Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:29

Dat betreffende boom en riool is bij mijn ouders een jaarlijks terugkerend probleem dankzij de gemeente. Ieder jaar hetzelfde ook dat de gemeente zeg dat het probleem bij ons zit tot ze gaan kijken waar de boom staat. Ieder jaar stuk riool dat vervangen moet worden en wortels van de boom aan die kant inkorten. :')

akishino

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:31

Dat is bij ons de rede dat hij er nu dus echt uit moet. Flinke kosten als de wortels door het riool gaan en banketstaaf voor de buren want hun riool komt precies op dst punt bij dat van ons :=

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:24

Ik heb ook de tuin aangepast!
Afbeelding
Nu nog mooie plantenbakken met plantjes erin! :) het is gevuld met boomschors!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:44

Leuk! Welke plantjes ga je doen? :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:50

Vorig jaar, aan het einde van de zomer, ben ik begonnen met m'n voortuin. Ik heb hier toen ook foto geplaatst:
Zo was het:
Afbeelding
Zo werd het:
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en lijkt het eindelijk op een echte tuin :D Ik hou van de lente <3
Afbeelding
Afbeelding
Door de corona lopen plannen wat anders, dus heb inmiddels een paar potten aangeplant, zal er morgen wat foto's van maken :)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:09

Leuk gedaan <3

Ik weet nog niet welke plantjes! Heeft iemand ideeën?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 07:52

Op welke kant ligt je tuin? En wil je vaste planten of 1 jarige, groen blijvend, welke kleur?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:49

De tuin ligt op het oosten, ‘s ochtends zon. Ik wil plantenbakken maken met vooral vrolijke plantjes met leuke kleurtjes. Dit zullen voornamelijk 1-jarige plantjes zijn denk ik.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:55

Spaanse margrieten in verschillende kleuren is dan leuk :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:43

Spaanse Margrieten zijn ook makkelijk in mijn ervaring :)
Lavendel is altijd leuk en als je dan de pluim variant neemt, heb je extra kleur :)
Campanula is ook een makkelijke plant, heb je in lila en paars (en mss nog meer kleuren).
Je kan er nu ook nog zomerbollen in doen, maar die houden wel van zon. Je kan ook planten pakken met mooi blad, zoals heuchera, die heb je in heel veel kleuren. Hosta en begonia hebben ook mooi blad. Hosta is wel een slakken magneet :\

Gisterenavond nog een pot klaar gemaakt :D
Afbeelding
Op de foto stond ie net in de zon, maar hij staat 90% van de tijd in de schaduw :)
Heb voor m'n verjaardag nog hele mooi groene potten gekregen, eentje kunnen vullen, de rest moet nog even wachten op plantjes :)
Afbeelding
Ik zag dat terracotta er heel mooi bij kleurt :D

En een paar dagen geleden de Clematis verhuisd van pot naar volle grond en hij lijkt het te hebben overleefd!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:12

Inderdaad zo te zien. Welke kleur?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:20

Mooie potten :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 17:30

Morganlefay schreef:
Inderdaad zo te zien. Welke kleur?

Roze :)

Thanks @gaucho :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:14

Mooie potten Letizia! Waar groeit jouw clematis tegenaan?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:20

Een rozenpyramide :)
Ik heb er 2 voor €28 gekocht via ebay, geen idee hoe lang ze mee zullen gaan :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:24

Even een vraag; bestellen jullie je planten of gaan jullie nog naar een tuincentrum?
Ik heb zojuist op de site van Intratuin gekeken, maar bij nagenoeg alles staat dat het enkel in de winkel beschikbaar is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:27

Ik heb een tijdje geleden online besteld. Zou sowieso niet bij een intratuin online bestellen, maar bij kwekers. Moet ook nog wat nieuws hebben, mijn heuchera heeft een spelletje bal gooien met de hond niet overleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 18:52

Ik haal momenteel niks. Enkel bestellen online, maar bij een intratuin zou ik sowieso niks halen dan :o Zoek je beter direct een kweker op.

Via het plantenasiel haal ik volgende week 3 trays sedum plantjes op (72 stuks). Goed geregeld, iedereen krijgt een eigen tijdvak van 10 minuten en daarin haal je het op. Dus voldoende afstand :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 19:25

Goof schreef:
Even een vraag; bestellen jullie je planten of gaan jullie nog naar een tuincentrum?
Ik heb zojuist op de site van Intratuin gekeken, maar bij nagenoeg alles staat dat het enkel in de winkel beschikbaar is.

Ik was gisterochtend vroeg in de intratuin en het was erg rustig. Wel ging het brandalarm af, maar dat had ik pas door toen een verkoopster naar me toe kwam om me naar buiten te begeleiden. Ik ben slechthorend en had mn ‘oren’ niet in :D en ben nota bene bhv-er.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:09

Ik bestel gerust online en heb toevallig dit seizoen besloten om lupine en lathyrus op te kweken, dus die heb ik nog in het verschiet.
Ben gisterenavond even naar intratuin geweest, stalgenoot werkt daar en die zei dat het op de koopavonden rustig is. Ben direct na het eten gegaan met het idee dat als er veel auto's op het parkeer terrein zouden staan, ik weer rechtsomkeer zou maken. Er stonden maar 5 auto's, dus durfde het wel aan :)

Ik wil heel graag nog wat terracotta potten er bij, maar heeft eigenlijk niet zo'n haast, dus komt wel 'n keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:58

Zoek de verschillen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn nu toe aan het inzaaien van het gras, maar kan dat nu al of zijn de nachten daar nog te koud voor?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:16

Kan gewoon, gaat om de temperatuur overdag. Zorg wel dat je goed sproeier. Wij moeten ook nog een stukje inzaaien, maar dat is het stukje gemeentegrond tussen de voortuin en de weg. Hebben ze compleet aan gort gereden. Hebben het gevlakt en paaltjes neergezet, nu moeten ze eerst paaltjes rammen voor ze dat stuk aan gort rijden. :)) Paaltjes zelf neergezet, maar ze zijn wel van de gemeente, de buurman werkt er en heeft oude van de werf meegenomen. :P En de hele rij heeft paaltjes (illegaal) staan, valt niet op. :))
Maar dat stuk moet nog ingezaaid worden, maar de beregening komt daar niet en het is nu te droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:23

We hebben een sproei systeem ingebouwd dus dat komt wel goed. Nog even op Google opzoeken hoe inzaaien precies moet (moet de grond nog voorbewerkt worden of niet? Los geharkt of juist aangevlakt? Of eerst vlakken en dan harken?).. :o?
Ik ben een internet-klusser zonder groene vingers :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:47

Shanna schreef:
Zoek de verschillen;

[ [url=m/hG4G4a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9h4TWL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wU7stx.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn nu toe aan het inzaaien van het gras, maar kan dat nu al of zijn de nachten daar nog te koud voor?

Je kunt beter zeggen, zoek het groen... Zonde zeg, zo alles eruit. Het stond wel erg vol, ok, maar zo alles vol tegels met wat gras? Meh...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:53

Het stond vol met woekerende bamboe wat de hele tuin in zn greep had. (Het was wel mooi groen inderdaad! :)) )
Er was dus geen andere optie dan het grondig aan te pakken. Alles is uitgegraven en de bodem is zo veel mogelijk gezeefd. De catalpa was ook helemaal verweven met bamboe, die heeft het helaas niet overleefd. De boom achterin gelukkig wel! De bamboe die daar nog uit komt kan ik gelukkig in toom houden waardoor het uitgeput raakt.

Het enige wat we aan tegels hebben is het terras en dus de trap omlaag. Verder moet het weer lekker vol komen met verschillende soorten en hoogtes planten/ struikjes/ boompjes. De schutting aan de achter en rechterkant willen we ook laten begroeien met een bloemige klimmer zodat de schutting uit het zicht wordt onttrokken. We hebben langs de schutting links al fruitbomen geplaatst, en her en der staan wat lelies en andere bloemen waarvan we dit jaar gaan kijken wat waar op komt en wat er dan nog waar bij kan komen :Y)