Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:13

Ik krijg nu mail van mijn energiemaatschappij dat ik ook terugleverkosten moet gaan betalen. Die komen op €0,121 per kWh die is teruggeleverd. Maar ik lever bijna nooit terug. :+ Soms verbruik ik er 4 kWh en lever ik er 1 terug. :+

En dat staat er bij dat je apparaten moet gebruiken als het zonnig is. Ja dat is leuk als ik overdag thuis ben. :+ Ik werk gewoon fulltime. In het weekend probeer ik dat natuurlijk als ik thuis ben maar doordeweeks lukt dat niet. Dan verbruik ik meer dan ik opwek.

Ik heb ook net de jaarafrekening gehad. Ik kreeg €660 terug. :D Ze hebben mijn voorschot toen op €70 gezet maar ik wil het terug naar €120 gaan zetten.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:19

fokfanaat schreef:
Maar ja, als het bet het niet aankan, heeft dat ook totaal geen nut natuurlijk

De zonnepanelen op je dak leveren terug aan het laagspanningsnet. Dit net kan vol zitten, de aanpassingen die ze moeten doen om het terug te kunnen zetten op het middenspanningsnet zijn in volle gang.

De zonneparken en windmolenparken zitten op het middenspanningsnet.

Feit is dat we veels te weinig duurzame stroom kunnen opwekken. Alleen op bepaalde momenten met veel zon en wind is het goedkoop. We zullen heel veel goedkope stroom nodig zijn en dat kunnen opslaan/verwerken wil je op andere tijdstippen de tarieven laag houden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:20

Bellatrix schreef:
Ik krijg nu mail van mijn energiemaatschappij dat ik ook terugleverkosten moet gaan betalen. Die komen op €0,121 per kWh die is teruggeleverd. Maar ik lever bijna nooit terug. :+ Soms verbruik ik er 4 kWh en lever ik er 1 terug. :+

En dat staat er bij dat je apparaten moet gebruiken als het zonnig is. Ja dat is leuk als ik overdag thuis ben. :+ Ik werk gewoon fulltime. In het weekend probeer ik dat natuurlijk als ik thuis ben maar doordeweeks lukt dat niet. Dan verbruik ik meer dan ik opwek.

Ik heb ook net de jaarafrekening gehad. Ik kreeg €660 terug. :D Ze hebben mijn voorschot toen op €70 gezet maar ik wil het terug naar €120 gaan zetten.

Beter het verschil op je spaarrekening zetten. Krijg je er nog wat rente voor ook. Een energiebedrijf is geen spaarrekening, we hebben de afgelopen jaren regelmatig gehad dat ze failliet gingen en dan is je voorschot ook weg.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:38

Bellatrix schreef:

1. Wat Robert zegt. Ik heb op mijn spaarrekening een spaarpotje aangemaakt "energie". Daar stort ik maandelijks een vast bedrag op.
2. Stap over op dynamisch.
3. Veel apparaten, zoals wasmachine en vaatwasser, hebben een timer. Je zet ze 's morgens aan als je weggaat. Als je terug komt is de was/vaat schoon. Dit is vooral handig in combinatie met 2.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:51

Roodvos schreef:
Bellatrix schreef:

1. Wat Robert zegt. Ik heb op mijn spaarrekening een spaarpotje aangemaakt "energie". Daar stort ik maandelijks een vast bedrag op.
2. Stap over op dynamisch.
3. Veel apparaten, zoals wasmachine en vaatwasser, hebben een timer. Je zet ze 's morgens aan als je weggaat. Als je terug komt is de was/vaat schoon. Dit is vooral handig in combinatie met 2.

Moet je niet willen, wasmachine aan als je weg bent.
Geld ook voor de droger. Ontstaat vaak brand in

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:59

Ik vind het ook geen fijn idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:01

Wasmachines branden niet zomaar, drogers zijn iets risicovoller dacht ik ja. Maar de echte vrek hangt zijn kleren natuurlijk gewoon buiten of op de gang te drogen :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:04

Wasmachine zet ik wel aan als ik weg ben. Droger niet maar die gebruik ik ook amper.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:05

Mijn vorige wasmachine is in brand gevlogen. Ik was thuis en zag er rook uitkomen. Is wel vanzelf uitgegaan en stond gelukkig in de kelder.
Maar ik heb dus liever ook geen draaiende apparaten als ik er niet ben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:09

Ik zou niet weten hoe ik moet wassen en drogen alleen op de momenten dat ik thuis ben :=
Daar is mijn was echt teveel voor en mijn agenda te vol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:12

8nnemiek schreef:
Wasmachines branden niet zomaar, drogers zijn iets risicovoller dacht ik ja. Maar de echte vrek hangt zijn kleren natuurlijk gewoon buiten of op de gang te drogen :Y)

Of mensen er die geen plek voor hebben :Y)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:27

mysa schreef:
Mijn vorige wasmachine is in brand gevlogen. Ik was thuis en zag er rook uitkomen. Is wel vanzelf uitgegaan en stond gelukkig in de kelder.
Maar ik heb dus liever ook geen draaiende apparaten als ik er niet ben.

Inderdaad, net zoals met telefoon laden of laptop. Alleen als ik thuis ben

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:57

8nnemiek schreef:

Ook die van mij is in de "brand gevlogen". En ik zou net de deur uit. Totdat ik de brandlucht rook en eenmaal in de badkamer al veel rook. Snel dat ding uitgezet en gelukkig wel op tijd dus hoefde het niet te blussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:01

Ik ben wel benieuwd of jullie de oorzaak hebben gevonden. Bij kortsluiting hoort de zekering gewoon te klappen.
Ik weet dat drogers nog wel eens een risico kunnen zijn als je brandbare dingen erin stopt, bv je aansteker vergeet. Maar bij een wasmachine vormt dat niet of nauwelijks een risico.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:05

8nnemiek schreef:

Of in de 2e badkamer :Y)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:44

8nnemiek schreef:
Ik ben wel benieuwd of jullie de oorzaak hebben gevonden. Bij kortsluiting hoort de zekering gewoon te klappen.
Ik weet dat drogers nog wel eens een risico kunnen zijn als je brandbare dingen erin stopt, bv je aansteker vergeet. Maar bij een wasmachine vormt dat niet of nauwelijks een risico.

Geen kortsluiting maar echt een probleem in de wasmachine zelf.
Verder niet meer onderzocht of open gemaakt. En daarna ook niet meer gebruikt...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:51

Kortsluiting kan ook binnenin ontstaan :j Ook dan zou de zekering moeten springen, of een interne zekering.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:26

8nnemiek schreef:
Kortsluiting kan ook binnenin ontstaan :j Ook dan zou de zekering moeten springen, of een interne zekering.

Wat daarbij ook goed is om eens per kwartaal te checken zijn de aardlekschakelaren. Onze buren hadden brand in de keuken en die aarlekschakelaar reageerde daar dus niet op. Wij hebben er drie zitten (schakelaren) en toen we dat gingen checken deed 1 bij ons het ook niet. Die vervangen en sindsdien test ik ze elk kwartaal :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:36

Ons contract loopt in december af, wij gaan ook voor dynamisch. Ondanks dat we (nog) geen zonnepanelen hebben, is dat nu het meest voordelig.

Ik oktober worden de warmtepompen (hybride met optie naar volledig elektrisch) geïnstalleerd, die gaan de CV overnemen, die laatste springt enkel bij als het heel koud wordt. In de lente worden de airco's geplaatst.

Ik ben benieuwd wat het allemaal op gaat leveren. (We krijgen ook nieuwe kozijnen en deuren met triple glas.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:38

Hier was ik nooit als ik er niet ben. En een droger heb ik niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:25

Slmt9 schreef:
Wat daarbij ook goed is om eens per kwartaal te checken zijn de aardlekschakelaren. Onze buren hadden brand in de keuken en die aarlekschakelaar reageerde daar dus niet op. Wij hebben er drie zitten (schakelaren) en toen we dat gingen checken deed 1 bij ons het ook niet. Die vervangen en sindsdien test ik ze elk kwartaal :+

Goede tip inderdaad! Hoe test je dat?

We hebben de onze vorig jaar nog per ongeluk getest :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:57

8nnemiek schreef:
Slmt9 schreef:

Goede tip inderdaad! Hoe test je dat?

We hebben de onze vorig jaar nog per ongeluk getest :')

Afbeelding

De knopjes onder de paarse pijltjes indrukken, dan moeten de bijbehorende groepen allemaal naar beneden gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:42

Nou AEG laat je niet in de steek dus die moet het doen :+
(hopelijk laat de AEG monteur die morgen voor onze 3 jaar oude vaatwasser komt, ons ook niet in de steek....)

Ik geloof dat wij hier op Tibber over gaan. Man is er mee bezig. Heb hem verder nog niet over het gas gehoord wat hij daarmee wil gaan doen := Iemand nog een gouden tip....? Y;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:47

Ah, eens kijken of onze aardlek schakelaars ook zo'n knop hebben :D

Succes met de reparatie. Hopelijk een snelle fix!

Tibber heeft ook gas, maar toen wij het contract hebben afgesloten hadden ze dat nog niet, dus wij hebben het gas van Nextenergy. Uiteindelijk maakt het weinig uit, scheelt hooguit een paar euro per maand per energieleverancier.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:50

Wij zijn met gas ook naar Nextenergy gegaan, denk dat we over een week of twee met elektriciteit ook daar naar toe gaan.