Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:28

Prijsplafond is gestopt, energietoeslag is gestopt, belasting op gas is omhoog gegaan. Er is best wat veranderd ja :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:35

Ik zie deze pieken anders niet hoor. :?
Prijsplafond geldt niet voor dynamisch, die prijzen hebben altijd onder het prijsplafond gezeten. Energietoeslag geldt ook niet voor iedereen.
Belasting wel, maar vanaf wanneer is dat? Ik zie in mijn app geen verhoging van de belasting.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:50

Het viel mij ook op dat de verwachting bij ANWB is dat we terug moeten betalen, dat hebben we nog nooit gehad..
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:05

Oh ja, ik zie nu idd ook dat aanbevolen wordt het termijnbedrag te verhogen.
Maar bij de bedragen zie ik niet dat het verhoogd is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:06

Ik zou me niet te druk maken om die voorspellingen. Ik zou gewoon kijken wat je tot nu toe hebt verbruikt en dat vergelijken met je verbruik van vorig jaar. Als je niet veel meer bent gaan gebruiken dan zou ik ook niet verwachten dat je veel meer moet betalen. De dynamische prijzen zijn niet zo veel anders dan vorig jaar.
Ze kunnen wel wat proberen te voorspellen, maar ook energiebedrijven weten niet hoe de prijzen in de toekomst liggen, dus proberen ze waarschijnlijk gewoon wat gunstiger te schatten (als in dat het mee zal vallen aan het eind van het jaar in plaats van onverwachts flink moeten bijbetalen).

Wat dat betreft vind ik Tibber wel ideaal, wij betalen gewoon achteraf elke maand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:33

Nog even over verwarmen met airco: heb nu helaas twee keer het advies gehad ervan af te zien omdat er te veel ruimtes verwarmd moeten worden. Wordt dus helaas toch een nieuwe luchtverwarmingsketel.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:50

Wij zijn reuze blij met de airco’s.
1 In de keuken/ woonkamer en in de 3 slaapkamers.
De vloerverwarming staat in de winter op 16graden, maar is amper aan geweest. Dus nog wel een verwarmingsketel, waardoor we ook gas gebruiken voor het douchen.
We hebben 30 zonnepanelen liggen op oost/ west.
Uiteindelijk hebben we afgelopen jaar maar €350 moeten betalen aan energie.
De volgende stap zal een boiler gaan worden en misschien nog een thuisbatterij.
Maar we vinden de capaciteit nog te klein.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:00

Ik heb toevallig laatst gekeken naar mijn kosten (niet verbruik) van dit jaar tov vorig jaar voor stroom. Dat is tot nu toe elke maand (meer) dan de helft minder geweest!

Dat is zowel door lagere energieprijzen maar zeker ook door ons gebruik goed af te stemmen op de dynamische prijzen/zonnepanelen gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:14

Dees schreef:
Ik zit bij Tibber, straks ook met gas. Voorheen zat ik bij ANWB.
Ik vind de app van Tibber erg onhandig, ik zit dan ook niet te wachten op allerhande extra tools en snufjes.

Waarom ben je overgestapt van de ANWB naar Tibber dan...?

Wij staan nu op het punt om de keuze voor 1 van de 2 te maken, dus ben wel erg benieuwd naar vergelijkingen tussen die 2, ook van andere Bokkers...? _/-\o_

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:35

Tibber had een lagere vaste prijs per maand.
Fijn aan Tibber is dat de vermelde prijzen gewoon all-in zijn. Bij Anwb moest je zelf voortduren dat in je achterhoofd houden.
Ook fijn aan Tibber is dat je elektra gewoon per maand afrekent (eventuele saldeercorrecties volgen bij jaarafrekening). In de zomermaanden krijgen we geld van Tibber, in de winter moeten we Tibber betalen. Gas werkt wel met vaste maandvoorschoten.

Die app van Tibber is alleen een stuk minder fijn voor mij als gewone afnemer. Voor "koppel-nerds" is ie waarschijnlijk wel heel interessant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:10

Ik heb geen ervaring met ANWB, dus kan niet echt vergelijken. Maar ik vind het inderdaad wel fijn om de werkelijke prijs te zien :j Zeker om het moment te bepalen wanneer je echt geld uitbetaald krijgt om stroom te verbruiken.

Ik ben inderdaad wel zo'n nerd die het super interessant vindt om alle informatie van de zonnepanelen en prijs en maandkosten en auto enz in één scherm te zien :))

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:17

Ik de overstap van anwb naar centraal beheer gemaakt.
Nu dynamisch en korting op de woonverzekeringen die ik daar al had

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:05

Mijn contract liep af en toch maar weer jaartje vast bij Eneco gedaan. Prijs was best oké vond ik, naar omstandigheden dan. Gas voor een euro krijg je niet meer, dat kan ik overal wel vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:54

verootjoo schreef:
Ik zie deze pieken anders niet hoor. :?
Prijsplafond geldt niet voor dynamisch, die prijzen hebben altijd onder het prijsplafond gezeten. Energietoeslag geldt ook niet voor iedereen.
Belasting wel, maar vanaf wanneer is dat? Ik zie in mijn app geen verhoging van de belasting.

Dat dus.

Dat Tibber klinkt wel interessant.

Ik vind het altijd wel fijn om wat meer te betalen zodat ik geld terug krijg, maar hèt moet natuurlijk alleen aan mijn strijkstok blijven iets hangen.. ( Spek ik de ANWB in dit geval door meer te betalen? Ik krijg wel terug, maar voor hetzelfde geld was dat dus meer geweest..)

Als je bij tibber echt afrekent wat je gebruikt, ben ik wel voor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:18

Je rekent bij Anwb ook gewoon af wat je verbruikt. Alleen wat later dan bij Tibber. Ook bij Anwb betaal je gewoon hun inkoopprijs met ietsie opslag, net zoals bij Tibber.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:27

Nielojram schreef:
Ik heb nu al 2 jaar de ANWB als nuts-bedrijf. Ik heb een huurwoning, geen zonnepanelen. Ik betaal meer dan mijn app aangeeft, dynamisch contract, heb de afgelopen 2 jaar dik €300 terug gekregen. Twee jaar geleden een nieuwe cv-ketel, voor de rest is mijn hokje goed geïsoleerd.

Ben sinds een maand of wat helemaal bezig met de uurtarieven, dus de vaatwasser aan op die momenten, op zondag ben ik aan de poets, en dan is staan de tarieven altijd in de min( wasmachine en droger worden dan aan het werk gezet) en sinds een week of 2 staat dit in mijn app:
[ [url=m/O4N3tl.png]Afbeelding[/url] ]

Hoe dan? Is er iets veul duurder geworden?

Is dit niet gewoon gebaseerd op seizoenen? Dat je verbruik in de herfst stijgt en in de winter piekt om vervolgens weer te dalen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 06:48

Dees schreef:
Je rekent bij Anwb ook gewoon af wat je verbruikt. Alleen wat later dan bij Tibber. Ook bij Anwb betaal je gewoon hun inkoopprijs met ietsie opslag, net zoals bij Tibber.

Ik dacht dat je bij anwb vooraf een vast bedrag betaalt wat aan het eind van het jaar verrekend wordt, of is dat nu niet meer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:44

carika schreef:
Nielojram schreef:
Ik heb nu al 2 jaar de ANWB als nuts-bedrijf. Ik heb een huurwoning, geen zonnepanelen. Ik betaal meer dan mijn app aangeeft, dynamisch contract, heb de afgelopen 2 jaar dik €300 terug gekregen. Twee jaar geleden een nieuwe cv-ketel, voor de rest is mijn hokje goed geïsoleerd.

Ben sinds een maand of wat helemaal bezig met de uurtarieven, dus de vaatwasser aan op die momenten, op zondag ben ik aan de poets, en dan is staan de tarieven altijd in de min( wasmachine en droger worden dan aan het werk gezet) en sinds een week of 2 staat dit in mijn app:
[ [url=m/O4N3tl.png]Afbeelding[/url] ]

Hoe dan? Is er iets veul duurder geworden?

Is dit niet gewoon gebaseerd op seizoenen? Dat je verbruik in de herfst stijgt en in de winter piekt om vervolgens weer te dalen ?

Maar haar pieken zitten in april, mei, juni. Dat is echt raar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:00

8nnemiek schreef:
Dees schreef:

Ik dacht dat je bij anwb vooraf een vast bedrag betaalt wat aan het eind van het jaar verrekend wordt, of is dat nu niet meer?

Ja, zo werkt het met voorschotten.
Bij Tibber heb je dus fluctuaties in wat je moet betalen per maand, bij Anwb niet.

Het voorschot bij Anwb kon ik altijd goed sturen met de app. Vond dat helemaal niet zo "vast".
Maar goed, ieder zijn voorkeur. Per saldo maakt elektra maar een klein deel van onze energierekening, maakt mij daarom niets uit.
Bij Tibber Gas werken ze wel met maandvoorschotten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:14

Wij zijn 1 augustus overgestapt naar Tibber voor stroom, dus het is nog even wennen en zoeken.

Vandaag kregen we ook de P1 Pulsemeter binnen en die heb ik erop gezet. Alleen ben ik wel even zoekende wat je ermee kan. Je ziet het live verbruik en dat fluctueert zo hard, dat ik niet echt kan zien waar bijvoorbeeld sluipverbruik vandaan komt.

Hoe gebruiken jullie zo'n Pulsemeter? Ongeacht welk merk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:27

Thx voor de reacties.

Ik blijf bij de wielerbond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:33

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:40

ik begrijp niet goed hoe dat overeenkomt met dat er nog steeds van die zonnepanelenparken worden neergezet

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:43

fokfanaat schreef:
ik begrijp niet goed hoe dat overeenkomt met dat er nog steeds van die zonnepanelenparken worden neergezet

Bedrijfsbelangen versus particuliere belangen.

Particulieren zijn er om uit te knijpen :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:28

Maar ja, als het bet het niet aankan, heeft dat ook totaal geen nut natuurlijk