Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:35

Jeetje dat dat boompje het na 5 jaar nog doet, geweldig!

_Karlijn schreef:
Ik heb mijn baby Prince of Orange nieuw onderdak gegeven :D ik hoop dat het goed gaat, zoveel ruimte. Er zat weinig wortel aan. Misschien dat ik het over een paar dagen wel weer verander haha.
[ [url=m/rnmWpw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BQnCsz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn huge lepelplant weer wat bij moeten snoeien.
[ [url=m/n37WeH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ajjogC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TLHJh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi! <3

Was bij een grote supermarkt gister en kon deze niet laten staan.
Dracaena fragrans "Burley"

Afbeelding

En ik heb toch wat gekocht wat opgestuurd moet worden. Had het voornemen dat ik dat in het voorjaar pas weer zou doen. O:) Een Krokodillenvaren. <3

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:30

Ja echt bizar, het begint nu echt wel weer wat te worden. Maar als ik de foto's zo zie van hoe hij nu hoort te zijn is het echt nog niks. Maar eerst was het echt een zielig uitgedroogd stronkje. Ik geef hem nu veelal water met de plantenspuit, en daar heeft de stam ook wel echt baat bij. Hij krijgt nu ongeveer anderhalf jaar weer water

Nog de plantjes waar ik de vorige keer geen foto's van had (:

Het verpotte plantje

Afbeelding

De krulvaren

Afbeelding

Het olifantspootje, al is het pootje nog niet heel erg aanwezig

Afbeelding

De ficus elastica

Afbeelding

En de graslelie, die vind ik ook nog een beetje zielig..

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:46

@Magda: waar heb je dat kleine kasje vandaan? <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:58

_Karlijn schreef:

Bij Casa in Leeuwarden. :)

---

Zien jullie foto's? Mijn telefoon wil ze niet laden en ik wil jullie foto's zien. -O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:44

magda_90 schreef:
_Karlijn schreef:

Bij Casa in Leeuwarden. :)

---

Zien jullie foto's? Mijn telefoon wil ze niet laden en ik wil jullie foto's zien. -O-

Thanks. Ja ik zie nog foto's.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:07

Blue_flower schreef:
[ [url=m/SV53l9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vertakking houdt nog maar 1 groen steeltje over |(

Dit heeft de yucca van m'n moeder ook echt heel erg op 't moment! Heb er gister echt een overvolle hand met gele bladeren vanaf gehaald..

Ben wel echt verrast door de monkeymask die ik bij m'n ouders heb staan. Met corona was ie een beetje gestorven omdat ik toen amper thuis ben geweest dus in augustus zag hij er zo uit:

Afbeelding
(eerst was ie gewoon vanaf het punt dat uit de grond kwam vol met blaadjes maar hier had ik alle verdorde bladeren er al af gehaald haha)

Toen heeft het weer even geduurd voordat hij iets ging doen maar nu knalt ie er echt nogsteeds elke 2 weken oid een nieuw blad uit, en dat midden in de winter :oo

Afbeelding

De bladeren zijn ook echt groot aan het worden, eerst bleven ze echt steken op maximaal de lengte van m'n vingers en nu zijn ze al bijna m'n hele hand <3

Afbeelding

Alleen van 't voorjaar ff wat doen aan dat lange kale stuk hahaha

xCODA

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:41

Als je de monkey mask laat klimmen worden de bladeren nóg groter... <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:18

Wat mooi die Monkey! Ik heb een beetje ruzie met de mijne, gaat wel okay maar echt happy is hij niet. :')

De Krokodillenvaren is al binnen en verzender heeft goed haar best gedaan met inpakken. En hij is ook iets groter dan ik dacht. <3

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:36

Hier even een vraag over mijn calathea. Die begon rond de kerst te bloeien. Bloemen zijn ongeveer een week later eruit geknipt. Verder ging hij goed, tot hij zondag ineens heel veel stengels had geknakt. Dus ik voelen, hij stond nog meer dan vochtig genoeg. Wegens angst voor wortelrot, hem uit de grond gehaald en gecontroleerd. Wortels waren uitstekend. Nu in nieuwe grond gezet en alles bij elkaar gebonden. Nog altijd breken de stengels af. Dit was de staat voor het uit de pot halen, vanochtend:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Kan het zijn dat hij klaar is met zijn leven, ook wegens dat ie gebloeid heeft en alles. Hij heeft last van stengel slapte+ gele bladeren en dat leidt tot geknakte stengels. De kat heeft er niks mee te maken, want de driepoot is zo dusdanig instabiel dat het ding meteen zou omliggen, mocht ze erin springen. Hij staat in de gordijnen geschoven, want zonder die steun knakt alles om..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:27

Wat zonde zo’n grote. Ik weet het niet maar je zou haast zeggen toch te nat? Door dat gele blad. Ik heb mijn Calathea’s vrij droog staan nu en soms gaan ze net iets hangen/krullen dan geef ik snel wat water. Kost ook energie hoorde ik maar te nat (in de winter) is ook niet goed. En dat is wel vaak het probleem.

Je hebt hem niet verplaatst? Heb ik voor de 2e keer gedaan met dezelfde Calathea en die hangt nu weer heel erg, alleen geen geel blad.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:04

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:41

Ja, luchtvochtigheid is hier ook erg laag. Ik wil zo'n apparaat dat ze in Zuid-Korea ook in appartementen hebben staan, zo'n stoomapparaat. Mijn lippen zijn ook zeer ernstig gebarsten.

Nee, hij is niet verplaatst, stond eerst wel op een plek met meer licht, maar dat haatte die nog meer. Hij is afgelopen nacht wel maar 10 bladeren geknapt ipv de 20+ gisteren. Dus ik gok toch niet nat genoeg (de potgrond die mams kocht gisteren was supernat). Dus ik hoop dat ie met de nieuwe grond er weer bovenop krabbelt. Ik moet eigenlijk van die speciale korrels onderin elke pot hebben, want ik durf nogal snel teveel te geven. De 3 op de kast zijn ook al verzopen, ficus, krulvaren en nog eentje waarvan ik de naam niet weet. Terwijl die boven de verwarming juist weer te weinig krijgen. Ik kan ook nog proberen de calathea in de slaapkamer te zetten, daar is het raam op het noorden, probleem is echter dat het daar zeer koud is.

Als deze het niet overleeft, dan wil iets op stam in die pot hebben zodra de tuincentra weer open zijn. Dus als iemand daar nog eentje van weet die wel tegen licht kan en hoge temperatuur, ons raam zit op het zuiden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:21

Raam op het zuiden is voor veel planten in de zomer wel weer heftig maar de Musa houdt wel van heel veel licht. Gunstig voor katten want niet giftig. Houdt erg van vocht, verzuipen doet hij niet snel, als het water maar weg kan lopen.

Watergift is per plant en plek zo verschillend, zeker in de winter lastiger inschatten vind ik. Doe dat zelf met vinger in de aarde.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:04

Stille meelezer, ik heb hoofdzakelijk Calathea's en die van mij houden echt niet van natte voeten. In combinatie met je beschrijving van geel blad denk ik echt dat hij te nat staat. Ik gebruik van die waterbobbels van Ehlo voorheen water geven, dan nemen ze zo veel als waar ze behoefte aan hebben. Kou vinden ze ook helemaal niet leuk. Mijne staan in een woonkamer op het zuiden, in de zomer 3-4 uur direct licht maar ze houden zich goed verder. Mijn grond is amper voelbaar vochtig, echt maar heel lichtjes. Bij meer water gaan zij ook hangen :j

Musa is inderdaad een goede voor in de zon op het zuiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:09

Heeft iemand tips voor een blauwvaren in leven te houden? :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:26

idinn schreef:
Heeft iemand tips voor een blauwvaren in leven te houden? :')

Nope, ik heb hem binnen 1 week vermoord :o. Heel zorgvuldig zijn met water geven, en je krijgt geen 2e kans... poedersuiker

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:50

De blauwvaren houdt niet van kraanwater, koud water en watergift in de kruin van de plant. Het is een epyfit, in een pot met zware grond staan kan ook een ding zijn.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:08

Hoevaak en hoeveel water moet hij ongeveer hebben?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:07

De Blauwvaren bedoel je? Ligt aan verschillende factoren, pot, tijd van het jaar, plek boven of vlakbij een verwarming. Belangrijk is dat het water weg kan lopen.
Licht vochtig wordt gezegd maar ik zou in de winter neigen naar wat droger. En hij houdt wel van een sproeibeurt in de winter. Luchtvochtigheid nog belangrijker als je de aarde wat droger houdt. Wat ook kan is in de sierpot wat stenen en daar wat water in gieten en de binnenpot daar op zetten. geeft meer vocht zonder dat het de binnenpot in kan lopen. Ik wild at nog gaan doen met mijn terracotta schaaltjes.

Bij deze heb ik voor nu een kleiner schaaltje op zijn kop gezet,
(Andere varen even voor de pot, deze heeft weinig aarde nu dus zal vrij snel droog staan.)

Afbeelding

Deze heb ik vorig jaar verpot, meer aarde dus blijft langer nat. Maar terracotta dus ook weer wat sneller droog dan een geglazuurde pot/plastic.
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:24

Nou die van mijn stond in natte grond maar kennelijk toch te droog, want in de nieuwe nog nattere modder staat ie nu 2 dagen later weer zelfstandig recht. Ik kon m vanochtend los van het gordijn schuiven, dus ik hoop nu dat ie het overleeft. En voortaan geef ik ook als de grond voor mijn gevoel nog nat is (vinger in de modder) gewoon water als ie slap wordt. Ik wil graag van die hydrofiel korrels onderin als ik weer naar het tuincentrum ga, wil ik die aanschaffen wegens dat ik planten graag verzuip.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:47

:= Soms is het echt een grote zoektocht wat een plant nou eigenlijk wil.

Ik heb net een Dragon scale opgehaald, via facebook gekocht. En de kleinere die ik al had krijgt een nieuw blad. <3

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:05

Jis_ schreef:
:= Soms is het echt een grote zoektocht wat een plant nou eigenlijk wil.

Ik heb net een Dragon scale opgehaald, via facebook gekocht. En de kleinere die ik al had krijgt een nieuw blad. <3

[ [url=m/xfLYqg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tl3xKS.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 Een van mijn favorieten. Alleen die van mij krijgt gele puntjes aan de bladeren...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:22

Wat jammer van die gele punten. Heb jij hem in een kasje of iets? Ben bang dat het al snel te droog is voor ze.
Ik heb de kleine sinds een paar dagen onder een stolp gezet.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:27

Jis_ schreef:
Wat jammer van die gele punten. Heb jij hem in een kasje of iets? Ben bang dat het al snel te droog is voor ze.
Ik heb de kleine sinds een paar dagen onder een stolp gezet.

Nee, ik sproei hem wel regelmatig.. Ik wil eigenlijk als ik verhuisd ben een IKEA Greenhouse Cabinet maken (zie facebook), voor onder een stolp is hij te groot.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:45

Dat is gaaf!

Heb daar helaas beneden geen plek voor. Als alle kinderen zijn uitgevlogen hebben we zoveel ruimte over boven dat er een plantenkamer komt. :):)