mooie docu idd.

Inderdaad, die vrouw uit Kameroen vond ik ook best heftig... en dat ze toen nog weggestuurd werd ook. Ik vind het ook echt ongelooflijk dat het eten niet eens weggegéven mag worden. En al die vis... mensen moeten ook maar accepteren dat de vis een keer 'op' kan zijn, hoor. Daar gaat niemand dood van...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:16

toen ik nog bij de C1000 als bijbaantje op de broodafdeling werd het overtollige brood aan het eind van de dag ook gewoon buiten gezet (regen of niet).... zo vreselijk zonde! geef het dan aan de voedselbank/leger des heils ofzo
bij de bakker waar ik ook gewerkt heb mochten we zelf het overgebleven brood meenemen :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:34

Ik geloof dat voeding doneren nogal aan regels gebonden is en dat dus de meeste bedrijven ervoor kiezen het weg te gooien.....

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:30

dat is jammer..... er is zoveel goed voedsel wat weggegooid wordt door bedrijven, daar zouden anderen nog goed van kunnen eten :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:32

Ik heb jaren geleden een afspraak gemaakt met een supermarkt. We kwamen toen een keer of 3 in de week een zakje met groente en fruit ophalen voor ons paard. Werkte prima en ons paard genoot er van. Hij heeft zelfs wel eens een overrijpe mango gehad. Wat een feest! Ik heb dat in mijn huidige woonplaats nooit geprobeerd. Zou ik eigenlijk weer eens moeten doen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:02

ik haal bij de bakker de afsnijdels op voor de watervogels, die zijn er ook blij mee

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:32

liesJ schreef:
ik vind het wel vreemd dat jullie iederreen die van dieren houd en wel goedkoper vlees noemen hypocriet vinden.

Je formulering is niet helemaal correct, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik ga proberen het uit te leggen. Als je dierenliefhebber bent, dan wil je voor je eigen paard, hond, kat etc het leven zo aangenaam mogelijk maken; dus die krijgt voer van goede kwaliteit, mag overdag lekker naar buiten etc. Ondertussen wordt het vlees dat er 's avonds op je bord ligt geproduceerd in een fabriek, waar dieren de dupe zijn; dieren die weinig ruimte hebben, veel stress ondervinden, voer krijgen dat zo goedkoop mogelijk is. Ga maar eens kijken op een bedrijf waar varkens of kippen worden vetgemest. Dat wil je niet voor je eigen beest, maar voor die dieren maakt het je niet uit - het enige dat telt is dat jij je stukje vlees zo goedkoop mogelijk krijgt.
Dat is toch hypocriet? Waarom verdient een dier dat toevallig jouw huisdier is zoveel beter? Waarom niet met z'n allen die kiloknallers links laten liggen, een keertje minder vlees eten en wat meer betalen, zodat het dierenwelzijn erop vooruit gaat?
Laatst bijgewerkt door Rhys op 29-01-12 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:33

_AB_ schreef:
Ik vind de jumbo altijd een vrij dure supermarkt juist! Ben iig bij de jumbo altijd duurder uit dan bij de ah! Vind de ah ook prettiger winkelen persoonlijk...

Jumbo is in princiepe juist goedkoop maar alleen met de merkprodukten. ze beweren dat ze daarmee de goedkoopste zijn. dus de vaste prijzen van merkprodukten. zie je zo'n produkt ergens anders goedkoper (dus vaste prijs, niet in de aanbieding) dan kan je met het bewijs naar de Jumbo gaan en dan krijg je dat artikel gratis en ze passen de prijs aan.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:40

Denk ook dat jumbo goedkoop lijkt. Ze hebben nooit echt goede aanbiedingen wat wel in andere supermarkten zo is. Ik neem toch altijd wel aanbiedingen mee.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:40

Rhys schreef:
Je formulering is niet helemaal correct, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik ga proberen het uit te leggen. Als je dierenliefhebber bent, dan wil je voor je eigen paard, hond, kat etc het leven zo aangenaam mogelijk maken; dus die krijgt voer van goede kwaliteit, mag overdag lekker naar buiten etc. Ondertussen wordt het vlees dat er 's avonds op je bord ligt geproduceerd in een fabriek, waar dieren de dupe zijn; dieren die weinig ruimte hebben, veel stress ondervinden, voer krijgen dat zo goedkoop mogelijk is. Ga maar eens kijken op een bedrijf waar varkens of kippen worden vetgemest. Dat wil je niet voor je eigen beest, maar voor die dieren maakt het je niet uit - het enige dat telt is dat jij je stukje vlees zo goedkoop mogelijk krijgt.
Dat is toch hypocriet? Waarom verdient een dier dat toevallig jouw huisdier is zoveel beter? Waarom niet met z'n allen die kiloknallers links laten liggen, een keertje minder vlees eten en wat meer betalen, zodat het dierenwelzijn erop vooruit gaat?

Ieder zijn eigen keuze toch ;) ik doe ook aan kiloknallers puur omdat ik veel vlees eet ivm mijn dieet/levenswijze en mijn portemonnee geen scharrel of biologisch vlees kan trekken...

Daarbij overal waar geld in omgaat zal het dier er echt niet beter op worden, dat geld verdwijnt toch links-of rechtsom naar de mens,
Plus biologisch vlees komt ook van dieren die de hele dag op het hok staan ;) die moeten nl voldoen aan bepaalde regels en eisen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:49

en daarom koop ik bij de boer om de hoek. :D
puur ECHT scharrelvlees [rij er dagelijks langs]

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:51

@ Saffier: ik ga over het algemeen echt voor het label scharrel bij zowel kippen als varkensvlees. Biologisch is in mijn ogen niet altijd beter, ik ken de veehouderijsector behoorlijk goed van binnenuit en er zijn regels in het eko concept die als dierwelzijn bedoelt zijn (en milieuvriendelijk) maar in de praktijk wel eens precies het tegenovergestelde bereiken. En ik vind het prijsverschil tussen wat de boer extra krijgt en wat ik moet betalen belachelijk. Dat blijft allemaal in de tussenhandel hangen, ik financier liever een boer rechtstreeks. Maar ik ga dus bij vlees niet voor merkverpakking of niet, maar voor het concept.
En eigenlijk haal ik varkens- en rundvlees ook nog uitsluitend bij de slager. Niks geen kiloknallers dus voor ons voor wat betreft vlees, maar kwaliteit. Vers afgesneden ipv verpakt onder beschermende atmosfeer om het langer 'vers' te laten zijn.
En dan maar een keer minder vlees, of een kleiner stukje, voordeel bij de slager is nl ook dat je de portiegrootte min of meer zelf kunt bepalen.
Bij al het gestunt met vlees in de supermarkt weet je nl dat je inboet op kwaliteit (extra gaatjes ingeprikt voor 'malsheid' en randstukjes, taaiere stukjes, oo die manier komen ze er toch vanaf.
En bij schnitzels kun je helemaal niet zien wat voor vlees eronder zit, bij gehaktballen lekker veel goedkoop paneermeel.
Zo word je genept waar je bijstaat.
Om dan het dierwelzijn nog maar niet te noemen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:55

Laten we die discussie hier niet gaan voeren... Ik koop kiloknallers en ik houd van dieren :)

Kan vanuit ervaring zeggen dat welzijn niet perse stukken beter is op die biologische bedrijven en soms zelfs slechter! Dus laat mij maar lekkere kiloknallers eten jum :) daarom ga ik de ook maar de c1000 voor vlees!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

Heb je gelijk in Roos, zie ook mijn opmerking in m'n vorige post over biologisch. Maar voor mij telt kwaliteit ook zwaar mee. Ook dat staat hierboven uitgelegd in mijn vorige post.
Ik eet liever geen vlees, dan vlees van matige kwaliteit (op meerdere vlakken).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:44

Roos_s schreef:
Laten we die discussie hier niet gaan voeren... Ik koop kiloknallers en ik houd van dieren :)

Kan vanuit ervaring zeggen dat welzijn niet perse stukken beter is op die biologische bedrijven en soms zelfs slechter! Dus laat mij maar lekkere kiloknallers eten jum :) daarom ga ik de ook maar de c1000 voor vlees!

Bovendien is het topic "bezuinigen op de boodschappen"!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:20

Maar minder vaak vlees eten of kleinere porties nemen, omdat iemand zijn principes over kwaliteit en/of dierwelzijn niet overboord wil zetten, is toch ook bezuinigen op de boodschappen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:24

Bij de makro hebben ze bij ons momenteel een pakje haring 2 stuks met uitjes voor E1,- (excl.) dat is echt spotgoedkoop! Heb ook 3kilo bloedsinaasappels gehaald voor E3,95, zijn heerlijk :)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:15

Leuk topic volg het al een tijdje

Heb vandaag boodschappen gedaan voor 29 euro, ben alleen en heb een hond en kat. Gemiddeld zit ik wel zo rond de 30 euro voor mij alleen als ik voer voor de beesten haal ben ik zo'n beetje 20 euro kwijt. Haal altijd bij de c1000 mijn boodschappen en dan 1x in de week scheelt echt.

Weet iemand of ik de kant en klaar gesneden hutspot kan invriezen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:20

ik weet dat ui snotterig word in de vriezer.
klaargemaakt kan het wel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:23

Ik heb gister ook die docu gekeken, erg indrukwekkend... heb me nooit beseft dat er zóveel werd weggegooid, schandalig!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:52

nou, tot nu toe is er nog niets van het budget uitgegeven, in het weekend hadden we toch geen tijd en nu ben ik ziek, dus boodschappen doen zit er niet in!