Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:55

Gamen heb ik nooit echt gedaan, maar de laatste tijd kijk ik wel vrij veel YouTube, over zelfvoorzienend leven, off grid etc, beetje leuk en leerzaam dus tegelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:12

tita schreef:
Oja…. Bij mijn dochter hadden sommige al telefoon in kleuterklas die is gemengd 4-5-6 jaar.
Nu gaat ze 2 jaartjes mee draaien op de HB groep…… ze zei al ma na de grote vakantie heb ik telefoon nodig dat is normaal in HB klas ……. Tuurlijk kind.

Ja YouTube iid dan die Chinese filmpjes zooooo dom.
Maar opeens wil ze allen Mia and me kijken
Zoontje kijkt graag reclame op YouTube van playmobil, Lego enzo :')

Op school mogen ze eigenlijk geen telefoon, maar wordt stiekem wel gedaan. Nu zij de enige zijn zonder telefoon is het wel heel onhandig afspreken etc. Dus we moeten er maar aan geloven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 23:56

Ach wij waren de eerste in de straat met een computer, hadden een Sega (de 8, 16 en toen de 64bit), daarna kwamen de xboxen, Playstations. Waren de tweede in de stad met internet.
Alleen maar goede herinneringen haha. Van floppy disks naar die kleinere naar cd roms. Inbellen over de telefoon met dat vreselijke modem geluid. Chatten op mirc met mensen van Noorwegen lang voor klasgenoten via messenger met elkáár gingen chatten. Wat vond ik dat idioot: daar had je zo een prachtig medium en ging je dwaas chatten met je buur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 00:15

God, dat geluidje van ICQ en MSN, en al die statussen die constant wisselden :')
Toen ik nog buiten zand zat te vreten van modderkasteeltjes had je ook nog treinen met coupés voor rokers en niet-rokers.

Ik voel me oud :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 00:31

Het kan erger: ik heb nog gerookt op de trein :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 05:26

poes schreef:
Het kan erger: ik heb nog gerookt op de trein :D

Ach ja mijn leraar rookte vroeger in de klas of uit het raam.
Als 5 jarige mocht ik naar de friettent om pakje Tivoli te halen…. Dat merk kent bijna niemand meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 06:58

Ja ok, ik was wel een heel stuk ouder toen ze dat hebben afgeschaft, weet alleen niet meer wanneer dat was. Heb zelf nooit gerookt, dat geld heb ik dan weer uitgespaard vroeger :)) Waar is de tijd dat een pakje Belga nog 120 frank kostte...

Goed en minder goed nieuws: het vaccinatiecentrum bij ons om de hoek gaat weer open. Goed in de zin van, ik heb me weer kunnen aanmelden om er te gaan bijspringen. Minder goed: Naja, dat ze het überhaupt weer openen, zijn we nog niet van dat domme virus vanaf -O- en het is van maandag tot zaterdag, van 8 tot 16u. Ik kan enkel op zaterdag en dan een eventuele vrije dag tussendoor, dus het zal geen gigantische bijverdienste zijn als het lukt, maar soit. Elke cent is er eentje, nietwaar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:36

Hier ook telefoon in groep 7/8. Je ontkomt er gewoon niet aan eigenlijk.
YouTube werd wel veel gekeken in de basisschoolleeftijd. Op de middelbare niet meer eigenlijk. Toen werd het Snapchat, Instagram en TikTok. Als je ze de kans geeft dan zitten ze er de hele dag op. Ik heb toen echt schermtijden ingesteld, dus een beperkt aantal uren social media. Inmiddels is dat eraf en gaat ze er wel verantwoordelijker mee om dan paar jaar terug. Dus hoop dat het gewerkt heeft. Of ze wordt gewoon ouder en verstandiger, dat kan ook.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 10:09

Mijn zoon heeft pas toen hij naar de HAVO ging een mobiele telefoon gekregen, zo'n nokia, hij was hem direct kwijt :+
Gamen is pas een ding geworden bij hem toen hij een jaar of 14 was. Maar met de lockdowns is het wat uit de hand gelopen :P alleen had ik zoiets van ja dat is een van de weinige dingen die hem nog verbinden met zijn vriendengroep dus vooruit dan maar. En dan nog als ze 17 zijn heb je weinig meer te vertellen hoor }:0

Ik doe zelf soms wat spelletjes op de laptop en ben best wel een Facebook addict geweest enige tijd maar gelukkig is mijn schermtijd momenteel weer wat beperkt. Als ik lekker in mijn vel zit en lekker bezig ben daalt mijn schermtijd direct.
Maar bokt blijft 'n dingetje :))

Zo nu schop ik mezelf weer achter de gezellige beeldschermen vandaan en hup aan het werk ~~}>

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:43

Deed nog even rondje sale gisteravond met mijn oudste dochter. Zag ze een kunstleren rokje die ze graag wou hebben, nieuwe collectie natuurlijk 20/25 euro denk ik? Bij thuiskomst even op Vinted gekeken, ja hoor, zelfde rokje, 1 euro, leuke bundel gemaakt met 6 kledingstukken van 1 euro heb zo voor een tienje incl verzenden 2 rokjes, een jurkje, shirt met lange mouwen, foute kersttrui en een spijkerjasje.

En dat tientje had ik natuurlijk allang in mn Vinted portomonee zitten door de verkoop van dingen die ik anders in de kledingcontainer had gegooid. Het kost een beetje tijd hier en daar maar eigenlijk dus zelfs gratis kleding *\o/*

In de sale had ze ook nog een leuke jurk en bikini gevonden.

Nog even wat teenslippers ingeslagen voor 50 en 75 cent voor volgend jaar. Ze raken nog wel eens kwijt.

Edit: gelukkig is tweedehands kleding en zeker van Vinted tegenwoordig heel erg normaal en zelfs hip. In ieder geval bij ons op school sowieso. Zo fijn dat ze er voor weinig geld gewoon echt tip top bijlopen en ze gewoon lekker vies mogen worden en kind kunnen zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:53

Mijn Vinted aankopen zijn niet zulke koopjes :=
Maar super mooi initiatief ik ben er ook actief

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:01

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:56

Prairy schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1333413 ... en-in-best

Ja, zo kun je ook proberen te besparen _O- }:0

:')

Mijn huis is nog een week verhuurd.
Het is mega veel werk om alles leeg te trekken en schoon te maken.
Wou eigenlijk maar één reservering accepteren, maar vergat daarna de agenda te blokkeren en toen kreeg ik nog een reservering. Maar tussen die 2 reserveringen zat precies een week dat ik dan wel naar huis kon.. nouja om voor een week alle zooi weer om te gooien, dacht dan maar even door bikkelen en die datums tussen de 2 reserveringsperiodes vrijgeven, wie weet wil iemand nog last minut boeken, gister avond gedaan, en jahoor, vanmorgen al volgeboekt.
Komende 15 nachten dus uit logeren.
gelukkig voelen de katjes zich hier ook helemaal thuis.
Heb natuurlijk wel tussen de reserveringen door schoonmaakwerk ed maar geen privé spullen uitruimen. Alle reserveringen samen €1160.. (wat overigens nog wel eind van het jaar opgegeven moet worden bij de belasting natuurlijk, dus wat vanaf gaat)
Zeker de helft daar van kan op de spaarrekening *\o/*

Enige horror, ik moest gister ochtend werken dus had maar een paar uur de tijd om het huis in orde te maken, en terwijl ik met 30 graden vol in het zweet net op tijd klaar dacht te zijn, lag ik in bed ‘s avonds en realiseerde mij de binnenkant van de oven vergeten te zijn. Totaal niet aan gedacht om open te trekken, super dom, iets wat ik ook echt al veel eerder had kunnen doen, maar in m’n gedachten en drukte bestond de oven eventjes niet meer.. maar ik wist nog wel dag ik vorige week zelf pizza gemaakt had wat niet al te soepel ging.. Pff hoop maar dat die mensen lekker uit eten gaan de komende dagen en geen oven nodig hebben. Heb er echt wakker van gelegen, maar durf niet aan te bellen om te zeggen dat ik de oven vergeten schoon te maken ben, ook zo vreemd om te doen. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:58

Ik zou het gewoon even doen, als dat op je review te staan komt ben je verder van huis dan gewoon even zeggen, joh, sorry, ik ben hem vergeten, ik kan het snel even doen of... Dan ben je in ieder geval eerlijk geweest. Gewoon even een berichtje sturen via Airbnb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:09

Ik zou ook een berichtje doen.

Hoeveel moet je afdragen aan de staat van dat bedrag? En hoeveel uren werk steek je er alles bij elkaar in? Ben wel benieuwd!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:42

Ben ik de enige die denkt zijn gebruikerssporen bedoel ik krijg mijn oven ook echt niet meer schoon

Lijkt me super makkelijk bijverdienen als je een vriend hebt met eigen huis kun je zo gewoon aanhouden :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:48

Oven die duidelijk gebruikt is: prima. Maar wel alle kruimels eruit en vet en zo. Gezien de prijs zou ik het prima vinden als er een berichtje komt van oei ik ben het vergeten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:17

Ik zou ook een berichtje doen. :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:19

poes schreef:
Ik zou ook een berichtje doen.

Hoeveel moet je afdragen aan de staat van dat bedrag? En hoeveel uren werk steek je er alles bij elkaar in? Ben wel benieuwd!

Daar moet ik nog achter gaan komen.
Het word als het goed is belast in box 1, inkomen uit werk en woning. Ik weet nooit wat mijn bruto jaar inkomen is, omdat ik onregelmatig werk, dus hoeveel ik inlever hangt daar weer vanaf. maar zal voor mij waarschijnlijk laag belastingtarief zijn net als met werk. Als ik even bruto/netto berekening doe op basis van het inkomen, dan lever ik ongeveer €60 van de €1160 in. Verder kies ik er zelf voor om wat spullen voor de gasten aan te schaffen, dus dat gaat er ook nog af, denk aan snacks, flesje wijn, boter om te koken, wc papier, praktische dingen. En ik zag dat het volgende week de hele week 30 graden + word, dus zal denk ik ook iets van een airco aan moeten schaffen, want in huis word het bij mij altijd nog warmer dan buiten, volle ramen op het zuiden en bovenverdieping. ik zelf accepteer wegsmelten wel, maar dat kan ik mn gasten niet aan doen denk ik.
Daarnaast hoef je trouwens niet het volledige bedrag op te geven, ik geloof ongeveer 70%, een deel mag je houden aan gemaakte kosten, schoonmaker, aanschaf spullen etc.

Tsja hoeveel uur ik er mee bezig ben.. Omdat het mijn eigen huis is.. Best wel veel, het leegruimen en ordenen van je eigen spullen, is best wel veel werk. Maar nu heb ik dat dus maar 1 keer uitgebreid, voor 3 verhuur periodes. Ik ben ongeveer 6 uur bezig geweest om mn huis leeg en schoon te krijgen. Straks als er nieuwe huurders inkomen verwacht ik 2 tot 3 u bezig te zijn, omdat ik dan alleen schoon hoef te maken. Vergeet niet dat ik ook weer terug moet, naschoonmaak voor mezelf en spullen weer inruimen. Hoe lang je daar over doet hangt ook wel enigszins van je gasten af haha.
wat het water/gasverbruik is is wat lastig meetbaar, normaalgesproken zou ik dat zelf natuurlijk ook hebben, nu hoogstens een paar extra douchebeurten, kachel draait momenteel niet.

Mega veel verdien je er niet aan, als je je uren gaat omrekenen die je kwijt bent, stukje inlevering gemak en privacy en afdragen aan de belasting.. Tja, een leuke extra, maar niet werelds.
Echter met werk verdien ik ook maar 11 bruto per uur, dus voor mij voegt dit zeker wel wat toe, ik kan daarnaast namelijk ook nog naar werk toe, maar als je al een prima goede baan hebt zou ik het niet doen, althans, niet mn eigen huis, misschien wel leuk als je een 2e huis hebt inderdaad dat anders toch leeg staat.

Ik heb ze een berichtje gedaan of het goed is als ik nog even langs kom om het schoon te maken met excuses.
Had alleen gister ook al een bericht gestuurd met een aanbod om ze naar de stad te brengen en halen, er was namelijk een markt en ze hadden nog geen vervoer (vandaag gingen ze fietsen huren)
wil ze ook weer niet te veel lastig vallen, al is beide goed bedoeld natuurlijk.
Weet wel dat ze gister uit eten geweest zijn gelukkig haha.

airbnb zelf verdiend er trouwens ook nog behoorlijk aan, mijn vraagprijs krijg ik ook, maar de prijs die de gasten te zien krijgen en betalen (waar dus een deel van naar airbnb gaat) ligt nog een stuk hoger. rond de €20 per nacht gaat naar airbnb bij mijn verblijf zag ik. Slimme marketing.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:24

Ja de service fee die gasten betalen vind ik echt erg hoog bij Airbnb.

Ik hou voor ons huis op Curaçao netjes de meterstanden bij en ga straks ook daadwerkelijk verbruik berekenen aan de gasten, dat is vrij gebruikelijk op het eiland aangezien water en energie echt heel duur is.

Als je gewoon elke keer als je gasten hebt even een voor en na foto maakt, kun je voor daartussen bekijken wat je eigen gebruik is. Als je een simpel Excel wil stuur je maar even een pb.

Airco gaat je wel geld kosten als ze het niet uit zetten, daar zou ik wel iets over in je huisregels opnemen, dus bijv alleen gebruiken als je binnen bent met ramen en deuren dicht.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:35

Meterstanden bijhouden gaat hier niet, alles gaat hier namelijk vanuit de hoofdwoning en we hebben geen tussenmeter oid. We kunnen wel ons gezamenlijke gebruik zien, dus hoofd en bijwoning, maar niet wat de airbnb op zich zelf doet. Dat word dan een beetje gokken.

Ja dat is een goede inderdaad, die mensen denken dan natuurlijk ook lekker laten draaien, dan is het koel als we terug komen. Ik ben zelf heel zuinig met dat soort dingen, maar dat zal niet vanzelfsprekend zijn.

Ben een beetje aan het zoeken naar airco's, maar dat is moeilijk vergelijken. Iets laten installeren zou ook meteen voor de winter met verwarmen wel een mooie oplossing zijn, maar dan ben je maar zo 2000-2500 kwijt, terwijl ik het voor mezelf niet echt gedaan zou hebben denk ik. En dan zouden ze het maandag al moeten komen installeren, zo snel iemand vinden word lastig.

Dan heb je nog van die giga mobiele airco's, buiten dat ik het nog al een sta in de weg vind, kan er bij mij geen slang naar buiten omdat de ramen daar niet handig voor zitten, dus dat is al lastig, en dan kom je al snel bij een aircooler waarvan ik mij een beetje af vraag hoe effectief het is. Al is het misschien beter dan niks, want nu gaat het echt een saunahok worden komende week met de hele week 30 graden vanaf de dag dat de gasten aankomen tot ze weg gaan.
MP bied nog wel wat aircoolers voor een redelijk prijsje, twijfels

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:54

Ik zou beginnen met zo'n air-cooler, en dan kun je eens kijken hoe het gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:27

En misschien een ventilator? Scheelt misschien niet in temperatuur maar wel in gevoel, maakt het toch aangenamer.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:58

Neonlight schreef:
En misschien een ventilator? Scheelt misschien niet in temperatuur maar wel in gevoel, maakt het toch aangenamer.

Ja die staat er, had ik inderdaad voor de huidige mensen al neergezet, gister was het nog erg warm, maar zag dat daarna de temperatuur gedurende hun verblijf flink afnam, dus dat leek mij wel oke.
Maar hele week 30 graden volgende week word echt niet te harden op de bovenverdieping, denk dat een ventilator dan wat weinig is.
Ik moet zelf nu bij mn moeder logeren op zolder, dat word ook bloedheet.
Ben nu op marktplaats aan het shoppen, kijken of daar wat betaalbaars tussen zit :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:38

Schaduwdoek of partytent als zonwering aan die kant?